Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"26a3e309-eb4e-4b04-92d9-4d820edf6987","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Dél-Kivu tartomány az egyik gócpontja a betegség valószínűleg veszélyesebb variánsának.","shortLead":"Dél-Kivu tartomány az egyik gócpontja a betegség valószínűleg veszélyesebb variánsának.","id":"20250221_majomhimlo-kongo-harcok-menekulo-betegek-afrika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/26a3e309-eb4e-4b04-92d9-4d820edf6987.jpg","index":0,"item":"78beb140-7cdd-4667-a0d7-1b51c5824fa8","keywords":null,"link":"/vilag/20250221_majomhimlo-kongo-harcok-menekulo-betegek-afrika","timestamp":"2025. február. 21. 05:21","title":"Majomhimlővel fertőzött páciensek százai menekültek el a kórházakból a Kongói Demokratikus Köztársaság konfliktus sújtotta keleti részén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5652c776-f3f1-46a5-8c4c-d21ab1ce9072","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Érezni fogjuk Trump visszatérésének hatását, de alapvetően magunknak kell rendbe tenni a gazdaságot – mondta Orbán Viktor a szokásos péntek reggeli interjúban a Kossuth Rádióban. Ismét beszélt a guruló dollárok helyett most már guruló eurókra hajtó, magukat jogvédőknek feltüntető szervezetekről, amelyek valójában manipulálni akarnak.","shortLead":"Érezni fogjuk Trump visszatérésének hatását, de alapvetően magunknak kell rendbe tenni a gazdaságot – mondta Orbán...","id":"20250221_orban-beszed-Kossuth-radio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5652c776-f3f1-46a5-8c4c-d21ab1ce9072.jpg","index":0,"item":"1539057e-ff3a-4f6f-b574-14848342c417","keywords":null,"link":"/itthon/20250221_orban-beszed-Kossuth-radio","timestamp":"2025. február. 21. 07:40","title":"Orbán: Itt a kamateső, ezért idén bátrabban költenek majd az emberek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"63e44e16-29ec-459e-a06f-59acdc723b3c","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250221_Marabu-Feknyuz-Megtorlasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/63e44e16-29ec-459e-a06f-59acdc723b3c.jpg","index":0,"item":"3e23f939-215a-46f5-92e9-a4138e9e6c8f","keywords":null,"link":"/itthon/20250221_Marabu-Feknyuz-Megtorlasok","timestamp":"2025. február. 21. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Megtorlások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a853035e-332b-4566-9b5b-6f908b4695fe","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Zárt pályán autóztunk a Mercedes-AMG legfrissebb modelljeivel, a lágyhibrid CLE 53-mal, a plug-in hibrid E 53-mal és a biturbó V8-as GLE 63 S-sel. Vázoljuk, hogy mire képes feszített tempó mellett a sportos kupé, szedán és SUV.","shortLead":"Zárt pályán autóztunk a Mercedes-AMG legfrissebb modelljeivel, a lágyhibrid CLE 53-mal, a plug-in hibrid E 53-mal és...","id":"20250220_a-jo-a-rossz-es-a-csuf-legujabb-mercedes-amg-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a853035e-332b-4566-9b5b-6f908b4695fe.jpg","index":0,"item":"1bf50521-e469-418d-80eb-5202aaa282ae","keywords":null,"link":"/cegauto/20250220_a-jo-a-rossz-es-a-csuf-legujabb-mercedes-amg-teszt-velemeny","timestamp":"2025. február. 20. 10:07","title":"A jó, a rossz és a csúf: megkínoztuk a legújabb Mercedes-AMG-ket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f1e652a-fdc2-4a81-90ce-94115b7aabe1","c_author":"Fülöp István","category":"kkv","description":"A tőkepiac pozitív fejleményként értékeli, hogy az űripari fejlesztéseknél december óta egyre szorosabb a kapcsolat a 4iG és a SpaceX között. A tulajdonos Elon Musk pedig a lehető legjobb pozícióban van ahhoz Donald Trump első embereként, hogy a saját érdekei mentén mozgassa a szálakat.","shortLead":"A tőkepiac pozitív fejleményként értékeli, hogy az űripari fejlesztéseknél december óta egyre szorosabb a kapcsolat...","id":"20250220_4iG-arfolyam-tozsde-Jaszai-Gellert-Elon-Musk-uripar-spacex","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f1e652a-fdc2-4a81-90ce-94115b7aabe1.jpg","index":0,"item":"be5d9a39-7856-43da-8e64-099758ed801f","keywords":null,"link":"/kkv/20250220_4iG-arfolyam-tozsde-Jaszai-Gellert-Elon-Musk-uripar-spacex","timestamp":"2025. február. 21. 05:45","title":"Kétszeresére nőtt a 4iG árfolyama, amióta Jászai Gellért Elon Muskkal barátkozik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c55873d-0353-429f-b81c-a6b2bc9a1f34","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Vajon ki lehet Menczer Tamás szemében a Sátán? A provokatőr piktor most sem kegyelmez.","shortLead":"Vajon ki lehet Menczer Tamás szemében a Sátán? A provokatőr piktor most sem kegyelmez.","id":"20250221_Menczer-Tamas-legyozi-a-Satant-Picasso-mutermeben-Dr-Marias-megfejtette-a-jelenetet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c55873d-0353-429f-b81c-a6b2bc9a1f34.jpg","index":0,"item":"8bb8cd34-0c75-4f7f-8ecc-045816139e04","keywords":null,"link":"/elet/20250221_Menczer-Tamas-legyozi-a-Satant-Picasso-mutermeben-Dr-Marias-megfejtette-a-jelenetet","timestamp":"2025. február. 21. 11:13","title":"Menczer Tamás legyőzi a Sátánt Picasso műtermében – drMáriás megfestette a jelenetet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"07b73e50-d4d2-4a39-8440-3494fc0047c5","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"Minden ember életében felbukkanhat ez az érzés, amely rettenetesen ártalmas, ha fékevesztetten elszabadul.","shortLead":"Minden ember életében felbukkanhat ez az érzés, amely rettenetesen ártalmas, ha fékevesztetten elszabadul.","id":"20250220_Igy-rombol-le-mindent-a-feltekenyseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07b73e50-d4d2-4a39-8440-3494fc0047c5.jpg","index":0,"item":"0b3e8576-c127-4f06-a074-31318dd8f239","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20250220_Igy-rombol-le-mindent-a-feltekenyseg","timestamp":"2025. február. 20. 13:18","title":"Így rombol le mindent a féltékenység","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6b4f5834-c838-41ce-af13-952307c7bc89","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A bank online csatornái egyáltalán nem fognak működni, így az online kártyás vásárlásokat sem lehet jóváhagyni, nem lehet majd utalásokat sem indítani.","shortLead":"A bank online csatornái egyáltalán nem fognak működni, így az online kártyás vásárlásokat sem lehet jóváhagyni, nem...","id":"20250220_cib-leallas-online-vasarlas-atutalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b4f5834-c838-41ce-af13-952307c7bc89.jpg","index":0,"item":"59a5bd3c-5328-4553-b69f-766e043b0ad4","keywords":null,"link":"/kkv/20250220_cib-leallas-online-vasarlas-atutalas","timestamp":"2025. február. 20. 12:20","title":"Ütemezzék át az online vásárlásaikat – kéri a CIB a nagy leállás előtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Évtizedeken keresztül a külföldi autógyárak – európaiak, amerikaiak, japánok és dél-koreaiak – uralták a hatalmas kínai autópiacot, de most Peking offenzívát tervez: meg akarja hódítani az elektromos autók világpiacát. Elon Musk, a Tesla vezetője Sanghajban úgy nyilatkozott, hogy rajtuk kívül csak a kínaiaknak van esélyük a világpiacon.
Három kínai óriás – BYD, Chery és a Great Wall Motor – több mint húsz elektromos járművel akarja elárasztani a világpiacot – írja a Reuters, amelynek tudósítói 18 kínai menedzserrel készítettek interjút erről a témáról, amely azóta különösen érzékennyé vált, hogy Joe Biden amerikai elnök 100 százalékos büntetővámot vetett ki a kínai elektromos járművekre. Igaz, hogy Kína ezeket még nem exportálja az USA-ba, de ilyen magas vám mellett nem is érné meg. Az Európai Unió szintén büntetővámokat fontolgat saját termelői érdekében.
Jelenleg még a kínai elektromosautó-eladások igencsak szerények Európában: egyrészt azért, mert a kínai márkákat nemigen ismerik külföldön, másrészt pedig az elektromos autók drágák, csak akkor fogynak igazán jól, ha az állam vagy az önkormányzat jelentős összeggel támogatja a vásárlást.
A BYD mindenesetre exponenciálisan növekedésre számít az exportban, és ezenkívül autógyárat is épít Magyarországon, Szegeden. 2023-ban a BYD 15 ezer elektromos járművet adott el az Európai Unióban, és ezzel megháromszorozta eladásait. A Great Wall minden évben egy új modellt dob piacra, míg a BYD egyszerre hattal kísérletezik kezdetben – írja a Reuters, amely hozzáteszi: a Teslának ebben az árkategóriában csak két modellje van.
A kínaiak hosszú távra terveznek
„Megcsináltuk a házi feladatot, felmértük az európai piacot“ – nyilatkozta a Reutersnek a Chery menedzsere. A kínaiak nemcsak az Európai Unióban nyomulnak, hanem fontos piacnak tekintik Nagy-Britanniát, Norvégiát és Svájcot is. Norvégia az élen jár az elektromos járművek bevezetésében, a kínaiak ezért tesztmodellnek tekintik a skandináv országot Európában. A norvég elektromosautó-tulajdonosok szövetségének elnöke elmondta, hogy a kínai cégek igen alapos munkát végeztek: évekig tanulmányozták a piacot, mielőtt megindult volna az exportoffenzíva. Norvégiában már 150 ezer tagja van az elektromosautó-tulajdonosok szövetségének, mert az állam sokat áldoz a vásárlók támogatására.
A kínaiak arra alapozzák a terveiket, hogy árelőnyük van a vetélytársakkal szemben: részben az alacsonyabb munkabérek, részben pedig amiatt, hogy Peking bőkezűen támogatja ezt a szektort. A kínai állam már azóta készül a zöld offenzívára, hogy Párizsban elfogadták a nemzetközi klímaegyezményt. Ennek a zöld offenzívának az előfutára volt az olcsó kínai napelem, amely learatta a globális piacot. A kínaiak ugyanezt akarják elérni az elektromos járművek piacán: az árversenyt lemeccselték otthon, a BYD 10 és 30 ezer dollár között kínálja elektromos járműveit külföldön. A kínaiak árstratégiája viszonylag egyszerű: alákínálnak a Teslának és az európai gyáraknak, de nem túlságosan, hogy maradjon profit is bőven. A kínaiak ugyanis óriási pénzeket fektettek be az elektromos autózásba, és most aratni akarnak.
A vetélytársak érzik a nyomást. „Az ablak bezárul. Még két vagy három évünk van” – nyilatkozta a Reutersnek a Volkswagen igazgatótanácsának egyik tagja. A kínaiak a japán exportstratégiát követik, amellyel a távol-keleti szigetország meghódította a nyugati autós világot, minden részletre nagyon odafigyelnek. Rájöttek, hogy kulcsfontosságú az alkatrészek gyors cseréje: a Great Wall elektromos autók alkatrészeit 24 órán belül ki tudják cserélni az Egyesült Királyságban.
A lízingre is nagyon odafigyelnek a kínaiak: a BYD és a Geely már partnerszerződést kötött a legnagyobb európai lízingcéggel.
„A kereskedelmi háború arról szól, hogy elveszítenünk valamit, amit nem nyerhetünk meg” – mondja e kapcsán Lindner német pénzügyminiszter. Németország óvja Európát a kereskedelmi háborútól Kínával, mert nagyon sok a vesztenivalója: ezért járt Scholz kancellár nemrég Pekingben, és ezért foglalt állást Lindner pénzügyminiszter az amerikai kereskedelmi háborús tervekkel szemben a G7 pénzügyminiszterek legutóbbi tanácskozásán.
„A politikusok jelenleg büntetővámokat akarnak a kínai elektromos autókra. Ez abszurd” – nyilatkozta Oliver Zipse, a BMW főnöke a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak. A Mercedes vezetője ugyanezt hangsúlyozta Sanghajban: „A protekcionizmus elkényelmesít. Ha védővámokkal elzárkózunk a világ elől, akkor lemaradunk a globális versenyben.” A Wirtschaftwoche című üzleti lapban egy autós szakértő így nyilatkozott: „A német polgároknak fontos, hogy legyen 15-20 ezer eurós autó a piacon.”
Június 5. az uniós bejelentés napja
A kínaiak elszántan küzdenek – gyakran a németek támogatásával – azért, hogy ne legyenek büntetővámok az elektromos autók ellen, de a Reuters értesülései szerint június 5-én Brüsszel mégiscsak bejelent valamilyen védővámot, csak az a kérdés, hogy mekkorát. Jelenleg 10 százalékos adó sújtja a kínai elektromos járműveket az Európai Unióban, ha ezt megemelik újabb 10 százalékkal, akkor ez körülbelül 1 milliárd dolláros veszteséget okozna a kínai exportőröknek. Peking válaszcsapást ígér: az Európai Unióban működő kínai cégek kereskedelmi kamarája azt pedzegette, hogy az európai autók export vámját 25 százalékra emelik a jelenlegi 10 százalékról.
Az Európai Uniónak azt is figyelembe kell vennie, hogy a Tesla is jelentős részben Kínából hozza be az autóit Európába. Nem véletlen, hogy Elon Musk elítélte Biden elnök 100 százalékos büntetővámját, és bírálja az EU tervezett vámemelését is.
A Stellantis főnöke is bírálta a tervezett védővámokat, és ehelyett azt javasolta, hogy „legyünk mi is kínaiak! Ne csak védekezzünk a kínai offenzíva ellen, hanem váljunk a részévé ennek az offenzívának” – mondta Tavares elnök vezérigazgató. A Stellantis már közös vállalkozásba kezdett a Leapmotorral, és együtt árusítják a kínai elektromos járműveket külföldön.
* * *Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.