szerző:
Bari Máriusz
Tetszett a cikk?

Az internet egyik legújabb és legígéretesebb trendje a gőzgépeket és a 19. századi külsőségeket halmozó steampunk. Ennek egyik kulcsfigurája, a magyar származású Richard Nagy, ismertebb nevén Datamancer nyilatkozott a hvg.hu-nak.

hvg.hu: Mi ragad meg téged a legjobban a steampunkban?

Richard Nagy, a steampunk műszerész
© etheremporium.pbwiki.com
Datamancer: A steampunk igen komplex szubkultúrává nőtte ki magát, amely számos érdeklődési kört kombinál. Vannak olyanok, akiket az öltözködés és a történelmi pillanatok újjáélése ragad meg, másokat a zene, a szokások, a viktoriánus korszak történelme vagy az irodalmi vonatkozások kötnek le. Magamat kézművesnek, szerelőnek, iparosnak, mechanika-embernek tartom, úgyhogy a steampunkot inkább a szerelés és a tervezésesztétika oldaláról fogom meg.

Úgy gondolom, az a modern technológia, amelyre olyannyira hagyatkozunk, lelketlenné, eldobhatóvá és teljességgel funkció-orientálttá vált, míg a forma, mint olyan, eltűnőben van. A tapintáshoz kötődő romantika és báj elhagyhatóvá vált a tömegtermelés és az eldobható eszközök korában. Azt a korszellemet próbálom megörökíteni, amelyben az emberek azért vettek meg használati tárgyakat, mert azok tartósnak születtek.

Míg egyes steampunkok az olyan korszakfüggő technológiákkal foglalkoznak, mint amilyen a gőzhajtás, én inkább "retrofuturistának" tartom magam, azaz a modern eszközöket azzal az érzettel látom el, mintha azokat a viktoriánus korszakban gyártották volna. Olyan tárgyakat készítek, amelyek ma is használhatóak, örökségeik rájuk rakódott hozadéka nélkül.

A viktoriánus technológia egy igen bájos aspektusa a tiszta és töretlen optimizmus. Az embert borzasztóan szórakoztatta saját okossága és azt hitte, ő az ura mindennek, amit csak észlelni tud. Látszólag minden problémát meg lehetett oldani bonyolult réz óraművek vagy kerregő gépek segítségével, a jövőbe pedig a gyermekek őszinte csodálkozásával és kíváncsiságával bámultak. Ez egy olyan törés, amely végre vérfrissítést hoz a legtöbb modern sci-fi közé. Azok úgyis arról szólnak, hogy "rendben, a technológiáink most éppen hogyan végeznek velünk?"

hvg.hu: Hogyan vélekedsz arról, hogy a steampunk iránt ennyire megindult az érdeklődés mind a szubkultúrák, mind pedig a mainstream média irányából?

Ha érdeklik a gőzgépek
Ha felkeltettük érdeklődését az új viktoriánus trend iránt, olvassa el összefoglalónkat!
Datamancer: Vegyes érzelmeim vannak ezzel kapcsolatban. Átvészeltem a punk-korszakot, láttam az elfajzását és a bukását, aztán ezt a folyamatot megtapasztaltam más szubkultúráknál is. Azzal a hírveréssel kapcsolatban azonban, amit a steampunk mostanában kapott, nagyon cinikus vagyok. Nyilván kedvező az, hogy sokkal jobban elérhetővé válik valami, amivel foglalkozom, azonban amikor egy szubkultúra túl gyorsan fejlődik, az alapelvei elmosódnak, eltűnnek, ezzel egyidőben pedig maga köré gyűjt rengeteg érdeklődőt, akik csak a "következő nagy dolgot" keresik.

A steampunk egy furcsa szubkultúra, úgy értem, nem egy zenei vagy egy már létező divatszcénából nőtte ki magát. Egy irodalom- és filmközpontú zsánerként indult, ebből vált egy blogokon és fórumokon terjedő kultúrává. Itt rá is tapadt elég vastagon a "csináld magad" filozófiája. Az átlagos steampunk-rajongó inkább saját kézzel varrja meg a kabátját, mintsemhogy a boltban vegyen magának egyet. A saját szája íze szerint készíti el tárgyait, nem készen kapott retroutánzatra kíváncsi.

A műanyagot álcázhatod, amennyire akarod, attól az még csak műanyag marad. A steampunk tiszteli a fa állandóságát, a sárgaréz tündöklését, a csavarok és szegecsek kompakt mivoltát. Aggódom attól, hogy a mindennapi érdeklődők hada megfojtja egyedi, csodálatos filozófiánkat és egy sokadik unalmas, múlékony divattrenddé változtatja.

Forma és funkció harmóniája: az interjú második oldala (Oldaltörés)

hvg.hu: Milyen terven dolgozol jelenleg és mi volt a legszokatlanabb felkérés, amit műveiddel kapcsolatban kaptál?

Ilyen egy viktoriánus laptop
© datamancer.net
Datamancer: Jelenleg éppen egy költözködés közepén állok, New Jerseyből Kaliforniába. Melegebb éghajlatot, figyelmesebb közönséget és jobb munkakörülményeket keresek. Mihelyst letelepedtem, szeretnék asztali számítógépes konfigurációkon dolgozni, összeillő gépházzal, billentyűvel, monitorral, egérrel, szkennerrel, nyomtatóval, meg azzal, ami még kellhet hozzá. A cégek különleges alkalmazott művészeti darabokat kaphatnának az irodáikba vagy a vendégfogadó termeikbe.

Nem igazán kaptam rendhagyó felkéréseket, de azok, amikkel mostanában kerestek meg, azok kezdenek érdekesek lenni. Épp az elmúlt napokban kért meg egy hardvertervező arra, hogy "steampunkoljam át" egy számítógépbelsőket érintő tervét. Aziránt is érdeklődtek már, hogy használhatják-e díszletként és berendezésként a műveimet, ami vicces, mivel mostanában én is filmkészítéssel és díszlettervezéssel akartam foglalkozni.

A steampunk vagy a retro-viktoriánus stílus dizájnesztétikájában amúgy nagy potencia rejlik. A vízhűtőkkel kapcsolatos pletykák már arról árulkodnak, hogy a nagyobb számítógépcégek közül páran már terveznek hasonló "retro-dizájnokat". Azt hiszem, ez inkább az idősebb generációnak tetszene, a fiatalok valószínűleg megmaradnak a "csinálj magad" elvénél és inkább megtervezik maguknak a gépeiket.

hvg.hu: Ihlető forrásait és gócpontjait tekintve hogy látod, inkább Európa vagy Amerika áldoz nagyobb figyelmet a steampunkra?

Datamancer: Azt mondanám, hogy a megoszlás ötven-ötven százalékos. A "steampunk kánon" legalább annyira tiszteli a Királyi Akadémiai Őrült Tudóst és az Európai Úriembert, mint a Vadnyugati Gőzgépes Mágnest vagy a Keményen Dolgozó Amerikai Feltalálót (gondolok itt Teslára és Edisonra), ha csak az archetípusokról van szó. Ami a rajongók földrajzi orientációját illeti, nemzetközi érdeklődésről beszélhetünk. Ennek megugrása főként az internetnek és a technikai szektor bloggereinek köszönhető, úgyhogy ezen a két kontinensen kívül Ázsiában, Ausztráliában és lehet, hogy még Afrikában meg az Antarktiszon is mindennapos névvé válik a steampunk.

A "Computational Engine",
azaz a Számító-Gépezet
© datamancer.net
hvg.hu: Véleményed szerint mely könyveket és filmeket érdemes olvasóinnak ismerniük? Kik a steampunk mozgalom megemlytendő fő figurái?

Datamancer: Jules Verne és H.G. Wells munkái remekek. A The Difference Engine egy nagyon jó steampunk könyv, amit ráadásul két cyberpunk író, William Gibson és Bruce Sterling írt. H.P. Lovecraft munkái személyes kedvenceim közé tartoznak és az okkult viktoriánus kor jó példái. Nincsen túl sok jó modern steampunk film, de azt hiszem, hogy a Hellboy és a League of Extraordinary Gentlemen (A Szövetség) esztétikájukat tekintve jó példák lehetnek.

Kedvenc steampunk tárgyaim közé sorolnám Jake von Slatt billentyűzetét és LCD-tervét, Jake "Ezermester" Hildebrandt csodálatos Telekalkulográf számítógépét és a "Bogár" egeret, Alex CF rémisztő lovecrafti tárgyait, a The Penny Fakethinget és Johnny Payphone más termékeit, valamint Crab-fu gőzrobotjait. Megszámlálhatatlanul sok építő és tárgy van, ezeket nem is tudnám mind felsorolni, de a Tinkergirl üzemeltette Brass Goggles blogon több száz ilyet találni.

hvg.hu: Bár gépeket tervezel, mi a véleményed a steampunk divatról? Mik a jellegzetességei és mi a legjobb steampunk ruha, amit láttál?

Datamancer: Eléggé élvezem a viktoriánus korszak divatját, pontosabban azokat a társadalmi és kulturális szokásokat, amikre a divat egyfajta válasz volt. Van valami romantikus az udvariasság és illendőség korszakában, ahol nem hagyhattad el a házad öltöny és nyakkendő nélkül.. a lovagiasság és a méltóság korában. Nem mintha korahű ruhákat viselnék itthon, de az öltözködésem elég ellentmondásos. Imádnám, ha visszatérne egyfajta büszkeség az emberek kinézetébe. Fárasztó látvány mindenkit kapucnis pólóban és melegítőnadrágban látni az utcán.

hvg.hu: Hogyan készíted steampunk műveidet, honnan veszed az inspirációt és az alapanyagokat, mik a steampunkkal rövid- és hosszútávú terveid?

Datamancer: Általában papíron kezdem a tervezést és több oldalnyi vázlat születik ebből. Néha tízszer-húszszor is átrajzolok egy tervet, mielőtt döntenék a végső elrendezésről. Szeretek dizájnelemeket átemelni igen gazdagon díszített tárgyakról, mint például ékszeresdobozokról, órákról, zenélő dobozokról vagy írógépekről. Képes vagyok órákat eltölteni a Google előtt, képeket keresve, amíg meg nem találok egy apró kis sárgaréz díszítést vagy csecsebecsét, ami kiegészíti a tárgy formáját és funkcióját is. Azt hiszem, minden steampunk-szerű tárgy legfontosabb eleme a forma és a funkció tökéletes egyensúlya. A fadobozra ragasztott sárgaréz darabokat nem lehet steampunknak hívni. A viktoriánus korszak díszítőművészete igen aprolékos és finom egy dolog.

Nincsenek "terveim" a steampunkot illetően. Ezzel már több éve foglalkozom (a Computational Engine művem már vagy 5-6 éves) és valószínűleg még így is fogok tenni az elkövetkező pár évben. Mivel nagy metszete van érdeklődésemnek és a közérdeklődésnek, ezért bizonyosan megpróbálok annyira kitartani, amennyire lehet. Mivel terveimet pénzért kezdtem el csináltni, ezért jó mozgatórugó így polírozni a képességeimet és finomítani a módszereimet. Így lettem jobb építőmester. Ha másért nem, ezért már megérte.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Bari Máriusz Kult

Mai korok feltalálói: előre a gőzgépekhez! - Videókkal

Már a Boston Globe és a Wall Street Journal is felfigyelt Richard Nagyra, arra a magyar származású amerikai fiatalemberre, aki modern számítógépeknek kölcsönöz gőzgépszerű külsőt. A steampunk nevű trend a gőzkorszak esztétikáját ötvözi a modern technikával, ihletői között Jules Verne és Thomas Alva Edison is megtalálható. Az új jelenségre már Hollywood és a számítógépes játékipar is lecsapott.