Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"692ef804-a917-463e-9cf5-e83449683da6","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Lounge Design Kft. 2024-ben is szépen fialt Balásy Gyulának, megint összejött pár floridai luxuslakás ára.","shortLead":"A Lounge Design Kft. 2024-ben is szépen fialt Balásy Gyulának, megint összejött pár floridai luxuslakás ára.","id":"20250601_Balasy-Gyula-Lounge-Design-Kft-4-milliard-osztalek-Rogan-Antal-propaganda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/692ef804-a917-463e-9cf5-e83449683da6.jpg","index":0,"item":"7deb84c1-915c-44b6-8f57-2136f4dcf090","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250601_Balasy-Gyula-Lounge-Design-Kft-4-milliard-osztalek-Rogan-Antal-propaganda","timestamp":"2025. június. 01. 11:19","title":"Csak egy cégéből 4 milliárdos osztalékot vett fel Rogán propagandagyárosa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24e19613-14ae-473a-bae6-bfcbead0dfd6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! A héten: a magyar elhárítás valamit nagyon benézhetett, a hatalom pedig bárkit elsöpörhet.","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20250529_Uj-osellenseg-regi-szolamok-Elvitelre-kemugy-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24e19613-14ae-473a-bae6-bfcbead0dfd6.jpg","index":0,"item":"3f1739ff-4e58-4eae-a029-e3179a125399","keywords":null,"link":"/itthon/20250529_Uj-osellenseg-regi-szolamok-Elvitelre-kemugy-podcast","timestamp":"2025. június. 01. 06:00","title":"Új ősellenség, régi szólamok │Elvitelre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d4ac2892-1dd6-45b5-8ed3-9c86534cee9b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"272 milliárd forintra nőtt a Duna Aszfalt bevétele, a nyereségét is növelni tudta.","shortLead":"272 milliárd forintra nőtt a Duna Aszfalt bevétele, a nyereségét is növelni tudta.","id":"20250530_szijj-laszlo-duna-aszfalt-nyereseg-osztalek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d4ac2892-1dd6-45b5-8ed3-9c86534cee9b.jpg","index":0,"item":"094ff501-aabc-4fc1-ac5b-768f73f14e02","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_szijj-laszlo-duna-aszfalt-nyereseg-osztalek","timestamp":"2025. május. 30. 17:12","title":"Remekül él Szíjj László az állami útépítésekből, 5 milliárdos osztalék lett a jutalma tavaly","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c30166e7-07e7-46b3-bc39-11c7c2fad7e2","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Öt Skoda Kodiaq típusú autóról van szó, amelyeket Mészáros cége Mészáros bankjától lízingelt és adott tovább az egyetemnek.","shortLead":"Öt Skoda Kodiaq típusú autóról van szó, amelyeket Mészáros cége Mészáros bankjától lízingelt és adott tovább...","id":"20250530_meszaros-autoberles-allatorvostudomanyi-egyetem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c30166e7-07e7-46b3-bc39-11c7c2fad7e2.jpg","index":0,"item":"333437e9-1027-47d6-bb82-a8a8212d49c4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250530_meszaros-autoberles-allatorvostudomanyi-egyetem","timestamp":"2025. május. 30. 14:48","title":"Mészáros Lőrinc cégétől bérel 72 millió forint értékben autókat az Állatorvostudományi Egyetem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8c37c17d-5baf-41da-bc28-44bc3b47bb84","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nyereséggel zárta az Auchan 2024-et, de egy fillért sem vesznek ki a tulajdonosok, inkább meghagyják a rosszabb időkre tartaléknak.","shortLead":"Nyereséggel zárta az Auchan 2024-et, de egy fillért sem vesznek ki a tulajdonosok, inkább meghagyják a rosszabb időkre...","id":"20250530_auchan-nyereseg-profit-bolt-vasarlas-beszamolo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c37c17d-5baf-41da-bc28-44bc3b47bb84.jpg","index":0,"item":"6b87b956-d5ec-4b97-b3f2-35cb0f7283ce","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_auchan-nyereseg-profit-bolt-vasarlas-beszamolo","timestamp":"2025. május. 30. 16:42","title":"Hiába nőttek az árak, kevesebb pénzt hagytak a vásárlók az Auchan kasszáinál tavaly","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"581e4029-f700-4e65-9eb1-44bbb287b499","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az esetről felvétel készült, e szerint a rendész támadóját egy járókelő közbelépésével sikerült a helyszínen tartani. ","shortLead":"Az esetről felvétel készült, e szerint a rendész támadóját egy járókelő közbelépésével sikerült a helyszínen tartani. ","id":"20250530_bkk-rendesz-dulakodas-blaha-lujza-ter-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/581e4029-f700-4e65-9eb1-44bbb287b499.jpg","index":0,"item":"c36e8817-a644-4148-8473-26966d572b57","keywords":null,"link":"/itthon/20250530_bkk-rendesz-dulakodas-blaha-lujza-ter-video","timestamp":"2025. május. 30. 18:06","title":"Végignézte a kollégája, ahogy földre viszik a BKK-rendészt a Blahán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de305db9-27fc-46ad-9ac6-86e0b8462ad0","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"19 magyar nyelvű sajtótermékről – köztük a HVG-ről – próbálta bebizonyítani a Nézőpont Intézet múlt héten megjelent „kutatása”, hogy ukrán propagandát terjeszt. Sorra vettük a ránk vonatkozó állításokat, amelyek egy koncepciós per vádiratára emlékeztetnek.","shortLead":"19 magyar nyelvű sajtótermékről – köztük a HVG-ről – próbálta bebizonyítani a Nézőpont Intézet múlt héten megjelent...","id":"20250531_hvg-nezopont-hvg-ukran-propaganda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de305db9-27fc-46ad-9ac6-86e0b8462ad0.jpg","index":0,"item":"db342fb4-79eb-4c37-aed9-4d26c0bec2e2","keywords":null,"link":"/360/20250531_hvg-nezopont-hvg-ukran-propaganda","timestamp":"2025. május. 31. 15:00","title":"Mint egy koncepciós per – megnéztük, mi alapján mondja a Nézőpont, hogy ukrán propagandát terjeszt a HVG","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"405d2265-e813-45c3-a338-40296d8d0f52","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Extra szigorúak lesznek hamarosan Kínában az akkumulátorbiztonsági előírások, de annyira azért nem extrémek, hogy tankokat keljen kibírniuk. ","shortLead":"Extra szigorúak lesznek hamarosan Kínában az akkumulátorbiztonsági előírások, de annyira azért nem extrémek...","id":"20250530_Kinai-akkuteszt-36-tonnas-harckocsi-hajtott-Geely-akku","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/405d2265-e813-45c3-a338-40296d8d0f52.jpg","index":0,"item":"6d7eab59-38dd-4df9-95ce-40b6b3ee3e66","keywords":null,"link":"/cegauto/20250530_Kinai-akkuteszt-36-tonnas-harckocsi-hajtott-Geely-akku","timestamp":"2025. május. 30. 13:53","title":"Kínai akkuteszt: 36 tonnás harckocsi hajtott át a cellákon, és kibírták","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Tesla ugyan győzött az áramháborúban, de Edison elképzelése most visszavágni látszik: a GE Power Conversion mérnökei egyenáram felhasználásával terveznek jobb, hatékonyabb zöld hajókat.
Az AC/DC szimbólum ma is közöttünk él, a jól ismert jelzés egy évszázaddal ezelőtt még egy titáni méretű összecsapás jelképe volt, mely Thomas Edisont George Westinghouse-szal és Nicola Teslával állította szembe az áramháborúban. Ez volt az egyetlen nagy küzdelem, amelyből nem Edison került ki győztesen.
Edison a DC-ben, az egyenáramban hitt, míg Westinghouse és Tesla a nagy győztes, az AC, vagyis a váltakozó áram pártján állt. Az egyenáram azonban nemrégiben új offenzívát indított a nagyméretű ipari alkalmazásokban. A hajóépítők például a tengeri alkalmazásra tervezett meghajtórendszereknél kezdték el vizsgálni az egyenáram adta lehetőségeket. A mérnökök arra törekszenek, hogy egyenáram felhasználásával építsenek jobb, hatékonyabb „zöld" hajókat.
A következő generációs hajók, mint például az angol haditengerészet HMS Dragonja hamarosan egyenáramú meghajtórendszerrel futhat ki. A hosszabb távú tervek szerint nemsokára teherszállító és utasszállító hajók is követhetik a sorban.
A technológia segítségével lekicsinyíthetik a teljes meghajtószerkezetet, a propellereknek áramot adó berendezést és vezetékeket. A hatékonyságnövekedés mellett további előny, hogy így a rakománynak is több hely marad.
HSM Defender
GEreports
Oliver Simmonds, a GE Power Conversion üzletág vezető tengerészeti hadmérnöke elmondta, hogy az „egyenárammal működő szerkezet nagyobb rugalmasságot biztosít, így a tervezők e lehetőséget maximálisan kiaknázva tervezhetnek változó sebességgel működtethető, hatékony meghajtókat. „Vegyünk például egy kerti locsolótömlőt. Üzemeltethetem a szivattyút maximális sebességen, és lefojthatom a tömlőt, hogy kisebb legyen a vízsugár, de ez energiapocsékolás. Miért ne lehetne a vízsugarat a szivattyú lelassításával kisebbre venni? Az erősáramú elektronika segítségével ez ma már megvalósítható, így kevesebb üzemanyaggal ugyanazt a hatást érhetjük el.” Itt lép be a képbe az egyenáram. Az egyenáramú elektronikák és szerkezetek akár 23 százalékkal több áramot képesek leadni, mint egy váltakozó árammal működő ugyanolyan rendszer.
A rendszerben azért még mindig váltakozó áramú generátorok állítják elő az áramot (kevésbé összetettek, mint egyenáramú rokonaik), ám a váltakozó áramot egyenárammá alakítják a hatékonyabb áramátvitel érdekében. A konstrukciónak van még egy előnye: lehetővé teszi, hogy a mérnökök akkumulátorokban tárolják, majd vészhelyzet esetén tartalék energiaforrásként használják az egyenáramot.
Simmonds csapata jelenleg az angliai haditengerészettel együttműködve dolgozik a technológia következő utáni generációs hajókhoz való kifejlesztésén. A rendszer azonban minden bizonnyal teherszállító hajókon és utasszállító hajókon is alkalmazható lesz majd.