szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A pénzküldést megreformáló TransferWise egyik alapítója szerint a bankok évtizedeken keresztül túl magas költségekkel terhelték az ügyfeleket, de a fintech cégek most felforgatják a pénzügyi szektort. Egy szakértő szerint azonban ez a változás ugyanúgy a bankok malmára is hajthatja a vizet. Pay It Forward sorozatunk következő része.

A TransferWise úgy teszi lehetővé a határokon átívelő utalásokat, hogy közben a pénz országon belül marad, így nem kell fizetni az ezzel járó hagyományos banki költségeket. Az elképzelés lényege személyes frusztrációból fakadt, amikor a cég egyik alapítója, Kristo Kaarmann Londonban dolgozott és fontban kapta fizetését, de volt egy jelzáloghitele odahaza, Tallinnban. Barátja, Taavet Hinrikus a Skype első alkalmazottjaként euróban kapta a fizetését, viszont szintén Londonban lakott. Rájöttek, hogy átváltás és külföldi utalás helyett jobban járnak, ha Hinrikus az észt bankszámlájáról fizeti Kaarmann ottani jelzálogát, aki pedig feltölti fonttal az ő londoni számláját. Miután belegondoltak, mennyien küszködhetnek hasonló problémával, megszületett a TransferWise ötlete, amibe azóta olyan befektetők is beszálltak, mint a PayPal-os Peter Thiel vagy a Virgint alapító Richard Branson. A Pay It Forward interjúsorozatunk következő részében az egyik alapítót, Taavet Hinrikust kérdeztük.

Taavet Hinrikus
Transferwise

Hvg.hu: Cégvezetőként mi az, amit másképp csinálna?

Taavet Hinrikus: Nem változtatnék semmin: a korábbi tapasztalatok tettek azzá, ami vagyok és ez a tanulási folyamat még most is zajlik. Nyilvánvalóan nem mindig sikerült meghozni a legjobb döntést, de a hibákból olykor többet tanul az ember.

Rengeteget tanultam a Skype-nál: én voltam a cég első alkalmazottja, még az indulás előtt csatlakoztam, amikor pedig eljöttem, már havonta 300 millióan használták a szolgáltatást. Első sorból láttam, hogy milyen hatással lehet az ember a világra, annak ellenére, hogy másoktól azt hallja, „ezt nem lehet megcsinálni.”

A TransferWise-t 5 évvel ezelőtt indítottuk, a semmiből építettük fel: tudjuk milyen a nulláról kezdeni. Mára több mint hatszázan dolgoznak a cég nyolc irodájában világszerte, köztük Budapesten. Az egyik legfontosabb tényező, ami lehetővé tette az ilyen ütemű növekedést, az a megfelelő vállalati kultúra, ami ma az egyik legfőbb fókuszom.

Hvg.hu: Volt-e olyan pillanat, amikor úgy érezte feladja?

T.H.: Soha. Voltak pillanatok, amikor úgy érzetem, hogy hegymenetben megyünk, de végül is ahhoz, hogy a csúcsra érj, meg kell mászni a hegyet. Ami átsegített a nehéz pillanatokon, hogy az elejétől kezdve volt egy világos missziónk. Minden nap a felhasználóink problémáinak megoldására koncentrálunk: hogyan tegyük a pénzküldést gyorsabbá, olcsóbbá, egyszerűbbé. Akkor fogom feladni, amikor úgy látom, hogy ezeken már nincs mit javítani, de ez egyelőre aligha fog bekövetkezni – csak most kezdünk belemelegedni.

Kristo Kaarman és Taavet Hinrikus alapítók
Transferwise

Hvg.hu: Mit vár a következő két évtől?

T.H.: A TransferWise célja, hogy mindenkinek lehetővé tegye, hogy jobb, korrektebb módon tudjon pénzt küldeni. Ez a szolgáltatásunk új országokba való kiterjesztését és a meglévő piacaink fejlesztését jelenti, akár más – a víziónkban osztozó - cégekkel kötött partnerségeken keresztül. Két év múlva reményeim szerint gyökeres változáson megy keresztül a ma ismert pénzügyi szektor. A bankok évtizedeken keresztül túlsarcolták az ügyfeleket, miközben alacsony szintű szolgáltatást nyújtottak nekik. Határozottan itt az ideje annak, hogy ez megváltozzon.

Most minden bank erre koncentrál

Nem kérdés, hogy a fintechek kihívást jelentenek a kereskedelmi bankoknak. A digitális megoldásokra nyitott ügyfelekre koncentrálnak, egy-egy jól megfogható, jól automatizálható igényre nyújtanak megoldást a folyamataik magas szintű digitalizációjára építve, felhasználóbarát módon. A bankoknak a digitális csatornák alkalmazásában viszont még bőven van lehetőségük a fejlődésre. Egy banknak ráadásul a személyes kapcsolattartást igénylő ügyfeleit is szem előtt tartva többcsatornás kiszolgálási modellt kell építenie. A személyes tanácsadás ugyanis még ma is értéket jelent az ügyfelek meghatározó részének. Ezért a bankok nem fognak kizárólag digitális szolgáltatóvá válni a jövőben, de nem hagyhatják figyelmen kívül a digitális megoldások iránt egyre növekvő igényt – véli Juhász Örs Szabolcs, az Erste szakértője.

Önmagában annak, hogy egy bank jó minőségű szolgáltatást nyújtson, sőt akár több csatornán egyszerre tudja kiszolgálni ügyfeleit, feltétele a belső folyamatainak a digitalizációja. Az ebben rejlő hatékonyságnövelés elengedhetetlen ahhoz, hogy meg tudja őrizni eredményességét. Alapvető működésük fejlesztése, digitális képességeik megteremtése érdekében ezért a bankok rengeteg informatikai fejlesztést folytatnak és fognak megvalósítani a közeljövőben, ez most minden bankban a figyelem középpontjában van. Ezen túl meggyőződésem, hogy a bankok által nyújtott, digitálisan elérhető szolgáltatások is bővülni, fejlődni fognak. Míg egyik oldalról a bankok technológiai fejlődését kikényszerítik a velük versengő fintechek, kiváló példákkal is szolgálnak. A bankok jelenleg még sok szempontból eltérő szabályozási környezetben működnek, mint a fintechek, de az már most látható, hogy a következő években egyértelműen közelebb fog kerülni a két világ, aminek az egyik meghatározó mérföldköve lesz a PSD2 bevezetése.

A PSD2 direktíva alapján a bankoknak szabványos formában kell majd harmadik feles szolgáltatók részére biztosítani azon ügyfeleik számla és tranzakciós adatait, amelyek erre kifejezetten felhatalmazzák őket. Ez legalább annyira sok lehetőséget rejt a fintechekkel történő együttműködésben, mint amekkora kihívást jelent a komplex informatikai fejlesztés. A részletes szabályozás kialakítása még folyamatban van, de az biztos, hogy a pénzügyi szektor jelentősen meg fog változni az elkövetkező években a digitalizációnak köszönhetően. A bankok önálló szolgáltatásai, és a fintech cégek együttműködésével megvalósuló szolgáltatások és alternatív megoldások fognak versenyezni a digitális térben. Ez a szolgáltatási háló véleményem szerint, egy minden eddiginél magasabb szintet fog biztosítani az ügyfeleknek. Hogy ezek közül pontosan milyen megoldások fognak elterjedni, azt viszont nehéz lenne megjósolni."

A Pay It Forward korábbi részei:

Amikor egy cégvezető, nem tehet mást, mint kockáztat – Boros József, a Tensi ügyvezető igazgatója

„Az uniós pályázatok túl kényelmessé teszik a vállalkozásokat” – Vértes Gábor, a Pauker Nyomda alapítója

Nem szabad a fogyasztókat hülyének nézni – Lénárd András, az Igazi Csíki Sört gyártó cég vezetője

Klónozás helyett: megoldások munkaerőhiányra – Boldizsár Zoltán, a Service4You Hotel társtulajdonosa, ügyvezető igazgatója

"Nem kell mindig jól dönteni, elég a hibákból tanulni" – Balogh Péter, az NNG társalapítója, angyalbefektető

„Aki egyszer megtapasztalta, nem akar mérés nélkül döntéseket hozni” – Mészáros Zsolt, a Mérés Kft. ügyvezető-alapítója

Aki megmutatja, mit gondol önről a web – Szekeres Péter, a Neticle ügyvezető-alapítója

Fontos, hogy vállaljuk korábbi döntéseinket – Gódi Attila, a Terrán Tetőcserép Gyártó Kft. ügyvezető igazgatója

Bor, mámor, IT – az iwiw alapítói a Balatonnál építenek új IT-fellegvárat – Szabó Tamás a Virgo Systems regionális IT-igazgatója

Polgárháború és leégett raktár sem állította meg a fehérvári sikercéget - Tibor Dávid a Masterplast vezérigazgatója

"Úgy éreztük, bármit meg tudunk oldani" - Szabó András, az iData Kft. ügyvezetője

„Mindig sikerült felvennünk valakit, aki okosabb nálam” - Györkő Zoltán, a Balasys IT Kft. ügyvezetője

"A legrosszabb, ha valaki jó, azaz középszerű" - Dr. Kertész Attila Mihály, az Artisan Marketing ügyvezetője

„Nem dönteni rosszabb, mint rosszul dönteni” - Szakonyi András, az Iron Mountain Incorporatednek (IM) régiós alelnöke

Páros lábbal szálltak bele Nagy Mártonba százezer eladatlan sertés miatt

Páros lábbal szálltak bele Nagy Mártonba százezer eladatlan sertés miatt

Orbán veje pótolhatatlan, övé lehet a nagy vonatpótlóbiznisz is

Orbán veje pótolhatatlan, övé lehet a nagy vonatpótlóbiznisz is

Hatalmas a baj a korallzátonyoknál, már a 84 százalékuknál jelent meg a kifehéredés

Hatalmas a baj a korallzátonyoknál, már a 84 százalékuknál jelent meg a kifehéredés

Mindenki kurátor: ilyen az, amikor egy múzeum kiállítása az összes munkatárs közös műve

Mindenki kurátor: ilyen az, amikor egy múzeum kiállítása az összes munkatárs közös műve