szerző:
travelline.hu

Meglena Kuneva, az  Unió fogyasztóvédelemért felelős biztosa tegnap ismertette annak...

Meglena Kuneva, az  Unió fogyasztóvédelemért felelős biztosa tegnap ismertette annak az uniós vizsgálatnak az eredményeit, melyben az EU 15 nemzeti hatósága, valamint Norvégia vett részt, és amely a repülőjegyet árusító honlapok félrevezető reklámjai és tisztességtelen eljárásai ellen irányult.

A szigorítások kiterjednek Európa vezető légitársaságaira, diszkont légitársaságokra és egyéb olyan honlapokra, melyek repülőjegyet árusítanak. A vizsgálat eredményeiből kitűnik, hogy az összes honlap több mint 50 %-ánál felmerülnek szabálytalanságok, különösen az ármegjelölést, a szerződési feltételeket és a javasolt feltételek egyértelműségét illetően. És mi a helyzet itthon?

A szeptember 24–28-i héten a fogyasztói jogok érvényesítését célzó, legelső közös uniós fellépés (melyet az Európai Bizottság koordinált) keretében Ausztria, Belgium, Bulgária, Ciprus, Dánia, Észtország, Finnország, Franciaország, Görögország, Olaszország, Litvánia, Málta, Portugália, Spanyolország, Svédország és Norvégia nemzeti végrehajtó hatóságai több mint 400 honlap esetében vizsgálták, hogy azok megfelelnek-e az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályoknak. Ezt a nagyszabású ellenőrzést végrehajtási szakasz követte, melyben a hatóságok kapcsolatba léptek a vállalatokkal és felkérték őket, hogy javítsák ki honlapjukat illetve tisztázzák álláspontjukat. Kuneva biztos ma figyelmeztetett, hogy a vállatoknak négy hónap áll rendelkezésükre a reagálásra. A lehetséges jogi fellépésen túlmenően a biztos nem fog habozni, hogy nyilvánosan megnevezze és megrója azokat a vállalatokat, amelyek a határidő lejárta után sem tesznek lépéseket annak érdekében, hogy összhangba hozzák honlapjukat az uniós joggal.

A vizsgálat során nem csak a légitársaságok honlapjait, hanem az online utazási irodákat, konszolidátorokat, operátorokat is ellenőrizték. A nemzeti tisztviselők több száz oldalt vizsgáltak át annak kiszűrésére, hogy ezek közül vélhetően melyek sértik az uniós jogot (a megtévesztő reklámra vonatkozó 84/450/EGK irányelv és a fogyasztókkal kötött szerződésekben alkalmazott tisztességtelen feltételekről szóló 93/13/EEC tanácsi irányelv).

A nagyszabású ellenőrzés három fő gyakorlatra összpontosult:


-    Egyértelmű árképzés: A honlapon a címsorban először meghirdetett árnak egyértelműen a teljes árat kell jelölnie, vagyis kezdettől fogva világosan fel kell tüntetni az olyan egyéb díjakat is mint az adók, a foglalási vagy hitelkártya-használati díjak, nem pedig a foglalás későbbi szakaszában kell ezeket megadni.
-    Igénybe vehetőség: Egyértelműen kell feltüntetni az ajánlati feltételeket, különös tekintettel valamely ajánlat korlátozott igénybe vehetőségére. Az árakat és a különleges ajánlatokat gyakran arra használják, hogy rávegyék a fogyasztókat a repülőút-foglalásra – a valóságban azonban csak nagyon korlátozott számban állnak rendelkezésre a meghirdetett helyek.
-    Tisztességes szerződési feltételek: Az általános szerződési feltételeknek egyértelműnek, könnyen hozzáférhetőnek és tisztességesnek kell lenniük. A tisztességtelen gyakorlatok közé tartozik az ajánlathoz kapcsolt kötelező biztosítás vagy amikor a fogyasztónak kifejezetten nemmel kell válaszolnia a biztosítási záradékra. A szerződési feltételeknek és szabályoknak elérhetőnek kell lenniük a fogyasztó által beszélt nyelven.


Miért ajánlanak nettó árakat a légitársaságok?

Ugyan az EU törekvése nekünk, utasoknak feltétlenül kedvező, a légitársaságoknak komoly fejfájást okoz, ugyanis webes foglalási rendszerüket a központi helyfoglalási szoftvereikre építik, amelyek még a 70-es években készültek, és amelyeknek kialakult használati logikája van. E logika alapján először az árakat lehet lekérni és csak utána az adókat, illetékeket. Az online rendszerek persze le tudják kérni gyors egymásutánban a két információt és együtt megjeleníteni, ez a folyamat egy több tízezres, sőt a nagyobb légitársaságok esetében akár százezres oldallátogatottságnál annyira lelassítja a válaszadási időt, hogy gyakorlatilag használhatatlanná válik a site. A légicégek oldalai ezért rendszeres 1-2 perces időközönként lekérik az összes adatot és azt jelenítik meg a másodpercenként akár több száz látogatónak. Ilyenkor azonban előfordulhat, hogy elérhetőnek mutat egy árat, amit közben valaki lefoglal. Vagyis az EU mindhárom előírásának maradéktalanul megfelelni jelen pillanatban valószínűleg egy légitársaság sem tud.

Hazai körkép: nálunk félrevezetnek-e a szolgáltatók?
A Travelline gyorstesztje a magyar szolgáltatókat vette górcső alá. Íme az eredmény:

Hazai légitársaságok:


Malév: a főoldalon meghirdetett árak EUR árak, amiket nem lehet megtalálni budapesti kiindulással a rendszerükben. A keresés során nettó árakat mutat a rendszer, csak a jegytípus kiválasztásánál szembesül az utas az illetékekkel. Az árakra vonatkozó szabályok tiszták és egyértelműek. Eredmény: nem felelt meg

WizzAir: a kezdőlapon bruttó árat hirdet 5990 Ft-ért egy útra, a foglalási rendszerben ugyan megtaláltuk az akciós jegyet 0 Ft-ért, a teljes ár azonban 6450 Ft volt. A szerződéses feltételek megtalálhatók magyarul, érthetőek. Eredmény: nem felelt meg.


Külföldi légitársaságok Magyarországon (szúrópróba-szerűen):


Ryanair: a promóciós árak nettó árak, a foglalási rendszer nem érhető el magyarul, az árhoz tartozó feltételeket csak az ár megnevezésére kattintva találhatjuk meg, de csak angolul, az adók és illetékek csak később adódnak a jegyárhoz. Eredmény: nem felelt meg.

British Airways: nincsenek promóciós árak, a rendszerben bruttó árakat találunk, viszont két személy esetén is csak 1 személyre tűntetik fel egészen a foglalás előtti utolsó oldalig. A szerződéses feltételek elérhetők magyar nyelven, tiszták, egyértelműek. Eredmény: nem felelt meg.

KLM: a főoldalon nincs árpromóció, a rendszerben bruttó árak vannak, azonban a végén hozzáad egy „viteldíj” nevű költséget, amit nem lehet módosítani és nem derül ki pontosan, mit jelent. Eredmény: nem felelt meg.

Easyjet: nincs promóciós ár a főoldalon, a rendszerben ugyan bruttó árak vannak, de két fő esetén is csak egy fő árait mutatja, nem elérhetőek a szerződéses feltételek magyarul. Eredmény: nem felelt meg.

Hazai online utaztatók (szúrópróba-szerűen)

Budavár Tours: a foglalási rendszerben nettó árak találhatók, az árhoz tartozó feltételek nem mindig érhetők el magyarul és nem egyértelműek. Eredmény: nem felelt meg.

Chemol Travel repjegy.hu: a foglalási rendszerben nettó árak találhatók. Az árhoz tartozó feltételek elérhetők magyarul és világosak. Eredmény: nem felelt meg.

Vista go.hu: a foglalási rendszerben bruttó árak találhatók, két fő esetén is rendben két főre kapunk árat, viszont az árhoz tartozó feltételek csak angolul érhetők el. Eredmény: nem felelt meg.

Vajon elfogadják-e majd a légitársaságok az EU feltételeit? Eleget tudnak-e tenni nekik? Jogos-e egyáltalán az EU szigora? Ezekre a kérdésekre valószínűleg négy hómapon belül pontosabb választ fogunk kapni.

Kékesi Zsuzsa

Kapcsolódó anyagok:
Hol kötnek ki a repülés során elveszett poggyászok?
Fapadosok, új harc kezdődik?


Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Az MTA csökkentené az iskolai óraterheket, a kormány nem is reagált javaslataikra

Az MTA csökkentené az iskolai óraterheket, a kormány nem is reagált javaslataikra

Megszólalt a Budapest Airport és a HungaroControl a repülőtér lezárásáról

Megszólalt a Budapest Airport és a HungaroControl a repülőtér lezárásáról

Marabu FékNyúz: Az anyjuk kipcsakját!

Marabu FékNyúz: Az anyjuk kipcsakját!

Tőkét emel leányvállalatában a Mátrai Erőmű Zrt.

Tőkét emel leányvállalatában a Mátrai Erőmű Zrt.

Erdogan: Ankara soha nem köt tűzszünetet Szíriában

Erdogan: Ankara soha nem köt tűzszünetet Szíriában

André Aciman: A legtöbben nem vagyunk boldogok azzal, akik valójában vagyunk

André Aciman: A legtöbben nem vagyunk boldogok azzal, akik valójában vagyunk