Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"06337d88-2a06-47c2-82d8-2f07430e7c5b","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Vendégek két külön incidenst is jelentettek, amely során kártevőt találtak az ételben, úgyhogy soron kívüli nagytakarítást rendeltek el a vállalatnál.","shortLead":"Vendégek két külön incidenst is jelentettek, amely során kártevőt találtak az ételben, úgyhogy soron kívüli...","id":"20250330_Japan-gyorsetterem-leves-miso-patkany-kartevo-botrany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06337d88-2a06-47c2-82d8-2f07430e7c5b.jpg","index":0,"item":"3b02cbd7-6f7a-4501-8dad-8d00644c999a","keywords":null,"link":"/kkv/20250330_Japan-gyorsetterem-leves-miso-patkany-kartevo-botrany","timestamp":"2025. március. 30. 11:30","title":"Ideiglenesen bezár Japán egyik legnagyobb levesezőlánca, miután döglött patkányt találtak az ételben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a5bcd734-375a-4994-a253-fe671b88d501","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Orbán Viktor meg akarja semmisíteni Magyarország még szabad médiáját, és számíthat arra, hogy az EU megengedi neki. Az európai szélsőjobboldal örül.","shortLead":"Orbán Viktor meg akarja semmisíteni Magyarország még szabad médiáját, és számíthat arra, hogy az EU megengedi neki...","id":"20250331_Die-Zeit-vendegkommentar-Petra-Thorbrietz-Orban-demokracia-szabad-sajto-szetverese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a5bcd734-375a-4994-a253-fe671b88d501.jpg","index":0,"item":"f9c63e22-a31b-4aec-bc4e-2a63c9b76134","keywords":null,"link":"/360/20250331_Die-Zeit-vendegkommentar-Petra-Thorbrietz-Orban-demokracia-szabad-sajto-szetverese","timestamp":"2025. március. 31. 15:45","title":"Die Zeit-vendégkommentár: Orbán lebontja a demokráciát, most a szabad sajtó maradékát veri szét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"01398760-1daa-48da-9d35-644ed7e28fac","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Kilenc ember ellen emeltek vádat, komplett bűnszervezet játszott össze az idős emberek megtévesztésére.","shortLead":"Kilenc ember ellen emeltek vádat, komplett bűnszervezet játszott össze az idős emberek megtévesztésére.","id":"20250331_illegalis-idosotthon-gyomirto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/01398760-1daa-48da-9d35-644ed7e28fac.jpg","index":0,"item":"94495fd6-2205-4c6e-98b4-13ca4423e577","keywords":null,"link":"/itthon/20250331_illegalis-idosotthon-gyomirto","timestamp":"2025. március. 31. 10:32","title":"Illegális idősotthon-ügy: kicsalták az áldozatok pénzét, egy ügyvéd és egy igazságügyi szakértő is a bűntársuk volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9a7c5096-39a2-4e4b-a8b4-39cc7a6f9200","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A milliárdos minden egyes pluszszavazóért 20 dollárt fizet.","shortLead":"A milliárdos minden egyes pluszszavazóért 20 dollárt fizet.","id":"20250331_wisconsin-legfelsobb-birosag-valasztas-elon-musk-egymillio-dollar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a7c5096-39a2-4e4b-a8b4-39cc7a6f9200.jpg","index":0,"item":"a2c00bd9-7598-4f61-ba4d-e0a58281769d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250331_wisconsin-legfelsobb-birosag-valasztas-elon-musk-egymillio-dollar","timestamp":"2025. március. 31. 09:52","title":"Elon Musk egymillió dolláros csekkekkel akarja eldönteni a legfelsőbb bírósági választást Wisconsinban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c14050da-1487-4eee-85b0-e9d278b6ebc5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Újabb Vitézy–Karácsony csörte kezdődött a közösségi médiában, ezúttal a Fővárosi Klímaügynökség körül volt a vita.","shortLead":"Újabb Vitézy–Karácsony csörte kezdődött a közösségi médiában, ezúttal a Fővárosi Klímaügynökség körül volt a vita.","id":"20250330_karacsony-gergely-vitezy-david-fovaros-klimaugynokseg-veto-kozgyules","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c14050da-1487-4eee-85b0-e9d278b6ebc5.jpg","index":0,"item":"638108e3-0043-476a-9604-8eff8c08b657","keywords":null,"link":"/itthon/20250330_karacsony-gergely-vitezy-david-fovaros-klimaugynokseg-veto-kozgyules","timestamp":"2025. március. 30. 14:18","title":"Nem vétózott Karácsony, mégis önálló cég maradhat a Klímaügynökség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"90c7db3e-8ca1-4c26-9635-bcfd8ca0f295","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszter annak ellenére jelentette ezt ki, hogy Magyarországon negyedik éve hathavonta hosszabbítgatják meg a háborús vészhelyzetet.","shortLead":"A miniszter annak ellenére jelentette ezt ki, hogy Magyarországon negyedik éve hathavonta hosszabbítgatják meg...","id":"20250330_szijjarto-peter-ukrajna-haboru-europai-unio-veszelyhelyzet-beke","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90c7db3e-8ca1-4c26-9635-bcfd8ca0f295.jpg","index":0,"item":"336f0e75-1bf4-4ee6-b231-1868db95523c","keywords":null,"link":"/itthon/20250330_szijjarto-peter-ukrajna-haboru-europai-unio-veszelyhelyzet-beke","timestamp":"2025. március. 30. 12:58","title":"Szijjártó: az EU egyetlen tagállamát és egészét sem fenyegeti semmilyen háborús kockázat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d704ca8-ae8c-4c38-96de-52386ec75155","c_author":"Kacskovics Mihály Béla","category":"360","description":"Meg kell osztani és túl kell ordítani – ennyi a fideszes recept. A zebrákon, a Dinasztián és a Pride példáján mutatjuk be a kormányzati kommunikáció érdekeit, módszereit és céljait.","shortLead":"Meg kell osztani és túl kell ordítani – ennyi a fideszes recept. A zebrákon, a Dinasztián és a Pride példáján mutatjuk...","id":"20250331_yakari-orban-viktor-magyar-peter-kampany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d704ca8-ae8c-4c38-96de-52386ec75155.jpg","index":0,"item":"2f5f1719-0100-4e3b-ae39-482e0057dd00","keywords":null,"link":"/360/20250331_yakari-orban-viktor-magyar-peter-kampany","timestamp":"2025. március. 31. 06:30","title":"Yakari, a bátor kis zajkeltő – Orbán rájött, hogy a szokott módszerekkel nem tudja hatástalanítani Magyar bombáit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28921837-2e00-47f3-a451-78d5af8555db","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Európai Űrügynökség szakemberei még 2022 októberében rögzítették, ahogy a napszél részecskéi kavarogva áramlanak ki a csillagból.","shortLead":"Az Európai Űrügynökség szakemberei még 2022 októberében rögzítették, ahogy a napszél részecskéi kavarogva áramlanak ki...","id":"20250331_napszel-nap-video-solar-orbiter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28921837-2e00-47f3-a451-78d5af8555db.jpg","index":0,"item":"362ab931-4bf1-4bd3-b48e-6622967b4b7c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250331_napszel-nap-video-solar-orbiter","timestamp":"2025. március. 31. 10:03","title":"2 000 000 kilométeres örvényt videóztak le a Nap szélénél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A HVG Cégautó 2011 különszámból kiderül, a magyar döntéshozók számára egyelőre nem kiemelten fontos kérdés a környezettudatosság. Némi változás mindenesetre már látszik: egy kormányrendelet szerint áprilistól a jármű károsanyag-kibocsátása és energiahatékonysága is bírálati szempont a közbeszerzéseknél.
Egyre több vállalat szabja meg, milyen szén-dioxid-kibocsátású járműveket rendelhetnek munkatársai. Ezzel a környezetterhelés csökkentése mellett szűkíteni is tudják a rendelhető kocsik körét. Ha egy cégvezető környezetbarát járművek beszerzéséhez ragaszkodik, a LeasePlan a GreenPlan szolgáltatást ajánlja. A cégcsoport egyébként megállapodott a Nissan Europe-pal, így 13 országban vesznek fel előrendelést a japán gyártó elektromos modelljére, a Leafre. A magyar piacon azonban 2013-ig várni kell a modell bevezetésére. 2012-ben érkezik a piacra ugyanakkor az Opel Ampera, majd a Chevrolet Volt és a Renault Fluence EV.
Egy kisvállalkozás tulajdonosa HVG Cégautó 2011 különszám munkatársának elmondta, azért keres elektromos autót a napi ügyintézésekhez, mert szeretné leszorítani a költségeit. Ezért hát figyelembe vette, hogy például az akkumulátorok töltésére használt elektromos áramról szóló számla adózáskor előnyösebb, mint az üzemanyagszámlák, mivel ez utóbbiak áfája nem írható le. Csakhogy ez az előny a végső mérlegnél nem elégséges, mivel az elektromos kocsik – és általában a zöld járművek – vételára ma még olyan borsos, hogy a különbség sosem térül meg az üzemelésen. És ez az, ami egyelőre gátolja terjedésüket.
Bár a döntéshozók elgondolkoztak rajta, a Phoenix Pharma nem vásárol alternatív üzemanyaggal működő vagy hibrid autót, mert becslésük szerint az üzemeltetés során felmerülő teljes költség (tco) még magasabb, mint a hagyományos dízel esetében. Igaz, két japán autógyártó, a Honda és a Toyota az elmúlt időszakban az eddiginél elérhetőbb árú hibrideket dobott a piacra. A Toyota közlése szerint kis cégek és nagy multik is bevásároltak náluk, kezdetben elsősorban a környezetvédelem területén működő vállalkozások. A Toyota Auris HSD kisebb áttörést is hozott, 6 millió forintos akciós alapárával olcsóbb a korábbi hibrid Toyotáknál, így a Telenor is vett öt Auris hibridet. A mobilkommunikációs cég tapasztalatszerzés okán szerezte be a hibrideket, s ha kedvezőek lesznek a visszajelzések, továbbiakra is vevő lesz.
Stiller Ákos
Úgy látszik, a kommunikációs cégek érzékenyebbek ebben a témában, mert a Magyar Telecom Honda Civic hibrideket szerzett be. A Toyota úgy látja, hogy a hibrid hajtásláncú autókkal olyan helyekre is sikerült bejutniuk, ahová a hagyományos dízel- vagy benzinüzeműekkel nem tudtak az adott cég márkapreferenciája vagy egyszerűen a versenytársak árpolitikája miatt, amivel csak egy bizonyos szintig kívánnak versenyezni. Ez igaz a Lexusra is, amelynek hibrid modelljei vonzó vezetői gépkocsik: sok Lexus hibrid (RX400h, és GS hibrid) fogyott kifejezetten az üzemmód okán. Más prémiumgyártónál is említették, hogy keresettnek számít némely alacsony fogyasztású típusuk, például a BMW közlése szerint több magyar, illetve nemzetközi vállalat használ BMW 320d Efficient Dynamics modelleket a flottájában.
A KBC Autolease flottakezelő tapasztalata szerint a magyar céges autóparkok összeállításánál egykét kivételtől eltekintve a válság előtt sem volt jellemző, hogy a környezetbarát gépjárműveket részesítették volna előnyben. Most, amikor a korábbinál is fontosabb lett a költségtakarékosság, a drága hibrid és elektromos autók nem lettek kelendőbbek, annak ellenére sem, hogy például a regisztrációs adónál vagy a parkolási díjnál kedvezményeket élveznek. Ha mégis hibrid mellett döntenek a cégek, a Toyota Prius szerepel a leggyakrabban a listán.
Hasonló eredménnyel járt a piacvezető flottakezelő LeasePlan által 2010 végén a top 50 ügyfél körében végzett felmérés: a tudatos „flottazöldítés” továbbra sincs fókuszban, de némi változás már tapasztalható – egyre több nemzetközi vállalat írja elő, hogy újautó-beszerzéskor milyen szén-dioxid-kibocsátású járműveket rendelhetnek a munkatársak. Az ilyen előírásnak elsősorban a részecskeszűrős dízelek felelnek meg. A Tesco nyilatkozata szerint kiemelt figyelmet fordítanak az áruterítés során okozott szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére, és ezt a mutatót az autópark kiválasztásánál is figyelembe veszik. A Metro is alacsony károsanyag-kibocsátású kocsikat vásárol. Minden autójuk minimum Euro 4-es besorolású, de ma már a flottájuk zöme Euro 5-ös. A Metro ugyanakkor bírálta a személygépkocsi-márkák hazai importőreit, mert szerintük nem támogatják a környezetbarát autók beszerzését, semmilyen kedvezményes finanszírozási konstrukcióban nem partnerek.
A szén-dioxid-érzékenység azonban egyelőre csak kevés cég üzemeltetési szabályozásában tükröződik. Ilyen például az Eon, ahol kidolgoztak egy szén-dioxid-kibocsátáson alapuló bónusz–malusz rendszert. A kibocsátási határ 150 gramm/kilométer, ennek túllépése esetén büntetik a vezetőt, az alacsonyabb kibocsátást viszont jutalmazzák (a kibocsátást az elfogyasztott üzemanyagból és a gyári kibocsátási értékekből határozzák meg). Az Eon más területen is lépett: elindítottak egy úgynevezett e-mobility projektet – két elektromos autó már tartós teszten van a cégnél. A kocsik norvég gyártmányú, Think márkájú kisautók. Az áramszolgáltatók ez irányú érzékenysége nemzetközi jelenség, például a Peugeot a cseh áramszolgáltatónak adott el több elektromos autót, Mitsubishi-alapú Iont.
Tesztel a hatalmas flottával rendelkező Magyar Posta Zrt. is, méghozzá magyar gyártmányú elektromos kocsikat. Elsősorban városi környezetben, kézbesítésre jól alkalmazható elektromos kisautók és motorkerékpárok érdeklik a Postát. Már több évre tekint vissza különböző elektromos járművek tesztelése a kézbesítésben, így a budai Várban, Székesfehérváron, Pécsett és Szentendrén. A Posta kitért arra is, hogy év eleji beszerzéseinél, a hagyományos hajtásmódú kocsik kiválasztásánál is szempont volt az alacsony károsanyag-kibocsátás. Ilyen törekvések máshol is vannak, így a Mol a személy- és kishaszon-gépjárműveinél is az értékelési szempont a környezetbarát kivitel, a gazdaságos üzemmód.
Ami pedig a gázhajtást illeti: HVG Cégautó 2010 különszámunkban megírtuk, hogy a Shell Hungary gázüzemű (LPG) autókat állít üzembe, ám erre mégsem került sor, mert tavaly eladták LPG üzletágukat a Flaga Gas vállalatnak. Most a Shell nem tervezi más alternatív hajtásmódú gépjármű beszerzését. Van viszont E85-tel üzemelő flotta. Magyarországon a bioetanolt gyártó Hungrana vásárolt tavaly hat darab E85-üzemanyagú Peugeot-t, és továbbiakat is vettek volna, de a Peugeot még nem jött ki E85-üzemű motorja Euro 5-ös verziójával.
Általános tapasztalat, hogy míg a 3–15 autóból álló flottillákat rendszerint közvetlenül szerzik be a cégek, a nagyobbak üzemeltetésére igénybe vesznek flottakezelőt, ez pedig nem kis szám, legalább 30 ezer járműt gondoznak flottakezelők – derül ki a HVG Cégautó 2011 különszámból.
Az autók üzemeltetésével kapcsolatban szigorúbb szabályokat vezettek be a cégek 2010-ben - derül a ki a HVG Cégautó 2011 különszámból. Ezek arra irányulnak, hogy a kocsik állaga ne romoljon, a fogyasztásukat alacsony szinten tartsák. Hanyag autókezelés esetén általában komoly az értékcsökkenés.
Tavaly több nagy cégautóflotta megújult, és 2011-re is egyre többen terveznek nagyobb méretű autóvásárlást – derül ki a HVG Cégautó 2011 különszámból. Bár a cégautópiac fellendült, a lassú gyarapodás csak az ésszerűség és a takarékosság keretei között történik – még nem heverték ki a válságot a hazai vállalkozások.
A céges parkokban 2010-ben a Ford, a Skoda és az Opel a legnépszerűbbek. A LeasePlan statisztikái szerint a Focus, az Octavia és az Astra különösen kedvelt. A LansonCom vezetője is ugyanezen márkákat említi elsőként, ha az ügyfelek a tanácsát kérik – olvasható a HVG Cégautó 2011 különszámban.