Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e2d121a6-c724-47c2-9092-677894682316","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az összkerék-hajtású Opel Grandland Electric AWD nyomatéka meghaladja az 500 Nm-t.","shortLead":"Az összkerék-hajtású Opel Grandland Electric AWD nyomatéka meghaladja az 500 Nm-t.","id":"20250613_ilyen-opel-eddig-meg-nem-volt-325-loerovel-hodit-a-grandland-electric-awd","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2d121a6-c724-47c2-9092-677894682316.jpg","index":0,"item":"0de2e896-b825-46e9-b74f-c028fa9c452d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250613_ilyen-opel-eddig-meg-nem-volt-325-loerovel-hodit-a-grandland-electric-awd","timestamp":"2025. június. 13. 07:21","title":"Ilyen Opel eddig még nem volt, 325 lóerővel hódít az újdonság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95ad659f-776d-4000-adb4-3045874d88e6","c_author":"4iG Informatikai Zrt. ","category":"brandchannel","description":"A negyedik ipari forradalom, vagyis az Ipar 4.0 folyamatai új lehetőségeket teremtenek, az utóbbi években robbanásszerű fejlődésnek lehetünk szemtanúi. Digitalizáció, automatizáció, ipari és kollaborítv robotok, adatfelhasználás és mesterséges intelligencia: a mindannapjaink részei, de vajon mennyire tudjuk használni őket? Podcastunkban többek között erre a kérdésre keressünk a választ!","shortLead":"A negyedik ipari forradalom, vagyis az Ipar 4.0 folyamatai új lehetőségeket teremtenek, az utóbbi években robbanásszerű...","id":"20250610_Ipar-4-0-digitalizacio-digitalis-erettseg-automatizacio-ai-adat-4ig-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95ad659f-776d-4000-adb4-3045874d88e6.jpg","index":0,"item":"eb0834b1-634c-47ce-85b1-a6265d95de0b","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250610_Ipar-4-0-digitalizacio-digitalis-erettseg-automatizacio-ai-adat-4ig-podcast","timestamp":"2025. június. 11. 11:30","title":"Rengeteg adat áll a rendelkezésünkre, de meg kell tanulni jól használni őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"4iG Group","c_partnerlogo":"1b66984a-afcb-4215-8938-e6673eea3d34","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"b536406d-800a-420a-a431-0ab0199417d1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Voyager–1 és a Voyager–2 eltérő időpontban lépték át a Naprendszer határának tartott heliopauzát, ami fontos információval szolgált a NASA tudósai számára. ","shortLead":"A Voyager–1 és a Voyager–2 eltérő időpontban lépték át a Naprendszer határának tartott heliopauzát, ami fontos...","id":"20250611_voyager-urszonda-naprendszer-hatara-urkutatas-heliopauza","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b536406d-800a-420a-a431-0ab0199417d1.jpg","index":0,"item":"fa701a81-c11b-4137-b111-a5dee08cd586","keywords":null,"link":"/tudomany/20250611_voyager-urszonda-naprendszer-hatara-urkutatas-heliopauza","timestamp":"2025. június. 11. 18:03","title":"Egy 50 000 Celsius-fokos „falat” találtak a Naprendszer szélénél a Voyager űrszondák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a0b7be50-bad3-47d2-900e-17cfed2978a1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Edinburgh-i Egyetem mérnökeinek innovációja a mostaninál jóval széles körbe hozhatja el a korszerű robottechnikát. Olyan puha, járni képes robotokat fejlesztettek, amelyek szinte kisétálnak a 3D-nyomtatóból. Utat nyithatnak az intelligens, elektronikus alkatrészek nélküli lágy robotrendszerek használatához.","shortLead":"Az Edinburgh-i Egyetem mérnökeinek innovációja a mostaninál jóval széles körbe hozhatja el a korszerű robottechnikát...","id":"20250611_lagy-jarni-tudo-robotok-3d-nyomtatas-olcson","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a0b7be50-bad3-47d2-900e-17cfed2978a1.jpg","index":0,"item":"44adf69e-ae1f-44a6-9c83-08670c5e9465","keywords":null,"link":"/tudomany/20250611_lagy-jarni-tudo-robotok-3d-nyomtatas-olcson","timestamp":"2025. június. 11. 10:03","title":"Járni tudó négylábú robotok sétálnak ki a 3D-nyomtatóból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"89c53b00-0537-4952-8f8a-30db03ed3d56","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Brent olaj ára több mint 9 százalékot ugrott, nagyobbat, mint az elmúlt 5 évben bármikor.","shortLead":"A Brent olaj ára több mint 9 százalékot ugrott, nagyobbat, mint az elmúlt 5 évben bármikor.","id":"20250613_olaj-brent-izrael-iran-tamadas-legicsapas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/89c53b00-0537-4952-8f8a-30db03ed3d56.jpg","index":0,"item":"4245f715-23ed-40b8-badf-67f8e956128a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250613_olaj-brent-izrael-iran-tamadas-legicsapas","timestamp":"2025. június. 13. 06:11","title":"Kilőttek az olajárak Izrael Irán elleni támadása után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51158bcc-cb66-41e5-b50e-acaba9c99a0a","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"A növényi védekezés új elemét fedezték fel a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) kutatói, eredményeik alapján lehetőség nyílhat az ellenálló képesség növelésére.","shortLead":"A növényi védekezés új elemét fedezték fel a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) kutatói, eredményeik alapján lehetőség...","id":"20250611_ellenallo-novenyek-vedekezes-szte-biologia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51158bcc-cb66-41e5-b50e-acaba9c99a0a.jpg","index":0,"item":"7f910704-de47-430f-a28e-f9e8198cce9b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250611_ellenallo-novenyek-vedekezes-szte-biologia","timestamp":"2025. június. 11. 11:03","title":"Szegeden véletlenül felfedezték, hogyan lehet saját ellenanyagukkal permetezni a növényeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4265169-6c50-4d15-86d8-d54e7c1a5305","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A 87 éves színész haláláig aktív volt, még tavaly is jelent meg új filmje, és épp egy sorozaton dolgozott.","shortLead":"A 87 éves színész haláláig aktív volt, még tavaly is jelent meg új filmje, és épp egy sorozaton dolgozott.","id":"20250612_Meghalt-a-Szellemirtok-2-es-A-sebhelyesarcu-szinesze-Harris-Yulin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4265169-6c50-4d15-86d8-d54e7c1a5305.jpg","index":0,"item":"902acec5-ff99-4a18-b0ac-3dd6a9c02eb8","keywords":null,"link":"/kultura/20250612_Meghalt-a-Szellemirtok-2-es-A-sebhelyesarcu-szinesze-Harris-Yulin","timestamp":"2025. június. 12. 10:09","title":"Meghalt a Szellemirtók 2. és A sebhelyesarcú színésze, Harris Yulin","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"618b3b7f-d676-4306-b56e-c1e5e4b516de","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A szakemberek szerint a jelenleginél sokkal nagyobb tudatosságra lenne szükség a szexuális úton terjedő betegségekkel kapcsolatban.","shortLead":"A szakemberek szerint a jelenleginél sokkal nagyobb tudatosságra lenne szükség a szexuális úton terjedő betegségekkel...","id":"20250611_Az-elmult-tiz-evben-megduplazodott-a-szifilisszel-diagnosztizaltak-szama","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/618b3b7f-d676-4306-b56e-c1e5e4b516de.jpg","index":0,"item":"e0718324-b767-42c9-8fe4-56e526e2d860","keywords":null,"link":"/elet/20250611_Az-elmult-tiz-evben-megduplazodott-a-szifilisszel-diagnosztizaltak-szama","timestamp":"2025. június. 11. 09:27","title":"Az elmúlt tíz évben megduplázódott a szifilisszel diagnosztizáltak száma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Aki már eldöntötte, hogy hibrid autót szeretne magának, nem árt, ha azzal is tisztában van, hogyan és milyen költségek mellett lehet szervizeltetni a járművet.
Az autóvásárlás soha nem volt egy egyszerű feladat, ám ha a hagyományos belső égésű motorral szerelt kocsi helyett egy hibrid autót szeretnénk magunkénak tudni, kicsit még bonyolultabb a helyzet. Olyan szempontokat is figyelembe kell ugyanis vennünk a döntéshez, melyekre normál esetben nem is gondolnánk. Meg kell válaszolnunk például néhány igen fontos kérdést, és azt is el kell döntenünk, hogy a hibrideken belül milyen technológia az, ami a leginkább illeszkedik az igényeinkhez. Ha mindezzel megvagyunk, már csak egy nagyon fontos kérdés marad hátra:
ki és hogyan fogja szervizelni az autónkat?
A kérdésre adott válasz egyátalán nem mindegy. Már csak azért sem, mert az autóban a hagyományos, belső égésű motor mellett elektromos hajtásláncot és akkumulátort is találni, így fontos, hogy olyan szerelő vegye kezelésbe a kocsit, aki ezekhez is a megfelelő szakértelemmel tud hozzányúlni.
Mennyire megbízhatók a hibrid autók?
Bár a hibrid autók a klímaváltozás miatt leginkább az elmúlt években kerültek reflektorfénybe, a technológia egyáltalán nem új. A mai kocsik elődje a 19. század végén bukkant fel, jelenlegi "formájában" pedig több mint 20 éve futnak ilyen járművek az utakon, ami azt mutatja, a technológia nagyon is életképes.
A neves amerikai fogyasztóvédelmi magazin, a Consumer Reports tesztje szerint a hibrid autók összességében megbízhatók, és semmivel sem rizikósabb egy ilyen járművet választani, mint egy hagyományosat. Sőt, mivel az autóban elektromos hajtáslánc is található, a belső égésű motor lassabban kophat, mintha csak egyedül az dolgozna a járműben.
Pixabay
Mindez persze nem azt jelenti, hogy a kocsit ritkábban kellene látnia a szervizeseknek. Az időszakos karbantartás ezeknél a járműveknél is legalább annyira fontos, mint bármely másik esetében, ám a meghibásodás esélye kisebb, az élettartam pedig hosszabb lehet.
Mit tud egy hibrid szerviz?
Persze idővel ezeknél az autóknál is beüthet a baj. A hagyományos járművek esetében ilyenkor a műszaki vénával rendelkezők rögtön a kocsi alá fekszenek, hogy megnézzék, mi lehet a gond, a hibrid autóknál azonban ez a legkevésbé sem javasolt. Már csak azon egyszerű oknál fogva sem, mert ezeknek az autóknak a felépítése jóval bonyolultabb, mint a csak belső égésű motorral szerelt változatoké, az akkumulátoros hibrideknél pedig akár életveszélyes is lehet, ha nem megfelelően nyúlunk a rendszerhez.
AFP / Science Photo Library
Erre a hibridet fogadó szervizek is fel vannak készülve. Speciális, csak ezekre a fajta autókra specializálódott műhelyet nemigen találunk, igaz, nem is lenne túl sok értelme ilyet üzemeltetni, hiszen a hagyományos technológiához is épp úgy érteniük kell a szakembereknek, mint az újhoz. Éppen ezért olyan helyet kell keresnünk, ahol ilyen járműveket is fogadnak – a közelünkben lévő műhelyeket már érdemes a vásárlás előtt feltérképezni. Ezekben a szervizekben rendelkezésre állnak azok a speciális eszközök és műszerek, amelyek az elektromos rendszer karbantartásához szükségesek.
Törődést igényel a hibrid (is)
Ahogy már említettük, a hibrid autók alapvető megbízhatósága nem azt jelenti, ezek a járművek nem igénylik a törődést. A belső égéső motor miatt ugyanúgy szükség van olajcserére, mint bármelyik másik autóban. A legtöbb hibrid autóba 0W-20-as motorolajat ajánlanak a szakemberek. Ez -35 Celsius-fokig is képes biztonságosan üzemeltetni a motort, de megfelelő lehet hozzá a 5W-30-as jelölésű is, ami -30 Celsius-fokig megbízható. Az olajcserét általában 15 ezer kilométerenként kell megejteni, de évente legalább egyszer.
Pixabay
A motorolaj mellett ugyanazokat az alkatrészeket kell átnézetni, mint bármely másik autó esetén: gyertyák, légszűrő, fékek. Ez utóbbi kapcsán azonban jó hír, hogy a hibrid autók fékbetétei és féktárcsái jobban bírják a strapát, mint a hagyományos járművekbe szerelt rendszerek – igaz, ehhez a jól megválasztott vezetési stílusra is szükség van –, így ezeket valószínűleg cserélni is ritkábban kell. Ez a normál hibridek esetében dulplán fontos tény, mert az akkumulátort ezekben a kocsikban – a motor mellett – a regeneratív fékrendszer tölti vissza.
Ami azonban a hagyományos autókhoz képest extra törődést jelent, az az akkumulátor átvizsgálása és javítása. Átalánosságban elmondható, hogy egy új hibrid autó esetében ötévente érdemes átnézetni a pakkot a szervizzel, használt jármű esetében pedig ennél sűrűbb, akár kétévenkénti átvizsgáltatást is érdemes megejteni. Ilyenkor elsősorban az akkucsomag hűtését vizsgálják át, de megnézik azt is, milyen állapotban van a rendszer.
AFP / Christof Stache
A szervizben ilyenkor a diagnosztikai műszerhez csatlakoztatott számítógép segítségével leolvassák, hogy az akkumulátor-blokkoknak mekkora az egyes blokk feszültsége és ellenállása. Hogy mekkora a tökéletes érték, az a hibrid típusától függ, ám ha az ellenállás megnő, akkor vagy a blokk közeledik az élete végéhez, vagy zárlat keletkezett a rendszerben.
Jó hír, hogy az eddigi tapasztalatok szerint a hibrid autók akkumulátora igen jól bírja a strapát. Ennek köszönhetően a gyártók vagy egy maghatározott időre, vagy kilométerre adnak garanciát a pakkokra egy új autó vásárlásakor, de ha valaki használtan szeretne hibrid autóhoz jutni, a vásárlás előtt minenképpen vigye el egy olyan szervizbe a kocsit, ahol a fent említett adatokat meg tudják nézni.
Sokba fog kerülni?
Mint minden autónál, úgy a hibrid autó esetében is attól függ a szervizelési költség, hogy mi az, ami elromlik, és mit kell cserélni a járműben. Ha az autó hagyományos hajtáslánca körül keletkezik a probléma, a költség nagyjából annyi lesz, mint a normál autók esetében, a hibrid rendszernél azonban már más a helyzet. Attól függően, hogy mekkora az akkumulátor az autóban, és hogy a komplett pakkot kell-e kicserélni, vagy egy-egy cellát, a költségek igen eltérőek lehetnek.
A legrosszabb esetben félmillió forintnál is többe kerülhet az akkumulátor teljes cseréje. Ez elsőre igen ijesztően hangzik, ám ha hozzávesszük, hogy egy modern, nagyobb teljesítményű dízelautó esetében a kettős tömegű lendkerék és a kuplung cseréje – amit együtt ajánlatos elvégezni – nem sokkal kerül kevesebbe, akkor máris barátibban tűnik az ár.