szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

De még ez is csak feleakkora kapacitású lesz, mint a magyar üzem.

A Stellantis és a kínai CATL 4,33 milliárd dolláros beruházással közös akkumulátorgyárat épít az észak-spanyolországi Zaragozában. A két vállalat egyenlő arányú vegyesvállalatot hozott létre a projekthez, az üzem pedig 2026 végén kezdi meg a termelést – írja a Reuters.

A gyár tervezett kapacitása elérheti az 50 gigawattórát, amelynek nagysága a régió elektromos járműpiacának alakulásától és a hatóságok támogatásától függ. A beruházás célja, hogy csökkentse Európa függőségét az ázsiai akkumulátorgyártóktól, miközben segít a kontinensnek lépést tartani a globális zöld technológiai versenyben.

Az európai régió igyekszik vonzóvá tenni magát az elektromos járművek gyártói számára, ám a projektek gyakran szembesülnek bürokratikus akadályokkal és a vártnál lassabban növekvő kereslettel. A CATL számára a zaragozai gyár már a harmadik európai beruházás lesz: korábban Németországban épített egy 14 gigawattórás kapacitású üzemet, és Magyarországon jelenleg egy 100 GWh kapacitású gyár építése zajlik.

Dübörög a debreceni CATL-gyár: már elindult a modulgyártás, jövő nyárra ezerre, 2026-ig kétezerre duzzad a dolgozók létszáma

A modulgyártás már szeptemberben beindult a CATL magyarországi gigaüzemében, 2025 elején munkába áll a második gyártósor is. A debreceni szürkevíz felhasználásáról pedig már megállapodtak a várossal, ezt hamarosan formalizálják is.

A CATL által HVG számára is megküldött közleményből kiderül még, hogy a két cég fele-fele arányban lesz tulajdonosa az új üzemnek, amelyben lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátorokat állítanak majd elő. A tranzakció pedig  2025-ben zárulhat le, a szükséges hatósági jóváhagyások függvényében.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!