szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Áramot, hőt és a tengervíz sótalanításával ivóvizet is elállító nukleáris csodahajót építenek az oroszok. Ha beválik, egyenként akár 200 ezres városokat is képes lesz kiszolgálni. Fokozódik a nemzetközi érdeklődés.

A csucskföldi Pevek lesz a pilot – ha beválik, a mostani külföldi érdeklődések könnyen tömeges megrendelésekké is válthatnak. Exporttermékké válhat Oroszország számára az úszó atomerőmű – mondta Dmitrij Rogozin miniszterelnök-helyettes, amikor a napokban felkereste azt a szentpétervári hajógyárat, ahol a vízi energiaszolgáltató első példányát építik.

A Balti Üzemben épülő Lomonoszov – írja az Atomernergiainfo – a Roszatom konszernhez tartozó részvénytársaság, az Afrikantov Gépipari Kísérleti Tervezőiroda által fejlesztett reaktorpárral működik majd egy vaskos, 21,5 ezer tonna vízkiszorítású hajón. A rendszer több mint 70 MW elektromos, illetve 300 MW hőenergia rendszerbe adására lesz képes, ami Pevekben, mely az egyik legzordabb vidéknek számít Oroszországban, akár egyedül is képes lehet megteremteni az alapvető életfeltételeket. Pláne, hogy naponta 240 ezer tonna tengervíz sótalanítására is alkalmas.

A Lomonoszovból most ennyi publikus
Atomernergiainfo

Az úszó energia-erőd iránt az oroszok reményei szerint a következő években 10-15 darabra biztosan lesz vevő, jóllehet, a Lomonoszov építési költségkerete jelenleg úgy 600 millió dollárra jön ki. Az úszó atomerőművek szigetek, de tengeri gáz- és olajlelőhelyek számára is lehetnek ideális energiaellátók.

Az optimizmust némileg hűti az a tény, hogy a projekt még 2007-ben kezdődött, és egyszer már leállt pénzhiány miatt. A jelenlegi terv az, hogy a Balti Üzemben 2016 szeptemberében át kell adni az első úszó atomerőművet. Ezzel kapcsolatban a legfrissebb, februári jelentésben az áll, hogy a munkálatok 75 százalékát végezték el eddig, Rogozin miniszterelnök-helyettes látogatása után pedig azt mondta, hogy az érvényes határidőt nem szükséges megváltoztatni.

A politikus szerint Kína komoly érdeklődést mutat a projekt iránt, jóllehet, az a két éve a kínai oldalról szorgalmazott megoldás, hogy orosz-kínai vegyesvállalatban – akár szűkebb határidővel is – képesek lehetnek akár egész flottát létesíteni, és a sorozatgyártás jelentősen csökkenthetné a költségeket is, kútba esett. De Kínán kívül is van érdeklődő; állítólag 15 ország figyeli kiemelt figyelemmel a projektet, köztük Algéria, Argentína, Indonézia, Malajzia és Namíbia is.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!