Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c6988d70-62c4-4f3d-a3e3-a3c9915fe382","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az amerikai XDown egy könnyen bevethető drónt fejlesztett, ami képes csapást mérni a páncélozott járművekre, de felderítésre is alkalmas.","shortLead":"Az amerikai XDown egy könnyen bevethető drónt fejlesztett, ami képes csapást mérni a páncélozott járművekre, de...","id":"20250204_xdown-psk-amerikai-kamikaze-dron-focilabda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6988d70-62c4-4f3d-a3e3-a3c9915fe382.jpg","index":0,"item":"a34ff4bd-2c23-4d79-8fab-1e6478c41e4f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250204_xdown-psk-amerikai-kamikaze-dron-focilabda","timestamp":"2025. február. 04. 17:03","title":"250 km/h-val repül: csak el kell dobni az újfajta kamikaze drónt, ami olyan, mint egy focilabda","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec5d5fd1-1132-4835-9b99-22e2fb91f8c3","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"A ChatGPT-t a kanyarban előző DeepSeek, a tényekkel mit sem törődő magyar miniszterelnök, a döglött lovon ülő pártja és a magyar valóságot a mobiltelefonok számából leszűrő házi elemzői lapunk friss számában. Ez a Fülszöveg, az e heti HVG ajánlója.","shortLead":"A ChatGPT-t a kanyarban előző DeepSeek, a tényekkel mit sem törődő magyar miniszterelnök, a döglött lovon ülő pártja és...","id":"20250206_hvg-fulszoveg-Dobszay-Janos-Vissza-a-jovonket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec5d5fd1-1132-4835-9b99-22e2fb91f8c3.jpg","index":0,"item":"e65ee7e8-3b14-4e55-bbf2-7b8af786da19","keywords":null,"link":"/360/20250206_hvg-fulszoveg-Dobszay-Janos-Vissza-a-jovonket","timestamp":"2025. február. 06. 08:00","title":"Dobszay János: Vissza a jövőnket!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27eca3b4-c241-48fd-8302-9720c25472f4","c_author":"MTI","category":"sport","description":"A Grazer AK-nál ismét együtt dolgozhat korábbi eszéki edzőjével.","shortLead":"A Grazer AK-nál ismét együtt dolgozhat korábbi eszéki edzőjével.","id":"20250205_labdarugas-kleinheisler-laszlo-atigazolas-ausztria-grazer-ak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27eca3b4-c241-48fd-8302-9720c25472f4.jpg","index":0,"item":"d60f5547-ebb0-461e-8dbe-963389201860","keywords":null,"link":"/sport/20250205_labdarugas-kleinheisler-laszlo-atigazolas-ausztria-grazer-ak","timestamp":"2025. február. 05. 12:19","title":"Kleinheisler László az osztrák Bundesligába igazolt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7988e77c-ed98-4327-9ec1-4fb6206f1f87","c_author":"Serdült Viktória","category":"itthon","description":"Most már biztos, hogy lesz demonstráció az igazságügy függetlenségéért. A szervezők a jogállami igazságügyi jogalkotásért, a bírói véleménynyilvánítás szabadságáért és a hivatáshoz méltó bérért hívják utcára a bírákat, a bírósági dolgozókat és mindenkit, aki fontosnak tartja az ügyet. ","shortLead":"Most már biztos, hogy lesz demonstráció az igazságügy függetlenségéért. A szervezők a jogállami igazságügyi...","id":"20250205_A-Parlamenttol-az-Igazsagugyi-Miniszteriumig-vonulnak-elso-tuntetesukon-a-magyar-birok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7988e77c-ed98-4327-9ec1-4fb6206f1f87.jpg","index":0,"item":"5cd6c3d8-cfc1-48e5-b29c-9f8ca0dbd936","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_A-Parlamenttol-az-Igazsagugyi-Miniszteriumig-vonulnak-elso-tuntetesukon-a-magyar-birok","timestamp":"2025. február. 05. 14:01","title":"A Parlamenttől az Igazságügyi Minisztériumig vonulnak első tüntetésükön a magyar bírók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"403d9d67-b5a1-4fae-be00-60cf8023e7b2","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az iskolában betiltották a koreai sorozat inspirálta farsangi jelmezeket, mert nem támogatják azt az agressziót, amelyet a megjelenít.","shortLead":"Az iskolában betiltották a koreai sorozat inspirálta farsangi jelmezeket, mert nem támogatják azt az agressziót...","id":"20250206_squid-game-netflix-sorozat-farsangi-jelmez-kaposvari-iskola","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/403d9d67-b5a1-4fae-be00-60cf8023e7b2.jpg","index":0,"item":"03b73ee3-8755-4fac-8dfc-e4d7e0fa99f6","keywords":null,"link":"/elet/20250206_squid-game-netflix-sorozat-farsangi-jelmez-kaposvari-iskola","timestamp":"2025. február. 06. 07:06","title":"Tilos Squid Game szereplőnek öltözniük egy kaposvári iskola diákjainak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b2284d2b-c238-4453-864c-336bb853b2e5","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Rengeteg kritika érte a sussexi hercegnét és a férjét, amiért a Los Angeles-i tűzvészt a saját pr-juk fényezésére használták. Meghan Markle most rátett még egy lapáttal.","shortLead":"Rengeteg kritika érte a sussexi hercegnét és a férjét, amiért a Los Angeles-i tűzvészt a saját pr-juk fényezésére...","id":"20250205_meghan-markle-kalifornia-tuzvesz-instagram-video-pr","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b2284d2b-c238-4453-864c-336bb853b2e5.jpg","index":0,"item":"e0d167d4-8347-4676-9b16-e66ac6b6d2a7","keywords":null,"link":"/elet/20250205_meghan-markle-kalifornia-tuzvesz-instagram-video-pr","timestamp":"2025. február. 05. 08:53","title":"A saját nagyszerűségétől van elájulva Meghan Markle a legújabb Instagram-videójában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Trump egy zsarnok, akit elég olcsón meg lehet venni. A demokratikus világ túl fogja élni a Trump-korszakot, de nem ígérkezik egyszerűnek. Az ügy, amelyben Orbán Viktor nemcsak Putyinnal, hanem El Salvador elnökével is egy követ fúj. Sajnos, Putyinnak igaza van, amikor azt hiszi, hogy az idő neki dolgozik. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"Trump egy zsarnok, akit elég olcsón meg lehet venni. A demokratikus világ túl fogja élni a Trump-korszakot, de nem...","id":"20250206_Szijjarto-megvedte-Trump-tervet-hogy-az-USA-vegye-at-a-hatalmat-a-gazai-ovezetben-es-tegyek-azt-a-Kozel-Kelet-Rivierajava","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"baf7ea5f-b3b8-4a59-be05-da3ab176e70d","keywords":null,"link":"/360/20250206_Szijjarto-megvedte-Trump-tervet-hogy-az-USA-vegye-at-a-hatalmat-a-gazai-ovezetben-es-tegyek-azt-a-Kozel-Kelet-Rivierajava","timestamp":"2025. február. 06. 10:20","title":"Szijjártó megvédte Trump tervét, hogy az USA vegye át a hatalmat a gázai övezetben, és tegyék azt a Közel-Kelet Riviérájává","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f954158c-ec8c-43b0-93ef-f1efdb324ec2","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Vázoljuk, hogyan fest a vadonatúj Skoda Elroq kupé és szupersportos RS változata.","shortLead":"Vázoljuk, hogyan fest a vadonatúj Skoda Elroq kupé és szupersportos RS változata.","id":"20250206_latvanyos-magyar-tuningot-kapott-a-skoda-elroq-uj-villanyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f954158c-ec8c-43b0-93ef-f1efdb324ec2.jpg","index":0,"item":"203a3559-4156-40a5-939b-632277605f06","keywords":null,"link":"/cegauto/20250206_latvanyos-magyar-tuningot-kapott-a-skoda-elroq-uj-villanyauto","timestamp":"2025. február. 06. 06:41","title":"Látványos magyar tuningot kapott a Skoda új villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A stuttgarti gyártó legújabb elektromos autója a Kecskeméten gyártott A-osztály szabadidőautó változatára, a GLA-ra épül, és az ígéretek szerint akár 486 kilométert is képes megtenni csendben suhanva. Hogy ebből mennyit hoz a gyakorlatban, kiderül a tesztünkből.
A Mercedes 2018 szeptemberében mutatta be első olyan modelljét, melyet már a kezdetektől fogva csak és kizárólag elektromos hajtásláncúnak terveztek. Ez volt az EQC, melyet a piaci startját követően merészkedtünk nem a közvetlen riválisaival, hanem egy elektromos Zsigulival összevetni.
A GLC méretkategóriájában versenyző EQC sokak számára túl nagy és drága, számukra viszont jó hír, hogy megérkezett a minden tekintetben alacsonyabb kategóriában versenyző kistestvér, az EQA. A szabadidőautó kategória és a villanymotoros hajtás nagyon hasonló, azonban az EQA mégis teljesen más autó, mint az EQC – jövünk a részletekkel.
László Ferenc
Rokoni szálak
Történetünk 2018-ban, az EQC leleplezése előtt kezdődik, még pedig azzal, hogy a Mercedes bemutatta a Kecskeméten gyártott új A-osztályt. Ez ugyebár egy a Golf és az Astra méretkategóriájában versenyző kompakt, mely alapvetően remekül sikerült, de a SUV-okat követelő piac nem feltétlenül erre vágyik mostanság. Így aztán 2019 legvégén megérkezett az A-osztály szabadidőautósra hangolt változata, az új GLA.
Könnyen kikövetkeztethető, hogy bár a tengelytávolság változatlan maradt, a GLA némileg magasabb építésű, mint az A-osztály. Ez egyrészt némileg jobb terepjáró képességekkel kecsegtet, másrészt pedig azzal, hogy a padlójába könnyebben el lehet rejteni az elektromos hajtáshoz szükséges méretes akkumulátort. És máris elérkeztünk a 2021 elején debütált EQA-hoz, ami kis túlzással élve nem más, mint egy új fizimiskát és belsőégésű- helyett villanymotort kapott GLA.
László Ferenc
A két testvért oldalról a legnehezebb megkülönböztetni egymástól. Némi fogódzót jelent a tükör előtti apró EQA felirat, a fényszórók módosított profilja, illetve a teljesen új 20 colos AMG felni, melyet nemrégiben 2021 legszebb felnijének választottak meg.
A minimális hűtési igény miatt a hűtőrácsot teljesen befedték, felette pedig egy látványos fénycsík kapott helyet, melyhez hasonlóval a hátsó lámpák között is találkozhatunk. A kocsi alját a jobb légellenállás miatt leburkolták és kipufogót értelemszerűen keresve sem találunk az EQA-n.
László Ferenc
Belső értékek
Az ajtókat feltárva azonnal beleszippanthatunk a semmi máshoz nem hasonlítható Mercedes-életérzésbe. Hiába egy relatíve kicsi és olcsó típusról van szó, minden egyes négyzetcentiméteren érződik, hogy a prémium kategóriához van szerencsénk, és nem egy úgymond átlagos távol-keleti vagy francia riválisban foglalunk helyet.
A tesztautó rengeteg világos felülete nemcsak jól mutat, hanem a térérzeten is javít, és külön kiemelnénk a bőrülések egyedi perforációját, ami ugyan apróság, mégis sokat dob az utastér hangulatán. Az már más lapra tartozik, hogy a fehér bőr szinte mágnesként vonzza magára a különböző szennyeződéseket.
László Ferenc
A műszerfalon két darab 10,25 colos kijelzőt találunk, melyek képminősége kiváló és a felhasználói felületen is nehéz fogást találni. A kormányon érintőfelületek és hagyományos kezelőszervek is vannak, pozitívum, hogy a rádió hangerejét nem tapipadon, hanem érdes felületű görgővel lehet állítani. Sötétben jól mutat a személyre szabható hangulatvilágítás, ami többek közt a kesztyűtartó feletti nagyobb felületet is beragyogja.
Az akkumulátornak kell a hely, emiatt elöl 0,8, hátul 2,2 centiméterrel magasabb az üléspozíció, mint a GLA-ban, ettől függetlenül nem érezzük szűkösnek a helykínálatot: mind a fej-, mint a lábtér korrektnek mondható. A csomagtartó viszont jelentősen zsugorodott a GLA-hoz képest: 435 helyett csak 340 liternyi pakk tehető be hátulra, ráadásul a hasznos helyből a két töltőkábel is elrabol egy keveset.
Ha nagy puttonyra vágyunk, érdemes egy pillantást vetni a Kia e-Niróra, mely villany-crossover csomagtartója 451 literes.
László Ferenc
László Ferenc
Hajtóerő
Első körben egyetlen EQA 250 változatban érhető el a típus, melynek orrában egy 190 lóerős teljesítményű, illetve 375 Nm-es nyomatékú villanymotor rejtőzik. A gépháztető alatti rész kihasználtsága nem mondható jónak, mert bár a motor maga kevés helyet foglal, a többi részegység annyira szét lett szórva körülötte, hogy itt nem tudtak kialakítani egy kiegészítő csomagtartót.
Míg egy alap GLA kevesebb, mint 1,5 tonnát nyom a mérlegen, addig az EQA tömege meghaladja a 2 tonnát. Az instant nyomaték miatt gyorsításkor ezt abszolút nem érezni, kanyarodáskor és fékezéskor viszont nem lehet nem észrevenni, hogy a méretéhez képest milyen nehéz az autó. A 0-100-as sprint 8,9 másodperces gyári értékét a gyakorlatban kevesebbnek érezni, a sebességet 160 km/h-ra korlátozza az elektronika.
László Ferenc
A hőszivattyú alapáron jár, sebességváltó természetesen nincs, viszont a kormány mögött ott figyelnek egy-egy kis váltófül. Ezekkel persze nem váltani lehet, hanem azt állíthatjuk, hogy milyen erős legyen a motorfékhatás, illetve az energia-visszatermelés. Ha maximumra állítjuk a rendszert, kis túlzással élve akár a fékpedál használata nélkül autózhatunk. Ha takarékoskodni szeretnénk, arra ott az Eco mód, a maximális dinamikára vágyóknak pedig a Sport üzemmód lesz a legjobb barátjuk.
A későbbiekben érkezik az EQA sportosabb változata, melyről egyelőre annyit árult el a gyártó, hogy két motor lesz benne, és a teljesítménye eléri a 272 lóerőt. Összehasonlításképp, az EQC 408 lóerős produkciót ad elő.
László Ferenc
Hatótáv, töltés
A régebbi és igen engedékeny NEDC-szabvány szerint mérve jelen tesztalanyunk hatótávja 486 kilométer. Ez igen jól hangzik, de nem szabad abban a hitben ringatni magunkat, hogy egy feltöltéssel közel 500 kilométert is megtehetünk.
A már szigorúbb WLTP-szabvány szerinti hatótáv 426 kilométer, és ahogy az lenni szokott, a gyakorlatban ennél is szerényebb hatótávolságra lehet számítani. Tapasztalataink szerint valahol 320-330 kilométer magasságában mozog az ésszerű használat melletti hatótáv. Kis odafigyeléssel 360-380 kilométer is benne lehet a pakliban, gyakori autópályázással viszont bőven 300 kilométer alatti értékekre lehet számítani.
László Ferenc
Mindezt egy 66,5 kWh kapacitású akkumulátorral tudja az EQA. Emlékeztetőül, a nagyobb, nehezebb és erősebb EQC a maga 80 kWh-s telepével körülbelül ugyanekkora hatótávval rendelkezik, hatékonyságban tehát nem sok előrelépésnek lehetünk tanúi.
Egy normál otthoni teljes töltés több mint 30 óráig tarthat. 11 kW-os AC-töltővel 6 óra alá szelídíthető egy 10-ről 100 százalékra történő feltöltés, ha pedig 100 kW-os DC forráshoz van szerencsénk, akkor a 10-ről 80 százalékra történő töltés akár 30 perc alatt is megoldható.
–: a nagy tömeg, kisebb csomagtartó, nem túl nagy hatótáv, nincs 22 kW-os AC-töltés, magas ár.
Villanyhajtás ide vagy oda, a Németországban gyártott EQA egy minden ízében igazi Mercedes, mely a prémium életérzést maximálisan képes átadni. Hibátlannak viszont messze nem mondanánk, hiszen kevésbé praktikus, mint egy GLA, ráadásul a hajtáslánc hatékonyságán is lenne még mit javítani.
És akkor az árról eddig még nem is tettünk említést. Az EQA 250 alapára 19,4 millió forint, a jól felszerelt tesztautó pedig nem kevesebb, mint 24,6 millió forintot kóstál. Vagyis pontosan annyiba kerül, mint egy alap EQC 400.
Ha nem elvárás a prémium minőség, akkor a hasonló méretű Kia e-Niro 64 kWh-s és 204 lóerős változata már 13,3 millió forint ellenében hazavezethető, ráadásul ez a koreai versenyző még fürgébb is az EQA-nál.
A 136 lovas Mercedes GLA 180 11,9 millió forinton nyit, a 163, illetve 224 lóerős változatok alapára pedig rendre 12,6, illetve 14,8 millió forint. A benzines és villanyos világ közötti arany középutat képviselő plugin hibrid GLA 250e 15,3 millió forintos alapárral bír.