szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A pénzküldést megreformáló TransferWise egyik alapítója szerint a bankok évtizedeken keresztül túl magas költségekkel terhelték az ügyfeleket, de a fintech cégek most felforgatják a pénzügyi szektort. Egy szakértő szerint azonban ez a változás ugyanúgy a bankok malmára is hajthatja a vizet. Pay It Forward sorozatunk következő része.

A TransferWise úgy teszi lehetővé a határokon átívelő utalásokat, hogy közben a pénz országon belül marad, így nem kell fizetni az ezzel járó hagyományos banki költségeket. Az elképzelés lényege személyes frusztrációból fakadt, amikor a cég egyik alapítója, Kristo Kaarmann Londonban dolgozott és fontban kapta fizetését, de volt egy jelzáloghitele odahaza, Tallinnban. Barátja, Taavet Hinrikus a Skype első alkalmazottjaként euróban kapta a fizetését, viszont szintén Londonban lakott. Rájöttek, hogy átváltás és külföldi utalás helyett jobban járnak, ha Hinrikus az észt bankszámlájáról fizeti Kaarmann ottani jelzálogát, aki pedig feltölti fonttal az ő londoni számláját. Miután belegondoltak, mennyien küszködhetnek hasonló problémával, megszületett a TransferWise ötlete, amibe azóta olyan befektetők is beszálltak, mint a PayPal-os Peter Thiel vagy a Virgint alapító Richard Branson. A Pay It Forward interjúsorozatunk következő részében az egyik alapítót, Taavet Hinrikust kérdeztük.

Taavet Hinrikus
Transferwise

Hvg.hu: Cégvezetőként mi az, amit másképp csinálna?

Taavet Hinrikus: Nem változtatnék semmin: a korábbi tapasztalatok tettek azzá, ami vagyok és ez a tanulási folyamat még most is zajlik. Nyilvánvalóan nem mindig sikerült meghozni a legjobb döntést, de a hibákból olykor többet tanul az ember.

Rengeteget tanultam a Skype-nál: én voltam a cég első alkalmazottja, még az indulás előtt csatlakoztam, amikor pedig eljöttem, már havonta 300 millióan használták a szolgáltatást. Első sorból láttam, hogy milyen hatással lehet az ember a világra, annak ellenére, hogy másoktól azt hallja, „ezt nem lehet megcsinálni.”

A TransferWise-t 5 évvel ezelőtt indítottuk, a semmiből építettük fel: tudjuk milyen a nulláról kezdeni. Mára több mint hatszázan dolgoznak a cég nyolc irodájában világszerte, köztük Budapesten. Az egyik legfontosabb tényező, ami lehetővé tette az ilyen ütemű növekedést, az a megfelelő vállalati kultúra, ami ma az egyik legfőbb fókuszom.

Hvg.hu: Volt-e olyan pillanat, amikor úgy érezte feladja?

T.H.: Soha. Voltak pillanatok, amikor úgy érzetem, hogy hegymenetben megyünk, de végül is ahhoz, hogy a csúcsra érj, meg kell mászni a hegyet. Ami átsegített a nehéz pillanatokon, hogy az elejétől kezdve volt egy világos missziónk. Minden nap a felhasználóink problémáinak megoldására koncentrálunk: hogyan tegyük a pénzküldést gyorsabbá, olcsóbbá, egyszerűbbé. Akkor fogom feladni, amikor úgy látom, hogy ezeken már nincs mit javítani, de ez egyelőre aligha fog bekövetkezni – csak most kezdünk belemelegedni.

Kristo Kaarman és Taavet Hinrikus alapítók
Transferwise

Hvg.hu: Mit vár a következő két évtől?

T.H.: A TransferWise célja, hogy mindenkinek lehetővé tegye, hogy jobb, korrektebb módon tudjon pénzt küldeni. Ez a szolgáltatásunk új országokba való kiterjesztését és a meglévő piacaink fejlesztését jelenti, akár más – a víziónkban osztozó - cégekkel kötött partnerségeken keresztül. Két év múlva reményeim szerint gyökeres változáson megy keresztül a ma ismert pénzügyi szektor. A bankok évtizedeken keresztül túlsarcolták az ügyfeleket, miközben alacsony szintű szolgáltatást nyújtottak nekik. Határozottan itt az ideje annak, hogy ez megváltozzon.

Most minden bank erre koncentrál

Nem kérdés, hogy a fintechek kihívást jelentenek a kereskedelmi bankoknak. A digitális megoldásokra nyitott ügyfelekre koncentrálnak, egy-egy jól megfogható, jól automatizálható igényre nyújtanak megoldást a folyamataik magas szintű digitalizációjára építve, felhasználóbarát módon. A bankoknak a digitális csatornák alkalmazásában viszont még bőven van lehetőségük a fejlődésre. Egy banknak ráadásul a személyes kapcsolattartást igénylő ügyfeleit is szem előtt tartva többcsatornás kiszolgálási modellt kell építenie. A személyes tanácsadás ugyanis még ma is értéket jelent az ügyfelek meghatározó részének. Ezért a bankok nem fognak kizárólag digitális szolgáltatóvá válni a jövőben, de nem hagyhatják figyelmen kívül a digitális megoldások iránt egyre növekvő igényt – véli Juhász Örs Szabolcs, az Erste szakértője.

Önmagában annak, hogy egy bank jó minőségű szolgáltatást nyújtson, sőt akár több csatornán egyszerre tudja kiszolgálni ügyfeleit, feltétele a belső folyamatainak a digitalizációja. Az ebben rejlő hatékonyságnövelés elengedhetetlen ahhoz, hogy meg tudja őrizni eredményességét. Alapvető működésük fejlesztése, digitális képességeik megteremtése érdekében ezért a bankok rengeteg informatikai fejlesztést folytatnak és fognak megvalósítani a közeljövőben, ez most minden bankban a figyelem középpontjában van. Ezen túl meggyőződésem, hogy a bankok által nyújtott, digitálisan elérhető szolgáltatások is bővülni, fejlődni fognak. Míg egyik oldalról a bankok technológiai fejlődését kikényszerítik a velük versengő fintechek, kiváló példákkal is szolgálnak. A bankok jelenleg még sok szempontból eltérő szabályozási környezetben működnek, mint a fintechek, de az már most látható, hogy a következő években egyértelműen közelebb fog kerülni a két világ, aminek az egyik meghatározó mérföldköve lesz a PSD2 bevezetése.

A PSD2 direktíva alapján a bankoknak szabványos formában kell majd harmadik feles szolgáltatók részére biztosítani azon ügyfeleik számla és tranzakciós adatait, amelyek erre kifejezetten felhatalmazzák őket. Ez legalább annyira sok lehetőséget rejt a fintechekkel történő együttműködésben, mint amekkora kihívást jelent a komplex informatikai fejlesztés. A részletes szabályozás kialakítása még folyamatban van, de az biztos, hogy a pénzügyi szektor jelentősen meg fog változni az elkövetkező években a digitalizációnak köszönhetően. A bankok önálló szolgáltatásai, és a fintech cégek együttműködésével megvalósuló szolgáltatások és alternatív megoldások fognak versenyezni a digitális térben. Ez a szolgáltatási háló véleményem szerint, egy minden eddiginél magasabb szintet fog biztosítani az ügyfeleknek. Hogy ezek közül pontosan milyen megoldások fognak elterjedni, azt viszont nehéz lenne megjósolni."

A Pay It Forward korábbi részei:

Amikor egy cégvezető, nem tehet mást, mint kockáztat – Boros József, a Tensi ügyvezető igazgatója

„Az uniós pályázatok túl kényelmessé teszik a vállalkozásokat” – Vértes Gábor, a Pauker Nyomda alapítója

Nem szabad a fogyasztókat hülyének nézni – Lénárd András, az Igazi Csíki Sört gyártó cég vezetője

Klónozás helyett: megoldások munkaerőhiányra – Boldizsár Zoltán, a Service4You Hotel társtulajdonosa, ügyvezető igazgatója

"Nem kell mindig jól dönteni, elég a hibákból tanulni" – Balogh Péter, az NNG társalapítója, angyalbefektető

„Aki egyszer megtapasztalta, nem akar mérés nélkül döntéseket hozni” – Mészáros Zsolt, a Mérés Kft. ügyvezető-alapítója

Aki megmutatja, mit gondol önről a web – Szekeres Péter, a Neticle ügyvezető-alapítója

Fontos, hogy vállaljuk korábbi döntéseinket – Gódi Attila, a Terrán Tetőcserép Gyártó Kft. ügyvezető igazgatója

Bor, mámor, IT – az iwiw alapítói a Balatonnál építenek új IT-fellegvárat – Szabó Tamás a Virgo Systems regionális IT-igazgatója

Polgárháború és leégett raktár sem állította meg a fehérvári sikercéget - Tibor Dávid a Masterplast vezérigazgatója

"Úgy éreztük, bármit meg tudunk oldani" - Szabó András, az iData Kft. ügyvezetője

„Mindig sikerült felvennünk valakit, aki okosabb nálam” - Györkő Zoltán, a Balasys IT Kft. ügyvezetője

"A legrosszabb, ha valaki jó, azaz középszerű" - Dr. Kertész Attila Mihály, az Artisan Marketing ügyvezetője

„Nem dönteni rosszabb, mint rosszul dönteni” - Szakonyi András, az Iron Mountain Incorporatednek (IM) régiós alelnöke

Világörökségi címre pályázik a cseh sörkultúra

Világörökségi címre pályázik a cseh sörkultúra

Szintet lopnak: mindenki szeme láttára gazdagodhatnak Mini-Dubajon a kormánynak kedves üzleti körök

Szintet lopnak: mindenki szeme láttára gazdagodhatnak Mini-Dubajon a kormánynak kedves üzleti körök

Sürgősen nézzék meg ezeket a filmeket, mert hamarosan eltűnnek a Netflixről

Sürgősen nézzék meg ezeket a filmeket, mert hamarosan eltűnnek a Netflixről

Kamaty & Lefety – kritika Nicole Kidman erotikus drámájáról, a Jókislányról

Kamaty & Lefety – kritika Nicole Kidman erotikus drámájáról, a Jókislányról