Tetszett a cikk?

Reneszánsz Év, együttműködés külföldi partnerekkel, ötszáz éve született monumentális kompozíciósorozat újrafelfedezése, a figyelem ráirányítása a ma kevésbé divatos zenei korszakokra. Több okból is nagyszerű a kezdeményezés, mégis mindössze harmincan voltunk kíváncsiak a Musica Aeterna Művészeti Alapítvány sorozatának második koncertjére, amelyen a Corvina Consort lépett fel.

A Corvina Consort hangversenye
december 6., Belvárosi Szent Mihály templom

Corvina Consort
Mission impossible?
© Gramofon
A tervek szerint három éven át, nemzetközi együttesek közreműködésével kívánják rekonstruálni és – koncerteken, illetve istentiszteleteken – feleleveníteni az 500 évvel ezelőtti Habsburg császári udvar szertartásainak zenéjét. A repertoár a teljes egyházi év vasár- és ünnepnapjait öleli fel – ez 238 alkalmat jelent –, amit három koncertévad alatt terveznek megvalósítani. A teljes énekelt repertoárt két korabeli forrás alapján szólaltatják meg. Az egyik a Graduale Pataviense, ami a passaui érsekség rítusának gregorián anyagát tartalmazza – ez alapján végezték a császári udvar szertartásait is. A másik Heinrich Isaac Choralis Constantinus (Konstanzi énekeskönyv) című, monumentális gyűjteménye, amelyben a teljes egyházi év liturgiájához illeszkedik egy vagy több polifon tétel, összesen majdnem négyszáz. Erre a zene- és kultúrtörténeti szempontból is egyedülálló gyűjteményre a konstanzi püspöktől 1508-ban kapott felkérést a szerző, aki Németalföldön született, de később a Mediciek, illetve I. Miksa német-római császár szolgálatában állt. A császárnak pedig nem volt rossz ízlése: Albrecht Dürertől és Albrecht Altdorfertől rendelt műveket, és Heinrich Isaacot is patronálta.

Az ötletgazda, Kalmanovits Zoltán vezette ének- és hangszeregyüttes, a Corvina Consort ezúttal csak négy fős összeállításban (Pintér Ágnes, Demjén András, Pászti Károly, Kalmanovits Zoltán) lépett a Belvárosi Szent Mihály templom közönsége elé. Gregorián tételekkel „kibélelt” négyszólamú misét, valamint három motettát adtak elő. Noha a részletek alapján nem beszélhetünk professzionális együttesről (pedig a professzionalizmus a részletekben rejlik), a Corvina Consort igen magas színvonalat képviselt ezen az estén. Érezhettük, hogy a megszólaltatást a művek és a stílus alapos feltérképezése, kutatása előzte meg. Az előadók dolgát nehezítette azonban, hogy a műveket eredeti környezetükből kiragadva adták elő, afféle hangmúzeumba vezetve a hallgatót. Ily módon ugyanakkor jobban lehetett a művekre koncentrálni. Mert ezek a minden képszerűséget, érzelmet nélkülöző, már-már absztrakt kompozíciók a mise ezen absztrakt formájában rendkívüli koncentrációt követelnek – ebben rejtőzhet ennek a stílusnak a népszerűtlensége is napjainkban.

Egy teljes órán át énekelni ezeket a hangilag és zeneileg egyaránt kényes zenéket – a hivatásos művészeknek is komoly próbatétel. Úgy érzem, ez a vállalkozás meghaladta a Corvina Consort erejét. Nemcsak az idő múlásával gyakoribbá vált intonációs bizonytalanságokra gondolok, hanem arra is, hogy az elsüllyedt kultúrának e misztikus-liturgikus aurájuktól megfosztott tételei nem igazán tudtak életre kelni. Kíváncsi vagyok, miként hatnak Isaac csodálatos szigorral megkomponált, szikár művei a sorozat azon későbbi eseményein, amelyeken nem koncert, hanem istentisztelet keretében szólalnak meg. Jelentőségét és volumenét tekintve a kezdeményezés mindenesetre az itt a tapasztaltnál jóval nagyobb nyilvánosságot érdemel.

Várkonyi Tamás
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Természetes hullámok a Dunaparton

Philippe Herreweghe tíz éve vezeti az antwerpeni székhelyű Flamand Királyi Filharmonikus Zenekart – az utóbbi években megjelent felvételek alapján igen sikeresen. Felismerhető, karakteres hangzású, izgalmas produkciókra képes együttes lett a zenekarból.

Gramofon

Kelet lánya és fia

Puccini születésének 150. évfordulóját a Művészetek Palotája félig szcenírozott előadások sorozatával ünnepelte meg. A záróesten A Nyugat lánya hangzott el, ezúttal teljesen koncertszerű verzióban, a három főszerepben vendégekkel. Minnie-t Olga Romanko, Dich Johnsont Lee Yeon-Won, Rance seriffet pedig Alexandru Agache énekelte.

Gramofon

Cosí fan tutte – tájelőadásban

Mozart nagyszerű operai életművének is kiemelkedő darabjai a Da Ponte-librettókra készült darabok: a Figaro házassága, a Don Giovanni és a Così fan tutte. Ünnep, ha ezeket láthatja-hallhatja a nagyérdemű. A Cosít három estén játszották el a Művészetek Palotájában, Fischer Iván vezényletével, a Budapesti Fesztiválzenekarral és „import” énekesekkel.

hvg.hu Kult

Az év legjobb klasszikus- és jazz produkciói a Gramofon szerint

A Gramofon című zenei szaklap - amelynek kritikai műhelye rendszeresen publikál a hvg.hu-n - klasszikus zenei és jazz produkciókat díjazott. Az év, lemezen megjelent magyar klasszikus zenei produkciója Kurtág György: Játékok II. című albuma lett, a legjobb jazz lemeznek járó díjat Oláh Kálmán kapta.

Gramofon

Veszett fejsze és mámoros siker

A miskolci Bartók+… Nemzetközi Operafesztivál december közepén a már hagyományos gálaestjével emlékezteti a közönséget és támogatóit arra, hogy a következő nyáron ismét szép programmal várja a műfaj barátait. Az ünnepi hangversenyre rendszerint valamilyen sztárvendéget hív Bátor Tamás fesztiváligazgató. A vendég azonban akár meg is betegedhet…

Hétfőig jelentkezhetnek az általános iskolások a középfokú írásbeli felvételikre

Hétfőig jelentkezhetnek az általános iskolások a középfokú írásbeli felvételikre

Megjöttek a friss számok, örülhetnek a nyugdíjpénztárak

Megjöttek a friss számok, örülhetnek a nyugdíjpénztárak

Könyvet adott ki Magyar Péter az elmúlt kilenc hónapról

Könyvet adott ki Magyar Péter az elmúlt kilenc hónapról

Tiramisugolyó és fermentálás lépésről lépésre

Tiramisugolyó és fermentálás lépésről lépésre