szerző:
hvg.hu

Csúszik az azonnali fizetési rendszer; 14 pontos akciótervet jelentett be a pénzügyminiszter; az orvosi kamara szerint nem biztosítható a biztonságos betegellátás. Ez a hvg.hu heti gazdasági összefoglalója.

Elhalasztják az azonnali fizetési rendszer bevezetését. Az eredeti terv arról szólt, hogy már júliustól élesedne a rendszer, most viszont az MNB bejelentette, hogy ekkor csak a próbaüzem indul el, és 2020 márciusáig tarthat a tesztelés.

A Pénzügyi Stabilitási Tanács a „piaci szereplők oldalán azonosított kockázatokra” hivatkozva döntött a halasztás mellett. Ez alatt valószínűleg azt értik, hogy a nem ritkán milliárdokba kerülő fejlesztés komoly feladatot igényel a bankok részéről, és egy nem teljesen kész rendszer elindítása jelentősen rontaná a fogyasztói bizalmat.

Sikerül tartani az új határidőt?

Lejárt a határidő, ameddig le kellett adni a cégek 2018-as beszámolóit. Kiderült például, hogy Szijj László Duna Aszfaltja 18,5 milliárd forint nyereséget termelt, a Magyar Építő Zrt. megtriplázta a profitját egy év alatt, a Mahir Cityposter pedig, amely nemrég eltüntette a HVG plakátjait, 70 milliót kaszált. Mészáros Lőrincnek is szép pénzt hoztak a plakátkampányok a Publimonton keresztül, de egy médiacége ötmilliárd forintnál is többet fizetett. Garancsi István pedig nem csak az építkezéseken, a kaszinóján is nagyot nyert. A beszámolókról szóló összes cikkünket itt gyűjtöttük össze.

©

A Közgéptől viszont gyakorlatilag elbúcsúzhatunk. A cég már a Duna Aszfalt tulajdonában van, tavalyra a 2013-as 84 milliárdról 1 milliárdra csökkent az árbevétele, a nyeresége pedig a hőskorban szinte láthatatlanul alacsonynak számított volna, 30 millió forint. Ez sem marad a cégben, a 8,092 milliárd forintos eredménytartalékot ugyanis osztalékként az utolsó fillérig kiveszik.

Jövőre ilyenkor melyik cég hozza majd az igazi meglepetést?

Az elmúlt évtizedek legsúlyosabb magyarországi hajóbalesete következett be Budapesten, a Margit hídnál. A balesetben résztvevő nagyobbik hajó, a Viking utasai biztonságban partra szálltak, de az elsüllyedt Hableányon utazók közül heten biztosan meghaltak, 21 embert keresnek. A Hableányt üzemeltető Panoráma Deck szóvivője arról beszélt kérdésünkre: át kell gondolni a folyami hajózás biztonsági előírásait, már csak azért is, mert ott nincs olyasmi biztonsági tájékoztató, mint a repülőkön.

A dél-koreai Very Good Tours, amely az áldozatok utazását szervezte, bejelentette: bepereli a Viking Sigyn tulajdonosát és kapitányát. Az utazási iroda vállalta a hozzátartozók Magyarországra szállítását, de az is jelentős veszteséget okoz nekik, hogy sokan visszamondták a kelet-európai útjaikat a baleset után. A dél-koreai utazási irodák törölték a budapesti túráikból a sétahajós programokat.

Az elsüllyedt hajó 36 millió forintot ért. Bemutattuk a két céget is, amelyeknek a hajói részesei voltak a balesetnek: a Panoráma-Deck egy közepes méretű magyar cég, amely az elmúlt két évben tett be sok pénzt a dolgozói létszám növelésébe, de 1,3 millió forint nyereséget még így is elért. A nagyobb hajót üzemeltető Viking Cruises pedig a nemzetközi piac egyre fontosabb szereplője, a célja az, hogy a világ legnagyobb olyan hajózási cégévé váljon öt éven belül, amely ezerfősnél kisebb hajókat üzemeltet.

A hét képe: elmosta a víz az északi vasúti összekötő híd támfalán a kőburkolatot.

©

Régóta célja a kormánynak, hogy a lakosságnál kevesebb készpénz legyen. Most a Magyar Állampapír Plusszal növelnék a megtakarításokat, az új állampapírt június 3-tól lehet jegyezni. Átnéztük, mit kínál az állam, és arra jutottunk: egyszerű és jó kamatozású megoldásról van szó, ám hosszú évtizedek óta berögzült szokásokat kell eltörölni ahhoz, hogy sikeres legyen.

Az állam öt évre akár 27 százalékos kamatot ígér, úgy, hogy az állampapírból büntetés nélkül ki lehet szállni, szinte elhanyagolható veszteséggel. Csakhogy Magyarországon kevesen vannak, akik befektetik a félretett pénzüket, másrészt, aki úgy is dönt, hogy öngondoskodásra adja a fejét, az jellemzően egy éven belüli megtakarítási formát választ.

Ön adna pénzt erre?

Elfogadta a kormány a gazdaságvédelmi akciótervnek nevezett csomag 14 pontját - jelentette be Varga Mihály. Adókat vonnak össze, eltörlik az adóelőleg-feltöltést, 2022 végéig felfüggesztik a reklámadót, csökkentik a szálláshely-szolgáltatások adóját – ezek a legfontosabb intézkedések.

Vadász Iván adószakértő, a Magyar Adótanácsadók Egyesületének alelnöke úgy kommentálta a bejelentést kérdésünkre: nincs izgalomra okot adó intézkedés a csomagban. Vagy már korábban bejelentette, vagy elhanyagolható hatású, vagy homályos intézkedéseket tartalmaz a terv – mondta. A Magyar Reklámszövetség mindenesetre már jelezte: jó dolog, hogy felfüggesztik a reklámadót pár évre, de teljesen el kellene törölni.

Ön milyen bejelentést várt volna?

Nem biztosítható a biztonságos betegellátás – ezt a megállapítást nem egy ellenzéki politikus tette, hanem a Magyar Orvosi Kamara. A szervezet a tanácskozása után egyhangú határozatot adott ki arról, hogy önként túlóráznak az egészségügyi dolgozók, a munkajogi szabályokat pedig sorozatosan megsértik, de még ez sem elég.

Hiába a tárgyalások, a kormány nem döntött az egészségügy sorsáról, a kiszámíthatóság, a tervezhető jövőkép hiánycikk – fogalmaztak. Azt is hozzátették: az alapellátás jogi és financiális elhanyagoltsága, valamint a közellátó fogorvosok szégyenletesen alacsony javadalmazása rohamosan súlyosbodó népegészségügyi kockázatot jelent. A hálapénzrendszer megszüntetéséhez pedig nem kap a szakma érdemi bérrendezést.

Mi lehet a megoldás?

Jóval több kimaradás és baleset volt a BKV-nál 2018-ban, mint egy évvel korábban, ebben a munkaerőhiány és a járművek elöregedése is szerepet játszott – ez olvasható a cég éves beszámolójában. A buszos ágazatban voltak a legnagyobb problémák, a műszaki okból fakadó járatkimaradások száma 26 ezerről 44 ezerre nőtt. Rossz a helyzet a troliknál is, de a metró- és a villamosvonalakon csökkent a kimaradások száma.

©

A járműállomány a metrók kivételével borzasztóan elöregedett, 50 éves villamosok is kint vannak a forgalomban, a buszok 16 százaléka pedig selejtezésre való. Bajok vannak a dolgozói állománnyal is: a buszos és trolis ágazatokból 113 járművezető hiányzott, a villamosoktól 117.

Mi jöhet ez után?


Ha ezt a cikket érdekesnek találta, van még: kövesse és ha tetszik, ossza meg ismerőseivel a gazdasági rovat Facebook-oldalának bejegyzéseit!  

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
280 km/h-val tekert egy bringás - videó

280 km/h-val tekert egy bringás - videó

Nem aprózta el: ürgére vadászott összesen 47 csapdával egy férfi

Nem aprózta el: ürgére vadászott összesen 47 csapdával egy férfi

Lejárt egy brit popsztár szavatossága a Madame Tussauds panoptikumban - ön kit távolítana el a múzeumból?

Lejárt egy brit popsztár szavatossága a Madame Tussauds panoptikumban - ön kit távolítana el a múzeumból?

Komolyzene könnyedén

Komolyzene könnyedén

Emlékszik még a nagy étvágyú Magyar Emberpárti Pártra? A HVG-ből nem maradhatott ki

Emlékszik még a nagy étvágyú Magyar Emberpárti Pártra? A HVG-ből nem maradhatott ki

A Fertő taviak nem hiszik, hogy az ő családjaik érdekeit szolgálná a kormány gigaberuházása

A Fertő taviak nem hiszik, hogy az ő családjaik érdekeit szolgálná a kormány gigaberuházása