Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c725d4b9-7bd5-42db-af6a-207d91d5b37b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Kínában a holdújév miatt ugyan szerdáig szünetel a kereskedés, a jüan így is megérezte Trump bejelentését, a dél-koreai és japán piac pedig annak ellenére esett, hogy a két országot közvetlenül nem érintik az amerikai vámok.","shortLead":"Kínában a holdújév miatt ugyan szerdáig szünetel a kereskedés, a jüan így is megérezte Trump bejelentését, a dél-koreai...","id":"20250203_donald-trump-usa-vam-dollar-kina-azsia-tozsde","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c725d4b9-7bd5-42db-af6a-207d91d5b37b.jpg","index":0,"item":"674695bd-03e9-488b-a44d-1efbc9b98b2f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_donald-trump-usa-vam-dollar-kina-azsia-tozsde","timestamp":"2025. február. 03. 09:41","title":"Keleten már elkezdtek beleremegni a tőzsdék Trump vámjaiba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fb9d1841-3a4f-4d2d-95c3-1dcb1f6e46e0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Több száz online forrást fésül át az OpenAI újdonsága, majd egy elemzésben foglalja össze azt, amire a felhasználó kíváncsi. A ChatGPT Deep Search azonban jelenleg nem olcsó mulatság.","shortLead":"Több száz online forrást fésül át az OpenAI újdonsága, majd egy elemzésben foglalja össze azt, amire a felhasználó...","id":"20250203_openai-chatgpt-deep-research-kutatas-megjelenes-uj-funkcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fb9d1841-3a4f-4d2d-95c3-1dcb1f6e46e0.jpg","index":0,"item":"6cc8aaa0-935b-4ffc-9717-12ae2c1e7295","keywords":null,"link":"/tudomany/20250203_openai-chatgpt-deep-research-kutatas-megjelenes-uj-funkcio","timestamp":"2025. február. 03. 10:03","title":"Akár 30 percig is dolgozhat az új ChatGPT, de jó oka van rá: részletes elemzést készít bármiről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"607c458a-d857-434b-b05d-cd07a68f2dcd","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Xiaomi SU7 Ultra kevesebb, mint 2 másodperc alatt katapultál 0-ról 100-km/h-ra.","shortLead":"A Xiaomi SU7 Ultra kevesebb, mint 2 másodperc alatt katapultál 0-ról 100-km/h-ra.","id":"20250203_mar-sorozatban-gyartjak-a-xiaomi-su7-ultra-magyarorszagon-is-tesztelt-1500-loeros-autojat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/607c458a-d857-434b-b05d-cd07a68f2dcd.jpg","index":0,"item":"0c8c24b9-c66b-4148-b16a-383d5a7ba24f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250203_mar-sorozatban-gyartjak-a-xiaomi-su7-ultra-magyarorszagon-is-tesztelt-1500-loeros-autojat","timestamp":"2025. február. 03. 07:21","title":"Már sorozatban gyártják a Xiaomi Magyarországon is tesztelt 1500+ lóerős autóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a50c8116-2b02-461b-b4ee-ee7db3c4e46f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Emotikonokban és képtelen kifejezésekben gazdag jó reggelt kíván a miniszterelnök.","shortLead":"Emotikonokban és képtelen kifejezésekben gazdag jó reggelt kíván a miniszterelnök.","id":"20250204_orban-viktor-kell-egy-jo-deal-donald-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a50c8116-2b02-461b-b4ee-ee7db3c4e46f.jpg","index":0,"item":"0b206f85-b958-4bc3-9ce9-f6985fbb3971","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_orban-viktor-kell-egy-jo-deal-donald-trump","timestamp":"2025. február. 04. 09:19","title":"Orbán: A legtöbben még azt hiszik, ők megúszhatják. Nem fogják","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c7be8c3b-537e-4ba0-bd85-f05864664b04","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Liang Venfeng a kínai holdújév alkalmából látogatott el a dél-kínai Kuangtung tartományba, ahol gyerekkorában élt.","shortLead":"Liang Venfeng a kínai holdújév alkalmából látogatott el a dél-kínai Kuangtung tartományba, ahol gyerekkorában élt.","id":"20250203_liang-fenfeng-deepseek-kina-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c7be8c3b-537e-4ba0-bd85-f05864664b04.jpg","index":0,"item":"7be9c790-ee21-441b-b3f5-a1f96f16fb9c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250203_liang-fenfeng-deepseek-kina-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. február. 03. 12:03","title":"Hősként ünnepelték szülőföldjén a DeepSeek alapítóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ed72555a-9de9-47da-8d44-5f9d33c62618","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Megkezdődött a frissített dizájnú és modernizált technikájú faceliftes BMW iX hazai forgalmazása.","shortLead":"Megkezdődött a frissített dizájnú és modernizált technikájú faceliftes BMW iX hazai forgalmazása.","id":"20250203_magyarorszagon-a-700-kilometeres-hatotavu-uj-elektromos-bmw-ix","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed72555a-9de9-47da-8d44-5f9d33c62618.jpg","index":0,"item":"6ec594c5-2f87-4814-b96f-7db145b6ed5e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250203_magyarorszagon-a-700-kilometeres-hatotavu-uj-elektromos-bmw-ix","timestamp":"2025. február. 03. 06:41","title":"Magyarországon a 700 kilométeres hatótávú új elektromos BMW","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a81184d-7d04-416a-b955-77c68c99b9a4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egyelőre azt még nem tudni, hogy a Habony–Garancsi-érdekkörhöz tartozó cég akar-e élni a területen lévő elővásárlási jogával.","shortLead":"Egyelőre azt még nem tudni, hogy a Habony–Garancsi-érdekkörhöz tartozó cég akar-e élni a területen lévő elővásárlási...","id":"20250204_bkm-rakosrendezo-rakosdubaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a81184d-7d04-416a-b955-77c68c99b9a4.jpg","index":0,"item":"2e70e61d-4c66-44aa-b4d8-984fd1c99589","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_bkm-rakosrendezo-rakosdubaj","timestamp":"2025. február. 04. 07:26","title":"Hivatalosan is bejelentkezett a Rákosrendezőért a Budapesti Közművek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"113d2e50-cded-4439-968d-45c0a324d7c8","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Rendőrséget is kellett hívni.","shortLead":"Rendőrséget is kellett hívni.","id":"20250203_megtamadtak-perintfalvi_ritat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/113d2e50-cded-4439-968d-45c0a324d7c8.jpg","index":0,"item":"8dbf2617-2d27-417d-899a-65ccc3843acf","keywords":null,"link":"/elet/20250203_megtamadtak-perintfalvi_ritat","timestamp":"2025. február. 03. 10:44","title":"„Nyomult és fogdosott a mocskos kezével” –zaklatták Perintfalvi Ritát egy éjszakai buszon ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Mazda RX-8 egy olyan sportautó, amely semmihez sem hasonlítható. Forradalmi koncepciókkal, kétrotoros Wankel-motorral, csábító külsővel, négy ajtóval és négy felnőtt számára is elegendő belső térrel. Sportos és funkcionális, ám soha nem unalmas. Tízezerig van skálázva a fordulatszámmérő, a sebességről digitális kijelzőn informálódhatunk. Az autó hangja felér egy rockoperával, már beindításkor úgy sivít, mint egy díjnyertes versenymalac. Olajnyomásmérő, vízhőfok-visszajelző és a szemmel látható sebességgel fogyó üzemanyag-tank telítettség jelző van a fordulatszámmérő köré csoportosítva.
A kéttónusú elektromos mozgatású bőrülések fűthetők, oldaltartásuk tökéletes. A belső vörös-fekete borítása a kormányon is visszaköszön, fogása kitűnő, működése precíz. A karjainkat nem tudjuk pihentetni, nincs kartámasz egyik oldalon sem, de pihengetésre nem is nagyon van lehetőség, aki beül ebbe az autóba, két kézzel kell, hogy fogja a kormányt.
A kézifék kar esernyő fogantyúra, BKV-kapaszkodóra emlékeztet, sok értelmét nem láttam, de a teszt végére megfejtettem, hogy csuklóerősítő gyakorlatokat lehet végezni vele. Hatlemezes Bose hangrendszer van a tesztautómban, mp3-at nem játszik le, de ez most itt ebben az autóban nem is baj. A tesztvezetés első napjaiban szigorúan zenementesen vezettem, ezt az autót hallgatni is öröm.
A dizájnolt visszapillantókból nem könnyű a kilátás, sokszor abban bízhatunk, hogy a közlekedők csak azért állnak meg és engednek előre tolatáskor, hogy gyönyörködjenek az autónkban. Az egy méter fölötti járókelőknek szó szerint kiesett a szeme, ha meglátták a kocsit, pedig már néhány éve kapható. A forgódugattyú formája az RX-8 fő dizájn-elemeinek egyike. Rotor formájú domborulat díszíti a motorháztetőt, amely a kíváncsi szemlélő számára jelzi, milyen motor rejtőzik alatta, míg az első fejtámlák, az első kötény csúcsdísze és a hátsó ködlámpa szintén forgódugattyú-motívumot mintáznak.
Ennél vadabb autó kevés van a világon. 1,3-as motor és 231 lóerő? Hűledezhetnénk, ha nem vennénk észre az árulkodó háromszögeket. Az RX-8-ban Wankel-motor üzemel, ez a különleges technika teszi egyedülállóvá. Úgy tűnik az RX-8-ban hal ki a bolygótárcsás, kétkamrás izomszív, a Mazda RX-8 utódjának kikiáltott Kabura sportkocsi várhatóan kétliteres szívómotorral készül.
Szíve egy új fejlesztésű Wankel-motor, a Renesis. Az elnevezés a forgódugattyús motor (rotary engine) genezisét és a forradalmian új forgódugattyús technikát takarja. A folyadékhűtéses kétrotoros Wankel-motor, két, egyenként 654 köbcentiméteres kamrával, két teljesítmény-változatban kapható. A normál kivitel 192 lóerőt teljesít 7000-es percenkénti fordulatszámnál, 220 newtonméter maximális forgatónyomatékkal (5000-es fordulatnál). A nagyteljesítményű változat, amihez nekem is szerencsém volt, teljesítménye 170 kilowatt (231 lóerő) 8200-as percenkénti fordulatszámnál, míg legnagyobb forgatónyomatéka 211 newtonméter, 5500-as fordulatnál. A vadállat mindössze 6,4 másodperc alatt gyorsul fel száz kilométer/órás sebességre, végsebessége 235 kilométer/óra.
Nem tetszett
Magas fogyasztás Magas ár Rossz kilátás
Bébiváltó kapcsolódik a Wankel-motorhoz, látszik, hogy mennyire rémült, remeg a félelemtől. Pedig nincs kegyelem, egyes, kettes és 120-nál járunk, pörög a rotor, vörösben izzik a fordulatszámmérő, érezni a versenygép szagát, a csikorgó gumik sikolyát. Ez az autó a sebesség megszállottjainak készül, igazi utcai versenyautó. Élmény minden perc benne. Jobb, mint egy kabrió.
Az állandó dörmögés, amit a vezető a motortér felöl hall, minimum nyolchengeres, de megkockáztatom, 12 hengeres erőmű érzetét keltik. Ha beüt nálam is majd egyszer a férfiklimax, és szeretnék újra megfiatalodni, akkor az MX-5 mellé egy RX-8-ast is veszek majd feltétlenül. Bár lehet, hogy a kabrió már nem is kell.
Ha négyes-ötösben szeretnénk előzni, akkor hiába a 231 lóerő, a motor kis nyomatéka megköveteli az erőteljes visszaváltást, a kényelmetlenségért cserébe iszonyú erővel lő ki. A végsebességet eszem ágában sem volt megkóstolni, az RX-8-cal nem kunszt kétszázzal közlekedni, annál izgalmasabb viszont lámpáról-lámpára ugrálni.
Az új fejlesztésű futómű-rendszer kettős keresztlengőkaros első- és multi-link rendszerű hátsó felfüggesztései kiváló menettulajdonságokkal ruházzák fel a modellt. Erőforrásának kompakt kialakítása lehetővé tette a fejlesztőmérnökök számára, hogy a jármű középpontja irányába tolják el, egy úgynevezett első-középső elrendezésbe. Ez ideális, 50:50 arányú tömegelosztást tett lehetővé az első és a hátsó tengelyek között, ami jelentős mértékben hozzájárul az RX-8 dinamikájához. Ezért lehet vele a határon autózni. Viselkedése tökéletes egyenesfutáskor, végsőkig semleges marad a gyors kanyarvételek során és csupán az igazi macsóvér felpezsdülésekor tapasztalható izgalmas, jellegzetesen sportautós túlkormányozottsága. Ami annyit tesz pontosan, hogy kormányzás nélkül, erős gázra kanyarodik, a feneke ide-oda jár, mint egy felpörgött macskának.
Futóműve rossz úton haladva sem üt fel. Az úttartása téligumi nélkül is parádés, a kilinccsel előre autózás mindennapos csíny. A menetstabilizáló direkt késlekedve lép be a képbe, hagyja, hogy játszunk egy kicsit. Semmi nem állhat az igazi élményautózás útjába. Talán a fogyasztás az, ami a parkettáig kinyomott gázpedál mellett egészen lerövidíti a lehetőségeinket. Ha nagyon nyomjuk, akár 18-20 liter körül is eszik az autó, így a hatótávolságunk 300 kilométer alatt marad. Én egy picit visszafogottabban közlekedtem, sokszor használtam a tempomatot, így az RX-8 nálam 15,4 liter benzint fogyasztott száz kilométerenként, többnyire városi használatban.
[[ Oldaltörés: Lányokat a hátsó sorba (Oldaltörés) ]]
A középről nyíló ajtók napjaink egyeduralkodó elrendezésével szemben számos előnyt kínálnak és eredetileg azért vezették be, hogy egyszerűbb bejutást biztosítsanak a hátsó ülésre. Majdnem negyven poros esztendő után a Mazda innovatív módon, Freestyle név alatt újra bevezette ezt az ötletes koncepciót. Ha mindkét ajtó nyitva van, az új Mazda RX-8 a két felfüggesztés között 898 milliméteres ajtónyílást kínál. Az első ajtók legnagyobb nyitási szöge eléri a 67, míg a hátsóké a 80 fokot. Ez a hagyományos kétajtós, négyüléses sportautók esetében megszokottnál jóval könnyebbé és kényelmesebbé teszi a be- és kiszállást a Mazda RX-8 modellből, különösképp a hátsó ülésekről. Hátsó ajtói csak akkor nyithatók, ha az elsők már nyitva vannak, teljesen biztonságossá téve a Freestyle-ajtórendszert, a középről nyíló ajtók elrendezésének minden előnyével együtt. A hátsó ajtók és az új sportkupé számos más karosszériaelemének gyártása során a Mazda gyártástechnológusai egy új energiatakarékos alumíniumhegesztési technikát fejlesztettek ki. A nagy energiaigényű elektromos ellenállásos ívhegesztés helyett az új eljárás a súrlódási hőt használja fel az alumíniumelemek összehegesztéséhez, ami a jelenleg elterjedt hegesztési technológiákhoz képest óriási mennyiségű energia megtakarítását jelenti.
Az ajtókonstrukció az ajtókban elhelyezett, függőleges acélcső-merevítéseket tartalmaz, amelyek az ajtók zárt állapotában egyfajta B-oszlopként szolgálnak, és biztosítják a karosszéria oldalsó részének szükséges stabilitását. A Mazda RX-8 Freestyle ajtórendszere egy beépített nyitómechanizmus segítségével elégíti ki ezt a követelményt, amely baleset esetén könnyen elkérhető a hátsó ülések utasai számára – még akkor is, ha a vezető és az első utas blokkolja az első ülések mozgatását. Az első utasülés bal alsó részén található kar meghúzásával az első ülés támlájának retesze oldódik és lehetővé teszi a hátsó utasok számára, hogy könnyedén hozzáférjenek az első ajtók kilincseihez. Az első ajtók így nyithatóvá válnak, ezáltal a hátul utazók már a hátsó ajtókat is ki tudják nyitni, és szükség esetén kijuthatnak az autóból.
Tetszett
Páratlan menettulajdonságok Bődületes hang Dizájn és kényelem
Amikor a Freestyle-ajtókon át beültem a hátsó fertályra, eszméltem rá arra, hogy ez valóban egy négyüléses kupé. Hátul is kényelmes, még pohártartónk is van. Látni viszont semmit nem látunk, csak a sofőrt. Ezzel szemben a jobb első ülésen korlátozott a lábterünk, a motor és a hátsókerekes kialakítás innen vesz el teret. Ha csajozunk, akkor a hátsó sorba ültessük a lányokat.