szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Minden vállalat életében kritikus pont, hogyan reagál a változó piaci körülményekre, főleg, ha az EMEA régió egyik leggyorsabban növekvő cégéről beszélünk. A szoftverfejlesztő Balabit ügyvezetője arról mesél, hogyan sikerülhet egy kis startupból globális nagyválalattá fejlődni úgy, hogy közben ne kelljen beáldozni a kezdeteknél megálmodott víziót.

Györkő Zoltán
Balabit

A Balabit a világ egyik vezető IT-biztonsági szoftverfejlesztő vállalata. 2009-ben felkerült az EMEA régió leggyorsabban növekvő vállalatait tartalmazó Deloitte Technology Fast 500 listára. A cégnek van képviselete Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Oroszországban és az Egyesült Államokban is, ügyfelei és partnerei világszerte megtalálhatók. A cég egyik alapítóját kérdeztük a "Pay it forward" interjúsorozat következő részében.

hvg.hu: Cégvezetőként mi az, amit másképp csinálna?

Györkő Zoltán: Mi az, amit nem? Ez az a kérdés, amit sokkal egyszerűbb megválaszolni. Biztos nem változtatnék azon a tényen, hogy a Balabit stratégiai döntéseit a kezdetektől fogva meghatározza egy nagyon erős jövőkép. Ez a cég egy nemzetközi piacokon is elismert, prémium – azaz technológiailag élenjáró – IT biztonsági termékeket fejlesztő vállalat. Ez a vízió segített át minket a legnehezebb időszakokon, és adott hátteret akkor is, amikor olyan üzleti lehetőségekre kellett nemet mondanunk, amelyek rövid távon nagy potenciált jelentettek volna az árbevétel szempontjából, de mégsem illeszkedtek a vízióba.

Biztos nem változtatnék azon a tényen, hogy a Balabitban az ember a legfontosabb. A cég értékét az itt dolgozók kreativitása, szaktudása, motivációja jelenti. Minden más csak ennek következménye.

Ezen felül gyakorlatilag mindent megváltoztattunk, évről évre, lépésről lépésre. A termékportfóliónkat, azt, hogy azt miként visszük piacra, hogy kommunikáljuk, hogy értékesítjük, kik az ügyfeleink, hogy finanszírozzuk a cég növekedését, a cég jogi struktúráját, a menedzsment felépítését és így tovább. Ha jól gondolom pont ez az adaptációs készség a sikerünk titka. Merünk változtatni. A változtatások oka természetesen az, hogy valami nem működött jól. Ahogy Edison mondta feltaláltuk ezer módját annak, ahogy nem működik.

A változás kényszere
Nagyon sokszor tapasztaljuk különböző projektekben, hogy a vezetők nincsenek felkészülve a változásra. Egy szervezet életében viszont éppen ez a rugalmasság, ami elkerülhetetlen. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy egy dolog állandó: a változás. És hogy ezt minél fájdalom mentesebben tudják „átvészelni”, vagy sokkal inkább sikeresen, azt érdemes nem a véletlenre bízni. Ugyanis ha a változáskezelés sikertelen, akkor egy következő változásnál, változtatásnál még nagyobb lesz a szervezet ellenállása – mondja Solti Előd, üzletfejlesztési szakértő.

Például egy informatikai rendszer bevezetési projekt kapcsán nem feltétlenül a rendszer betanítása jelenti a legnagyobb problémát, hanem előtte az, hogy racionalizálni kell a folyamatokat, s a vállalati gondolkodásmód részévé kell tenni a megváltozott működést. A képzés és kommunikáció összehangolása éppúgy szükséges a projekt sikeréhez, mint maga a változásmenedzsment átalakító folyamata. De a példa analóg módon alkalmazható egy szervezetfejlesztési projektre is.

Egy válság nagyon sok olyan változást, változtatást kényszerít ki a szervezetekben, melyek alapjaiban forgatják fel az eddigi működést. Nagyon kritikus a reakcióidő, a felismerés és a rugalmasság; az átalakulás, illetve alkalmazkodás képessége. Azt tapasztaljuk ez utóbbiak, amivel nehezen boldogulnak a cégek. Ez pedig visszavezethető a vállalati kultúra hiányosságaira: ahol például az innováció vagy megújulás nem része a kultúrának, ott sokkal nehezebb „eladni” bármilyen változást, még akkor is, ha az az egyetlen lehetőség a túlélésre.

A céget 16 éve alapítottuk, és ennyi idő alatt ez ember rengeteg tapasztalatra tesz szert. Ma már gyökeresen másképp építeném a céget, és hiszem, hogy harmad ennyi idő alatt is el tudnánk ide jutni. Utólag, a hegy tetejéről könnyű látni az egyszerűbb utat.

hvg.hu: Volt-e olyan pillanat, amikor úgy érezte feladja?

Gy. Z.: Soha. Olyan volt, hogy szó szerint vertem a fejem a falba a saját butaságunk okán. Olyan is, hogy úgy éreztem másét kellene belevernem, de soha sem gondoltam azt, hogy feladom. Van egy mondás, hogy az ember a karrierjében addig jut felfelé, amíg eljut egy pozícióba, amihez egyáltalán nem ért, és ott megreked. 16 év alatt én legalább 10-12 különböző pozíciót töltöttem be, és mire feladtam volna, mindig sikerült felvennünk valakit, aki okosabb nálam, jobban is ért hozzá, és az általam megoldhatatlannak hitt problémák varázsütésre megoldódtak.

hvg.hu: Mit vár a következő két évtől?

Gy. Z.: Az igazság pillanatát. Kézzelfogható távolságra kerültünk a víziónk eléréséhez, és kiderül, hogy képesek vagyunk-e rá. Két éve – 14 év organikus növekedés után – kockázati tőkét vontunk be a cégbe, mert úgy éreztük, minden megvan a globális sikerhez – termék és stratégia – csak a megfelelő sebesség nincs. Begyújtottuk a rakétákat, és elkezdtünk gyorsulva emelkedni. Visszaút nincs. A következő két évben kiderül, hogy a Balabit eléri a "szökési sebességet", és egy hosszú távon is önálló brandként fennmaradó globális nagyvállalat lesz-e.

Amitől egyaránt retteg főnök és beosztott

Egy felmérés szerint a hazai cégek többsége jelentős változáson megy most keresztül. És bizony a változás olyan dolog, amitől főnök és beosztott egyaránt fél. Jellemzően nem is kezelik megfelelően, éppen ezért a változásra irányuló kezdeményezések 75 százaléka a megvalósítás során lelassul, félrecsúszik vagy kudarcot vall.

A sorozat korábbi részei
 

Amikor egy cégvezető, nem tehet mást, mint kockáztat – Boros József, a Tensi ügyvezető igazgatója

„Az uniós pályázatok túl kényelmessé teszik a vállalkozásokat” – Vértes Gábor, a Pauker Nyomda alapítója

Nem szabad a fogyasztókat hülyének nézni – Lénárd András, az Igazi Csíki Sört gyártó cég vezetője

Klónozás helyett: megoldások munkaerőhiányra – Boldizsár Zoltán, a Service4You Hotel társtulajdonosa, ügyvezető igazgatója

"Nem kell mindig jól dönteni, elég a hibákból tanulni" – Balogh Péter, az NNG társalapítója, angyalbefektető

„Aki egyszer megtapasztalta, nem akar mérés nélkül döntéseket hozni” – Mészáros Zsolt, a Mérés Kft. ügyvezető-alapítója

Aki megmutatja, mit gondol önről a web – Szekeres Péter, a Neticle ügyvezető-alapítója

Fontos, hogy vállaljuk korábbi döntéseinket – Gódi Attila, a Terrán Tetőcserép Gyártó Kft. ügyvezető igazgatója

Bor, mámor, IT – az iwiw alapítói a Balatonnál építenek új IT-fellegvárat – Szabó Tamás a Virgo Systems regionális IT-igazgatója

Polgárháború és leégett raktár sem állította meg a fehérvári sikercéget - Tibor Dávid a Masterplast vezérigazgatója

"Úgy éreztük, bármit meg tudunk oldani" - Szabó András, az iData Kft. ügyvezetője

Közel 1,2 millióan írták alá az abortuszt támogató európai uniós polgári kezdeményezést

Közel 1,2 millióan írták alá az abortuszt támogató európai uniós polgári kezdeményezést

Megmutatták: ezt a festményt kapta Trump Putyintól

Megmutatták: ezt a festményt kapta Trump Putyintól

A kanadaiak majdnem fele csatlakozna az EU-hoz, de hiába

A kanadaiak majdnem fele csatlakozna az EU-hoz, de hiába

Jönnek a reklámok a Threadsre – a Meta állítja, ezzel mindenki csak jól jár

Jönnek a reklámok a Threadsre – a Meta állítja, ezzel mindenki csak jól jár