Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"134757a4-a1ee-4401-80b4-6f5d8bfd3199","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Aktívan használják kiberbűnözők azt a megoldást, amely során a felhasználó csak akkor tud kilépni a Chrome böngésző egy speciális módjából, ha beírja a Google-fiókhoz tartozó jelszavát. Szerencsére több módon is lehet védekezni az adatlopás ellen.","shortLead":"Aktívan használják kiberbűnözők azt a megoldást, amely során a felhasználó csak akkor tud kilépni a Chrome böngésző...","id":"20241127_google-chrome-bongeszo-kioszk-mod-jelszo-ellopasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/134757a4-a1ee-4401-80b4-6f5d8bfd3199.jpg","index":0,"item":"fd48a842-2d72-4d91-89d1-e42d0d3147c6","keywords":null,"link":"/tudomany/20241127_google-chrome-bongeszo-kioszk-mod-jelszo-ellopasa","timestamp":"2024. november. 27. 08:03","title":"Ha így kérik a Chrome-ban a jelszavát, nehogy beírja – mutatjuk, mit kell tennie helyette","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"69e97e57-8f7e-4fae-9df6-63cb3292b218","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A vizsgálatok harmadik fázisában nem teljesített jobban a placebónál a Cassava Sciences kísérleti gyógyszere, aminek a fejlesztése már eddig is botrányoktól volt hangos.","shortLead":"A vizsgálatok harmadik fázisában nem teljesített jobban a placebónál a Cassava Sciences kísérleti gyógyszere, aminek...","id":"20241127_alzheimer-gyogyszer-kutatas-kudarc-cassava-sciences","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/69e97e57-8f7e-4fae-9df6-63cb3292b218.jpg","index":0,"item":"579ee6b7-ba14-43b4-ae36-12bf63046cc6","keywords":null,"link":"/tudomany/20241127_alzheimer-gyogyszer-kutatas-kudarc-cassava-sciences","timestamp":"2024. november. 27. 13:03","title":"Látványos kudarcot vallott az egyik kísérleti Alzheimer-gyógyszer","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49c09f61-14a1-423b-89b7-1a41e406a6dd","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem szokott jó vége lenni a ilyesminek, ha valaki rendszeresen így közlekedik. ","shortLead":"Nem szokott jó vége lenni a ilyesminek, ha valaki rendszeresen így közlekedik. ","id":"20241126_szaguldott-egy-rolleres-az-autosok-elott-a-Vaci-uton-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49c09f61-14a1-423b-89b7-1a41e406a6dd.jpg","index":0,"item":"44b7370f-4e9b-4852-9017-83d624127169","keywords":null,"link":"/cegauto/20241126_szaguldott-egy-rolleres-az-autosok-elott-a-Vaci-uton-video","timestamp":"2024. november. 26. 07:57","title":"80 km/h-val száguldott egy rolleres az autósok előtt a Váci úton – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"18a096c0-54a3-40d4-a936-d0d70af935f3","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Főként tüzérségi és légvédelmi eszközökre van szüksége Kijevnek.","shortLead":"Főként tüzérségi és légvédelmi eszközökre van szüksége Kijevnek.","id":"20241127_del-korea-fegyversegely-targyalas-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18a096c0-54a3-40d4-a936-d0d70af935f3.jpg","index":0,"item":"bbf76e7c-7915-4ff8-ab64-6be860eb4fa3","keywords":null,"link":"/vilag/20241127_del-korea-fegyversegely-targyalas-ukrajna","timestamp":"2024. november. 27. 09:53","title":"Dél-koreai fegyversegélyről tárgyalnak az ukránok Szöulban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe5b9f0d-b7f8-4347-a09d-2b611cbd76a9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Eredetileg 2025-ben indította volna útnak a NASA a Dragonfly-projektet, ezt azonban a költségvetés megnyirbálása miatt el kellett halasztani. Most úgy tűnik, megvan az új indítási dátum.","shortLead":"Eredetileg 2025-ben indította volna útnak a NASA a Dragonfly-projektet, ezt azonban a költségvetés megnyirbálása miatt...","id":"20241127_nasa-dragonfly-szaturnusz-holdja-titan-spacex","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe5b9f0d-b7f8-4347-a09d-2b611cbd76a9.jpg","index":0,"item":"0ad2db2a-92fe-4eb5-a1f3-f5dbf3026c3a","keywords":null,"link":"/tudomany/20241127_nasa-dragonfly-szaturnusz-holdja-titan-spacex","timestamp":"2024. november. 27. 18:03","title":"2028-ban elindít egy rakétát a SpaceX, és ami utána jön, az mindennél fontosabb lesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c2a05e97-d98f-4bfc-87bd-f358b80e9d44","c_author":"Rácz Gergő","category":"gazdasag","description":"Nagyon távlatinak tűnik az a növekedési ív a gadaságban, amivel a kormányzat érvel, ezzel együtt is kétségtelen, hogy adottak a növekedési kilátások. Az Erste Bank aktuális prognózisa szerint sok, leginkább bizalmi alapú kérdőjel merül fel a gazdaságban, és emiatt összességében a következő években is visszafogottabb növekedést várnak, mint amit a gazdasági kormányzat remél.","shortLead":"Nagyon távlatinak tűnik az a növekedési ív a gadaságban, amivel a kormányzat érvel, ezzel együtt is kétségtelen...","id":"20241127_Tul-optimista-a-kormany-de-az-Erste-szerint-ketsegbe-se-kell-esni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c2a05e97-d98f-4bfc-87bd-f358b80e9d44.jpg","index":0,"item":"1460dda9-55d5-4120-8039-bc215bd34248","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241127_Tul-optimista-a-kormany-de-az-Erste-szerint-ketsegbe-se-kell-esni","timestamp":"2024. november. 27. 16:12","title":"Túl optimista a kormány, de az Erste szerint nincs ok kétségbe esni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9bf2616f-871c-49db-9765-e50378058cd9","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"tudomany","description":"Az Epsilon S rendkívül fontos a japán űrprogram önállóságának biztosítása érdekében.","shortLead":"Az Epsilon S rendkívül fontos a japán űrprogram önállóságának biztosítása érdekében.","id":"20241126_epsilon-s-japan-raketa-felrobbant-hajtomu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9bf2616f-871c-49db-9765-e50378058cd9.jpg","index":0,"item":"11722b9f-9a50-4076-88d3-9e2fcba02a1e","keywords":null,"link":"/tudomany/20241126_epsilon-s-japan-raketa-felrobbant-hajtomu","timestamp":"2024. november. 26. 18:19","title":"Felrobbant és kigyulladt a japánok új rakétája, megszakították a tesztelést – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ba4f5b9-2fcb-4918-b1af-af451912190d","c_author":"HVG","category":"elet","description":"130 kilométer/órás széllökésekre számítanak.","shortLead":"130 kilométer/órás széllökésekre számítanak.","id":"20241127_hollandia-schiphol-jarattorles-vihar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ba4f5b9-2fcb-4918-b1af-af451912190d.jpg","index":0,"item":"5a27bc82-8371-4744-98e4-3dc221140156","keywords":null,"link":"/elet/20241127_hollandia-schiphol-jarattorles-vihar","timestamp":"2024. november. 27. 14:24","title":"Budapesti járatot is töröltek vihar miatt az amszterdami repülőtéren","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Megindult a felszámolási eljárás a Malév ellen: a cégben alig van bármiféle érték. Ezzel szemben százmilliárdos a hitelezői tartozás, amit ki kellene egyenlíteni.
Gyakorlatilag nincs semmi a Malév Zrt.-ben, ami jelentős vagyonelemet képviselne. A reptéri leszállási jogok a cég leállásával megszűntek, és azok sem képviselnek egy működő cég hiányában valós értéket. Nem igaz az sem, hogy a Malévnak lennének ingatlanai: a reptéren és a Lurdy Házban is csak bérleményei vannak. A cégben legfeljebb az irodai eszközök, számítógépek és szoftverek értékesíthetőek.
A repülőterekre érvényes leszállási jogok és az ún. résidők (slotok), azaz a le- és felszállásra rendelkezésre álló időpontok a felszámolási eljárással lényegében elvesztek. Ezeknek az értéket az adta, hogy a Malévnak történelmi okokból számos város esetében kereskedelmileg nagyon kedvező időpontban voltak reptérhasználati jogai: egy Frankfurt-Budapest reggeli kilenc órás időpontot például a nyári és téli időszámítástól függetlenül folyamatosan, évtizedeken át fenntarthatta.
Ám ezek a slotok csak egy működő cég esetében értékesek: az Alitalia megoldásához hasonló slotcserét (amikor az egyik megszűnő állami cégből egy új állami cégbe tették át ezeket a jogokat) az Európai Bizottság ma már nem engedne - egy nem állami céget pedig nem sikerült gründolni a leállás előtt. Ennek megfelelően értékesíteni sem lehetne ezeket a slotokat: amikor 2006-ban a British Airways kétmilliárdot fizetett a Malév heathrow-i slotjáért, akkor a Malév ezeket a résidőket még kitöltötte. Vagyis most innen se várhatóak bevételek.
Malév
Mindez különösen azért érdekes, mert hétfőn, mint ahogy a Cégközlönyben megjelent, elindult a felszámolási eljárás a Malév Zrt.-vel szemben. A felszámolást a Hitelintézeti Felszámoló Nonprofit Kft. vezényli le, az államilag felügyelt eljárás megindítását a Fővárosi Bíróságon egy százhalombattai cég kezdeményezte. A megbízott vagyonfelügyelő, Varga Jenő több, egymástól független forrás szerint is az egyik legjobb, legtöbb tapasztalattal rendelkező szakember Magyarországon.
Milliárdos tartozások
Az üres halmazzal szemben ugyanakkor jelentős tartozások sorakoznak. A cég 88 milliárd forinttal tartozik az államnak, mert elvileg vissza kellene fizetnie azt az összeget, amit 2007 és 2010 között kapott állami támogatásként – az Európai Bizottság ezt a támogatást minősítette tiltottnak, voltaképp ez vezetett ahhoz a döntéshez, hogy a társaságot a jelenlegi formában nem lehet megmenteni. (Ha egyébként el tud indulni egy új társaság, amely állami támogatás nélkül működik, akkor a régi Malévnak ezt a pénzt nem kell visszafizetnie.)
A már visszaadott Malév-gépek lízingcégével, az ILFC-vel szemben is van egy 110 millió dolláros tartozás, ami az elmaradt karbantartási díjakat fedezi. Ezenkívül 120 millió euróval tartozik a Malév a fő finanszírozójának és ötszázalékos tulajdonosának, a Vnyesekonombanknak (VEB), amelyhez a kormány az utolsó pillanatig reményeket fűzött, hogy az átmenetet finanszírozni fogják, míg nem áll fel egy új társaság. (Sőt, az orosz lapok a leállást követően is arról cikkeztek, hogy a VEB megállapodott végül a magyarokkal erről, amit hivatalosan idehaza nem erősítettek meg és nem is cáfoltak.)
A február 3-án leállt légitársaság kötelezettségei között összesen mintegy 25 millió eurót tesznek ki a már lejárt szállítói tartozások, ebből több mint 14 millió euróval a Budapest Airportnak (BA) tartozik a Malév. Ezen túlmenően kell számolni a Malév és alvállalkozói által ki nem fizetett irodabérleményeket vagy repülőgép-üzemanyag tartozást. Mint ismeretes, még a reptér privatizációja előtt a Budapest Airport megszerezte a Malév üzemanyagcégét, a Rük Kft.-t, melynek közvetlen összeköttetése van a reptéren a százhalombattai finomítóval. És ezt követően tőle vásárolta a kerozint. (A Malév kiesése így közvetlenül a Molnak is fáj.)
A Malév dolgozóinak és szimpatizánsainak hétvégi tüntetése a Gellért téren
Fülöp Máté
De a reptér esetében nemcsak a tartozások lényegesek, hanem a forgalomkiesés miatti jelentős árbevétel-csökkenés is. Hardy Mihály, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető cég szóvivője elmondta, hogy a BA forgalmának mintegy 40 százaléka kötődött a Malévhoz, ezért Hardy szerint a tulajdonosok biztosan nem engedhetik meg maguknak, hogy a követeléseikről, illetve a helyzet kezeléséről lemondjanak. - Egyszerűen nem vagyunk abban a helyzetben - mondta Hardy Mihály.
Háttérmegállapodások a kárpótlásért
A Malév felszámolása során, annak vagyonából csak a vezérigazgató gazdasági döntése és a vagyonfelügyelő engedélyével lehet bármit is értékesíteni. Ilyen értékesítés eddig nem történt, de, mint írtuk, nincs is igazán eladhatóvá tehető vagyonelem. Sahin-Tóth Balázs, a Morley Allen & Overy Iroda vezető ügyvédje a hvg.hu megkeresésére azt mondta, a Malév esetében alkalmazott, a friss csődtörvényben bevezetett speciális szabályok lényege, hogy egy céget megpróbálhassanak egy ideig egyben tartani, míg eldől, hogy megmenthető vagy egyben eladható.
Ezt szolgálja a 90 napos moratórium, ami alatt nem lehet a céggel szemben bizonyos törvényileg egyébként garantált jogokat gyakorolni. Ilyen például, hogy élő szerződést (például a banki hitelszerződéseket) ebben az időszakban nem lehet felmondani - magyarázta a szakember. Sahin-Tóth szerint a Malév vagyonából legfeljebb a munkavállalói juttatásokkal kapcsolatos kötelezettségeket vagy azok egy részét tudják kifizetni. Ez az, amit a törvény szerint egyébként elsőként kell megtenni. A kifizetői sorban őket a garanciával rendelkező hitelezők követik, a sor legvégén pedig a részvényesek állnak, tulajdoni hányaduk arányában.
Újak a romokon
Stiller Ákos
Sahin-Tóth Balázs szerint az tűnik a leginkább reálisnak, hogy a kisebb hitelezők hoppon maradnak, és kénytelenek lesznek lenyelni, veszteségként elkönyvelni a kintlévőségeiket. - Elképzelhető ugyan, hogy lesznek olyan agilis hitelezők, akik az államnak a cégben meglévő, több mint 75 százalékos tulajdonosi részarányára hivatkozva azzal érvelnek majd, hogy annak rossz üzleti döntései hozták ilyen helyzetbe a Malévot, és ezért az állam álljon helyt, de én ezekhez a kísérletekhez sem fűznék sok reményt - mondta Sahin-Tóth Balázs.
A milliárdos nagyságrendű kötelezettségek ügye azonban aligha marad ennyiben: az érintettek bizonyára a kormányaik segítségével találnak majd megoldást arra, hogy valamilyen ellentételezés megtörténjen. Az orosz állami tulajdonú fejlesztési bank esetében erre elég sok megoldás kínálkozhat (pl. benne lehet ez akár a gáz árában is), de hasonló diplomáciai háttér-megállapodásokra számíthatunk a többségi német tulajdonú reptér vagy az amerikai lízingcég esetében is.