szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az ipari termelés összességében 4,9 százalékkal volt kisebb májusban, mint egy évvel korábban. Ezen belül a járműgyártás 14,5 százalékkal zuhant, a legnagyobb visszaesés az akkugyártásban volt: 32 százalékos.

Májusban az ipari termelés volumene 5,2, munkanaphatástól megtisztítva 4,9 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól – írja jelentésében a KSH. A szezonálisan és munkanappal kiigazított adatok alapján az ipari kibocsátás 1,1 százalékkal kisebb volt a 2024. áprilisinál.

A legtöbb feldolgozóipari alágban csökkent a termelés. A legnagyobb súlyú,

a feldolgozóipari termelés 25 százalékát képviselő járműgyártás volumene 14,5 százalékkal visszaesett az előző év azonos hónapjához mérten.

A 10 százalékos feldolgozóipari súlyú villamos berendezés gyártása – az alágak közül a legnagyobb mértékben – 18,7 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól. A két legjelentősebb súlyú alágazat közül

az akkumulátor, szárazelem gyártásának volumene 32, a villamos motor, áramfejlesztő, -elosztó, -szabályozó készülék gyártásáé 12,0 százalékkal visszaesett.

A feldolgozóiparból 13 százalékkal részesülő élelmiszer, ital és dohánytermék gyártása az alágak közül a legnagyobb mértékben, 9,6 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, mindkét értékesítési irányban nőttek az eladások. A legnagyobb (23 százalékos) súlyt képviselő húsfeldolgozás, -tartósítás, húskészítmény gyártása 8,0 százalékkal emelkedett az előző év azonos hónapjához képest. További kilenc alágazatban 0,7 és 23 százalék közötti mértékben nőtt a termelés.

Az ipari export volumene 10,5 százalékkal kisebb volt az egy évvel korábbinál. A feldolgozóipari exportértékesítés 32 százalékát képviselő járműgyártás kivitele 16,6, a 12 százalékos súlyú villamos berendezés gyártásáé 33 százalékkal esett vissza. Az ipar belföldi értékesítése 0,5, a feldolgozóiparé 1,5 százalékkal mérséklődött az előző év azonos hónapjához képest.

Az akkugyártás gyengélkedése különösen fájdalmas a magyar gazdaságnak, a kormány ugyanis erre az egy alszektorra tette fel a magyar ipar jövőjét. A HVG 2024 elején megírta, hogy a kormány igazolhatóan legalább 1500 milliárd forintnyi támogatást adott eddig az akkugyáraknak, illetve az azokat kiszolgáló infrastruktúrák fejlesztésére. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter nemrég azzal büszkélkedett: a magyar GDP 5,5 százaléka származik már az akkumulátoriparból, és azt várja, hogy a közeljövőben ez 10-11 százalékra is nőhet.

Nagy Márton: a magyar GDP 5,5 százaléka jön az akkugyárakból, de lesz ez még 10-11 százalék is

A nemzetgazdasági miniszter szerint vendégmunkás csak arra a területre jön, amelyre nem jut magyar munkavállaló.

A kormány éppen uniós szinten lobbizik az elektromos autók piacának egységes szabályozásáért és támogatásáért. A 100 milliárd euró összértékűre becsült javaslatcsomag több nagy részre bontható: megtalálható benne a töltőállomások infrastruktúrájának fejlesztése, az autóipar és a hozzá köthető akkumulátorgyártás versenyképességének javítása, az új elektromos járművek (EV-k) vásárlására vonatkozó támogatások vagy éppen a használt akkumulátorok körforgásos gazdaságba illesztése, újrafeldolgozása egyaránt.

Az EU-val javíttatná ki akkugyáras öngólját az Orbán-kormány

Az e-autók piacának támogatására 11 pontos, 100 milliárd eurós javaslatcsomagot tett közzé a kormány, amelynek nagy része azt szolgálná, hogy a Magyarországon megtelepedő ázsiai gyártók jól járjanak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!