szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) az Európai Betegségmegelőzési és Járványvédelmi Központ (ECDC) munkatársai a repülésnél bevezetendő új szabályokon gondolkodnak.

Megjelent az EASA, az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség honlapján az első olyan javaslatcsomag, amely a repülésnél alkalmazandó új szabályokat taglalja egy járvány idején. Az ügynökség az Európai Betegségmegelőzési és Járványvédelmi Központtal (ECDC) közösen határozta meg a dokumentum pontjait, amelyek célja egy betegség továbbterjedésének megelőzése a repülőtereken és repülőgépeken.

Mint az AIRportal.hu is írja,

a főbb elevek között szerepel a távolságtartás erősítésére vonatkozó szabályok, a rendszeres kézfertőtlenítés és a fokozott takarítás. Az utasok testhőmérsékletének klasszikus, hőmérős ellenőrzését ugyanakkor nem tartják túl hatékonynak, mert a koronavírus lappangási ideje több nap is lehet.

Az EASA az ECDC javaslatai között szerepel az is, hogy a légitársaságoknak és repülőtereknek közösen kell biztosítaniuk, hogy sehol, még ott se alakuljon ki tömeg, ahol ilyen ilyen ki szokott alakulni. A buszos beszállítás esetén az eddiginél több járművet kellene biztosítani, és érintésmentes vagy minimális érintéssel járó megoldásokat kell alkalmazni az utasfelvétel és a biztonsági ellenőrzés során is.

Az EASA mindemellett egy online kockázati kérdőíven mérné fel az utasok és a dolgozók esetleges fertőzöttségét. Ha ez kétes eredményt mutatna, az érintettet nem engednék be a repülőtér területére. A kérdőívet 12 órával a járatok indulása előtt töltetnék ki az utasokkal, a dolgozókkal pedig a műszakjuk kezdetét megelőzően.

A maszkviselés kérdését is máshogy látja az ügynökség: kötelezővé nem tennék, de ajánlanák, hogy az utas a beszállástól egészen a landolásig viselje.

A dokumentum szerint azokat az utasokat vagy dolgozókat, akik a szabályokat nem akarják betartani, kiküldhetnék a repülőtér területéről, megtagadhatnák tőlük a beszállítást, vagy kiszállíthatnák őket a repülőgépből.

A javaslat arra vonatkozóan is tartalmaz instrukciókat, mi történjen, ha a repülés során jelentkeznek valakin tünetek: az EASA szerint ilyenkor egy elkülönítő sort kellene kijelölni a gyanús esetnek, akit a fedélzet jobb oldali utolsó sorában lenne érdemes elhelyezni, úgy, hogy a környezetében legalább két szék távolság legyen. Ha a gyanús személy kísérővel utazik, őt ugyancsak ebbe a sorba ültetnék át. Az átültetés során természetesen figyelemmel kellene lenni a repülőgép súlypontjára is.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!