szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?

A világ legforgalmasabb nemzetközi repülőterén pénteken 50 járatot...

A világ legforgalmasabb nemzetközi repülőterén pénteken 50 járatot töröltek az előző napi 220 után. A British Airways kényszerleszállás közben összetört Boeing 777-ese még aznap is a déli pálya elején volt, de a pályát a felszálló forgalom előtt már megnyitották.

A BA péntek délelőtti, 868-as számú budapesti járata kis késéssel szállt fel, és a két délutánit, a 866-ost és a 870-est sem törölték. E két utóbbi járat előző nap nem indult el a baleset miatt.  A British Airways hosszú távú járatainak mindegyike közlekedik, és a cég a rövid távúak - vagyis a belföldiek és az Európán belüliek - 90 százalékának elindítását ígérte péntekre.

A brit légibaleset-vizsgáló hatóság (AAIB) pénteken eltávolította a szerencsétlenül jár repülőgép fedélzeti repülési adatrögzítőit, valamint a pilótafülke hangrögzítő berendezését, és az elsődleges jelentést 48 órán belül közzéteszi. Az AAIB újabb, részletesebb, de továbbra is csak elsődleges jelentése 30 napon belül esedékes, a történtek okainak teljes feltárása azonban hónapokig is eltarthat.

A Heathrow-n 1972, Nagy-Britanniában pedig 1985 óta nem történt súlyos légi baleset.

A csütörtöki incidens okait a szakértők változatlanul csak találgatják. Egyöntetű - ám nem hivatalos - értesülések szerint a Pekingből érkező Boeing 777-es mindkét hajtóműve 180 méteres magasságban, 20 másodperccel a leszállás előtt, sűrűn lakott terület felett elvesztette tolóerejét, és a pilóták épphogy el tudták érni a lakónegyedekkel és szállodákkal körbeépített repülőteret. A pályát azonban már nem: a gép 360 méterre a leszállópálya előtt, közvetlenül a repülőtér kerítése után, a füvön landolt, és súlyos szerkezeti károsodásokat szenvedve állt meg a pálya elején. A 136 utas és a 16 főnyi személyzet a vészcsúszdákon távozott; 19-en könnyebben megsérültek. Pénteken egy személy volt kórházban agyrázkódással.

Szakértők egybehangzó véleménye szerint mindkét hajtómű belső műszaki hibából eredő egyidejű leállása gyakorlatilag lehetetlen. A lehetséges okok között felmerült, hogy a gép vadlúdrajjal ütközhetett, és mindkét motorba nagy testű madarak csapódhattak.

A British Airways flottájában 43 Boeing 777-es van. A légitársaság egyelőre nem tervezi az ilyen típusú gépek leállítását, annál is kevésbé, mivel ezek a repülőgépek teljesítik - a Boeing 747 és 767 típussal együtt - a cég hosszú távú járatainak jelentős részét. Az amerikai Boeing repülőgépgyár a 777-es típust 1995-ben állította forgalomba; azóta ezzel a modellel - amelyet szakértők a világ legkorszerűbb repülőgépei közé sorolnak - egyetlen baleset sem történt.

(MTI)

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!