Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1d5d1b24-6bc8-4044-bfaf-6fabdfd87d29","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A TIME magazin az év 200 legjobb találmányát felvonultató listáján a divatiparral kapcsolatos innovációk is helyet kaptak. A fenntarthatóság egyre fontosabbá válik az iparágban.","shortLead":"A TIME magazin az év 200 legjobb találmányát felvonultató listáján a divatiparral kapcsolatos innovációk is helyet...","id":"20241227_2024-legjobb-talalmanyai-divatipar-fenntartahato-bor-mesterseges-intelligencia-hasznlatruha-okologiai-labnyom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1d5d1b24-6bc8-4044-bfaf-6fabdfd87d29.jpg","index":0,"item":"25cbfda1-c73c-4a40-a885-cf79288117ee","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_2024-legjobb-talalmanyai-divatipar-fenntartahato-bor-mesterseges-intelligencia-hasznlatruha-okologiai-labnyom","timestamp":"2024. december. 27. 10:03","title":"2024 legjobb találmányai: kiszámított valóság, zöld luxusbőr, könnyebb bevásárlás a neten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"34159877-eb79-482a-bb0b-e16b2a61e080","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az észt külügyminiszter szerint olyan gyakorivá váltak az efféle rongálások, hogy azokat nehéz balesetnek gondolni.","shortLead":"Az észt külügyminiszter szerint olyan gyakorivá váltak az efféle rongálások, hogy azokat nehéz balesetnek gondolni.","id":"20241227_esztorszag-balti-tenger-estlink-kabel-haditengereszet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/34159877-eb79-482a-bb0b-e16b2a61e080.jpg","index":0,"item":"43a193c3-3f94-4dc5-8d2f-23cbdebb8813","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_esztorszag-balti-tenger-estlink-kabel-haditengereszet","timestamp":"2024. december. 27. 13:10","title":"A haditengerészettel védi Észtország a megmaradt tenger alatti elektromos kábelét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76b0720d-3680-42c6-8b8c-cd19b002ac1d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Ethan Mollick, a Wharton Egyetem tanára az MI egyik legjelentősebb és legprovokatívabb értelmezőjeként azt vizsgálja, hogyan változtathatják meg a világunkat ezek az újfajta gondolkodáshoz használható eszközök. Átfogó és optimista könyvében aktuális példákon keresztül mutatja be az üzleti életet és az oktatást alapjaiban átalakító hatásukat. Arra buzdít, hogy munkatársként, társtanárként és coachként tekintsünk a mesterséges intelligenciára, és meggyőző érvekkel támasztja alá, miért elengedhetetlen a gépekkel való együttműködés képességének elsajátítása. Szemléletmódját követve átláthatjuk az MI-ben rejlő aktuális lehetőségeket, hogy adottságait egy jobb emberi jövő megteremtésére használjuk fel. A HVG Könyvek által kiadott műből több részletet is közlünk a következőkben.","shortLead":"Ethan Mollick, a Wharton Egyetem tanára az MI egyik legjelentősebb és legprovokatívabb értelmezőjeként azt vizsgálja...","id":"20241228_tarsintelligencia-4-resz-mi-ai-mesterseges-intelligenciae","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76b0720d-3680-42c6-8b8c-cd19b002ac1d.jpg","index":0,"item":"75880028-ea7f-4696-95d5-8a88f3d078a8","keywords":null,"link":"/360/20241228_tarsintelligencia-4-resz-mi-ai-mesterseges-intelligenciae","timestamp":"2024. december. 28. 18:30","title":"Hogyan éljünk együtt a mesterséges intelligenciával? – 4. rész: Hogyan alakul az MI jövője?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db538a86-78c8-4a14-9a2f-1e1d82c18b27","c_author":"Mastercard","category":"brandcontent","description":"Vitathatatlan, hogy egyre népszerűbb az okoseszközökkel történő fizetés, vagyis az, amikor vásárláskor nem a plasztik bankkártyánkat használjuk, hanem a mobilunkat vagy az okosóránkat. Szetnics László, a Mastercard digitális megoldásokért felelős igazgatója interjúnkban többek között arról beszél, mik a digitális fizetés előnyei, és mennyire egyszerű azt az okoseszközökre varázsolni.","shortLead":"Vitathatatlan, hogy egyre népszerűbb az okoseszközökkel történő fizetés, vagyis az, amikor vásárláskor nem a plasztik...","id":"20241203_Dinamikusan-no-a-mobillal-es-okosoraval-fizetok-szama","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db538a86-78c8-4a14-9a2f-1e1d82c18b27.jpg","index":0,"item":"42e7682c-494a-4e84-b47b-98be73a93efd","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241203_Dinamikusan-no-a-mobillal-es-okosoraval-fizetok-szama","timestamp":"2024. december. 28. 15:30","title":"Csak készpénzt használ? Akkor van, amire biztos nem gondolt még","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f6a1d67-beaa-4b0e-9b38-5f0c04dc4279","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg a magyar állampolgárságot, ám idén nyáron forró lett a lába alatt a talaj.","shortLead":"Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg...","id":"20241228_Hilarion-metropolita-szexualis-zaklatas-orosz-ortodox-egyhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f6a1d67-beaa-4b0e-9b38-5f0c04dc4279.jpg","index":0,"item":"7f78e4c6-9e7a-44cd-bece-3ba07684ba43","keywords":null,"link":"/elet/20241228_Hilarion-metropolita-szexualis-zaklatas-orosz-ortodox-egyhaz","timestamp":"2024. december. 28. 16:43","title":"Menesztették a magyar egyházmegye éléről a botrányairól elhíresült Hilarion metropolitát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc220ea3-9874-46c6-9a63-28fc75df1064","c_author":"Németh András","category":"elet","description":"Egyéni módon kíván boldog új évet Oroszország polgárainak néhány helyi tartalomgyártó: egy propagandafilmben előbb lelövik a Moszkva fölé bemerészkedő nyugati Mikulást, majd az orosz Télapó – Gyed Moroz – bátorítólag odaveti a rakéták kilövő katonának: Ez az, nem kellenek nekünk külföldiek az orosz égben.","shortLead":"Egyéni módon kíván boldog új évet Oroszország polgárainak néhány helyi tartalomgyártó: egy propagandafilmben előbb...","id":"20241227_Igy-lovik-le-az-oroszok-a-nyugati-Mikulast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc220ea3-9874-46c6-9a63-28fc75df1064.jpg","index":0,"item":"bc7251db-0547-4bf8-bf43-a6d1d1e5e5de","keywords":null,"link":"/elet/20241227_Igy-lovik-le-az-oroszok-a-nyugati-Mikulast","timestamp":"2024. december. 27. 18:32","title":"Egy orosz propaganda-videóban rakétával lövik ki a nyugati Mikulást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d8227d1-8a11-46cf-a7bc-950910649359","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"elet","description":"A modern konyhák számtalan feldolgozott élelmiszerrel vannak tele, amik jól tárolhatók, egyszerű felhasználni őket, bármikor feldobnak egy ételt, vagy a semmiből adnak egy reggelit, vacsorát. Hogyan vették át az uralmat?","shortLead":"A modern konyhák számtalan feldolgozott élelmiszerrel vannak tele, amik jól tárolhatók, egyszerű felhasználni őket...","id":"20241227_feldolgozott-elelmiszer-kedvenceink-titkos-tortenete","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d8227d1-8a11-46cf-a7bc-950910649359.jpg","index":0,"item":"e1533f92-6d83-4097-a527-58d919a95988","keywords":null,"link":"/elet/20241227_feldolgozott-elelmiszer-kedvenceink-titkos-tortenete","timestamp":"2024. december. 27. 18:51","title":"Miért imádjuk a háztartási kekszet? És ha még Nutella is van rajta? Kedvenceink titkos története","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b65b0fa3-2b5c-438e-b62c-fca80ea15c6b","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A minisztérium szerint az átalakítás első szakasza lezárult, ezért új vezetés kell.","shortLead":"A minisztérium szerint az átalakítás első szakasza lezárult, ezért új vezetés kell.","id":"20241227_posta-balczo-barnabas-tavozik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b65b0fa3-2b5c-438e-b62c-fca80ea15c6b.jpg","index":0,"item":"f4bc441b-3888-4791-a59c-46d75c898f7c","keywords":null,"link":"/kkv/20241227_posta-balczo-barnabas-tavozik","timestamp":"2024. december. 27. 10:12","title":"Lecserélik a Posta elnök-vezérigazgatóját, távozik Balczó Barnabás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A stuttgarti gyártó legújabb elektromos autója a Kecskeméten gyártott A-osztály szabadidőautó változatára, a GLA-ra épül, és az ígéretek szerint akár 486 kilométert is képes megtenni csendben suhanva. Hogy ebből mennyit hoz a gyakorlatban, kiderül a tesztünkből.
A Mercedes 2018 szeptemberében mutatta be első olyan modelljét, melyet már a kezdetektől fogva csak és kizárólag elektromos hajtásláncúnak terveztek. Ez volt az EQC, melyet a piaci startját követően merészkedtünk nem a közvetlen riválisaival, hanem egy elektromos Zsigulival összevetni.
A GLC méretkategóriájában versenyző EQC sokak számára túl nagy és drága, számukra viszont jó hír, hogy megérkezett a minden tekintetben alacsonyabb kategóriában versenyző kistestvér, az EQA. A szabadidőautó kategória és a villanymotoros hajtás nagyon hasonló, azonban az EQA mégis teljesen más autó, mint az EQC – jövünk a részletekkel.
László Ferenc
Rokoni szálak
Történetünk 2018-ban, az EQC leleplezése előtt kezdődik, még pedig azzal, hogy a Mercedes bemutatta a Kecskeméten gyártott új A-osztályt. Ez ugyebár egy a Golf és az Astra méretkategóriájában versenyző kompakt, mely alapvetően remekül sikerült, de a SUV-okat követelő piac nem feltétlenül erre vágyik mostanság. Így aztán 2019 legvégén megérkezett az A-osztály szabadidőautósra hangolt változata, az új GLA.
Könnyen kikövetkeztethető, hogy bár a tengelytávolság változatlan maradt, a GLA némileg magasabb építésű, mint az A-osztály. Ez egyrészt némileg jobb terepjáró képességekkel kecsegtet, másrészt pedig azzal, hogy a padlójába könnyebben el lehet rejteni az elektromos hajtáshoz szükséges méretes akkumulátort. És máris elérkeztünk a 2021 elején debütált EQA-hoz, ami kis túlzással élve nem más, mint egy új fizimiskát és belsőégésű- helyett villanymotort kapott GLA.
László Ferenc
A két testvért oldalról a legnehezebb megkülönböztetni egymástól. Némi fogódzót jelent a tükör előtti apró EQA felirat, a fényszórók módosított profilja, illetve a teljesen új 20 colos AMG felni, melyet nemrégiben 2021 legszebb felnijének választottak meg.
A minimális hűtési igény miatt a hűtőrácsot teljesen befedték, felette pedig egy látványos fénycsík kapott helyet, melyhez hasonlóval a hátsó lámpák között is találkozhatunk. A kocsi alját a jobb légellenállás miatt leburkolták és kipufogót értelemszerűen keresve sem találunk az EQA-n.
László Ferenc
Belső értékek
Az ajtókat feltárva azonnal beleszippanthatunk a semmi máshoz nem hasonlítható Mercedes-életérzésbe. Hiába egy relatíve kicsi és olcsó típusról van szó, minden egyes négyzetcentiméteren érződik, hogy a prémium kategóriához van szerencsénk, és nem egy úgymond átlagos távol-keleti vagy francia riválisban foglalunk helyet.
A tesztautó rengeteg világos felülete nemcsak jól mutat, hanem a térérzeten is javít, és külön kiemelnénk a bőrülések egyedi perforációját, ami ugyan apróság, mégis sokat dob az utastér hangulatán. Az már más lapra tartozik, hogy a fehér bőr szinte mágnesként vonzza magára a különböző szennyeződéseket.
László Ferenc
A műszerfalon két darab 10,25 colos kijelzőt találunk, melyek képminősége kiváló és a felhasználói felületen is nehéz fogást találni. A kormányon érintőfelületek és hagyományos kezelőszervek is vannak, pozitívum, hogy a rádió hangerejét nem tapipadon, hanem érdes felületű görgővel lehet állítani. Sötétben jól mutat a személyre szabható hangulatvilágítás, ami többek közt a kesztyűtartó feletti nagyobb felületet is beragyogja.
Az akkumulátornak kell a hely, emiatt elöl 0,8, hátul 2,2 centiméterrel magasabb az üléspozíció, mint a GLA-ban, ettől függetlenül nem érezzük szűkösnek a helykínálatot: mind a fej-, mint a lábtér korrektnek mondható. A csomagtartó viszont jelentősen zsugorodott a GLA-hoz képest: 435 helyett csak 340 liternyi pakk tehető be hátulra, ráadásul a hasznos helyből a két töltőkábel is elrabol egy keveset.
Ha nagy puttonyra vágyunk, érdemes egy pillantást vetni a Kia e-Niróra, mely villany-crossover csomagtartója 451 literes.
László Ferenc
László Ferenc
Hajtóerő
Első körben egyetlen EQA 250 változatban érhető el a típus, melynek orrában egy 190 lóerős teljesítményű, illetve 375 Nm-es nyomatékú villanymotor rejtőzik. A gépháztető alatti rész kihasználtsága nem mondható jónak, mert bár a motor maga kevés helyet foglal, a többi részegység annyira szét lett szórva körülötte, hogy itt nem tudtak kialakítani egy kiegészítő csomagtartót.
Míg egy alap GLA kevesebb, mint 1,5 tonnát nyom a mérlegen, addig az EQA tömege meghaladja a 2 tonnát. Az instant nyomaték miatt gyorsításkor ezt abszolút nem érezni, kanyarodáskor és fékezéskor viszont nem lehet nem észrevenni, hogy a méretéhez képest milyen nehéz az autó. A 0-100-as sprint 8,9 másodperces gyári értékét a gyakorlatban kevesebbnek érezni, a sebességet 160 km/h-ra korlátozza az elektronika.
László Ferenc
A hőszivattyú alapáron jár, sebességváltó természetesen nincs, viszont a kormány mögött ott figyelnek egy-egy kis váltófül. Ezekkel persze nem váltani lehet, hanem azt állíthatjuk, hogy milyen erős legyen a motorfékhatás, illetve az energia-visszatermelés. Ha maximumra állítjuk a rendszert, kis túlzással élve akár a fékpedál használata nélkül autózhatunk. Ha takarékoskodni szeretnénk, arra ott az Eco mód, a maximális dinamikára vágyóknak pedig a Sport üzemmód lesz a legjobb barátjuk.
A későbbiekben érkezik az EQA sportosabb változata, melyről egyelőre annyit árult el a gyártó, hogy két motor lesz benne, és a teljesítménye eléri a 272 lóerőt. Összehasonlításképp, az EQC 408 lóerős produkciót ad elő.
László Ferenc
Hatótáv, töltés
A régebbi és igen engedékeny NEDC-szabvány szerint mérve jelen tesztalanyunk hatótávja 486 kilométer. Ez igen jól hangzik, de nem szabad abban a hitben ringatni magunkat, hogy egy feltöltéssel közel 500 kilométert is megtehetünk.
A már szigorúbb WLTP-szabvány szerinti hatótáv 426 kilométer, és ahogy az lenni szokott, a gyakorlatban ennél is szerényebb hatótávolságra lehet számítani. Tapasztalataink szerint valahol 320-330 kilométer magasságában mozog az ésszerű használat melletti hatótáv. Kis odafigyeléssel 360-380 kilométer is benne lehet a pakliban, gyakori autópályázással viszont bőven 300 kilométer alatti értékekre lehet számítani.
László Ferenc
Mindezt egy 66,5 kWh kapacitású akkumulátorral tudja az EQA. Emlékeztetőül, a nagyobb, nehezebb és erősebb EQC a maga 80 kWh-s telepével körülbelül ugyanekkora hatótávval rendelkezik, hatékonyságban tehát nem sok előrelépésnek lehetünk tanúi.
Egy normál otthoni teljes töltés több mint 30 óráig tarthat. 11 kW-os AC-töltővel 6 óra alá szelídíthető egy 10-ről 100 százalékra történő feltöltés, ha pedig 100 kW-os DC forráshoz van szerencsénk, akkor a 10-ről 80 százalékra történő töltés akár 30 perc alatt is megoldható.
–: a nagy tömeg, kisebb csomagtartó, nem túl nagy hatótáv, nincs 22 kW-os AC-töltés, magas ár.
Villanyhajtás ide vagy oda, a Németországban gyártott EQA egy minden ízében igazi Mercedes, mely a prémium életérzést maximálisan képes átadni. Hibátlannak viszont messze nem mondanánk, hiszen kevésbé praktikus, mint egy GLA, ráadásul a hajtáslánc hatékonyságán is lenne még mit javítani.
És akkor az árról eddig még nem is tettünk említést. Az EQA 250 alapára 19,4 millió forint, a jól felszerelt tesztautó pedig nem kevesebb, mint 24,6 millió forintot kóstál. Vagyis pontosan annyiba kerül, mint egy alap EQC 400.
Ha nem elvárás a prémium minőség, akkor a hasonló méretű Kia e-Niro 64 kWh-s és 204 lóerős változata már 13,3 millió forint ellenében hazavezethető, ráadásul ez a koreai versenyző még fürgébb is az EQA-nál.
A 136 lovas Mercedes GLA 180 11,9 millió forinton nyit, a 163, illetve 224 lóerős változatok alapára pedig rendre 12,6, illetve 14,8 millió forint. A benzines és villanyos világ közötti arany középutat képviselő plugin hibrid GLA 250e 15,3 millió forintos alapárral bír.
Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg a magyar állampolgárságot, ám idén nyáron forró lett a lába alatt a talaj.