Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0ceb09a1-f2e5-413a-9b14-292b6ebc4abe","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A szamoai származású színész és egykori pankrátor egy testhezálló szereppel, az MMA-legenda Mark Kerr történetét feldolgozó életrajzi drámával szeretné kivívni a szakma elismerését.","shortLead":"A szamoai származású színész és egykori pankrátor egy testhezálló szereppel, az MMA-legenda Mark Kerr történetét...","id":"20250430_dwayne-johnson-the-smashing-machine-elozetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ceb09a1-f2e5-413a-9b14-292b6ebc4abe.jpg","index":0,"item":"689cff07-6e66-4305-a9ac-1ffb7d005172","keywords":null,"link":"/kultura/20250430_dwayne-johnson-the-smashing-machine-elozetes","timestamp":"2025. április. 30. 15:34","title":"A drámai arcát megvillantó Dwayne Johnsont alig lehet felismerni új filmjében – előzetes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"07d14a3f-a3d8-4655-9bda-16e712a55440","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Zelenszkij manipulációnak nevezte Putyin kezdeményezését.","shortLead":"Zelenszkij manipulációnak nevezte Putyin kezdeményezését.","id":"20250429_ukrajnai-haboru-haromnapos-tuzszunet-putyin-zelenszkij-kreml","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07d14a3f-a3d8-4655-9bda-16e712a55440.jpg","index":0,"item":"dfaddda9-f00c-4551-ac63-a77bd6ebbe89","keywords":null,"link":"/vilag/20250429_ukrajnai-haboru-haromnapos-tuzszunet-putyin-zelenszkij-kreml","timestamp":"2025. április. 29. 16:10","title":"A Kreml szerint Ukrajna térfelén pattog a labda a háromnapos tűzszünet ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fb8cd305-965f-451a-bb9d-062e7c082f71","c_author":"Köves Gábor","category":"360","description":"Idén lesz negyvenéves minden idők egyik legjobb időutazós filmje, a Vissza a jövőbe. Mindhárom Back to the Future-filmet Bob Gale írta Robert Zemeckis rendezővel közösen. Az Oscarra jelölt forgatókönyvíróval Steven Spielberg támogatásáról, a stúdióvezető által javasolt cím sorsáról, a Disney-t felháborító „vérfertőző” jelenetről és a negyedik rész esélyeiről is beszélgettünk.","shortLead":"Idén lesz negyvenéves minden idők egyik legjobb időutazós filmje, a Vissza a jövőbe. Mindhárom Back to the...","id":"20250429_Bob-Gale-interju-Vissza-a-jovobe-Robert-Zemeckis-Michael-J-Fox-spielberg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fb8cd305-965f-451a-bb9d-062e7c082f71.jpg","index":0,"item":"af1e2adc-59c1-4c68-b9e4-21a47a470bcc","keywords":null,"link":"/360/20250429_Bob-Gale-interju-Vissza-a-jovobe-Robert-Zemeckis-Michael-J-Fox-spielberg","timestamp":"2025. április. 29. 19:30","title":"„A szex és a Vissza a jövőbe nem fér össze” – interjú a 40 éves trilógia írójával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6be47b95-024b-4563-8723-85b016d1e3d5","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A cég beszámolójának megjelenése napján tiltotta meg az Országgyűlés az energiaital-vásárlást a kiskorúaknak. Erre is reagáltak.","shortLead":"A cég beszámolójának megjelenése napján tiltotta meg az Országgyűlés az energiaital-vásárlást a kiskorúaknak. Erre is...","id":"20250429_hell-energy-energiaital-netto-arbevetel-adozott-eredmeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6be47b95-024b-4563-8723-85b016d1e3d5.jpg","index":0,"item":"c083b353-0842-4a44-ab87-352531a718ed","keywords":null,"link":"/kkv/20250429_hell-energy-energiaital-netto-arbevetel-adozott-eredmeny","timestamp":"2025. április. 29. 19:20","title":"Közel 200 milliárdos nettó árbevételt ért el tavaly a Hell Energy","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"341e0bcf-a16c-4ab9-9b77-175090e2a307","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A kanadai miniszterelnök leszögezte: csak akkor hajlandó Washingtonba látogatni, ha Trump tiszteletben tartja országa szuverenitását.","shortLead":"A kanadai miniszterelnök leszögezte: csak akkor hajlandó Washingtonba látogatni, ha Trump tiszteletben tartja országa...","id":"20250429_kanada-egyesult-allamok-mark-carney-donald-trump-szuverenitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/341e0bcf-a16c-4ab9-9b77-175090e2a307.jpg","index":0,"item":"6753d488-7cab-4a41-bc06-60748e781895","keywords":null,"link":"/vilag/20250429_kanada-egyesult-allamok-mark-carney-donald-trump-szuverenitas","timestamp":"2025. április. 29. 21:29","title":"Mark Carney: Kanada soha nem lesz az 51. amerikai állam","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dda6328b-cf69-4d50-a08d-d47955d788d9","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Christoph Trebesch kutatása szerint a populista politikusok, mint például Donald Trump, gyakran okoznak gazdasági károkat. A Süddeutsche Zeitungnak adott interjúban a nemzetközi hírű szakember arról beszél, hogy mire kell még felkészülnie a világnak az amerikai elnök miatt.","shortLead":"Christoph Trebesch kutatása szerint a populista politikusok, mint például Donald Trump, gyakran okoznak gazdasági...","id":"20250429_eletszinvonal-romlas-Trump-populista-gazdasagpolitika-Cristoph-Trebesch","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dda6328b-cf69-4d50-a08d-d47955d788d9.jpg","index":0,"item":"2bc49736-019a-4c6f-9563-f45e533ee25e","keywords":null,"link":"/360/20250429_eletszinvonal-romlas-Trump-populista-gazdasagpolitika-Cristoph-Trebesch","timestamp":"2025. április. 29. 06:55","title":"Mindenkinek romlik az életszínvonala Trump miatt – interjú a populisták gazdaságpolitikáját kutató német közgazdásszal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"88369a1c-1c6e-41f2-8278-26fd7c9b1aa7","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Rozs Tamás három kemoterápián és 35 sugárkezelésen esik át éppen.","shortLead":"Rozs Tamás három kemoterápián és 35 sugárkezelésen esik át éppen.","id":"20250429_Rakkal-kuzd-a-magyar-zenesz-az-allapota-miatt-nincs-bevetele","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/88369a1c-1c6e-41f2-8278-26fd7c9b1aa7.jpg","index":0,"item":"dd2cf7b2-be2a-4751-bcab-481e32b79bc3","keywords":null,"link":"/elet/20250429_Rakkal-kuzd-a-magyar-zenesz-az-allapota-miatt-nincs-bevetele","timestamp":"2025. április. 29. 12:21","title":"Rákkal küzd a magyar zenész – gyűjtést szerveznek, mert a betegsége miatt nincs bevétele","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06ec3b64-4304-4307-be57-930462a51ae9","c_author":"Kocsis Györgyi","category":"360","description":"Mi fán terem a települések „önazonossága”, amelyet a kormány védeni rendel? Miért nem hoz sem „vendégbefektetőket”, sem „vendégbefektetéseket” a „vendégbefektetői vízum”? Hogyan lehet egy neofita az ultrakonzervatív amerikai katolikusok „pápája”? Kinek lenne jó, ha Erdő Péter lenne a pápa? Ez a Fülszöveg, az e heti HVG ajánlója.","shortLead":"Mi fán terem a települések „önazonossága”, amelyet a kormány védeni rendel? Miért nem hoz sem „vendégbefektetőket”, sem...","id":"20250430_hvg-Kocsis-Gyorgyi-On-azonos-fulszoveg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06ec3b64-4304-4307-be57-930462a51ae9.jpg","index":0,"item":"7bdc8823-5c9f-4642-a34d-02fe6bc37a5f","keywords":null,"link":"/360/20250430_hvg-Kocsis-Gyorgyi-On-azonos-fulszoveg","timestamp":"2025. április. 30. 11:50","title":"Kocsis Györgyi: Ön azonos? Az abszurditások korába lép a világ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Finom, puha, szép varrású üléseivel vett le a lábamról a Lancia Delta, egy autónál pedig nem ez a legfontosabb. A szépség viszonylagos, a báj mulandó, örök értékeiről nem győzött meg - egy marad a sok között. Az üléseit azonban elfogadnám. Turbós motorja szépen morog, megfontoltan gyorsul, de megkéri az árát, a benzines Delta drága és sokat fogyaszt.
A Delta tovább javítja a Fiat csoport termékeiről kialakított képet, új autóként nem kell félnünk olasz mivoltától, használt autóként nem ismerjük, így okozhat majd jó és rossz meglepetéseket, de ez minden új autóra elmondható. A drága kompaktok mezőnyébe tartozik: Astrát, Golfot (160 lovas motorral, egy millióval drágábban) és Focust (1,6 literes, 150 lovas motorral pár százezerrel olcsóbban) is hasonló összegért kapunk. 5,99 millió forintról indul az ára, az extrákkal (tempomat, Bluetooth, bőrülések, parkoló segéd, USB-bemenet, panorámatető, elektromos ablakemelők, LED-es nappali fény stb.) együtt ez kb. 7 millióra kúszik fel. Erőssége a dizájn és a kényelem. A beltér eleganciáját rontják a néhol silány és kemény műanyagok, de az összkép ízléses, jól használható. Csomagtartója átlagos méretű, könnyen pakolható és bővíthető.
A tükrök formája, illetve az olasz kocsi egyedi testfelépítése miatt 110 kilométer/órás sebesség fölött furcsa szélzaj hallatszik, a menetzaj nem különösen zavaró, ám a motor hangja megér egy misét. Egyedi morgásával jelzi, hogy nem átlagos benzines, a multiair elnevezésű erőforrás lényege: egy azonos méretű hagyományos benzinmotorhoz képest nagyobb teljesítményt (akár 10%-kal) és nyomatékot (akár 15%-kal) ad le, miközben jóval kevesebb üzemanyagot fogyaszt (akár 10%-kal) és kevesebb szén-dioxidot bocsát ki (akár 10%-kal) - mondja a sajtóanyag. Lelke az új elektrohidraulikus szelepvezérlőben rejlik. A fogyasztást és a káros részecskék kibocsátását a szívószelepeken áthaladó levegőmennyiség szabályozásával csökkentik, a gázadagoló használata nélkül. A Deltába szerelt 140 lovas mocihoz jól kapcsolható hatfokozatú kézi váltó csatlakozik.
bcs
A kormány lehetne feszesebb, a kissé bizonytalan visszajelzésű kormányzásért a parkoláskor igen hasznon városi szervó funkciót okolhatjuk. Emiatt az autóban ne keressünk sportos géneket, a Delta sokkal inkább egy finomlelkű, csinos háziasszony képzetét kelti, semmint őrült, zabolázhatatlan vadállatét.
A futómű hangolásáról sokat elárul, hogy fekvőrendőrökön megadja magát, no nem a kezeit emeli a magasba, hanem hangos nyöszörgéssel nyűgösen adja tudtunkra, hogy nem esett neki jól. Ennek ellenére tűri a rossz utat, hangosabban nem panaszkodik. Az úton jól tapad a Delta, a 17 hüvelykes sportos gumikkal megfelelő az összhang, éles és gyors kanyarban azonban könnyedén leugrik az ideális ívről. Fékei nem túl combosak, össze sem hasonlíthatók a korábban tesztelt Giulietta QV Brembo tárcsák szorításával.
Hátul ülve is nagyon kényelmes a Lancia Delta. Ha keressük az erősségeit, amellyel kitűnhet piaci versenytársai közül, akkor minden bizonnyal a kényelmét, a bőséges helykínálatát és a kiváló minőségű bőr kárpitot, illetve magát a kárpitosmunkát emelném ki. Hátul is világos a kocsi, köszönhetően a dupla tetőablaknak, amelyből az első elektromosan nyitható és buktatható. A hátsó ülésen utazók kényelmét fokozatokban dönthető háttámla javítja.
Kipróbáltam a Lancia Delta parkoló segédjét, megoldja a feladatot, igaz, a végsőkig sosem bíztam benne, amikor már túl közel volt a fal, vagy a másik autó, inkább kézbe vettem a kormányt. Hiszem, hogy megoldotta volna egyedül is, a szándékot elismerem, de a kárt nem szeretném fizetni, ha koccan. A rendszer párhuzamos parkolásnál működik: ha bekapcsoljuk a műszerfalon a funkciót és elég lassan araszolunk. Amint talál parkolóhelyet, jelez, majd utasít arra, hogy tegyük hátramenetbe, ne piszkáljuk a kormányt, majd tegyük egyesbe, a robot meg beigazítja a kocsit a helyére. Jó szórakozást!
A Lancia Delta rekordot ért el: eddigi tesztautóink között neki sikerült a legalacsonyabb hőmérsékleten leállítania a motort a lámpánál, a start-stop ezek szerint mínusz négy fokon is működik. Korábbi rekordom egy Ford Focusban volt, nulla fokon.
Alul (alacsony fordulaton) nem húz a motor, 2200-as fordulat fölé kell pörgetni, hogy érezzük erejét. Ha lendületesen akarunk haladni, bőszen kapcsolhatjuk a sebességeket, szerencsére a váltó partner ebben. Előzni lendületből tudunk, a 230 Nm-es nyomaték nem elég a vagánykodáshoz.
Autópályán magabiztosan viselkedik a Lancia: 130 kilométer/órás sebességnél 2600-at, 120-nál 2500-at, 110-nél 2300-at, 100-nál 2000-et fordul a főtengely percenként.
A Lancia étvágyában csalódtam, az 550 kilométeres próba végén 9 literes átlagfogyasztást számoltam ki 100 kilométerenként, ami sok egy 1,4-es motortól, de sok egy kompakt autótól, még akkor is, ha télies körülmények között teszteltük.
Macsómobil, de ugyanakkor nőies is a Delta, androgün tünemény, a Lancia márka újraélesztésének ékes bizonyítéka. Elragadóan szép, pazarul felszerelt, de az összképet rontja, hogy 1,6-os dízelmotorja lomha, magas ára pedig csalódást okoz.
Évtizedek óta a kategória etalonjaként tekint rá a szaksajtó, minden új konkurenst először az aktuális Golf változattal mérnek össze. Formája megszokott, mondhatni unalmas, technikai arzenálja kiforrott és naprakész. A Lancia más lapra tartozik, nem az észérvekre, hanem a szívre próbál hatni.
Az 5066 milliméter hosszú, 1488 milliméter magas, 1902 milliméter széles, 3052 milliméter tengelytávú (nagyobb, mint egy Audi A8-asé) Lancia Thema az amerikai nemzet ajándéka az olasznak. Vagy fordítva: az olasz ipar könyöradománya a hanyatló amerikai gazdaságnak. Akárhogy is méregetjük, a Thema az egyik legizgalmasabb autó a hazai autópiacon, az egyik legszebb, és a luxusautók mezőnyében a legolcsóbb.
A testület szerint a bíróságok helyesen ítélték meg, hogy az Elk*rtuk című film nem sértette meg a Medián közvéleménykutató vezetőjének jogait, panaszát ezért elutasították.