Hatalmasat megy az online kereskedelem
Egyre többen élnek rendelnek az internetről Magyarországon, így nem véletlen, hogy 2013-ról 2014-re több mint 20 százalékkal nőtt az internetes kereskedelemmel foglalkozók forgalma, és a 2015-ös év is hasonló bővülést hozhat. A Bisnode nemzetközi cégminősítő adataiból az is kiderül, hogy sok nagy szereplő veszteséget könyvelt el.
Magyarországon csupán a teljes kiskereskedelmi forgalom közel 2 százalékát teszik ki az interneten keresztül értékesítők és a csomagküldők. A terület azonban dinamikusan bővül, és a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Közhasznú Egyesület előrejelzései szerint 2015-ben a magyar e-kereskedelmi forgalomban 26 százalékos növekedés várható. A legtöbb szereplő nyereséget könyvelt el 2014-ben, azonban sok nagy vállalkozás veszteséges volt.
Nem véletlen, hogy a piacban rejlő hatalmas potenciál miatt egyre több és több vállalkozás tevékenykedik a szektorban. Az internetes kereskedelemben – sok más szektorral ellentétben – nő a cégek száma, amit az alacsony belépési korlátok is segítenek – derül ki a Bisnode elemzéséből. Ma már számos olyan szoftver van, amelyekkel különösebb informatikai tudás nélkül webáruházat lehet létrehozni, azonban - mint a nagy cégek példája is mutatja – a jelentős árbevétel eléréséhez invesztálni kell. 2015. december 1-jén több mint 4000 cég tevékenykedett a szektorban, míg 2 éve ez a szám még a 3500-at sem érte el. Miközben az online kereskedelemmel foglalkozó cégek száma nő, a teljes kiskereskedelemben tevékenykedő vállalkozások száma csökken.
A nemzetközi mezőny (millió dollár) | ||||
Árbevétel 2013 | Árbevétel 2014 | Adózott eredmény 2013 | Adózott eredmény 2014 | |
Amazon.com Inc. | 74 452 | 88 988 | 274 | -241 |
Ebay Inc. | 16 047 | 17 902 | 2856 | 46 |
AliBaba Group | 6569 | 9161 | 4336 | 5365 |
Rakuten Inc. | 4920 | 5 90 | 413 | 676 |
Booking.com B.V. (millió euró) | 3180 | 4210 | 1273 | 1615 |
Forrás: Bisnode |
A magyar webáruházakéhoz hasonlóan a nagy nemzetközi online kereskedelmi portálok is jelentős bevételnövekedést értek el. Közel 89 milliárd dolláros konszolidált árbevételével még mindig az Amazon.com áll az élen, jócskán megelőzve a második, illetve harmadik helyezett eBay-t és AliBaba Groupot (Aliexpress.com üzemeltetője). Százalékosan a legnagyobb árbevétel-növekedéssel az AliBaba Group büszkélkedhet, nekik 39 százalékkal magasabb forgalmat sikerült elérniük 2013-hoz képest. A legnagyobbak közül az Amazon.com-nak és az eBay-nek nem sikerült növelnie a nyereségességét 2013-hoz képest, sőt, az Amazon.com a 2013-as nyereséges évet követően, ismét veszteséggel zárta az évet, ami nagyobb részt az operatív költségek növekedésének, kisebb részt a kamatráfordítások növekedésének tudható be. Az eBay esetében a romló nyereségesség az adófizetési kötelezettségük megugrásának volt köszönhető.
A működési területen rejlő lehetőségeket mutatja, hogy igen alacsony az iparág bedőlési aránya (felszámolások és csődök cégszámhoz viszonyított aránya), mely az online kereskedők és csomagküldők esetében jelenleg 1,17 %, ami az országos átlag alatti érték. Eddig idén kevesebb felszámolást indítottak a szektorban, mint tavaly, azonban sajnos a kényszertörlések száma nőtt. Így is elenyésző a negatív eljárások száma az iparág méretéhez képest, ahol a jövőben további növekedés várható nemcsak az összesített árbevétel tekintetében, hanem a cégek számában is. Keleti József, a Bisnode csoport Country Managere a rohamosan növekvő cégszám miatt nemcsak az internetes kereskedő cégek hitelezőinek javasolja az alapos cégminősítést, cégvizsgálatot, hanem a vásárlóknak is kellő körültekintést szorgalmaz a vásárlást megelőzően. Most is rengeteg internetes kereskedő működik, számuk évről évre nő, ezért vásárlás, és különösen előre utalás esetén érdemes megnézni mióta működik a cég, mekkora az árbevétele, egyáltalán áll-e valós bejegyzett vállalkozás a weboldal mögött. Ezt a tájékozódást segítik a Bisnode weboldalán megtekinthető alapinformációk a vállalkozásokról, így az érdeklődők könnyen eldönthetik, hogy rendelnek-e az adott vállalkozástól, és amennyiben igen, azt milyen feltételekkel tegyék.
Mindenhol szakít az e-kereskedelem |
Megyei megoszlásban az egy cégre vetített árbevétel tekintetében nem csoda, hogy a fővárosi és a főváros környéki cégek járnak az élen. A különösen nem prosperáló Nógrád megyében is magas az egy cégre jutó árbevétel, míg a jellemzően jól szereplő nyugati országrészben (Győr-Moson-Sopron megye vagy Komárom-Esztergom megye) kisebb az átlagos bevétel. Míg más szektorokban sokszor jobban szerepelhetnek a fejlettebb országrészekben tevékenykedő cégek, addig az online kereskedelem tekintetében nincs különbség. Egy webshop létrehozása jó ötlet lehet egy kisebb keresletű régióban is, mivel így nem csak a környékbeli keresletre alapoznak a vállalkozások, hanem a teljes, országos keresletért versenyezhetnek. |
A szektorban 2012 óta folyamatosan nőtt az újonnan alapított cégek száma, 2015-ben azonban mérsékelt megtorpanás volt tapasztalható a cégalapításban. 2015 első 11 hónapjában létrehozott vállalkozások számából valószínűsíthető, hogy tavaly 400 alatt marad az új vállalkozások száma a szektorban, ami a 2012-es szintnél is alacsonyabb. Ez a szám azonban így is igen magas, mivel a legtöbb iparágban már fogy a cégek száma, itt azonban jóval kisebb arányban szűnnek meg cégek, mint ahogy alakulnak. Jól látszik, hogy ez még így is jelentős szám, mivel a működő cégek száma a teljes kiskereskedelmi szektor 6 százalékát teszi ki, azonban az újonnan alapított kiskereskedelmi cégek 13 százaléka az online kereskedők közül kerül ki.
Az online kereskedelemben és csomagküldésben van még potenciál, mivel ebben a szektorban – sok másikkal ellentétben – nő a cégek száma. Ráadásul a vállalkozások egy része egy év alatt meg is duplázza árbevételét, azaz igen dinamikusan növekszik. A dinamikus növekedéshez azonban invesztálni is kell. Ezt az újonnan alapított jelentős szereplők pénzügyi adati is alátámasztják, mivel nagy és robbánsszerűen növekvő árbevétel mellett 2014-ben még veszteségesek voltak. Az előrejelzések szerint a 2015-ös év még pozitívabb adatokat fog produkálni, mivel egyre többen és többen térnek át az online vásárlásra karácsonykor is.