Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4b13e9e8-7838-4621-a4ca-dd18fe27640b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A parlament napirendjén szerepel az ombudsman 2023-as tevékenységéről szóló beszámoló és az annak elfogadását kezdeményező országgyűlési határozati javaslat is.","shortLead":"A parlament napirendjén szerepel az ombudsman 2023-as tevékenységéről szóló beszámoló és az annak elfogadását...","id":"20241202_Magyarorszag-balkani-missziojarol-is-targyalnak-ma-a-kepviselok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b13e9e8-7838-4621-a4ca-dd18fe27640b.jpg","index":0,"item":"9f8050f9-4284-42e4-bee6-62426c6ec576","keywords":null,"link":"/itthon/20241202_Magyarorszag-balkani-missziojarol-is-targyalnak-ma-a-kepviselok","timestamp":"2024. december. 02. 08:40","title":"Magyarország balkáni missziójáról is tárgyalnak ma a képviselők","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24d9197e-9f55-43e4-8df3-a74661cffa89","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A megválasztott amerikai elnök súlyos következményeket helyezett kilátásba, azokat azonban nem részletezte. ","shortLead":"A megválasztott amerikai elnök súlyos következményeket helyezett kilátásba, azokat azonban nem részletezte. ","id":"20241202_Donald-Trump-kemenyen-megfenyegette-a-Hamaszt-hogy-engedjek-szabadon-a-tuszokat-hivatalba-lepese-napjaig","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24d9197e-9f55-43e4-8df3-a74661cffa89.jpg","index":0,"item":"d2cc8917-3f7c-4a75-b24b-9bf0704d7e1a","keywords":null,"link":"/vilag/20241202_Donald-Trump-kemenyen-megfenyegette-a-Hamaszt-hogy-engedjek-szabadon-a-tuszokat-hivatalba-lepese-napjaig","timestamp":"2024. december. 02. 22:03","title":"Donald Trump: pokoli árat kell fizetne a Hamásznak, ha nem engedi szabadon a túszokat hivatalba lépése napjáig","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6467b0f-64d4-45fe-8880-903e4cda34c0","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A férfit állítása szerint nem izgatja a kártérítés, csupán tudni szeretné, hogyan maradhatott le a jellegzetes hullámos vonal a csokiszeletről.","shortLead":"A férfit állítása szerint nem izgatja a kártérítés, csupán tudni szeretné, hogyan maradhatott le a jellegzetes hullámos...","id":"20241201_2-fontos-karteritest-kapott-egy-ferfi-miutan-talalt-egy-sima-feluletu-Mars-szeletet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6467b0f-64d4-45fe-8880-903e4cda34c0.jpg","index":0,"item":"e5622189-f3c8-4658-905d-39a60152e604","keywords":null,"link":"/elet/20241201_2-fontos-karteritest-kapott-egy-ferfi-miutan-talalt-egy-sima-feluletu-Mars-szeletet","timestamp":"2024. december. 01. 17:26","title":"2 fontos kártérítést kapott egy férfi, miután egy furcsa Mars szeletet vásárolt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a5d917fc-6836-4351-ad87-5b28444d8344","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A jogvédő szervezet szerint meg akarják félemlíteni Bátonyi Pétert.","shortLead":"A jogvédő szervezet szerint meg akarják félemlíteni Bátonyi Pétert.","id":"20241202_batonyi-peter-muemlekvedelmi-szakember-tasz-jogi-vedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a5d917fc-6836-4351-ad87-5b28444d8344.jpg","index":0,"item":"e20f61a4-b72e-46cb-9503-c1e2c68f7d06","keywords":null,"link":"/itthon/20241202_batonyi-peter-muemlekvedelmi-szakember-tasz-jogi-vedelem","timestamp":"2024. december. 02. 17:45","title":"A TASZ védi a minisztériumból kirúgott műemlékvédelmi szakembert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"45af276b-0853-423a-ac57-e17403dfcda4","c_author":"Csendes-Erdei Emese","category":"360","description":"Nem biztos, hogy még az ő életében olyan lesz az oktatási rendszer, ahova szívesen visszamenne dolgozni, de most ezért dolgozik – mondta a HVG-nek Törley Katalin, a budapesti Kölcsey Ferenc Gimnázium polgári engedetlenség miatt elbocsátott pedagógusa. Kisstílű bosszúállásként értelmezi, hogy olyan igazgatók sem kaptak lehetőséget a folytatásra, akikkel a szülők és a diákok is elégedettek voltak.","shortLead":"Nem biztos, hogy még az ő életében olyan lesz az oktatási rendszer, ahova szívesen visszamenne dolgozni, de most ezért...","id":"20241201_hvg-torley-katalin-tanitanek-mozgalom-oktatas-polgari-engedetlenseg-elbocsatas-elso-fokon-per-gyozelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/45af276b-0853-423a-ac57-e17403dfcda4.jpg","index":0,"item":"e1a253a7-c439-4112-bde5-bd82a8030bc5","keywords":null,"link":"/360/20241201_hvg-torley-katalin-tanitanek-mozgalom-oktatas-polgari-engedetlenseg-elbocsatas-elso-fokon-per-gyozelem","timestamp":"2024. december. 01. 17:00","title":"Törley Katalin: Amíg így becsmérlik a pedagógusokat, nem megyek vissza tanítani","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5273532b-0bcd-45aa-9711-07ddf8ae1a17","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"2026-ra remélhetőleg több mint négymillióan fogják használni a Digitális Állampolgárság Programot, ahol az ember egy applikációban végezheti minden állami és banki ügyintézését. Rogán Antalt kérdezték a parlamentben arról, mit kezdenének az adatvédelemmel, és mi vár azokra, akik nem szeretnék az okostelefonos ügyintézést.","shortLead":"2026-ra remélhetőleg több mint négymillióan fogják használni a Digitális Állampolgárság Programot, ahol az ember...","id":"20241202_Rogan-Antal-digitalis-allampolgarsag-ugyintezes-ugyfelkapu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5273532b-0bcd-45aa-9711-07ddf8ae1a17.jpg","index":0,"item":"459c586b-b736-4738-8169-b9f08d8dabae","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241202_Rogan-Antal-digitalis-allampolgarsag-ugyintezes-ugyfelkapu","timestamp":"2024. december. 02. 10:22","title":"Rogán: Nem kell félni az újfajta online ügyintézéstől, az adatok már most is megvannak az államnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"78220392-ee05-4d10-bebb-fdd29e6b00e7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A prímet azért még mindig a német prémium márkák viszik. ","shortLead":"A prímet azért még mindig a német prémium márkák viszik. ","id":"20241202_legnepszerubb-osszkerekhajtasu-autok-magyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78220392-ee05-4d10-bebb-fdd29e6b00e7.jpg","index":0,"item":"9e00b1f2-e37b-448c-9bb9-c8c9935f0316","keywords":null,"link":"/cegauto/20241202_legnepszerubb-osszkerekhajtasu-autok-magyar","timestamp":"2024. december. 02. 11:13","title":"Tesla és Suzuki is szerepel itthon a legnépszerűbb összkerékhajtású autók között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"194d183e-029d-468f-9825-664ed883c59a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az amerikai Aikido olyan, vízre telepíthető szélerőművet fejlesztett, amit 40 óra alatt össze lehet szerelni és üzembe lehet állítani. Mindez jelentősen lerövidíti a telepítés idejét és költségeit.","shortLead":"Az amerikai Aikido olyan, vízre telepíthető szélerőművet fejlesztett, amit 40 óra alatt össze lehet szerelni és üzembe...","id":"20241201_uszo-szeleromu-tengeri-szeleromu-telepitese-zoldenergia-bill-gates","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/194d183e-029d-468f-9825-664ed883c59a.jpg","index":0,"item":"ebcfc00f-b82e-44e3-8766-81b69a6391ad","keywords":null,"link":"/tudomany/20241201_uszo-szeleromu-tengeri-szeleromu-telepitese-zoldenergia-bill-gates","timestamp":"2024. december. 01. 10:03","title":"10x gyorsabb összeszerelni az új szélerőművet, Bill Gates is támogatja az ötletet – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Sem a quadrille-hez, sem Camoletti darabjához nincs semmi köze a Lagunának, mégis a négyes a Renault középkategóriásának szerencseszáma. A tesztautó két erőssége a négyhengeres 180 lóerős dízelmotor és a négykerék-kormányzás. Utóbbi szenzációszámba megy, a magyar piacon BMW-n és az Infinitin kívül más márkánál nem találkozhatunk vele.
Leading Car – hirdeti a felirat a kocsin. A World Series By Renault (WSR) hazai versenyének felvezető autója nem piacvezető ugyan a kategóriájában (ez első hét hónapban 137-et adtak el, ezzel a felső-középkategóriában a nyolcadik legkelendőbb autó), de fontos szereplője a magyar autópiacnak. Emlékszem, amikor a mávos főnököm Lagunájában először beülhettem, úgy éreztem, hogy közelebb kerültem az istenhez. A Lagunára azóta is tisztelettel tekintek, bár elismerem, hogy a versenytársak kissé lelépték. De nézzük, mivel tudnak védekezni a franciák.
2010 végén hozzányúltak az öregedő Lagunához. A laza ráncfelvarrásról korábban bővebben írtunk, amikor először vehettük szemügyre az új Lagunát, ezúttal inkább a négykerék-kormányzás élményét próbáljuk megragadni.
bcs
A négykerék-kormányzás adta sportosság tavaly ősszel is meglepett. Most, a hosszabb tesztelés során az egekbe repített. Úgy kanyarodik az autó, mint egy BMW. Mit BMW! Mint egy gokart, élvezet bedönteni, körforgalmakban gyorsítani. Hatvan kilométer/óránál alacsonyabb sebességeknél a hátsó kerék az elsőkkel ellentétes irányban fordul el, akár 3,5 fokos szögben. Így kisebb a fordulókör (megegyezik a Clióéval), könnyebb a manőverezhetőség. 60 kilométer/óra felett a hátsó kerék az elsővel azonos irányba fordul el, ami fokozott menetstabilitást eredményez. A hátsó tengely az ideális ívet követi, a hátsó kerék elfordulási szöge a legtöbb esetben nem haladja meg a 2 fokot. Javul az autó tapadása, az elektronikának később kell beavatkoznia, így a vezető jobban kitolhatja az irányítás határait. Annyira magabiztosan kanyarodtam vele, mintha összkerékhajtású kocsit hajtottam volna. Hidraulikus a szervokormány, a 4Controlnak csak egyetlen hátránya van, nincs pótkerék az ezzel szerelt verzióban.
Start-stop sincs, motorja halk, 400 newtonméteres nyomatékát már 2000-es fordulaton leadja. 8,5 másodperc alatt gyorsul fel száz kilométeres óránkénti sebességre. Jó megy a kocsi, nem csupán a matricák éreztetik, hogy nem hétköznapi az ereje. Bő gázzal hajtva könnyedén ránk villan a traffipax. 5000-es fordulat fölött tilt le a motorelektronika - ezt próbálgatva 120 kilométer/órás sebességnél vettem észre az igazoltató rendőröket. Azt a bólintást nem kívánom senkinek, szerencsére nem füstöltek a gumik, így nem is tűnt fel a rend éber őreinek, hogy tesztelés esete forog fenn. A lassulás miatt felgyulladó vészvillogót szerencsére nem vették figyelembe. Hármasban 120-nál, négyesben 170 környékén dadog le a motor.
A takarékos vezetésben váltásra figyelmeztető jelző segít. Óvatos vezetéssel, kevés városi dugóval 7,5 literes átlagfogyasztást mértem a Lagunával megtett 300 kilométer végén.
Nem drága autó
A méretes autóból nem könnyű kilátni hátra, a tükrök kicsik, a tolatásban radar segít. A 18-as kerekek ellenére nem érezni az úthibákat, futóműve kitűnő. A kétzónás klímával, elektronikus rögzítőfékkel, négykerék-kormányzással, xenonfényszórókkal és ülésfűtéssel felszerelt Lagunát 180 lovas dízelmotorral 8 millióért kapunk, tesztautónkon még volt pár extra: többek között, 18 hüvelykes sötétszürke keréktárcsák 100 ezer forintért, metálfény 125 ezerért, Bose hangrendszer Bluetooth-kihangosítóval szépen muzsikál 160 ezerért pakoltak bele. A tesztautó végső ára 8,64 millió forint volt. Ezért a pénzért a hasonlóan felszerelt versenytársak közül nem kapunk semmit.
Versenytársaihoz képest ugyanakkor elmarad a kényelmi-szórakoztató rendszer színvonala, minősége és kezelhetősége (lassúbb, butább és körülményesebb), valamint a vezetéstámogató kiegészítések tárháza nagyon szegényes. Nincs holttérfigyelő, sávtartó, elalvásgátló, ütközés megelőző, de távolságtartó sebességtartó sem. Hétköznapi felhasználóként sokat bajlódnék a navigáció és a rádió/hifi beállításaival, sőt a telefonálás sem egyszerű – bár a Bluetooth-kapcsolat létrehozása könnyű. A funkciókat szétszórták, a középkonzol középső és alsó fertályán is találunk vezérlő gombokat, irányító bizgentyűket, amelyeket nem tudunk gyorsan és természetesen kezelni. A sebességszabályzó használatához előbb be kell kapcsolni a funkciót a középkonzol alján, majd a kormányon lévő gombokkal immár könnyedén szabályozhatjuk traffipaxok közelében a sebességet.
bcs
A legfrissebb auto-motor-und-sport magazin laikus felhasználókkal (fiatal és idős alanyokkal egyaránt) tesztelte egy tucat kocsi menürendszerét és beállításait. Ebben az összehasonlításban a Laguna végzett a végen, a leglassabb klíma-, hifi-, telefon-, navigációs beállításokkal. A legtöbb bosszúságot is a Laguna okozta a felhasználóknak.
Nekem sok bajom nem volt a testre szabással, de azért én is anyáztam, amikor nem tudtam felvenni híváskor a telefont, amíg meg nem találtam egy 15 milliméteres kapcsolót a kormány mögött. A navigáció kijelzője is jóval kisebb a versenytársakénál, előnye ugyanakkor, hogy könnyedén frissíthető. A Renault nem kínál hangvezérlést sem.
A hátsó ülések kényelme megfelelő, a csomagtartó 450 literje átlag alatti érték, akinek nagyobb kell, választhatja kombiban is a Lagunát.
Jó a tapintása, látványos, hosszú, illatos, finom. Mindez igaz egy jó szivarra, de igaz az új Laguna kombira is. Csak ez nem füstöl annyira. Részecskeszűrős.
Sorra érkeznek a Renault-kereskedésekbe az újdonságok. Ráncfelvarráson esett át a Clio, a Clio Grandtour, a Clio RS és már itthon is kapható a vidám Kangoo Be Bop.
Nagy is, dízel is, jó is, francia is. Vannak, akik szerint ez nyerő párosítás, míg mások úgy vélik, e négy jellemző közül több kizárja egymást. Utánajártunk.
Figyelemre és tiszteletre méltó a Renault Clio Renault Sport (RS) megjelenése, teljesítménye és az a nyom, amit az aszfalton, illetve a bámészkodók szívében hagy. A Clio RS igazi városi vagány, egy versenypályáról eltévedt streetfighter.
Szép csendben frissültek a Renault felső- és középkategóriás autói. Az Espace új belsőt, a ráncfelvarrott Laguna pedig egy nagy testvért is kapott. A koreai gyökerű Latitude csak márciusban érkezik hozzánk, viszont a megújult Laguna már kapható a kereskedésekben.
Mielőtt azt hinnénk, hogy ez a Renault Mégane szedán, azaz limuzin változata, nézzük meg jobban az autót. Szemből egyértelműen más, kissé sutább, mint a Mégane, hosszabb, hátulról pedig nem tudjuk, mennyiben hasonlítana, hisz nem gyártanak négyajtós Mégane-t. A Fluence-t a Mégane kombi alapjaira építik a törökországi Bursában.
Két újabb családi autóval bővült a Renault kínálata. A Mégane kombi inkább a sportosabb életvitelű apukák, anyukák és a cégek kedvelt autója lesz, míg a Scénic-en inkább a kisgyerekesek és az idősebbek szeme akad meg. A Scénic ára július elsejétől publikus, a kombit majd ősszel címkézik fel.
Megérkezett hozzánk is a Renault Mégane új változata, amely szakít elődje formabontó vonalaival és inkább a japános, sportos trendek csábításának engedett. Szép és használható lett a kompakt jövevény, motorjai erősek és takarékosak, és az árversenyben sem áll rosszul. A kupé inkább csak csábításra való, cégautónak és mindennapi használatra az ötajtós a jó.
Vidám családi autó a legújabb Renault Grand Scénic, amely minden ízében azt jelzi, hogy első a família. Akciósan olcsón ESP-vel vihető, nálunk az izmos dízel csúcsmodell járt.
Egy ilyen autó tesztelése nem lehet más, mint közhelygyűjtemény. Kevés izgalmasabb autót vezettem, igaz, az adrenalin fokozásán kívül másra nem is való. A Renault Mégane RS versenyautó, közúton nem sok keresnivalója van. Ha csak nem az, hogy begyűjtse a rajongók hódolatát.
A hat egyterűből álló Renault-flotta (Modus, Grand Modus, Scénic, Grand Scénic, Espace, Grand Espace) egyik legnépszerűbbje újult meg. A francia márka eladásainak 10 százalékát teszik ki Scénic-ek, megjelenése óta 3,2 milliót adtak el. A családon belül 30 százalékos a hétszemélyes változatban is kapható nagyobbik aránya. Nem egyszerű ráncfelvarráson esett át a Grand Scénic, az autó 7 centivel hosszabb elődjénél, tengelytávja 3 centivel nőtt.