Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6b1019e1-d05f-4df0-840e-ac177399308a","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A sportolás pozitív hatásai közismertek. Egy friss kutatás egy újabb adalékra világít rá ezzel kapcsolatban: az állóképességi sportok, például a futás vagy az úszás hatására a szervezet sajátos módon kezdi kezelni a telített zsírokat.","shortLead":"A sportolás pozitív hatásai közismertek. Egy friss kutatás egy újabb adalékra világít rá ezzel kapcsolatban...","id":"20241227_allokepessegi-sportok-zsiregetes-sportoloi-paradoxon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b1019e1-d05f-4df0-840e-ac177399308a.jpg","index":0,"item":"87eb8151-74b2-47b6-ab66-09d0defb70b3","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_allokepessegi-sportok-zsiregetes-sportoloi-paradoxon","timestamp":"2024. december. 27. 08:03","title":"Másképp égeti a zsírokat azoknak a szervezete, akik ilyen mozgást végeznek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c36e10b8-9a41-4187-af75-c08b5edef83c","c_author":"Fetter Dóra","category":"360","description":"Van, aki túlaggódja, és van, aki félvállról veszi a ránk leselkedő veszélyeket, legyen szó háborúról, klímakatasztrófáról vagy csak egy kiadós áramszünetről. A kormány háborús veszélyről beszél, de nem tartja fontosnak az ország, az emberek felkészítését váratlan helyzetekre. Vasárus Gábort, a Hun-Ren KRTK Regionális Kutatások Intézete tudományos munkatársát arról kérdeztük, mit lehetne tenni azért, hogy valóban senkit ne érjen készületlenül, ha jönne a baj.","shortLead":"Van, aki túlaggódja, és van, aki félvállról veszi a ránk leselkedő veszélyeket, legyen szó háborúról...","id":"20241228_prepperek-veszelyhelyzet-haboru-katasztrofa-felkeszules-tulelocsomag-vasarus-gabor-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c36e10b8-9a41-4187-af75-c08b5edef83c.jpg","index":0,"item":"9e7d3f9e-6ea2-4da1-9043-60f8d4aa9395","keywords":null,"link":"/360/20241228_prepperek-veszelyhelyzet-haboru-katasztrofa-felkeszules-tulelocsomag-vasarus-gabor-interju","timestamp":"2024. december. 28. 07:00","title":"„Három kérdés, és kiderül, felkészültek vagyunk-e váratlan vészhelyzetekre – ezen a teszten a lakosság fele elvérezne”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d8ac8e1a-c984-4f9e-ad67-cd0c1090f9e1","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Washington szankciókat vezetett be Bidzina Ivanisvili a grúziai kormányzó párt, a Grúz Álom alapítója és tiszteletbeli elnöke ellen – jelentette be Antony Blinken amerikai külügyminiszter. Ivanisvili ellen az EU is vezetett már be szankciókat, a büntetőintézkedéseket egyedül Orbán Viktor, a grúz politikus szövetségese ellenezte.","shortLead":"Washington szankciókat vezetett be Bidzina Ivanisvili a grúziai kormányzó párt, a Grúz Álom alapítója és tiszteletbeli...","id":"20241227_Az-USA-szankcios-listara-vette-Bidzina-Ivanisvilit-a-gruziai-kormanyzo-part-alapitojat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8ac8e1a-c984-4f9e-ad67-cd0c1090f9e1.jpg","index":0,"item":"f521de6c-123f-4b2d-950e-21440176077e","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_Az-USA-szankcios-listara-vette-Bidzina-Ivanisvilit-a-gruziai-kormanyzo-part-alapitojat","timestamp":"2024. december. 27. 21:33","title":"Az USA szankciós listára vette Bidzina Ivanisvilit, a grúziai kormányzó párt alapítóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"86d5cbe8-bcbc-4574-980b-49e266dcaa6f","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A köztársasági elnök szerint mi még komolyan vesszük a karácsonyt, „ellentétben Európa nyugati felével”.","shortLead":"A köztársasági elnök szerint mi még komolyan vesszük a karácsonyt, „ellentétben Európa nyugati felével”.","id":"20241226_sulyok-tamas-karacsonyi-beszed","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86d5cbe8-bcbc-4574-980b-49e266dcaa6f.jpg","index":0,"item":"b7e1468b-ad85-498d-a4e2-879b8826edd5","keywords":null,"link":"/itthon/20241226_sulyok-tamas-karacsonyi-beszed","timestamp":"2024. december. 26. 13:55","title":"Nem lesz újévkor államfői beszéd, helyette karácsonykor szónokol Sulyok Tamás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e40e5f9-bc86-498f-8235-9b0b02e3c950","c_author":"Földes András","category":"vilag","description":"Hogy történhetett, hogy Izrael Libanont bombázta, de Szíriában dőlt meg a rezsim? A legfeszültebb időszakban utaztam az ostromlott országba, ahol közelről láttam a Hezbollah elleni háborút. Miért támogatja a libanoniak egy része Izraelt? Hogyan ejtette túszul a Hezbollah egész Libanont? Hogy lehet kilőni egyetlen emeletet egy toronyházból? Szellemvárosokban forgattam, ahol nem csak a bombázásoktól, de a lincselésre kész lakóktól is tartani kellett. Nézze meg Földes András teljes riportfilmjét.","shortLead":"Hogy történhetett, hogy Izrael Libanont bombázta, de Szíriában dőlt meg a rezsim? A legfeszültebb időszakban utaztam...","id":"20241227_Libanonban-ertettem-meg-hogy-durvulhatott-be-ennyire-a-Kozel-Kelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e40e5f9-bc86-498f-8235-9b0b02e3c950.jpg","index":0,"item":"a1fdd66d-9969-4108-8fe9-567060565cad","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_Libanonban-ertettem-meg-hogy-durvulhatott-be-ennyire-a-Kozel-Kelet","timestamp":"2024. december. 27. 16:27","title":"Libanonban értettem meg, hogyan durvulhatott be ennyire a Közel-Kelet - Földes András videója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"edf1422c-eb18-4920-86a0-a7c19909d962","c_author":"MTI","category":"sport","description":"Az Union Berlin utoljára október 20-án tudott győzni, megváltak a dán edzőtől.","shortLead":"Az Union Berlin utoljára október 20-án tudott győzni, megváltak a dán edzőtől.","id":"20241227_Menesztettek-Schaferek-edzojet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/edf1422c-eb18-4920-86a0-a7c19909d962.jpg","index":0,"item":"73748008-5f76-4c5f-91cc-756c18b7fae9","keywords":null,"link":"/sport/20241227_Menesztettek-Schaferek-edzojet","timestamp":"2024. december. 27. 20:31","title":"Menesztették Schäferék edzőjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e75d70e2-72a6-4ead-a1e4-d9df9bafcf84","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók egy olyan technológiával rukkoltak ki, amelyik képes helyettesíteni a szilíciumot, azonban a működéshez sokkal jobb az energiahatékonysága. Emellett a helyigénye is jóval szerényebb, így nem igazán érdekli a Moore-törvény.","shortLead":"Amerikai kutatók egy olyan technológiával rukkoltak ki, amelyik képes helyettesíteni a szilíciumot, azonban...","id":"20241227_fuggoleges-elrendezesu-3d-tranzisztorok-moore-torveny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e75d70e2-72a6-4ead-a1e4-d9df9bafcf84.jpg","index":0,"item":"a2733841-46b3-4c18-a851-aa41cde1d2cc","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_fuggoleges-elrendezesu-3d-tranzisztorok-moore-torveny","timestamp":"2024. december. 27. 16:03","title":"Itt vannak a tranzisztorok, amelyek fittyet hánynak a Moore-törvényre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c632f67-cc01-47bb-a20a-81beb58f5531","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A légicsapásokban többen életüket vesztették.","shortLead":"A légicsapásokban többen életüket vesztették.","id":"20241226_Izrael-huszi-celpontokra-mert-csapast-Jemenben-kis-hijan-a-WHO-ott-tartozkodo-foigazgatojat-is-eltalaltak-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c632f67-cc01-47bb-a20a-81beb58f5531.jpg","index":0,"item":"704465a9-030a-4338-af6a-ab56038e141c","keywords":null,"link":"/vilag/20241226_Izrael-huszi-celpontokra-mert-csapast-Jemenben-kis-hijan-a-WHO-ott-tartozkodo-foigazgatojat-is-eltalaltak-ebx","timestamp":"2024. december. 26. 17:52","title":"Izrael húszi célpontokra mért csapást Jemenben, kis híján a WHO ott tartózkodó főigazgatóját is eltalálták","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A stuttgarti gyártó legújabb elektromos autója a Kecskeméten gyártott A-osztály szabadidőautó változatára, a GLA-ra épül, és az ígéretek szerint akár 486 kilométert is képes megtenni csendben suhanva. Hogy ebből mennyit hoz a gyakorlatban, kiderül a tesztünkből.
A Mercedes 2018 szeptemberében mutatta be első olyan modelljét, melyet már a kezdetektől fogva csak és kizárólag elektromos hajtásláncúnak terveztek. Ez volt az EQC, melyet a piaci startját követően merészkedtünk nem a közvetlen riválisaival, hanem egy elektromos Zsigulival összevetni.
A GLC méretkategóriájában versenyző EQC sokak számára túl nagy és drága, számukra viszont jó hír, hogy megérkezett a minden tekintetben alacsonyabb kategóriában versenyző kistestvér, az EQA. A szabadidőautó kategória és a villanymotoros hajtás nagyon hasonló, azonban az EQA mégis teljesen más autó, mint az EQC – jövünk a részletekkel.
László Ferenc
Rokoni szálak
Történetünk 2018-ban, az EQC leleplezése előtt kezdődik, még pedig azzal, hogy a Mercedes bemutatta a Kecskeméten gyártott új A-osztályt. Ez ugyebár egy a Golf és az Astra méretkategóriájában versenyző kompakt, mely alapvetően remekül sikerült, de a SUV-okat követelő piac nem feltétlenül erre vágyik mostanság. Így aztán 2019 legvégén megérkezett az A-osztály szabadidőautósra hangolt változata, az új GLA.
Könnyen kikövetkeztethető, hogy bár a tengelytávolság változatlan maradt, a GLA némileg magasabb építésű, mint az A-osztály. Ez egyrészt némileg jobb terepjáró képességekkel kecsegtet, másrészt pedig azzal, hogy a padlójába könnyebben el lehet rejteni az elektromos hajtáshoz szükséges méretes akkumulátort. És máris elérkeztünk a 2021 elején debütált EQA-hoz, ami kis túlzással élve nem más, mint egy új fizimiskát és belsőégésű- helyett villanymotort kapott GLA.
László Ferenc
A két testvért oldalról a legnehezebb megkülönböztetni egymástól. Némi fogódzót jelent a tükör előtti apró EQA felirat, a fényszórók módosított profilja, illetve a teljesen új 20 colos AMG felni, melyet nemrégiben 2021 legszebb felnijének választottak meg.
A minimális hűtési igény miatt a hűtőrácsot teljesen befedték, felette pedig egy látványos fénycsík kapott helyet, melyhez hasonlóval a hátsó lámpák között is találkozhatunk. A kocsi alját a jobb légellenállás miatt leburkolták és kipufogót értelemszerűen keresve sem találunk az EQA-n.
László Ferenc
Belső értékek
Az ajtókat feltárva azonnal beleszippanthatunk a semmi máshoz nem hasonlítható Mercedes-életérzésbe. Hiába egy relatíve kicsi és olcsó típusról van szó, minden egyes négyzetcentiméteren érződik, hogy a prémium kategóriához van szerencsénk, és nem egy úgymond átlagos távol-keleti vagy francia riválisban foglalunk helyet.
A tesztautó rengeteg világos felülete nemcsak jól mutat, hanem a térérzeten is javít, és külön kiemelnénk a bőrülések egyedi perforációját, ami ugyan apróság, mégis sokat dob az utastér hangulatán. Az már más lapra tartozik, hogy a fehér bőr szinte mágnesként vonzza magára a különböző szennyeződéseket.
László Ferenc
A műszerfalon két darab 10,25 colos kijelzőt találunk, melyek képminősége kiváló és a felhasználói felületen is nehéz fogást találni. A kormányon érintőfelületek és hagyományos kezelőszervek is vannak, pozitívum, hogy a rádió hangerejét nem tapipadon, hanem érdes felületű görgővel lehet állítani. Sötétben jól mutat a személyre szabható hangulatvilágítás, ami többek közt a kesztyűtartó feletti nagyobb felületet is beragyogja.
Az akkumulátornak kell a hely, emiatt elöl 0,8, hátul 2,2 centiméterrel magasabb az üléspozíció, mint a GLA-ban, ettől függetlenül nem érezzük szűkösnek a helykínálatot: mind a fej-, mint a lábtér korrektnek mondható. A csomagtartó viszont jelentősen zsugorodott a GLA-hoz képest: 435 helyett csak 340 liternyi pakk tehető be hátulra, ráadásul a hasznos helyből a két töltőkábel is elrabol egy keveset.
Ha nagy puttonyra vágyunk, érdemes egy pillantást vetni a Kia e-Niróra, mely villany-crossover csomagtartója 451 literes.
László Ferenc
László Ferenc
Hajtóerő
Első körben egyetlen EQA 250 változatban érhető el a típus, melynek orrában egy 190 lóerős teljesítményű, illetve 375 Nm-es nyomatékú villanymotor rejtőzik. A gépháztető alatti rész kihasználtsága nem mondható jónak, mert bár a motor maga kevés helyet foglal, a többi részegység annyira szét lett szórva körülötte, hogy itt nem tudtak kialakítani egy kiegészítő csomagtartót.
Míg egy alap GLA kevesebb, mint 1,5 tonnát nyom a mérlegen, addig az EQA tömege meghaladja a 2 tonnát. Az instant nyomaték miatt gyorsításkor ezt abszolút nem érezni, kanyarodáskor és fékezéskor viszont nem lehet nem észrevenni, hogy a méretéhez képest milyen nehéz az autó. A 0-100-as sprint 8,9 másodperces gyári értékét a gyakorlatban kevesebbnek érezni, a sebességet 160 km/h-ra korlátozza az elektronika.
László Ferenc
A hőszivattyú alapáron jár, sebességváltó természetesen nincs, viszont a kormány mögött ott figyelnek egy-egy kis váltófül. Ezekkel persze nem váltani lehet, hanem azt állíthatjuk, hogy milyen erős legyen a motorfékhatás, illetve az energia-visszatermelés. Ha maximumra állítjuk a rendszert, kis túlzással élve akár a fékpedál használata nélkül autózhatunk. Ha takarékoskodni szeretnénk, arra ott az Eco mód, a maximális dinamikára vágyóknak pedig a Sport üzemmód lesz a legjobb barátjuk.
A későbbiekben érkezik az EQA sportosabb változata, melyről egyelőre annyit árult el a gyártó, hogy két motor lesz benne, és a teljesítménye eléri a 272 lóerőt. Összehasonlításképp, az EQC 408 lóerős produkciót ad elő.
László Ferenc
Hatótáv, töltés
A régebbi és igen engedékeny NEDC-szabvány szerint mérve jelen tesztalanyunk hatótávja 486 kilométer. Ez igen jól hangzik, de nem szabad abban a hitben ringatni magunkat, hogy egy feltöltéssel közel 500 kilométert is megtehetünk.
A már szigorúbb WLTP-szabvány szerinti hatótáv 426 kilométer, és ahogy az lenni szokott, a gyakorlatban ennél is szerényebb hatótávolságra lehet számítani. Tapasztalataink szerint valahol 320-330 kilométer magasságában mozog az ésszerű használat melletti hatótáv. Kis odafigyeléssel 360-380 kilométer is benne lehet a pakliban, gyakori autópályázással viszont bőven 300 kilométer alatti értékekre lehet számítani.
László Ferenc
Mindezt egy 66,5 kWh kapacitású akkumulátorral tudja az EQA. Emlékeztetőül, a nagyobb, nehezebb és erősebb EQC a maga 80 kWh-s telepével körülbelül ugyanekkora hatótávval rendelkezik, hatékonyságban tehát nem sok előrelépésnek lehetünk tanúi.
Egy normál otthoni teljes töltés több mint 30 óráig tarthat. 11 kW-os AC-töltővel 6 óra alá szelídíthető egy 10-ről 100 százalékra történő feltöltés, ha pedig 100 kW-os DC forráshoz van szerencsénk, akkor a 10-ről 80 százalékra történő töltés akár 30 perc alatt is megoldható.
–: a nagy tömeg, kisebb csomagtartó, nem túl nagy hatótáv, nincs 22 kW-os AC-töltés, magas ár.
Villanyhajtás ide vagy oda, a Németországban gyártott EQA egy minden ízében igazi Mercedes, mely a prémium életérzést maximálisan képes átadni. Hibátlannak viszont messze nem mondanánk, hiszen kevésbé praktikus, mint egy GLA, ráadásul a hajtáslánc hatékonyságán is lenne még mit javítani.
És akkor az árról eddig még nem is tettünk említést. Az EQA 250 alapára 19,4 millió forint, a jól felszerelt tesztautó pedig nem kevesebb, mint 24,6 millió forintot kóstál. Vagyis pontosan annyiba kerül, mint egy alap EQC 400.
Ha nem elvárás a prémium minőség, akkor a hasonló méretű Kia e-Niro 64 kWh-s és 204 lóerős változata már 13,3 millió forint ellenében hazavezethető, ráadásul ez a koreai versenyző még fürgébb is az EQA-nál.
A 136 lovas Mercedes GLA 180 11,9 millió forinton nyit, a 163, illetve 224 lóerős változatok alapára pedig rendre 12,6, illetve 14,8 millió forint. A benzines és villanyos világ közötti arany középutat képviselő plugin hibrid GLA 250e 15,3 millió forintos alapárral bír.
Európában elsőként Pesten, 1872-ben jött létre gyakorlógimnázium, ahol az egyetem utolsó éveiben járó tanárjelöltek gyakorlati tapasztalatot szerezhettek a tanításban. Az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium elődje sok mindenben megelőzte a korát, újszerű pedagógiai módszereiket azonban a kezdetben sokan kétkedve fogadták.
Van, aki túlaggódja, és van, aki félvállról veszi a ránk leselkedő veszélyeket. A kormány háborús veszélyről beszél, de nem tartja fontosnak az ország, az emberek felkészítését váratlan helyzetekre.