Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e827ff52-e13d-4c3f-a950-b85e0e3bac29","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Jóval többen fizetnek mobillal vagy okosórával, mint korábban, egy év alatt több mint 50 százalékkal bővült a forgalom – derül ki a K&h csütörtökön közzétett adatokból. A különböző alternatívák közül a K&H-nál is az Apple Pay-fizetés a leggyakoribb.","shortLead":"Jóval többen fizetnek mobillal vagy okosórával, mint korábban, egy év alatt több mint 50 százalékkal bővült a forgalom...","id":"20250529_kh-bank-okoseszkozos-fizetes-telefon-ora-apple-pay-google-pay-garmin-xiaomi-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e827ff52-e13d-4c3f-a950-b85e0e3bac29.jpg","index":0,"item":"23f57998-3d57-4933-a62f-b14ad87b4961","keywords":null,"link":"/tudomany/20250529_kh-bank-okoseszkozos-fizetes-telefon-ora-apple-pay-google-pay-garmin-xiaomi-ebx","timestamp":"2025. május. 29. 22:03","title":"Kiadták a magyar adatokat arról, hányan fizetnek bankkártya nélkül bankkártyával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6737227-a1f5-4da8-abec-a16c444e3081","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A BDPST Capital Zrt. akkor is jó évet zár, ha nem zár annyira jó évet.","shortLead":"A BDPST Capital Zrt. akkor is jó évet zár, ha nem zár annyira jó évet.","id":"20250529_Tiborcz-Istvan-BDPST-Capital-Zrt-ceges-beszamolo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6737227-a1f5-4da8-abec-a16c444e3081.jpg","index":0,"item":"e1dbe0df-8e14-4d78-9fa5-d326c8f7fdb2","keywords":null,"link":"/kkv/20250529_Tiborcz-Istvan-BDPST-Capital-Zrt-ceges-beszamolo","timestamp":"2025. május. 29. 12:28","title":"Óriási csökkenés után is közel 4 milliárdos lett Tiborcz tanácsadó cégének nyeresége, adót fizetnie pedig nem kellett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8e9354fd-34db-4885-8cae-9082151491bd","c_author":"HVG","category":"360","description":"A walesi operaénekes a Nemzeti Filharmonikusokkal, Fischer Ádám vezényletével lép fel.","shortLead":"A walesi operaénekes a Nemzeti Filharmonikusokkal, Fischer Ádám vezényletével lép fel.","id":"20250530_Bryn-Terfel-basszbariton-Mupa-koncert-wagner-junius-8","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e9354fd-34db-4885-8cae-9082151491bd.jpg","index":0,"item":"35e855c8-5f74-40de-8b1f-99d049bcf3d1","keywords":null,"link":"/360/20250530_Bryn-Terfel-basszbariton-Mupa-koncert-wagner-junius-8","timestamp":"2025. május. 30. 18:33","title":"Wagner a Müpában a robusztus basszbariton és showman, Bryn Terfel tálalásában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"83fe3554-8136-4dba-a42a-169019a7ebf8","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Még tart a nyomozás, így a vádpontok is változhatnak. Az érdemi tárgyalás novemberben kezdődhet.","shortLead":"Még tart a nyomozás, így a vádpontok is változhatnak. Az érdemi tárgyalás novemberben kezdődhet.","id":"20250530_liverpool-bajnoki-parade-tomegbe-hajto-autos-birosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/83fe3554-8136-4dba-a42a-169019a7ebf8.jpg","index":0,"item":"edf90876-752f-42ee-b397-b23c68e9afa6","keywords":null,"link":"/vilag/20250530_liverpool-bajnoki-parade-tomegbe-hajto-autos-birosag","timestamp":"2025. május. 30. 18:50","title":"Bíróság elé állt a férfi, aki autóval gázolt a Liverpool bajnoki címét ünneplők tömegébe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ad659071-18db-4492-a980-4d7d7f62434b","c_author":"Fetter Dóra","category":"360","description":"Akkora hévvel hirdetett csatát a Fidesz az online térben, hogy akadhatnak harcosai, akik ezt felhatalmazásként értve a valódi életben is kimutatják agressziójukat. Miért nagyobb ennek a valószínűsége most, mint a menekültek elleni hergelés idején? Kik kerülhetnek célkeresztbe? Fel van készülve a magyar társadalom az erőszakra?","shortLead":"Akkora hévvel hirdetett csatát a Fidesz az online térben, hogy akadhatnak harcosai, akik ezt felhatalmazásként értve...","id":"20250529_hvg-zaszlo-zaszlo-okol-politikai-agresszio-offline-pofonok-feszultseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ad659071-18db-4492-a980-4d7d7f62434b.jpg","index":0,"item":"ab2f3bcb-cf7d-4e6c-a06a-3093905a0da3","keywords":null,"link":"/360/20250529_hvg-zaszlo-zaszlo-okol-politikai-agresszio-offline-pofonok-feszultseg","timestamp":"2025. május. 29. 11:32","title":"Zászló, zászló, ököl: mikor csap át valódi erőszakba a végsőkig pörgetett szájkarate?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8b45e00f-4524-45f4-8410-e113a55cd608","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Japán mérnökök olyan új optikai kábelt fejlesztettek, amivel egy másodperc alatt lehetne átküldeni a világ egyik pontjáról a másikra a Netflix teljes kínálatát.","shortLead":"Japán mérnökök olyan új optikai kábelt fejlesztettek, amivel egy másodperc alatt lehetne átküldeni a világ egyik...","id":"20250530_adatatvitel-optikai-kabel-adatatviteli-sebesseg-rekord","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8b45e00f-4524-45f4-8410-e113a55cd608.jpg","index":0,"item":"037cba8b-1d65-42c6-a874-36d03ace94e3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250530_adatatvitel-optikai-kabel-adatatviteli-sebesseg-rekord","timestamp":"2025. május. 30. 18:33","title":"1 millió GB/másodperc: rekordsebességgel továbbítja az adatokat az új japán kábel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7645d03f-4578-487f-ab51-bc3dafe2e9ad","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Mikor lesz kóros az ételek iránti sóvárgás? Mi történik bennünk testileg és lelkileg, amikor az evésbe menekülünk? Miért bukik el annyi diéta vagy életmódváltás? És egyáltalán, hol van innen a kiút? Ezekről a témákról is szó esett a HVG egészségpodcastjának legújabb adásában.","shortLead":"Mikor lesz kóros az ételek iránti sóvárgás? Mi történik bennünk testileg és lelkileg, amikor az evésbe menekülünk...","id":"20250529_Kosz-jol-Etelfuggoseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7645d03f-4578-487f-ab51-bc3dafe2e9ad.jpg","index":0,"item":"94405be7-8bec-4b7c-9d4f-a9b4c94458ea","keywords":null,"link":"/elet/20250529_Kosz-jol-Etelfuggoseg","timestamp":"2025. május. 29. 19:32","title":"Kösz, jól: Ételfüggő vagyok, ha alig várom, hogy este befaljak egy zacskó chipset?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b88ec449-614e-4756-a670-0a8ed05b8375","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"tudomany","description":"Mintegy húszezer évesek lehetnek az első bálnacsontból készített eszközök – állapította meg egy kutatócsoport, mely 83 csontszerű tárgyat vizsgált a megállapításokhoz.","shortLead":"Mintegy húszezer évesek lehetnek az első bálnacsontból készített eszközök – állapította meg egy kutatócsoport, mely 83...","id":"20250529_balnacsontbol-keszult-eszkozok-osemberek-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b88ec449-614e-4756-a670-0a8ed05b8375.jpg","index":0,"item":"7f1cea99-45f7-4487-9f38-01e09da663bd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250529_balnacsontbol-keszult-eszkozok-osemberek-kutatas","timestamp":"2025. május. 29. 12:03","title":"Már 20 000 éve is készítettek bálnacsont-eszközöket az ősemberek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Rendbontók rontottak be a Formula E vasárnapi futamára, amely a cincogást leszámítva lényegében hangtalan elektromos versenyautók izgalmas versenyével örvendeztette meg a tömött lelátókon helyet foglalókat. Helyszíni jelentésünk és fotóriportunk a berlini rendezvényről.
A múlt hétvégén Berlinben rendezték az elektromos Forma–1-nek is nevezett Formula E-sorozat hetedik és nyolcadik versenyét, az eseményről szóló híradások főszereplői azonban nem a győztesek – Mitch Evans és Nick Cassidy – voltak, hanem azok a klímaaktivisták, akik megzavarták a vasárnapi futam rajtját.
Az egykori Tempelhof repülőtéren kialakított versenypályára nem sokkal azután, hogy a kocsik nekivágtak a versenynek, bemásztak a Letzte Generation nevezetű szervezet tagjai, akik szerint „itt az ideje lassítani, mert úton vagyunk a klímapokolba, és a lábunk a gázpedálon van”.
A szervezők és a versenyzők nem igazán értik, hogy miért pont egy olyan versenysorozatot vettek célkeresztbe az aktivisták, amely a környezettudatosságot tűzte a zászlajára.
A helyszínen jártunk, sokat fényképeztünk – mutatjuk a pályát, az autók belsejét és a bratwurst árát is.
Honnan jön, hol tart most?
A Formula E 2014-ben startolt el, 2018-ban pedig személyesen is felkerestünk egy ilyen futamot, amelyet akkoriban sokkal inkább családi fesztiválként, semmint valós sportértéket képviselő eseményként könyveltünk el magunkban.
2018 végén aztán megérkezett a második generáció, amelynek autói erősebbé és gyorsabbá váltak, és most itt a harmadik nekifutás, amely ismét magasabbra helyezi a lécet. A „Gen3” néven emlegetett kocsik rövidebbek, alacsonyabbak, keskenyebbek, rövidebb tengelytávúak és könnyebbek a Gen2 autóknál.
László Ferenc
A változások nem elhanyagolható mértékűek, az új generáció hossza 18,4 centimétert csökkent, amihez 4 centiméterrel kisebb magasság, 10 centiméterrel szerényebb szélesség és 13 centiméterrel karcsúbb tengelytáv társul.
Az ily módon 5,02 méter hosszú, 1,02 méter magas, 1,7 méter széles és 2,97 méteres tengelytávolságú új versenyautók tömegét 900-ról 840 kilogrammra csökkentették, amiben komoly szerepe van annak, hogy a folyadékhűtéses akkumulátor nettó kapacitása 52 kWh-ról 38,5 kWh-ra csökkent.
László Ferenc
László Ferenc
Rekuperáció, gyorstöltés
A McLaren helyett mostantól – az első generációhoz hasonlóan – ismét a Williams gyártja a telepet, amelyik azért lehet kisebb, mert jelentősen javítottak az energiavisszanyerésen. Egy-egy verseny során az elhasznált energia immár 40 százaléka származhat rekuperációból a korábbi 25-tel szemben.
A titok nyitja, hogy immár mindkét tengelyen megoldott az energiavisszanyerés, fékezéskor a korábbi 250 helyett immár akár 600 kW-os rekuperáció is elérhető, és most először teljesen elhagyták a hidraulikus hátsó féket. Az akkumulátor külső forrásról is 600 kW-tal táplálható, szemben az utcai töltők esetében elérhető elméleti 350 kW-os maximummal.
László Ferenc
László Ferenc
A legnagyobb töltési teljesítmény mellett alig 30 másodperc alatt 5 kWh tölthető az aksiba, már amennyiben persze nem számolunk az elkerülhetetlen töltési veszteséggel.
A legnagyobb teljesítmény 340-ről 476 lóerőre nőtt időmérő módban (verseny módban 300 helyett 408 lóerő hívható le), a legnagyobb tempó a korábbi 280 km/h-t követően akár a 320 km/h-t is meghaladhatja. A menetdinamikára igen jó hatást gyakorol, hogy míg eddig 2,65 kilogramm jutott egy-egy lóerőre, addig mostantól mindössze 1,78.
A gumikat már nem a Michelin, hanem a Hankook szállítja. Az abroncsokban a fenntarthatóság jegyében éppúgy használnak újrahasznosított alapanyagokat, mint az akkumulátorokban és a karosszériában. A kopott gumikat a versenyek után újrahasznosítják.
László Ferenc
László Ferenc
És milyen a hangulat?
A korábbi generációkhoz képest jelentősen nőtt a tempó, rengeteg a test elleni küzdelem, sok az előzés, és ezt a rajongók is nagyra értékelik. A teljesen megtelt lelátókon kiváló a hangulat, mindenkinek megvannak a saját kedvenc pilótái, az előzéseket üdvrivalgás követi – pontosan úgy, mint a belső égésű motoros autókat felvonultató versenyeken.
Üvöltő V8-asok és szuszogó turbók persze nincsenek, a Formula E kocsik csak cincognak, a gumijaik pedig surrogó hangot keltenek.
László Ferenc
A rendezvény nem csupán az autóversenyzésről szól, ez egy igazi családi fesztivál, ahol nemcsak a legújabb közúti elektromos autókkal és azok töltési megoldásaival lehet megismerkedni, hanem bárki pumpapályázhat, pingpongozhat vagy akár kosárlabdázhat, és a szervezők a legkisebbek szórakoztatásáról is gondoskodnak.
A gyártók olyannyira komolyan veszik a Formula E-t, hogy a Volkswagen csoporthoz tartozó Cupra a versenyhétvége előestéjén a Tempelhofon leplezte le vadonatúj elektromos autóját, a Tavascant.
A versenysorozat következő futamát május 6-án Monacóban rendezik meg, az évad július végén, Londonban zárul.