Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ac4f2937-ff0e-44bb-adfe-f032b96fda81","c_author":"HVG","category":"360","description":"Vajon megbízhatunk-e olyan rendszerekben, amelyek működési folyamatait nem értjük teljesen? – tették fel a kérdést amerikai kutatók annak kapcsán, hogy a mesterséges intelligencia immár a chiptervezés eddig ismert határait is feszegeti.","shortLead":"Vajon megbízhatunk-e olyan rendszerekben, amelyek működési folyamatait nem értjük teljesen? – tették fel a kérdést...","id":"20250217_inverz-tervezes-chipdizajn-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ac4f2937-ff0e-44bb-adfe-f032b96fda81.jpg","index":0,"item":"11630db4-25c2-4956-946e-d6b599da01b8","keywords":null,"link":"/360/20250217_inverz-tervezes-chipdizajn-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. február. 17. 16:00","title":"Szabad-e úgy chipet tervezni, hogy közben senki nem igazán érti, mi történik?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"172ac44a-ad7c-4940-8ce9-c1ec7dd01875","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A szülés levezetésénél jelen lévő másik kórházi dolgozónak pedig megváltozott a státusza.","shortLead":"A szülés levezetésénél jelen lévő másik kórházi dolgozónak pedig megváltozott a státusza.","id":"20250217_A-kistarcsai-korhaz-honlapjara-felkerult-az-eletveszelyes-szuleseket-levezeto-orvos-neve","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/172ac44a-ad7c-4940-8ce9-c1ec7dd01875.jpg","index":0,"item":"532d8d34-77fc-4a6a-b6f9-d51b70c2fdf2","keywords":null,"link":"/itthon/20250217_A-kistarcsai-korhaz-honlapjara-felkerult-az-eletveszelyes-szuleseket-levezeto-orvos-neve","timestamp":"2025. február. 17. 16:57","title":"Felkerült a kistarcsai kórház honlapjára az életveszélyes szüléseket levezető orvos neve","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f0b3a60-9b08-43a4-89f1-bb03ee55d4fa","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A külföldi sztárokkal készült interjúiról ismert újságíró 76 éves volt. ","shortLead":"A külföldi sztárokkal készült interjúiról ismert újságíró 76 éves volt. ","id":"20250218_meghalt-navai-aniko-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f0b3a60-9b08-43a4-89f1-bb03ee55d4fa.jpg","index":0,"item":"dfff3b4d-9e8f-4f6c-ab14-dfbd35cb37ee","keywords":null,"link":"/elet/20250218_meghalt-navai-aniko-ebx","timestamp":"2025. február. 18. 09:02","title":"Meghalt Návai Anikó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"822e2337-37f6-4838-b182-30aff83376ba","c_author":"hvg360","category":"360","description":"J.D. Vance alelnök müncheni beszéde után, a rijádi béketárgyalás előtt elemzi az Egyesült Államok és az EU viszonyát a Financial Times szerzője.","shortLead":"J.D. Vance alelnök müncheni beszéde után, a rijádi béketárgyalás előtt elemzi az Egyesült Államok és az EU viszonyát...","id":"20250218_Gideon-Rachman-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/822e2337-37f6-4838-b182-30aff83376ba.jpg","index":0,"item":"1ca6e4ee-2654-435d-849b-a0f11c97fac2","keywords":null,"link":"/360/20250218_Gideon-Rachman-lapszemle","timestamp":"2025. február. 18. 15:30","title":"Gideon Rachman: Amerika immár ellenség, amely fenyegeti a demokráciát Európában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e3fa0cf4-1ea1-4f4d-8bd7-bf42a89f3d94","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"kultura","description":"Rövid üzenetben köszönte meg a szombati életműkoncertet a rajongóinak a 80 éves Földes László (Hobo).","shortLead":"Rövid üzenetben köszönte meg a szombati életműkoncertet a rajongóinak a 80 éves Földes László (Hobo).","id":"20250217_Hobo-Meg-nem-tertem-magamhoz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e3fa0cf4-1ea1-4f4d-8bd7-bf42a89f3d94.jpg","index":0,"item":"a9a4e236-60b9-4a34-9fc6-0f693de2cbdb","keywords":null,"link":"/kultura/20250217_Hobo-Meg-nem-tertem-magamhoz","timestamp":"2025. február. 17. 08:47","title":"Hobo: „Még nem tértem magamhoz”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"949b8f8f-d060-4c2d-84d1-bba5cb23051b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Fontos szerephez juthat a későbbiekben a jelenleg még tesztelés alatt álló dislike-gomb az Instagram kommentszekciójában. ","shortLead":"Fontos szerephez juthat a későbbiekben a jelenleg még tesztelés alatt álló dislike-gomb az Instagram...","id":"20250217_meta-instagram-uj-funkcio-kommentek-nemtetszes-gomb","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/949b8f8f-d060-4c2d-84d1-bba5cb23051b.jpg","index":0,"item":"25bd0ec0-cf20-45d1-b448-e8633e4858c6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250217_meta-instagram-uj-funkcio-kommentek-nemtetszes-gomb","timestamp":"2025. február. 17. 18:03","title":"„Nem tetszik” gomb jön az Instagramra, néhányan már nyomkodhatják","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8bded543-c50b-4d0e-9a5a-c4fe268e647d","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A háromszoros Oscar-díjas színész 2013. szeptember elején bejelentette, hogy végleg visszavonul a színészettől.","shortLead":"A háromszoros Oscar-díjas színész 2013. szeptember elején bejelentette, hogy végleg visszavonul a színészettől.","id":"20250217_Megjelent-a-nyilvanossag-elott-Jack-Nicholson-igy-nez-ki-a-87-eves-sztar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8bded543-c50b-4d0e-9a5a-c4fe268e647d.jpg","index":0,"item":"d74a0cb1-a871-4ccf-9582-99f79047882b","keywords":null,"link":"/elet/20250217_Megjelent-a-nyilvanossag-elott-Jack-Nicholson-igy-nez-ki-a-87-eves-sztar","timestamp":"2025. február. 17. 12:57","title":"Hosszú idő után újra megjelent a nyilvánosság előtt Jack Nicholson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0dec2174-bd2f-4a44-808c-f6d10cb46bee","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"Az egyik legősibb, de legveszélyesebb sport az ökölvívás. Orvosszervezetek kampányoltak a betiltása mellett, az amatőrök egészségét fejvédővel próbálták megóvni, de úgy tűnik, az csak tetézte a bajt. Közelebb vihetnek a sorra ismétlődő tragédiák a sportág biztonságosabbá tételéhez?","shortLead":"Az egyik legősibb, de legveszélyesebb sport az ökölvívás. Orvosszervezetek kampányoltak a betiltása mellett...","id":"20250218_okolvivas-boksz-halalos-serulesek-fejvedo-john-cooney","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0dec2174-bd2f-4a44-808c-f6d10cb46bee.jpg","index":0,"item":"c3d01e75-4803-4f16-9928-e75a191e6125","keywords":null,"link":"/sport/20250218_okolvivas-boksz-halalos-serulesek-fejvedo-john-cooney","timestamp":"2025. február. 18. 13:57","title":"Boksztragédiák: ha több életet tesz jobbá, mint ahányan belehalnak, akkor rendben van?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Divatos formaterv, kivehető és mozgatható ülések, illetve tucatnyi okos részletmegoldás. A csehek SUV-receptje több mint ígéretes.
A Skoda tavaly rukkolt elő első valódi divatterepjáróval, a korrekt áron hétszemélyes belteret kínáló Kodiaqkal. Már akkor sejteni lehetett, hogy a "nagy medve" hamarosan kisebb testvért fog kapni, nemrégiben pedig meg is érkezett a sokak által várt Karoq. A típusnév első és utolsó betűje változatlan maradt, mint ahogy a gyártó egyedi SUV-filozófiája is, egyedül a méret és persze az ár csökkent.
Az MQB platformos Skoda Karoq a 2016-ban debütált Seat Ateca testvérmodellje. Olyannyira, hogy a cseh versenyző és a spanyol matador ugyanabban a csehországi, egész pontosan kvasinyi gyárban készül. A szicíliai menetpróbát megelőzően éltünk a gyanúperrel, hogy a két kocsi között csak minimális a különbség, vagyis egy egyszerű rebranding tanúi lehetünk. Most viszont már tudjuk, hogy a Karoq és az Ateca nagyon is eltérő egyéniségek.
Képgaléria.
László Ferenc
Cseh vonalak
A Volkswagen konszern tervezői már a Kodiaq esetében is igen jó munkát végeztek, és nincs ez másképp a kisebb testvér esetében sem. Sőt, a kompakt formaterv miatt a lényegében változatlan vonalak kicsit még jobban is mutatnak a Karoqon. Míg a VW Tiguant sokan unalmas formájúnak találják, a Seat Atecát pedig túl sportos karakterűnek, addig a Skoda Karoq valahol a kettő közötti arany középutat képviseli.
A karakteres fényszórókkal, méretes hűtőráccsal és egyedi hátsólámpákkal felvértezett Karoq kívül és belül is lényegében milliméterre ugyanakkora, mint az Ateca, és egy méretosztállyal kisebb az aktuális Tiguannál. A 4,38 méteres hosszúság miatt a parkolás nem különösebben nehéz, ráadásul a folyamatot többek közt merőleges/párhuzamos parkolási segéd és tolatókamera is segíti. Az utastér kényelmes utazást biztosít öt személynek, akiknek a csomagjai is jól elférnek a minimum 479, maximum pedig akár 1810 literes csomagtérben.
Képgaléria.
László Ferenc
Milyen vezetni?
A Karoq utasterében tapasztalható wellness-érzés olyan magas szintű, hogy nem is értjük: a VW miért engedte a Skodának ilyen magasra emelni a lécet. A hangszigetelés olyan kiváló, hogy belül alig hallani a motor zaját és az egyéb külső hangokat, és ehhez remekül passzol az ugyancsak szinte hangtalan felfüggesztés. Utóbbi opcionálisan adaptív kivitelű lehet, és tapasztalataink szerint oly módon vasalja ki a kisebb-nagyobb úthibákat, hogy közben kanyarban sem érezzük túl billegősnek. Bár egyik SUV sem éppen kanyarvadászatra termett, erre a feszesebb Ateca kicsit jobb választásnak tűnik, hétköznapi használatra mi viszont inkább a Karoqot választanánk.
Elsőként a 150 lóerős 1,5 literes TSI benzinmotort vallattuk, ami alaphelyzetben nagyon halk, pörgetve azonban már hallatja a kellemestől azért messze lévő orgánumát. A 250 Nm nyomatékú erőforrással produkált 8,4 másodperces 0-100-as sprint már-már sportosnak mondható, azonban a motor ennek megfelelően szomjasabb az átlagnál. Óvatos, illetve normál gázpedál kezelés mellett mi 9-9,5 literes fogyasztást mértünk a fronthajtásos tesztautóval úgy, hogy a műszerfalon nem egyszer megjelent a felirat, miszerint takarékoskodási célből a négyből kettő hengert lekapcsolt a rendszer.
Ezt követően átültünk egy 150 lóerős 2 literes dízel Karoqba, ami még a négykerékhajtás ellenére is beérte 6,5 literrel 100 kilométeren. Ez a 340 Nm-es erőforrás harmonikusan illeszkedik a Karoqhoz és az általa lehetővé tett 8,7 másodperces gyorsulási érték is tiszteletet érdemel. Kevés okot látunk arra, hogy valaki inkább a később érkező erősebb, 190 lovas dízelmotort válassza. (A Karoq 115 lóerős 1,6 literes dízel-, illetve hasonlóan erős 1 literes háromhengeres benzines erőforrással is elérhető lesz.)
László Ferenc
Váltó, műszerfal
A manuális sebességváltó karja korrekt megvezetést kapott, határozott kapcsolási élményt biztosít, egyedül talán az enyhén hosszúra vett váltási utak miatt kritizálhatjuk. A hétsebességes DSG automataváltó finoman kapcsol, de nem valami fürgén. És ez nem csak szubjektív tapasztalat, hanem az objektív gyorsulási értékek is alátámasztják. A mintegy 600 ezer forintos felárú DSG-vel 8,7 helyett 9,3 másodperc alatt gyorsul a 150 lovas dízel állóhelyzetből 100-as tempóra.
A köralakú, tehát alul nem lecsapott formájú, régivágású kormány áttételezését sikerült jól eltalálni, azt viszont senki se várja, hogy túl sok visszajelzést kap majd tőle az útról. A kormányon lévő gombokkal egyszerűen kezelhető a menürendszer, és itt jön az egyik nagy durranás, miszerint ez az első Skoda, amibe már digitális műszerfal is rendelhető. A Tiguanból ismerős megoldás jelenleg sem a Kodiaqban, sem az Atecában nem érhető el. A 9,2 colos középső érintőkijelző remek grafikával rendelkezik és gesztusvezérléssel is bír, a rádióadók között például egyszerű kézlegyintéssel is lapozgathatunk.
Természetesen az Android Auto-, Apple CarPlay- és MirrorLink-támogatás is adott, ezenkívül a két USB aljzatról és vezeték nélküli telefontöltési lehetőségről is gondoskodott a gyártó. Szólnunk kell továbbá a holttérfigyelő funkcióról, az adaptív tempomatról, a fáradtságérzékelőről, a táblafelismerőről, a fűthető kormányról és ülésekről, valamint a kilenc légzsákról. A műszerfal felső részein finom puha anyagokat találunk, és ahogy egyre lejjebb kezdünk tapogatózni, egyre keményebbek és kopogósabbak a műanyagok. A Tiguan ebben mindenképpen jobb, de a különbség nem túl nagy.
László Ferenc
Variálhatóság és okos ötletek
A divatterepjárókat sok mindenért szokás szeretni, de variálhatóság fronton kevés veszi fel közülük a versenyt a ma már nem olyan trendi egyterűekkel. A Tiguanban szerettük a sínen előre-hátra tologatható hátsó üléseket, a Karoq azonban túlmegy ezen a szinten. Az opcionális VarioFlex ülések nem egyszerűen csak mozgathatók, hanem néhány mozdulattal teljesen ki is szedhetők. Ha hátul csak ketten utaznak, akkor ki lehet venni a középső ülést, a két szélsőt pedig be lehet tolni egy kicsit középre, és máris két "elnöki" fotelt kapunk a hátsó sorban. Ha pedig furgonként használnánk a Karoqot, akkor mind a három ülés kivételével 200 liternyi extra térfogatot nyerünk.
A csomagtérajtó egyszerű láblendítéssel is nyitható, így ha csomagokkal teli kézzel közelítünk a kocsihoz, akkor is egyszerűen megoldható a nyitás. A csomagtér bal oldalán elhelyezett elhelyezett lámpa egyetlen mozdulattal kivehető és innentől kezdve elemlámpaként funkcionálhat. Hasznos, hogy az oldalzsebek nagy méretűek, és a bennük elhelyezett tárgyak akár egy gumimadzaggal is rögzíthetők. Sőt, ezenkívül még egy csukható tetejű, 20x30 centiméteres cserélhető zsákú apró szemetest is kapunk az ajtóban. És tovább sorolhatjuk: parkolójegytartó, esernyőtartó, üzemanyagbetöltőnél lévő jégkaparó, 230 V-os hálózati dugalj, az első ülések hátuljából felhajtható asztalka és elektromosan mozgatható vonóhorog is található a fedélzeten.
László Ferenc
Terepre vele!
Az Atecánál mintegy 60 kilogrammal nehezebb Kodiaq 4x4-es kivitelben is kapható. Természetesen nem pont ezzel a divatterepjáróval fogjuk móresre tanítani a Lada Nivákat, de jó tudni, hogy a Karoq terepen sem jön zavarba. A 183 milliméteres hasmagasság miatt viszonylag kicsi a fennakadás veszélye, és ha úgy érezzük, hogy nagyon laza a talaj, akkor egyetlen gombnyomás a váltóról jobbra lévő kis gombon és máris offroad módba kapcsol a hajtáslánc és az elektronika. Ilyenkor a középső kijelzőn megjelenik a kerék elforgatási szöge, az iránytű, illetve a tengerszint feletti magasság.
A váltótól balra lévő normál üzemmódváltóval Eco, Normal, Sport és Snow módba kapcsolhatunk. Ezenkívül egy személyre szabható üzemmód is a rendelkezésünkre áll: ezzel könnyen összepárosítható például a sportosra vett meghajtás a komfortosra hangolt kormányzással.
László Ferenc
Konklúzió
+ : remek formaterv, általánosan jó minőség, korrekt wellness-faktor, variálható utastér, rengeteg okos megoldás, takarékos dízelmotor.
–: az 1,5 literes benzinmotor sokat fogyaszt, lassú DSG-váltó, sok minden feláras extra, az Ateca olcsóbb.
Ha már eddig is tetszett a Kodiaq, de egyszerűen túl nagynak találtuk, akkor remek választás lehet a hasonló formaterv mellett kisebb méretű és bizonyos tekintetben okosabb Karoq. A valamilyen szinten elődnek tekinthető Yetitől eltérően ezúttal elbukjuk a teljesen egyedi, formabontó külső, de szinte borítékolható, hogy a közízlésnek jobban megfelelő és felettébb kerek szolgáltatási körrel rendelkező Karoq komolyabb karriert fut majd be a szőrös óriásról elnevezett modellnél.
Az 1 literes alapmotorú és Ambition felszereltségű Skoda Karoq alapára 6,1 millió forint. A hasonló motorú és Reference felszereltségi szintű Seat Ateca 5,5 millió forintba kerül, az 1,4 literes erőforrású és Trendline kivitelű Volkswagen Tiguan pedig minimum 7,1 millió forintot kóstál, csakúgy mint a legolcsóbb Kodiaq.
Az 1,5-ös TSI Karoq 6,6 millió forintos áron startol, a legolcsóbb dízel pedig a 6,9 millió forintos 1,6 literes modell. A 4x4-es 2 literes dízel Karoq alapára 8 millió forint.
Miért volt nagy dolog, hogy a fiatal Csehov paródiát írt róla, és hogyan segíthet a fake news felismerésében – erről beszélgettünk Szilágyi Márton irodalomtörténésszel.