Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1b421c01-1e6d-4f54-a193-f992bcce3757","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Sokan próbálkoznak manapság a fogyókúra egyik módszerével, az időszakos böjttel, és úgy tűnik, olvadnak is le tőle a kilók. Azonban a szervezet megbosszulja ezt a stresszt, például azzal, hogy lelassítja a szőrnövekedést.","shortLead":"Sokan próbálkoznak manapság a fogyókúra egyik módszerével, az időszakos böjttel, és úgy tűnik, olvadnak is le tőle...","id":"20241221_idoszakos-bojt-hatasa-szornovekedesre-egerek-emberek-haj-novekedese-lassabb","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b421c01-1e6d-4f54-a193-f992bcce3757.jpg","index":0,"item":"36c4f6f2-726d-452e-9140-d612fbb9a5ae","keywords":null,"link":"/tudomany/20241221_idoszakos-bojt-hatasa-szornovekedesre-egerek-emberek-haj-novekedese-lassabb","timestamp":"2024. december. 21. 16:03","title":"Fogyhat vele, de ne csodálkozzon, ha nem nő rendesen a haja: 18%-kal lassabb a hajnövekedés azoknál, akik belekezdenek az időszakos böjtbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a89c17d4-36ef-439e-9327-75593a33d74a","c_author":"Kozek Lél","category":"360","description":"Az elmúlt időben több kettős életet élő közszereplő – pap, konzervatív politikus – is lelepleződött. Van, aki <strong>ezen idővel túlteszi magá</strong>t, mint a politikai közössége által rehabilitált Szájer József. Mások, mint például Pajor András atya, a tagadásba menekülnek. A család, az ismerősök előtti megszégyenüléstől azonban nem csak az ismert emberek retteghetnek. A kettős életet élőknek sokszor a lelepleződés hozza el a megkönnyebbülést.","shortLead":"Az elmúlt időben több kettős életet élő közszereplő – pap, konzervatív politikus – is lelepleződött. Van, aki...","id":"20241222_kettos-elet-okai-homofobia-meleg-papok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a89c17d4-36ef-439e-9327-75593a33d74a.jpg","index":0,"item":"c8661a0f-7672-4767-92c0-c6d8911566b6","keywords":null,"link":"/360/20241222_kettos-elet-okai-homofobia-meleg-papok","timestamp":"2024. december. 22. 08:30","title":"Miért lehet valaki homofób, aki maga is meleg? – merő rettegés a kettős életet élők élete","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8ac16a53-c323-4e53-872b-995bed54d1ca","c_author":"Földvári Zsuzsa","category":"360","description":"Lőttek a vadászat tekintélyének Ausztriában, egyre több a kiadott engedély, egyre kevesebb a természetet is óvó szabálykövető. Előfordul az a különös eset, hogy a vadászra lőnek. Georg Dornauer átvitt értelemben járt így.","shortLead":"Lőttek a vadászat tekintélyének Ausztriában, egyre több a kiadott engedély, egyre kevesebb a természetet is óvó...","id":"20241222_tilos-tiroli-vadaszat-uri-passzio-rosszallo-kozvelemeny-kalapos-beszed","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ac16a53-c323-4e53-872b-995bed54d1ca.jpg","index":0,"item":"0415396b-ee37-4014-bbfe-dadcde0bc2c4","keywords":null,"link":"/360/20241222_tilos-tiroli-vadaszat-uri-passzio-rosszallo-kozvelemeny-kalapos-beszed","timestamp":"2024. december. 22. 13:30","title":"Kalapja buktatta le a beszólogatásairól ismert macsó osztrák politikust","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3667e756-ecf6-4e24-985d-6f588a533966","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Nem sikerült visszavágnia Tyson Furynak, Olekszandr Uszikot mindhárom bíró jobbnak látta a szombat éjjeli, Rijádban rendezett gálán.","shortLead":"Nem sikerült visszavágnia Tyson Furynak, Olekszandr Uszikot mindhárom bíró jobbnak látta a szombat éjjeli, Rijádban...","id":"20241222_Olekszandr-Uszik-Tyson-Fury-boksz-okolvivas-nehezsuly","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3667e756-ecf6-4e24-985d-6f588a533966.jpg","index":0,"item":"57ff42bd-2782-4f9c-98b2-42db5219cf4b","keywords":null,"link":"/sport/20241222_Olekszandr-Uszik-Tyson-Fury-boksz-okolvivas-nehezsuly","timestamp":"2024. december. 22. 08:34","title":"Uszik újra legyőzte Tyson Furyt, továbbra is az ukrán a nehézsúly bajnoka","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"33e59e92-fe84-4e1b-9a6b-7ef64baa93e4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Terrorelhárítási Központ is figyeli és elemzi a kockázati tényezőket.","shortLead":"A Terrorelhárítási Központ is figyeli és elemzi a kockázati tényezőket.","id":"20241221_karacsonyo-vasarok-magyarorszag-budapest-fokozott-rendori-jelenlet-terrorelharitasi-kozpont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/33e59e92-fe84-4e1b-9a6b-7ef64baa93e4.jpg","index":0,"item":"fbd9d085-3667-4da6-ae2c-e18f04620273","keywords":null,"link":"/itthon/20241221_karacsonyo-vasarok-magyarorszag-budapest-fokozott-rendori-jelenlet-terrorelharitasi-kozpont","timestamp":"2024. december. 21. 18:32","title":"Fokozzák a rendőri jelenlétet az itthoni karácsonyi vásárokon a magdeburgi gázolás után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"005e4d6d-9aa8-4084-ac5b-2000c71982a3","c_author":"Ford KKE Kft.","category":"brandchannel","description":"A fővárosból vidékre költözés alaposan átformálja egy család életét, ez pedig a közlekedés terén is megmutatkozik. Szerzőnk nemrég települt át Budapestről egy vidéki kisvárosba, ami egy új autó beszerzését is szükségessé tette számukra. Szubjektív beszámoló az autóválasztás szempontjairól és az első tapasztalatokról.","shortLead":"A fővárosból vidékre költözés alaposan átformálja egy család életét, ez pedig a közlekedés terén is megmutatkozik...","id":"20241125_fordmagyarorszag_Uj-Ford-Kuga-miert-jo-dontes-egy-full-hibrid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/005e4d6d-9aa8-4084-ac5b-2000c71982a3.jpg","index":0,"item":"65daad25-ca10-497c-af7e-949413a19a1c","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241125_fordmagyarorszag_Uj-Ford-Kuga-miert-jo-dontes-egy-full-hibrid","timestamp":"2024. december. 22. 11:30","title":"Ilyen a Ford új családi autója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.","c_partnerlogo":"cc7ea449-d2a8-423d-ac2e-cc71c2f7b6d5","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"8d194e65-4766-411c-857b-d29f5334344e","c_author":"HVG","category":"360","description":"Balogh Ákos cégében testvére, Balogh Zsolt lesz az ügyvezető.","shortLead":"Balogh Ákos cégében testvére, Balogh Zsolt lesz az ügyvezető.","id":"20241221_MCC-Libri-Balogh-Akos-Balog-Zsolt-Lego-Mindig-Kocka-Invest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8d194e65-4766-411c-857b-d29f5334344e.jpg","index":0,"item":"723c7d65-408b-4310-9a55-1f706b206b97","keywords":null,"link":"/360/20241221_MCC-Libri-Balogh-Akos-Balog-Zsolt-Lego-Mindig-Kocka-Invest","timestamp":"2024. december. 21. 08:30","title":"A nagy MCC-s Libri-üzlet után a Lego-bizniszben építkezik tovább az 50. leggazdagabb magyar","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2b75e98c-655e-4371-8d50-4e411b3af50f","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A halas gazdák arra panaszkodnak, hogy a magyar állami támogatások elérhetetlenek számukra, az uniós halászati alapból pedig alig van plusz bevételük. Támogatás hiányában marad az iszap, és tovább drágulnak a magyar halak.","shortLead":"A halas gazdák arra panaszkodnak, hogy a magyar állami támogatások elérhetetlenek számukra, az uniós halászati alapból...","id":"20241221_Magyar-halgazdasagok-tamogatas-nelkul-dragulas-halfogyasztas-Deutsche-Welle-halas-korkep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2b75e98c-655e-4371-8d50-4e411b3af50f.jpg","index":0,"item":"bdeef0f0-4264-4bfe-a8c2-9e4614caba81","keywords":null,"link":"/kkv/20241221_Magyar-halgazdasagok-tamogatas-nelkul-dragulas-halfogyasztas-Deutsche-Welle-halas-korkep","timestamp":"2024. december. 21. 14:00","title":"Válságban vannak a magyar halgazdaságok, alig kapnak támogatást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Drámai részletek derültek ki az egyik lezuhant Boeing tragédiájáról
szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
A Lion Air indonéz légitársaság tavaly októberben lezuhant Boeing 737 MAX 8 típusú gépén a pilóták az utolsó percekben hiába keresték a gép kézikönyvében a megoldást az ellen, hogy a járművet az új automatika folyamatosan előre dönti, kifutottak az időből, és nem tudták megakadályozni a gép tengernek csapódását – közölte a Reuters hírügynökséggel három meg nem nevezett ember, aki ismeri a pilótafülkében elhangzott beszélgetéseket rögzítő felvételt.
A 189 ember halálával járó katasztrófa okának kivizsgálása ismét a figyelem középpontjába került, mert az etióp légitársaság egyik Boeing 737 MAX 8 típusú gépének márciusi 10-i lezuhanása miatt a légügyi hatóságok szerte a világon megtiltották az ilyen típusok repülését.
Az indonéz légi katasztrófát vizsgáló nyomozók egyebek között azt próbálják kideríteni, hogy a Boeing automatikája, az úgynevezett átesés megakadályozására kifejlesztett MCAS rendszer – amely hibás adatokat kapott egy érzékelőtől –, miért döntötte előre a gépet és kaptak-e megfelelő képzést a pilóták az ilyen jellegű vészhelyzet hatékony megoldására.
A gép repülési adatokat rögzítő berendezését néhány nappal a szerencsétlenség után, a pilótafülkében zajló beszélgetést rögzítő eszközt csak január közepén találták meg az indonéz hatóságok. A Reuters révén most először került nyilvánosságra információ arról, hogy mit lehet megállapítani a beszélgetésekből, de a hírügynökség nem hallgathatott bele a felvételekbe, nem láthatott leiratokat, és értesüléseit a Lion Air szóvivője nem erősítette meg.
Világszerte a földre parancsolták a Boeing legjobban fogyó gépeit, a 737-es MAX-okat, miután öt hónapon belül két MAX 8-as gép is hasonló körülmények között zuhant le. Az első - tavaly októberi indonéziai - katasztrófát szoftverhiba okozta, s úgy tűnik, hogy a múlt heti, etiópiai baleset mögött is hasonló tényezők állnak.
A katasztrófa kivizsgálásának már novemberben kiadott első eredménye szerint amikor a JT610-es járat október 29-én felszállt Jakartában, a kapitány irányította a gépet, az első tiszt a rádiót kezelte. Mindössze két perccel a felszállás után az első tiszt pontosabban meg nem határozott repülésirányítási problémát jelzett a légiforgalmi irányítóknak.
Az egyik most nyilatkozó forrás szerint a hangfelvételen elhangzik a levegőáramláshoz viszonyított sebesség, egy másik szerint pedig az, hogy a kapitány sebességkijelzője rossz volt, és más adatot mutatott, mint az első tiszt előtt lévő műszer. A kapitány ekkor arra kérte kollégáját, hogy keresse meg a kézikönyvben az észlelt probléma megoldását. A következő kilenc percben a műszerek folyamatosan arra figyelmeztették a pilótákat, hogy fennáll a gép átesésének veszélye, ezért ennek megakadályozására az MCAS előre döntötte a gépet. Átesés veszélye akkor áll fenn, ha a légáramlás túl gyenge a szárnyaknál ahhoz, hogy kellő nagyságú felhajtóerőt adjon a repüléshez.
A kapitány küszködve próbált emelkedni a gépel, de az automatika – továbbra is hibásan átesést érzékelve – a vízszintes vezérsík lapátjainak segítségével folyamatosan nyomta lefelé a gép orrát.
Világszerte a földre parancsolták a Boeing legjobban fogyó gépeit, a 737-es MAX-okat, miután öt hónapon belül két MAX 8-as gép is hasonló körülmények között zuhant le. Az első - tavaly októberi indonéziai - katasztrófát szoftverhiba okozta, s úgy tűnik, hogy a múlt heti, etiópiai baleset mögött is hasonló tényezők állnak.
"Valószínűleg nem tudták, hogy a lapátok nyomják lefelé a gépet. Csak a levegőáramláshoz viszonyított sebességgel és a magassággal foglalkoztak, csak ezekről beszéltek" – mondta az egyik névtelenül nyilatkozó forrás.
A gépet gyártó amerikai Boeing sem nyilatkozott a Reuters értesüléseiről arra hivatkozva, hogy még messze nem zárult le a vizsgálat. A cég már korábban közölte, hogy hivatalos eljárás létezik a hasonló helyzetek kezelésére.
A novemberi jelentés szerint ugyanezt a repülőgépet az előző nap egy másik személyzet vezette, és ők ugyanezzel a problémával találkoztak, de három ellenőrzőlista végrehajtásával meg tudták azt oldani. A hibáról azonban nem tájékoztatták a következő járatot teljesítő személyzetet.
Az október 29-i járat pilótái egészen sokáig meg tudták őrizni nyugalmukat – közölte a három nyilatkozó. A lezuhanás előtt nem sokkal a kapitány arra kérte az első tisztet, hogy vegye át az irányítást, amíg ő átnézi a kézikönyvet. Egy perccel azelőtt, hogy a gép eltűnt a radarernyőkről, a kapitány arra kérte a földi irányítókat, hogy a térségben tegyék szabaddá a 3000 láb alatti légteret, és engedélyt kért arra, hogy 5000 láb magasan repüljön. Az engedélyt megkapta. A süllyedés elleni megoldást a kapitány sem találta meg, az első tiszt pedig szintén nem tudta emelni a repülési magasságot.
Az indonéz gép katasztrófája óta a Boeing próbálja úgy módosítani a MCAS rendszer szoftverét, hogy átesésveszély érzékelése esetén a pilóták által könnyebben felülbírálható legyen a beavatkozása. A katasztrófa okának megállapítása még várat magára, de az első jelentésben szó van az MCAS-ről, egy hibás érzékelőről és a Lion Air légitársaság karbantartási és kiképzési rendjéről.
Miután magyar idő szerint szerda este a kanadai és az amerikai hatóságok is úgy döntöttek, hogy kitiltják légterükből a Boeing 737 MAX 8 és MAX 9 típusú utasszállító gépeket, a gyártó közleményt adott ki. Ebben azt javasolják, hogy világszerte függesszék fel ezeknek a repülőknek a használatát.