Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b6e11e38-fd93-4b24-895e-02c8aa1e9e38","c_author":"Bankmonitor / Sándorfi Balázs","category":"gazdasag","description":"Az „őrület”, ahogy Nagy Márton gazdasági csúcsminiszter nevesítette a lakossági állampapír piacon kialakult helyzetet, nem az 1000 milliárd forint feletti kamatfizetésről szól (ez teljesíthető), hanem sokkal inkább arról, hogy a befektetők most az állampapírban tartott pénz jövőjéről (is) döntenek. Nem kisebb a tét, mint a teljes magyar államadósság 10%-a, ami kevesebb, mint 3 hónap alatt megmozdulhat. A kihívás nem kicsi, de kezelhető. Az alternatívák között azonban eddig egy érdemi lehetőség nem merült fel: egy új konstrukcióra lenne szükség a lakossági állampapír kínálatban, mely szemben a PMÁP-pal ténylegesen, valós időben, inflációhoz igazítja a kamatfizetést.","shortLead":"Az „őrület”, ahogy Nagy Márton gazdasági csúcsminiszter nevesítette a lakossági állampapír piacon kialakult helyzetet...","id":"20250130_allampapirpiac-pmap-befektetes-bankmonitor-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6e11e38-fd93-4b24-895e-02c8aa1e9e38.jpg","index":0,"item":"355a1288-b931-47fc-8f12-db2c181fce3a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250130_allampapirpiac-pmap-befektetes-bankmonitor-ebx","timestamp":"2025. január. 30. 14:16","title":"Az „őrület” megoldása, azaz mitől nyugodhat meg az állampapírpiac","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8e05dd05-9716-4fd0-9f0f-d4b37217d060","c_author":"Marabu","category":"gazdasag","description":"","shortLead":"","id":"20250130_Marabu-Feknyuz-Hasznos-es-haszontalan-szankciok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e05dd05-9716-4fd0-9f0f-d4b37217d060.jpg","index":0,"item":"e7dfb5e8-167d-4fec-a689-b361c0b0d4ec","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250130_Marabu-Feknyuz-Hasznos-es-haszontalan-szankciok","timestamp":"2025. január. 30. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Hasznos és haszontalan szankciók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5223c708-f8f8-4957-a89e-5bec7569388c","c_author":"Ballai Vince","category":"360","description":"Kilépteti az USA-t a Párizsi Megállapodásból Donald Trump. Ez a második alkalom, hogy így tesz, de most várhatóan sokkal inkább az elevenébe vág. A lépésnek szerteágazó hatásai lehetnek, gyengülhetnek a klímaváltozás legsúlyosabb hatásainak elkerülését célzó erőfeszítések, és az USA biztosan elveszti a befolyását erre. Trump viszont gazdaságilag is lábon lőheti országát azzal, hogy átengedi a terepet a versenytársaknak a tiszta technológiákban, még úgy is, hogy Amerika fele nem megy vele. A lépés várható hatásait Ürge-Vorsatz Diána, az IPCC alelnöke segített mérlegelni.","shortLead":"Kilépteti az USA-t a Párizsi Megállapodásból Donald Trump. Ez a második alkalom, hogy így tesz, de most várhatóan...","id":"20250130_donald-trump-a-klimavaltozas-ellen-parizsi-egyezmeny-klimavedelem-kibocsatas-csokkentes-fosszilis-energia-usa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5223c708-f8f8-4957-a89e-5bec7569388c.jpg","index":0,"item":"61e370ad-0f3c-47e4-980a-95bf78129dc1","keywords":null,"link":"/360/20250130_donald-trump-a-klimavaltozas-ellen-parizsi-egyezmeny-klimavedelem-kibocsatas-csokkentes-fosszilis-energia-usa","timestamp":"2025. január. 30. 15:45","title":"Trump nem tudja feltámasztani a múltat, az USA gazdaságát viszont lábon lőheti","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f50a3cba-4cf8-4775-ab13-081d48120c02","c_author":"HVG","category":"360","description":"Profizmus a legjavából – alighanem ez a legtalálóbb meghatározás a magát francia filmszínészből franciás eleganciájú rendezővé átképző Emmanuel Courcol új munkájára, amely egy karmesterről szól.","shortLead":"Profizmus a legjavából – alighanem ez a legtalálóbb meghatározás a magát francia filmszínészből franciás eleganciájú...","id":"20250130_hvg-Emmanuel-Courcol-rendezo-Varatlan-dallamok-film","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f50a3cba-4cf8-4775-ab13-081d48120c02.jpg","index":0,"item":"94be607c-fdf0-4a9a-804a-9b659a1f1d9a","keywords":null,"link":"/360/20250130_hvg-Emmanuel-Courcol-rendezo-Varatlan-dallamok-film","timestamp":"2025. január. 30. 16:06","title":"„A zene összeköt” – elkerüli az ilyen közhelyeket ez a vígjáték, amely egy halálos betegséggel küzdő karmesterről szól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"98d5e0ae-5ce3-4cf5-8555-9ba5b5037663","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Május közepén érkezik majd az új Doom, ami a The Dark Ages címet kapta, és aminek története az előző két rész előtt játszódik.","shortLead":"Május közepén érkezik majd az új Doom, ami a The Dark Ages címet kapta, és aminek története az előző két rész előtt...","id":"20250129_bethesda-softworks-doom-the-dark-ages-jatek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/98d5e0ae-5ce3-4cf5-8555-9ba5b5037663.jpg","index":0,"item":"74bd30dc-92ee-4e2f-b067-4a7d47296abb","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_bethesda-softworks-doom-the-dark-ages-jatek","timestamp":"2025. január. 29. 16:03","title":"Brutális számítógép kell az új Doomhoz: itt van minden, amit a játékról tudni érdemes – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"822cdfea-46c2-494d-ba79-e8c247fae798","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"A két embert halálra szurkáló fiatal 25 év fegyházat kapott, az egyik áldozatot fejenrúgó férfi büntetését súlyosbította az ítélőtábla.","shortLead":"A két embert halálra szurkáló fiatal 25 év fegyházat kapott, az egyik áldozatot fejenrúgó férfi büntetését...","id":"20250129_jogeros-itelet-deak-teri-kettos-gyilkossag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/822cdfea-46c2-494d-ba79-e8c247fae798.jpg","index":0,"item":"1c41e78b-0178-4b77-b909-ecc2ec4607cc","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_jogeros-itelet-deak-teri-kettos-gyilkossag","timestamp":"2025. január. 29. 17:32","title":"Jogerős ítélet született a Deák téri kettős gyilkosság ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a81184d-7d04-416a-b955-77c68c99b9a4","c_author":"Szabó Gábor","category":"360","description":"Az Orbán-kormány mára tökélyre fejlesztette a kiemelt beruházás kategóriáját, amikor azt csinál, amit akar.","shortLead":"Az Orbán-kormány mára tökélyre fejlesztette a kiemelt beruházás kategóriáját, amikor azt csinál, amit akar.","id":"20250130_kornyezet-vizsgalat-mnv-mav-eagle-hills-mini-dubaj-rakosrendezo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a81184d-7d04-416a-b955-77c68c99b9a4.jpg","index":0,"item":"5fd422e3-365a-453f-a37c-e6e874a772a7","keywords":null,"link":"/360/20250130_kornyezet-vizsgalat-mnv-mav-eagle-hills-mini-dubaj-rakosrendezo","timestamp":"2025. január. 30. 11:56","title":"Máris több uniós szabályt félredobott az állam Mini-Dubaj arab befektetői érdekében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d0081559-580e-41d0-8d5d-9c4af18e050d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Sikertelenül próbálta a Fidesz-KDNP megakadályozni a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén, hogy Karácsony Gergely keresztülhúzza az arab befektetők és a kormány ingatlanbizniszét arra a területre, ahová a Mini-Dubajt tervezik. A közgyűlés minden más frakciója a főpolgármester mellé állt, így a főváros élhet az elővásárlási jogával.","shortLead":"Sikertelenül próbálta a Fidesz-KDNP megakadályozni a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén, hogy Karácsony...","id":"20250129_A-Fideszen-kivul-mindenki-megszavazta-a-kozgyulesben-Karacsony-javaslatat-amellyel-a-fovaros-blokkolna-a-Mini-Dubaj-beruhazast-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d0081559-580e-41d0-8d5d-9c4af18e050d.jpg","index":0,"item":"698b0c6a-b344-4ca6-9542-f1c3f08b9f3a","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_A-Fideszen-kivul-mindenki-megszavazta-a-kozgyulesben-Karacsony-javaslatat-amellyel-a-fovaros-blokkolna-a-Mini-Dubaj-beruhazast-ebx","timestamp":"2025. január. 29. 18:13","title":"A Fideszen kívül mindenki megszavazta a közgyűlésben Karácsony javaslatát, amellyel a főváros blokkolná a Mini-Dubaj beruházást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bár már a 15 században is van nyoma a Peugeot-ősöknek Montbéliárdban, az első iparos 1734-ban született Jean-Pierre Peugeot néven, kelmefestő műhelyt és malmokat hagyott fiaira. 1810-ben JeanPierre II és Jean-Frédéric megalapítják a Peugeot-Fréres céget. A munka 200 éve folyik, a Peugeot mára a világ legismertebb márkái közé tartozik.
A Peugeot 1810 óta helyezi nevét, későbbiekben az emblémáját, az oroszlánt a fűrészekre, szoknyaabroncsokra, kávéőrlőkre, kerékpárokra, motorkerékpárokra, robogókra és autókra. 1810-ben a sous-cratet-i gabonaőrlő malom acélöntődévé alakításával a Peugeot család belepett az ipari korba. A gyártás egyre sokrétűbbe válik: a kávéőrlőket szalagfűrészek, a szerszámokat varrógépek követik. Az egymás után épülő gyárak: Audincourt, Valentigney, Beaulieu, Pont-de-Roide, majd Sochaux tanúsítják a Peugeot fellendülését a marka bölcsőjének is nevezhető Franche-Comte megyében.
1886-ban indult a marka kerékpáros kalandja az igen látványos grand Bi velocipeddel, amely 1,35 méter átmérőjű első kerekével keltett feltűnést. A Peugeot 1890-ben mutatta be az igen divatossá vált biciklijét, az akkor könnyűnek számító 22 kilós Liont. A Peugeot 1905-ben indult először a Tour de France-on, ez a szokás azóta sem maradt abba. Az ötvenes években már 50 ezer kerekpárt gyártott a Peugeot, a hetvenes évekre ez a szám meghaladta a 400 ezret. Ma elektromos rásegítésű biciklit is kínálnak, ilyen az iOn es e-Vivacity.
A motoros kaland 1898-ban kezdődött, amikor Beaulieu üzemében megszületett az első motoros kerékpár. Az elsők még Dion motorokkal, 1900-tól már saját erőforrással. Hamar jöttek a sportsikerek: 1904-ben sebességi világrekordot döntöttek (elérték a 123,287 kilométer/órát). 1924-ben a Nemzetek Nagydíján aratott győzelem, 1934-ben kilenc világcsúcs megdöntése az 515 típussal, majd az 1952-ben aratott győzelem a Bol d’Or motorversenyen a legendák sorába repítette a márkát. A háború után a nagymotorok gyártása fokozatosan csökken, a hangsúly egyre inkább a hatvanas évek elején megjelenő segédmotorokra kerül. A nyolcvanas években megjelennek a robogók, es a Peugeot elsőként dobja piacra műanyag karosszériás modelljét 1982/83-ban (80cc SC). A kilencvenes években az SV a sztár. A Scoot’Elec révén elsőként kezdtek elektromos robogót forgalmazni (1996). A Peugeot kínált elsőként 125 köbcentis robogóhoz ABS fékrendszert, 2004-ben piacra dobták a variálható Ludix 50 robogót az ezres lélektani határ alatti, 999 eurós áron. 2010-ben a Peugeot Motocycles nevet felváltja a Peugeot Scooters. Jelenleg a márka a negyedik legnagyobb európai gyártó, vezeti a francia robogópiacot. Idéntől a Peugeot Scooters ismet forgalmaz elektromos robogókat (E-Vivacity).
Autómenedzser
Az autós kaland 1889-ben kezdődött, amikor megalkották a háromkerekű Serpollet-Peugeot gőzgépet. 1891-ben a Type 2 névre hallgató autót még Daimler motor hajtja, végsebessége 14,7 kilométer/óra. Az első autót 1891-ben adja el a Peugeot, ez egy Type 3 volt, amelyből csupán 64 készült. 1897-ben már 15 féle modellt kínálnak a 2 személyestől a 12 személyesig, immár saját fejlesztésű motorral. 1898-ban a Párizsi Autószalonon is részt vesznek. A fejlődés megállíthatatlan, 1912-ben mutatják be az Ettore Bugatti által tervezett Type BP1-et, vagyis a második Peugeot Babyt, amelyből már 3095 készült. A háború után érkezik a 10 CV, majd a 25 CV, a 100 ezredik Peugeot 1925-ban gördült ki a gyárkapun. Az 1931-ben érkező, független első kerekekkel szerelt 6CV 201 segíti át első válságán a Peugeot-t. A 301-es, a 601-es, a 401-es és a 402-es a harmincas évek végére már 50 ezerre emelik az éves gyártási darabszámot. A háború tönkreteszi a sochaux-i gyárat, csak 1946-ban kezdődik újra a termelés, ekkor készülnek a 202-esek és a DMA-teherautók. Az ötvenes évek meghatározó sorozata a 203-as és a 403-as, a 404-esből már kétmilliót gyártanak. 1965-ben megjelent az első elsőkerékhajtású Peugeot, 204-est még ma is látni. Ebbe kerül 1967-ben a világ legkisebb dízelmotorja (1200 köbcenti), az 504-es már a luxusról szól, V6-os kupéjáért majd megőrültek az újságírók a 200 éves ünnepségen. 1979-ben turbódízel hajtja a 604-es limuzint, az 1983-ban bemutatott 205-össel világmárkává válik a Peugeot (a kisautóból 5,2 milliót gyártottak). Ezt a sikert csak a 206-os képes túlszárnyalni, 2000 óta 6 milliónál is többet vettek meg világszerte. Ma a Peugeot a világ több mint 160 országában van jelen, tovább terjeszkedik Kínában, Oroszországban és Latin-Amerikában olyan speciális modellekkel, mint a 408 szedán es a Hoggar pick-up.
Az újítások között kiemelt helyet foglal el a kupé-kabrió. Az első típus, amely csomagtartóba hajtogatható, merev tetővel készült, a 401 volt a harmincas években. A 401 Eclipse örökébe lépő 206 CC modell felgyorsította a karosszériatípus elterjedését, és 700 ezer vásárlóval piacvezetővé tette a Peugeot-t. A Peugeot kiemelkedő szerepet játszott a dízelmotorok elterjedésében. A márka első, sorozatgyártású dízel modellje a 403 volt. 1999-ben a világon elsőként a Peugeot 607-ben jelent meg a részecskeszűrő. Az elektromos autók kifejlesztésében úttörő szerepet játszó Peugeot 1941-ben mutatta be a VLV-t, az elektromos motorral hajtott könnyű városi járművet, amelyből több száz példány került Párizs utcáira. A kilencvenes években lát napvilágot az ION tanulmány, majd az elektromos 106, amely jelenleg a legnagyobb számban értékesített nulla kibocsátású autó. 2010 őszen a Peugeot a Mitsubishivel közösen gyártott iOnnal visszatér a villanyautók piacára. 2011-ben a Peugeot a 3008 HYbrid4 bemutatásával egy újabb technika előfutára lesz. A dízel-elektromos hibridet 2012-ben hálózatból feltölthető 3008 HYbrid Plug-in követi, amely mindössze 50 gramm szén-dioxidot bocsát ki kilométerenként (2 liter /100 kilométer).
Nem minden az, aminek látszik. A tesztelt Partner adóügyileg személyautó, rendszertanilag és használati szempontból teherautó. Bár a duplakabinos járgány ötszemélyes is lehet, minden ízében teherkocsi, a forgalmi adót mégsem lehet visszaigényelni, így pont azok nem fogják megvenni, akik a legjobban kihasználnák: a kisvállalkozók.
A Peugeot 5008-cal valódi hétüléses egyterű gazdagítja a francia márka családi kínálatát. Az autó szép, stílusos, kényelmes, praktikus, vezetése kellemes. Bevezető akciójában az egyébként 150 ezer forintos plusz két ülést ajándékba adják.
A haszonjárművek magyarországi piacának negyedik szereplője, a Peugeot 4x4-es hajtással erősít. Ehhez a francia Dangel cég technikáját alkalmazza. Az összkerékhajtású Partner, Expert és Boxer modellekkel a Peugeot nemcsak a kínálatát kívánja bővíteni, hanem új ügyfélkört szeretne meghódítani mind egyéni, mind vállalati szinten.
Bár csak a motorja BMW-fejlesztés, a Peugeot 207 RC élményautó. Nem túloz, de hétköznapi pókerarca versenygéneket rejt. Terepe mégsem a pálya, hanem a város.
2010. január 8-án logót és filozófiát váltott a 200 éves márka. Az 1858 óta a cég arcát meghatározó oroszlán maradt, kettős fémhatású új változata hirdeti a Peugeot megújulását a Motion & Emotion szlogen jegyében. Az átalakulás nem lesz olyan drasztikus, mint a márkatestvér, a Citroen esetében, a logó és az arculati jegyek fejlődését építészeti és üzletpolitikai változások kevésbé követik. Az első jármű, amely az új oroszlánt viseli majd, a 2010 tavaszán megjelenő RCZ lesz.
Próbálta megmagyarázni a minden várakozást alulmúló gazdasági adatokat szokásos pénteki interjújában a miniszterelnök, aki szerint mindenről Brüsszel tehet.