szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Összesen 7 modell. Hét, amely teljesíti valós körülmények közt is a jelenleg előírt nitrogénoxid-kibocsátási szabványértékeket. És még nagyobb meglepetés, hogy melyek azok.

Az Emission Analytics (EA) nevű szervezet tesztelt 263 féle dízelt, úgynevezett valós vezetési körülmények között. A teszt jelen esetben a nitrogén-oxidok jelenéltét (NOx) vizsgálta a kipufogógázban. Azt az összetevőt, amellyel tavaly a Volkswagen-csoport hatalmasat bukott.

A jelenlegi tesztet azonos vezetők, bizonyos időjárási viszonyok (hőmérsékleti, szél, eső) azonossága mellett végezték. Vegyesen városi, autópályás és vidéki utakon mértek, normál vezetési stílus mellett. A mérőeszköz egy amerikai gyártmányú, nagy pontosságú gázelemző fedélzeti egység volt.

A Guardian összefoglalója szerint a vizsgált autók egynegyede, hatszorosát pöfögi ki a káros oxidoknak, mint a megengedett határérték, összességében pedig a vizsgált autók 97 százaléka nem teljesíti a feltételeket.

A jelen vizsgálatban 201 darab Euro 5-ös dízelt (amely szabvány 2009-től élt) és 62 darab jelenleg érvényben lévő károsanyag-kibocsátási szabvány szerinti Euro 6-os modellt vizsgáltak.

A vizsgálat eredményei önmagukban is elég elkeserítőek, azonban igazán „ironikus”, hogy a mért adatok szerint, a mai szabványokat összesen teljesítő hét modell közül hat, a Volkswagen-csoport terméke volt.

Az Euro 6-os csoportban az Audi A5 (2014), a BMW 3-as széria (2013), a Skoda Superb (2016), a VW Golf SV (2015), a VW Passat (2016), a VW Scirocco (2015), a VW Touran (2016) tudták egyedül hozni az elvárható értékeket. (Igaz a legtöbb rosszul teljesítő modell is VW-csoporttól származik, amelyre magyarázat részben, hogy a legszélesebb modellválaszték az övék.)

A hét modell, amely úgy tűnik megfelel a valóságban is az Euro 6-nak:

A 201 darab Euro 5-ös modell közül pedig összesen egy, a Skoda Octavia, nem lépte túl az előírt értékeket az utakon, miközben ennek a csoportnak a negyede legalább ötszörösen meghaladta az elvileg előírt Euro 5-ös értékeket. Ilyen volt a BMW, a Range Rover, a Mercedes, a Nissan, a Renault és az Opel is.

Igazán rosszul teljesítőket éppen a jelenlegi Euro 6-osok közt találni. A legkirívóbban az Audi A8 és a Fiat 500X, amelyek 12-szeres értékkel haladták meg a hivatalosan megengedett határértékeket. De a BMW X3, a Volvo S60 vagy az Opel Zafira sem le hehet büszke a hatszorosan meghaladott értékeire.

A három legkormosabb:

A betűjelzések: A – teljesíti az Euro 6 határértéket, B – akár 1,5-szeres Euro 6, C – 1,5–2,25-szeres Euro 6, D – 2,25–3-szoros Euro 6, E – 3–6-szororos Euro 6, F – 6–8-szor a Euro 6, G – 8–12 szeres Euro 6, H – több mint 12-szerese a Euro 6 határértékeknek.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!