szerző:
Tetszett a cikk?

Uralkodói fölénnyel tekinthet a mai autókra a Mercedes felsőkategóriás kocsija. Ha a beépített technológiai finomságokat, a komfortot és a biztonságot vesszük, akkor nincs párja.

Már a világpremieren konstatáltuk, hogy a Mercedes S-osztály szinte minden pénzt megér a márkának. 750 fős elképesztő show keretében mutatták be az újdonságot. Akkor egyébként, a bemutató másnapján a német újságok közül az egyik, a névből kiindulva S.O.S-Klasse-nak titulálta az újdonságot. A Mercedes mára elvesztett uralkodói szerepét ezzel az autóval szerentné visszahódítani. Mindez az első tapasztalatok fényében sikerülhet is.

Ahogyan májusban Hamburgban az Airbus gyárában, itthon a Lufthansa Technik ferihegyi hangárában került sor a bemutató egy részére. A szimbolika világos, a közlekedés-technológia és a luxus csak ilyen autó esetén állítható párhuzamba a repüléssel. Az, az egynapos tesztút végére kiderül, hogy a S-osztály még olyan igényeket is maradéktalanul kiszolgál, amelyekről talán még mi magunk sem tudunk.

A hazai bemutatóra eleve négy igazán sofőrős – 13 centivel nyújtott tengelytávú modellt hoztak – így az a ritka helyzet állt elő, hogy a többség először nem is vezetni akart, hanem kiélvezni a luxust, amit a kocsi legfontosabb helye, a jobb hátsó ülés jelent. Egy pillantás oldalra az ajtókárpit kétszínű bőrére, ami a varrások mentén úgy van eldolgozva, hogy nincs kárpitos, kekeckedhetne vele már sokat sejtet. Az S-osztályban az ajtón találhatóak a kezelőszervek, amelyekkel akár az előttünk lévő ülés is előre tolható, így nyújtott lábbal, fekvő (43 fokban dönthető) támlával és alapból kispárnával a fejünk alatt kezdődhet az utazás. Üléshűtés, ülésfűtés, valamint a nagy újdonság a lávaköves hawaii masszás szolgálja az utast. (Valójában nem lávakövek végzik a masszást, - ami „botrányos” - hanem kis, meleg levegővel megtöltődő légpárnácskák segítségével kapjuk a mélyizmokat is megdolgozó kényeztetést.)

Képgaléria a bemutatóról.
D.P.
Közben persze intézhetjük dolgainkat az előttünk lévő 10 colos monitoron, tévézhetünk, illetve a WiFi-n keresztül netezhetünk. Ha zenei élményre vágyunk a 24 hangszórós, Burmester hifi 1590 Wattos teljesítményével lehet beteríteni a kasztnit. Persze a hang a tetőkárpitba épített vagy az ajtókon található apró lukak százaival kimunkált alumíniumfedésű hangsugárzókból érkezik.

Hogy még kevésbé hétköznapi módon is éreztesse luxusát az autó, bekapcsolható egy illatdizájner által tervezett és négy féle hangulatban kínált „illatosító rendszer”, amely a belső levegőt itatja át sportos, városi és más hangulattal. A parfümök molekuláit persze úgy állították be, hogy azok olyan méretűek legyenek, hogy ne tapadjanak meg a ruhán, bőrön, hajban. Így, amikor kiszállunk, azonnal elillan a hangulat, nem fogjuk egész nap a kocsiban lévő illatosító nyomait magunkon viselni. És, hogy az élvezetek közt nehogy elvesszen a biztonság, az S-osztályban a világon először a hátsó biztonsági övekben is van légzsák.

A kifinomultság ilyen esszenciája persze nem lenne szerencsés, ha csak a felületes a luxus iránti vágyunkat érintené. Az S-osztálynak mindig is feladata volt, hogy kijelölje azt az irányt, amelyen majd a tömeg követheti. Olyan technológiák premierjének helye volt mindig, amelyek később az átlagautók felszerelésévé váltak. A Mercedes luxusautóiban jelent meg sorozatgyártásban a gyűrődő zóna, az ABS, az ESP vagy az elektronikus fékasszisztens illetve a luxuskategória első hibridhajtású típusa volt.

Az új S-osztály a mára kiteljesedő vezetési asszisztensek rendszereként írható le. Nehéz meghatározni mit is ad ez a modell az autózásnak. A leginkább, azt hogy ez az első autó, amely már inkább csak engedi, hogy vezessük. Félig meddig az autonóm autókat előlegezi meg. A Mercedes által „Intelligent Drive-nak” nevezett rendszer nagyjából 30 tételes listája, amelyek a vezetést aktívan segítik, egészen átalakítják a biztonságról, kényelemről alkotott viszonyunkat. A kocsi lát, érez, gondolkodik és cselekszik helyettünk.

Milyen is egy tipikus vezetési szituáció az S-ben? Csendesen utazunk, a Mercink az előttünk lévő utat pásztázza sztereó kamerája révén, ha kátyút lát felkeményíti a futóművét az aktív felfüggesztése révén, hogy semmit ne érezzünk (Magic Body Control). Ha ne adj isten egy állat, vagy ember tévedne a látóterébe, akkor azt infrakamerája segítségével felismeri, sőt a műszerfalon be is jelöli pirossal, hogy embert lát vagy állatot. (Ez egyéként szokatlanul egyszerűen működik, két lába van ember, négy lába van állat.) Ráadásul, hogy mindenki reagáljon is, az okos adaptív távfény a spot-LED-del még oda is villant, hogy figyelem jövünk. Ez a fejlett Pre-Safe rendszer.

Sajtógaléria.
Mercedes-Benz

Az utópálya megint egy másik világ. Itt a kocsiba épített rendszer az aktív sávtartó és adaptív tempomat (Distronic Plus) évén képes önmagát vezetni, az enyhe kanyarokat simán beveszi, de a kormányt nem szabad elengednünk, arra ugyanis szintén figyelnek a szenzorok. A kocsi egyébként is 360 fokban lát maga körül és bármilyen sávelhagyást, sőt ha túl gyors közeledést érzékel egy másik autó részéről, akkor is azonnal jelez. A városban ugyanis a kisebb koccanások elkerülése a komoly kihívás. Hiába van olyan autónk, ami mindenkinél korábban megáll, ha többi autó erre képtelen. Ezért az S maga mögé is figyel és adagolja a vészfékezést.

Kérdés mindezek után mi marad a sofőrnek? Szerencsére azért elég sok. A Mercedesnél úgy döntöttek, elérkezett az idő, hogy megszüntessék az analóg műszereket. A műszerfalon két 30,7 centis monitor található, amelyek, amíg nem működnek, mint két kikapcsolt kistévé rontják el a műszerfal fával, krómmal borított prémium bútorzatát. Viszont, amint életre kelnek kihasználható a tű éles monitorok összes előnye, a dinamikusan változtatható képfelületek, a navigáció 3D-s részletessége az, hogy az éjszakai kamera képe úgy vetül kis a műszerek közé, hogy azok átskálázódnak. A kétküllős kormány kapott néhány kezelő gombot, amúgy a műszerfal kifejezetten üres, csak minőségi bőr és fa és króm váltakozása végig. Még a klíma kezelőszervei is a műszerfal hullámába simulnak a díszlécen kaptak helyet.

Az S-osztály próbájára négy teljesen egyforma erőforrású hathengeres turbós 3.0 literes S 350 BlueTEC dízelt hoztak el. A 258 lóerejével mondjuk úgy alapnak tekinthető ez a változat ehhez az osztályhoz. Pedig nincs hiány sem nyomatékban sem erőben, a 650 Nm akár keréknyommal lódítja meg a hatalmas testet. A kocsival a tesztút alatt elért 8,3 literes átlagfogyasztás szintén bámulatos, ám gyakorlatilag értelmetlen adat. A motorról sokat nem is tudni, a szigetelés észrevehetetlenné teszi, hogy feltűnjön egyáltalán, hogy egy dízelt vezetünk. Ebben az osztályban inkább az indokolatlanul magas teljesítmény az indokolható. Az S 500-as V8-as benzines már 4.6 literes motorral igazán méltó ehhez az óriáshoz. A variánsok között ott a prémiumok közt még ritkaság hibrid is, az S 300 BlueTec, 2.1 literes dízelmotor mellet egy 20 kW-os elektromotorral kiegészülve illetve az S 400 V6-os benzinessel 3.5 literes motorblokkal, és a 20 kW-os segédhajtással.

Az idei pár tízdarabos hazai tételre az a réteg vélhetően már árban is rég felkészült és alig várja, hogy a pénztárcájához nyúlhasson. A mentetpróbára hozott S 350 BlueTEC 24,4 millió forintos alapárért vihető el, a brutális S 500 full-full változat a Magic Body Control funkcióval viszont már 32,1 milliót kóstál. Mindezekhez a hosszított tengelytávú változatok esetében még 1 millió körüli felárral kell számolni.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!