Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"867cae49-da17-4c5b-9add-ebbf7bdb4072","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A papír-Jaguarnak is csúfolt Trabantok ötletes karosszériája időről időre megihleti az utókort is. ","shortLead":"A papír-Jaguarnak is csúfolt Trabantok ötletes karosszériája időről időre megihleti az utókort is. ","id":"20250226_Visszater-Trabant-korszak-muanyagkarosszerias-lesz-Tesla-robotaxija","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/867cae49-da17-4c5b-9add-ebbf7bdb4072.jpg","index":0,"item":"71d3334a-9943-46a8-96b4-15862cb3e88c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250226_Visszater-Trabant-korszak-muanyagkarosszerias-lesz-Tesla-robotaxija","timestamp":"2025. február. 26. 16:01","title":"A Trabantot idézheti a Tesla új robottaxija","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dbdb2c7b-5f77-42f5-8244-8bc8877abb2b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"1,5 TB méretű adatcsomag kezdett terjedni, tele különböző felhasználói fiókok adataival. Van azonban egy oldal, ahol ellenőrizheti, érintett-e.","shortLead":"1,5 TB méretű adatcsomag kezdett terjedni, tele különböző felhasználói fiókok adataival. Van azonban egy oldal, ahol...","id":"20250226_adatszivargas-284-millio-ellopott-adat-szivargas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dbdb2c7b-5f77-42f5-8244-8bc8877abb2b.jpg","index":0,"item":"ef5d5e37-0e0f-4fae-ad1f-185ced3d1541","keywords":null,"link":"/tudomany/20250226_adatszivargas-284-millio-ellopott-adat-szivargas","timestamp":"2025. február. 26. 11:03","title":"Az öné is köztük lehet: 284 millió felhasználói fiók adatai kerültek ki a netre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3adc3140-ca2c-40b6-a57a-344777d9a467","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Az egyházfő állapotának enyhe javulása ellenére orvosai nem bocsátkoznak jóslásokba","shortLead":"Az egyházfő állapotának enyhe javulása ellenére orvosai nem bocsátkoznak jóslásokba","id":"20250226_ferenc-papa-allapota-enyhe-javulas-veseelegtelenseg-nem-all-fenn","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3adc3140-ca2c-40b6-a57a-344777d9a467.jpg","index":0,"item":"6228aaae-94f9-4020-aef4-b7024eb6cacf","keywords":null,"link":"/elet/20250226_ferenc-papa-allapota-enyhe-javulas-veseelegtelenseg-nem-all-fenn","timestamp":"2025. február. 26. 20:57","title":"Ferenc pápánál már nem áll fenn veseelégtelenség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a5f1c0ef-f3b7-434d-944b-ad9186be6bc8","c_author":"Székács Linda","category":"elet","description":"Nemrég a Super Bowl-döntő szünetében adtak le 90 másodperces méregdrága reklámot a szcientológusok, de több európai országot is megtaláltak kampányukkal az elmúlt hetekben. Az egyház Los Angeles-i központjánál érdeklődtünk a kampány rendeltetéséről, enyhén fenyegető választ kaptunk.","shortLead":"Nemrég a Super Bowl-döntő szünetében adtak le 90 másodperces méregdrága reklámot a szcientológusok, de több európai...","id":"20250227_szcientologia-plakatok-budapesten-xenu-urleny-vallas-super-bowl-ellentmondasos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a5f1c0ef-f3b7-434d-944b-ad9186be6bc8.jpg","index":0,"item":"639d1770-00b8-41b8-bade-31b2da3d7a14","keywords":null,"link":"/elet/20250227_szcientologia-plakatok-budapesten-xenu-urleny-vallas-super-bowl-ellentmondasos","timestamp":"2025. február. 27. 17:50","title":"Kegyetlenül meggyilkolt űrlények lelke lakozik bennünk – ebben is hisznek a Budapesten reklámozó szcientológusok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"22f28e83-d2b2-4970-a258-562d939f2b0b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ily módon megúszta, hogy tárgyalásra menet kellemetlen kérdéseket kapjon.","shortLead":"Ily módon megúszta, hogy tárgyalásra menet kellemetlen kérdéseket kapjon.","id":"20250226_Lanczi-Tamas-AVO-s-borkabat-maganvad-sorszovetseg-fizetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22f28e83-d2b2-4970-a258-562d939f2b0b.jpg","index":0,"item":"38846567-e8a2-47e4-a04e-b989977cf3f3","keywords":null,"link":"/itthon/20250226_Lanczi-Tamas-AVO-s-borkabat-maganvad-sorszovetseg-fizetes","timestamp":"2025. február. 26. 10:08","title":"Lánczi Tamás aznap ejtette az ÁVO-s bőrkabátos keresetét, amikor a sörszövetségtől kapott fizetése körbejárta a sajtót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ca7b6b5-96a1-4e86-b645-6656f5984577","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A bajor rendőrök szerint a fegyveres férfi kelet-európai akcentussal beszélt németül, ezért kértek magyar segítséget.","shortLead":"A bajor rendőrök szerint a fegyveres férfi kelet-európai akcentussal beszélt németül, ezért kértek magyar segítséget.","id":"20250226_rendorseg-munchen-ekszerrablas-elkoveto-kereses","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ca7b6b5-96a1-4e86-b645-6656f5984577.jpg","index":0,"item":"347bd7df-c656-4a27-b424-ac94f7eae733","keywords":null,"link":"/elet/20250226_rendorseg-munchen-ekszerrablas-elkoveto-kereses","timestamp":"2025. február. 26. 12:54","title":"Magyar lehet egy müncheni ékszerrablás elkövetője, nagy erőkkel keresik – fotók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b1fb0671-70b6-4228-9f03-ff185a825857","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Farizon legolcsóbb elektromos modellje 14,6 millió forintos áron nyit hazánkban.","shortLead":"A Farizon legolcsóbb elektromos modellje 14,6 millió forintos áron nyit hazánkban.","id":"20250227_geely-farizon-neven-ujabb-kinai-automarka-haszonjarmu-erkezett-magyarorszagra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b1fb0671-70b6-4228-9f03-ff185a825857.jpg","index":0,"item":"cdc4f891-d74e-46eb-ae2a-0c7c4ff814ef","keywords":null,"link":"/cegauto/20250227_geely-farizon-neven-ujabb-kinai-automarka-haszonjarmu-erkezett-magyarorszagra","timestamp":"2025. február. 27. 06:41","title":"Farizon néven újabb kínai autómárka érkezett Magyarországra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c7df6763-860e-4c9c-b51c-384d5370f3de","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"A Bournemouth magyar válogatott védője Justin Kluivertet hozta remek helyzetbe.","shortLead":"A Bournemouth magyar válogatott védője Justin Kluivertet hozta remek helyzetbe.","id":"20250226_kerkez-milos-bournemouth-golpassz-justin-kluivert-brighton-premier-league","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c7df6763-860e-4c9c-b51c-384d5370f3de.jpg","index":0,"item":"dfd1177b-07cd-4534-855f-f8285b390260","keywords":null,"link":"/sport/20250226_kerkez-milos-bournemouth-golpassz-justin-kluivert-brighton-premier-league","timestamp":"2025. február. 26. 09:35","title":"Meseszép gólt készített elő Kerkez Milos – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az ötödik Skoda igazi csodabogár: izgalmas a külseje, parádés a technikája, kényelmes, gyors és vidám. Városi autó, de a könnyű tereptől sem riad vissza. Az ára riasztó, 160 lovas benzinmotorral a fogyasztása is.
Régóta próbálkozik betörni az összkerekes piacra a Skoda, az Octavia Scout modell nem túl nagy siker, sokkal inkább megéri az olcsóbb és cicomátlan Octavia 4x4. A Yeti ezeket mind felülmúlja, csak a csomagtartó és a hátsó lábtér az, amiben az Octavia jobb nála.
Az első említésre méltó modell, amely terepre készült ugyan, ám az aszfalton is viszonylag jól boldogult, a Škoda Superb 3000 - Kfz 15 (Typ 956) prototípusa volt. A 3,1 literes soros, hathengeres erőforrással és összkerékhajtással szerelt Škoda Superb 3000 1942-43-ban készült. A Typ 973 terepjáró típus 1952 és 1956 között gördült le a szerelőszalagról, s már akkoriban is – 600 milliméteres gázlómélységével és 85 százalékos kapaszkodóképességével fémjelzett – kiváló terepjáró adottságai, illetve kedvező utcai menettulajdonságai együttesével vívott ki elismerést. A Yeti az ősterepessel szemben 80 százalékos (36 fokos) kapaszkodóképességgel, 180 milliméteres hasmagassággal és 300 milliméteres gázlómélységgel rendelkezik.
A 4223 milliméteres Yeti 200 milliméterrel rövidebb a Tiguannál, de tengelytávja csak 26 milliméterrel, 1793 milliméteres szélessége révén ajtói szűk helyeken is viszonylag szélesre tárhatók. Magassága 1691 milliméter, saját tömege a vezetővel együtt kalkulálva 1520 kilogramm (1,8 TSI 4×4). Csomagtere 405-ről egészen 1760 literig bővíthető, 545 kilogramm a hasznos terhelhetősége. A Yeti 1800 kilogrammnyi terhet vontathat, ebben elmarad a konszernen belüli vetélytársától, a Tiguan 700 kilóval többet.
Beltere (egy az egyben Octavia) tökéletesen egyszerű, ergonómiája példás. Az érintőképernyős, hatlemezes és SD-kártyát is olvasó audiorendszere (80 ezer forint felár) radiotext adatok megjelenítésére is képes, USB-csatoló csak felár ellenében rendelhető, AUX-csatlakozó volt a kocsiban. Hiányoltam a Bluetooth-csatlakozást.
A karosszériára és a környező forgalomra egyaránt kedvezőbb rálátást nyújtó, viszonylag magas üléspozíció a be- illetve kiszállást kényelmessé teszi. A hátul utazók az első utasnál két centiméterrel magasabban foglalhatnak helyet. A hátsó ülések a Roomsterből átvett rendszerrel variálják a teret. A három önálló hátsó ülés egyenként is lehajtható és ki is vehető (16 kilósak), a külsők pedig hosszirányban, illetve – kiemelt középső ülés mellett – 80 milliméternyi távolságon oldalirányban is állíthatók.
A csomagtartó elcsúsztatható horgokkal kialakított csomagrögzítő rendszere segítségével pakoláskor jelentős idő takarítható meg, menet közben pedig hatékonyan veszi elejét a poggyász nem kívánt vándorlásának. Ettől függetlenül visszasírtam a Fabiában és Roomsterben is jól bevált félkör alakú rögzítő elemet.
Erős és torkos az 1,8 literes turbó (Oldaltörés)
Amíg meg nem érkezik hazánkba is a 105 lovas 1,2-es, az 1,8 TSI-vel kell megelégedniük a benzinmotorokat kedvelőknek. A turbófeltöltés révén 160 lóerős teljesítményét 4500-as fordulatnál leadja, 250 newtonméter forgatónyomaték-maximumát már 1500-as fordulaton rendelkezésünkre bocsátja. A fogyasztást csökkenti a két fokozatban működő olajszivattyú, amely 3500 percenkénti fordulatig 1,8 bar üzemi nyomáson dolgozik, s csupán nagyobb kenőolaj-igény esetén vált 3,3 bar nyomásértékre. Ennek ellenére nem takarékos az izmos Yeti, a 400 kilométeres tesztelés során városban, országúton és terepen is használva, 10,2 literes átlagfogyasztást mértünk száz kilométerenként.
A Yeti futóműve az Octavia és Octavia Scout modellekben már bevált technikát alkalmazza. Első felfüggesztése a McPherson elv szerint épül fel, vagyis a lengéscsillapítókat a rugóelemekkel kombinálja, amelyek keresztlengőkarral közösen gondoskodnak a kerék vezetéséről. A többlengőkaros hátsó felfüggesztéseket némileg átdolgozták a tervezők az Octavia modellekben alkalmazotthoz képest, nyomtávjuk 30 milliméterrel növekedett. E változtatás kifejezetten jól áll egy terepes modellnek, s az első futómű 23 milliméter átmérőjű kereszt-stabilizátorával kiegészítve kanyarmenetben hatékonyan mérsékli a karosszéria nem kívánt billenő mozgásait. A rezgések átadásának mérséklése érdekében a hátsó felfüggesztések segédvázhoz csatlakoznak, amelyet négy rugalmas zaj- és rezgéscsillapító ágyazással kialakított kötés erősít a karosszériához.
A Škoda Yeti – nem csupán 180 milliméteres szabadmagasságának, hanem különösképpen negyedik generációs Haldex-tengelykapcsolóval működő állandó összkerékhajtási rendszerének köszönhetően – a műutaktól távol ugyancsak megfelel a legmagasabb követelményeknek. E korszerű hajtásrendszer az Octavia Combi 4x4 illetve a Superb 4x4 modellek technikájára épül. Az elektrohidraulikus szabályozású, többlamellás Haldex-tengelykapcsoló a hátsó futómű előtt, a kereszthajtással és a hátsó differenciálművel közös házba építve kapott helyet. Kedvező vonóerő-átadási körülmények között – például száraz úton – a motor nyomatéka 96 százalékban az első kerekekre jut, ám azt a pillanatnyi menethelyzet függvényében a Haldex-tengelykapcsoló elektronikus szabályozása akár 90 százalékig is a hátsó kerekekre irányíthatja. A csökkenő tapadású hátsó kerekek kipörgését automatikus differenciálzár-funkció akadályozza meg. Mindez magasfokú iránytartást és biztos uralhatóságot kölcsönöz a Yeti számára, terepen és utcán egyaránt.
Minden úton biztonságos (Oldaltörés)
A sportos, peres nyári gumik ellenére hat fokos hidegben úgy lőtt ki kanyarodáskor, hogy nem nyikkant meg, pedig rendesen lepadlóztam. Ilyenkor érzi úgy a sofőr, megérte az összkerékhajtás, de csak ilyenkor, városi, alföldi használatban felesleges az összkerékhajtás.
A Haldex-tengelykapcsoló szabályzóegysége a hátsó kerekek hajtásának bekapcsolásakor számos érzékelő adatait veszi tekintetbe: a motor szabályzóegysége felől érkező információk (fordulatszám és gázpedálállás), az ABS/ESP szabályzóegységének adatai (kerékfordulatszámok, féklámpa-kapcsoló állása, oldal- és hosszirányú gyorsulás), a bekormányzási szög.
Az összkerékhajtás érzékeny szabályozása teljes mértékben kompatibilis a menetstabilizáló berendezések (ABS, ESP) hasonló rendszerével. A 4x4 modellekben az alapkivitelhez tartozó elektronikus menetstabilizáló (ESP) beavatkozásakor a Haldex-tengelykapcsoló működtetését az ABS/ESP szabályzóegysége veszi át. A blokkolásgátló (ABS) működésbe lépésekor önműködően nyit a Haldex-tengelykapcsoló.
A műszerfal off-road gombjának megnyomására az ABS, az ASR és az EDS segédrendszerek terepes üzemmódra váltanak. Ennek megfelelően a motor érzékenyebben reagál a gázpedál mozgásaira, laza talajon is megkönnyítve a finom indulásokat. A fordulatszám-határolással működő elindulássegítő funkció, illetve a lejtő-asszisztens ugyancsak készenlétben áll. Utóbbi meredek lejtőn haladva finom fékezési beavatkozásokkal segíti az egyenletes és biztonságos ereszkedést.
A vészfékrásegítővel kiegészített blokkolásgátló (ABS) és a motor fékezőnyomaték-szabályozása (MSR) további rendszerek mellett a Yeti minden változatának szériafelszereltségében szerepelnek, míg az elektronikus menetstabilizáló (ESP) a 4x4 modellek alapfelszerelése. Ütközéskor akár kilenc légzsák is védheti a bennülőket, köztük a vezető térdlégzsákjával, illetve a hátsó oldallégzsákokkal, 7 légzsák képezi az alapfelszereltséget. A közlekedés többi résztvevője számára a szériafelszereltséghez tartozó nappali világítás biztosít hatékonyabb észlelhetőséget. Tesztautónkban nem volt esőérzékelős ablaktörlő és sötétedéskor aktiválódó fényszóró, volt viszont félautomata parkolási segéd, elöl-hátul radarral (148 ezer forintért).
Ráfutásos baleset során az első aktív fejtámlák (WOKS) mérséklik a vezető és az első utas nyaki sérüléseinek kockázatát. A 60 kilométer/óra feletti tempóról végrehajtott vészfékezések hatására a Yeti féklámpája villogni kezd, jól láthatóan figyelmeztetve a mögöttes forgalmat a veszélyhelyzetre. Amint a jármű megáll, bekapcsolódik a vészvillogó. A hátsó ülésen Isofix gyerekülés-rögzítési pontok állnak rendelkezésre, ami kívánságra az első utasüléshez is rendelhető.