szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az elmúlt évben az ADAC német autóklub 136 ezer esetben vizsgált meg gumidefektet. A károk nagy része elkerülhető lett volna, ha a vezetők betartják az alapvető szabályokat. Az ADAC tippeket ad arra, hogy autógumija sokáig épp maradjon.

© hvg.hu
Terhelés: Vigyázzon arra, hogy ne terhelje túl az abroncsokat. A terhelés, az alacsony nyomás, a nagy sebesség, a magas hőmérséklet különösen károsítja a gumikat. Rendszeresen ellenőrizze a gumik nyomását.

Padka: Figyeljen arra, hogy parkolásnál ne menjen rá gyorsan a padkára, ez ugyanis szintén károsíthatja a gumikat, ám ezt gyakran nem lehet észlelni, csak akkor, amikor esetleg már nagy a baj. A legjobb, ha lassan parkol, és ha szükséges akkor nagyon óvatosan megy fel a padkára. Fontos, hogy a teljes gumi rajtalegyen a padkán. Ha padka mellett parkol, kerülje a gumi benyomódását, mindig az utcakő előtt álljon meg. Sokszor csak utólag, kiszálláskor látja az ember, hogy hozzáér a gumi a kőhöz, ilyenkor ne legyen rest, sokszor a kézifék kiengedésével megoldható a probléma.

Tárolás: A nedvesség, a meleg és a napsugárzás különösen ártalmas, éppen ezért hűvös, száraz és sötét helyen tárolja a gumikat.

Nyomás: Az alacsony guminyomás miatt hamar felmelegszik az abroncs, ez pedig szintén jelentősen roncsolja a kereket. Ha lehet, kéthetente vizsgálja át a nyomást, ha szükséges akkor pedig korrigálja azt. Tévhit, hogy télen érdemes kicsit laposabb gumival közlekedni, a tapadás miatt. Ellenkezőleg, télen minden gumiban érezhetően csökken a nyomás, ezért gyakrabban kell utána fújni.

Barázda : Az autóklub ajánlata szerint az ideális nyári guminál, 2,5 milliméter, a téliguminál pedig 4 milliméter a barázdák mélysége. Ettől kisebb mélységű barázdák esetén a jármű nem tapad megfelelően az úthoz. Fontos, hogy mind a négy gumi közel azonos állapotban legyen.

Károk: amennyiben üvegszilánk, vagy egy csavar repedést okoz az abroncsban, az komoly veszélyt jelenthet, hiszen ezen keresztül nedvesség, víz juthat a gumiba, és így azt belülről roncsolja. Éppen ezért nagyon fontos, hogy rendszeresen átvizsgálja, esetleg szakemberrel átvizsgáltassa az abroncsokat.

Elöregedés: Az ADAC szerint a nyolc évnél idősebb abroncsokat már nem szabadna használni. A téligumik általában jobban igénybe vannak véve, mint a nyáriak. A téligumiknál különösen fontos, hogy alacsonyabb sebességgel közlekedjünk. Amennyiben mégis bekövetkezik a defekt, az ADAC szakemberei azt tanácsolják, hogy erősen tartsa meg a kormányt, lassan csökkentse a sebességet, és a jobboldalon próbálja meg leállítani az autót.

Autómenedzser

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Hét fok alatt kell a téli gumi

Bár még néha kisüt a nap és csak hajnalban van csípős hideg, lassan itt az ideje, hogy minden autós felszerelje járművére a téli gumikat. A hét foknál hidegebb időben ugyanis a nyári gumiabroncsok komoly rizikót jelentenek. Nézzük a leggyakrabban feltett kérdéseket.

hvg.hu Autó

Miért kötelező a téli gumi?

Bármilyen jó autóról, bármilyen bámulatos teljesítményéről, menettulajdonságairól is legyen szó, azzal tisztában kell lennünk, hogy a legtöbb esetben a leggyengébb láncszemet a gumi jelenti a rendszerben.

hvg.hu Autó

Téligumi-teszt: melyik gumit ne vegyük meg?

Az ADAC német autóklub ismét tesztelte a legújabb téligumikat. A minőségi vizsgálatok során hat modell hiányos, rossz minősítést kapott. Különösen a Ceat, a Linglong, a Tigar, a Marshal, a Nankang és a Wanli márkájú olcsó gumik lehetnek veszélyesek nedves, télies úton.

hvg.hu Autó

Sok esetben a gumik felelősek a balesetért

Lapos vagy defektes gumik a brit autóbalesetek azon harmadáért felelősek, amelyek műszaki okokra vezethetők vissza. A halálos balesetek 3 százaléka gumidefekt miatt következik be – derül ki a Norwich Union Risk Services (NURS) és a brit közlekedési minisztérium felméréséből.

hvg.hu Autó

Gumiteszt Jaguárral

A kiskunlacházi reptéren, szakemberek felügyelete alatt tehettük próbára a Michelin új, a felső kategóriás autók számára készült gumiabroncsait. Segítségünkre volt öt prémiumautó, két S-type Jaguar, egy Opel Signum, egy ötös BMW és egy VW Sharan, valamint egy felkészült stáb.