Az állam visszavesz: gázárcsökkentési ámítás felsőfokon
Megérte? Mit kezdett a visszaállamosított területekkel az állam, amely az elmúlt hat évben ötezermilliárd forint értékű vagyonra tette rá a kezét? Ezt mutatjuk be HVG Dosszié sorozatában. Második rész: gázszolgáltatók.
Csaknem ezermilliárd forint folyt el arra, hogy az állam az energetikában szerezzen kellőnek tartott részesedést. Ennek fele ment el az orosz Szurgutnyeftyegaztól visszavásárolt Mol-részvényekre, de nem kímélte a közpénzt a gázszolgáltatók és -tározók megvásárlása sem. A lakossági kábítás 2013 óta az, hogy az államosítás teszi lehetővé a rezsicsökkentést; valójában azonban a hatalmas vagyon megszerzése volt a cél.
A lakossági gázszolgáltatás államosítása lassan a végéhez közeledik, és nem szűkölködik furcsaságokban.
Péterék úgy jártak a gázszolgáltatókkal, mint az a kárpátaljai nagymama, aki bár egész életében ki sem mozdult a falujából, több országnak is állampolgára volt a határrendezések következtében. A szegedi házaspár 2009-ben vette meg az alig 60 négyzetméteres, gázfűtéses lakást. Akkor a hazai földgázpiac negyedét uraló EMFESZ (Első Magyar Földgáz és Energiakereskedelmi és Szolgáltató Kft.) számlázott. A 2010-ben kurtán-furcsán eladott, majd bedöntött cégtől a Tigáz vette át a szolgáltatási stafétát, most pedig a Főgáz tette meg ugyanezt. Péteréknek egyik szolgáltatóval sem akadt problémájuk, de azt nem értik, hogy ha a szolgáltatás ára évek óta nem változott, akkor miért éri meg az állami cégnek az, ami az előző szolgáltatót veszteségbe kergette.
Lépésről lépésre |
Az első rezsicsökkentésről szóló miniszteri rendelet 2012. december végén jelent meg a Magyar Közlönyben. Ez alapján 2013. január 1-jétől 10 százalékkal csökkenteni kellett a lakossági gáz (plusz a villany és távhő) fogyasztói árát. A következő lépés, 11 hónappal később további 11,1 százalékkal vágta lejjebb a gáz-, és az alapdíjat. Az országgyűlési választási kampány véghajrájában, 2014 április 1-jétől lépett érvénybe az a rendelet, mely további 6,5 százalékos árcsökkentést írt elő. Jóval a választások előtt, még 2013 szeptemberében, Rogán Antal (akkor még a Fidesz-frakció vezetőjeként) 2015-re is bejelentette a következő rezsicsökkentési lépést, erre azonban már nem került sor. A KSH szerint a lakossági földgáz árcsúcsa 2013-ban volt, ekkor köbméterenként (és átlagosan) 136 forintba került. Az országgyűlési választási időszak, azaz 2014 májusa óta stabilan 101 forint. |
Péter arra már nem emlékszik, hogy Lázár János neki is megígérte: a rezsiharc eredményeként éves szinten akár több mint százezer forintnál is több marad majd a tárcájában, de azon elcsodálkozott, hogy az e havi gázszámlán, a narancssárga keretben az áll: „A rezsidíj csökkentésének eredményeképpen az Ön megtakarítása (…) 2013 január 1-je óta összesen: 70.625 forint”. Köszöni szépen akkor is, ha ezt az összeget 44 hónapra lebontva a kormányzati segítséget nem is igen érezték.
(Ebben az időszakban a szociális és családi juttatások egyáltalán nem nőttek, az áfát viszont két százalékponttal megemelték. Utóbbi sok nyugdíjasnak nagyobb veszteséget okozott, mint amennyit a rezsicsökkentéssel nyertek. A kormány voltaképpen a szociális juttatások emelését váltotta ki a rezsicsökkentéssel. A szolgáltatókat vonta be szociális politikájába, annak árát teljes egészében rájuk lőcsölte.)
A rezsiharc hangulatjavító és választási kampányt támogató indoka mögött ennél jóval nagyobb horderejű döntés kikényszerítése állt: a lakossági gázszolgáltatás államosítása. Kormányzati szempontból a rezsiharc fő feladata az volt, hogy a jellemzően külföldi tulajdonban lévő gázszolgáltatók pozícióit megtörje. A lefaragott rezsicsökkentési tételek zöme ennél fogva nem a termék (vagyis a gáz) árát, hanem a hálózati, szállítási, szolgáltatási költségek mesterséges csökkentését célozta. Úgy, ahogyan a 2010 óta e cégekre szabott adóztatási politika (pl. közműadó) is, amit aztán nem engedtek tovább hárítani a fogyasztókra. Ennek két következménye lett: az egyik, hogy a hatósági árszabással egyébként is sakkban tartott lakossági szolgáltatási szegmens masszív veszteséget termelt a szolgáltatóknak. A Tigáznak például 2011-ben 2 milliárd forint volt az üzemi vesztesége, ami 2012-ben 7 milliárdra, 2013-ban 14,3 milliárd forintra hízott. Ezt a különböző versenypiaci szektorban termelt nyereségekkel is csak -3,8 milliárdra tudták letornászni 2015-ben.
A másik következmény pedig az lett, az energetikai szektorban kierőszakolt állapotok miatt 2015 márciusában Brüsszel kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen. (A kormány ugyan hajtogatja, mindez nem érinti a rezsicsökkentést, de az uniós ukáz egyértelmű: minden fogyasztói szegmensre – így a lakosságira is – a valós költségek elszámolását írja elő. Márpedig ez alapjaiban változtatja meg Orbánék eddigi rezsiharcos politikáját. És ehhez kellene megszereznie az államnak az energetikai szektorban a lakossági szolgáltatókat – eddig csupán az egyetemes földgázfogyasztók megszerzésére futotta.)
Amikor a Tigáz tavaly júniusban kiadott közleményében tudatta, hogy visszaadja a Magyar Energetikai- és Közmű-szabályozási Hivatalnak (MEKH) az egyetemes gázszolgáltatói engedélyét, a magyar állam teljes diadalt aratott. Az olasz hátterű versenycég dobta be utoljára a törölközőt, mert a versenytársak – GDF Suez, E.On, Telekom stb. – már korábban bejelentették, hogy kivonulnak a lakossági üzletágból. Az indok minden esetben ugyanaz volt: a rezsicsökkentés masszív veszteségét a cégek nem vállalják tovább. A Tigáz és az E.On hálózati cégként ugyanakkor továbbra több ezer településre szállít nyereségesen, az infrastruktúrát ugyanis, melynek piaci értéke több százmilliárd forint is lehet, nem vásárolta meg az állam a cégektől.
A multik kiszállásával a Főgáz mind a 3,2 millió magyaroroszági lakossági fogyasztó gázszolgáltatójává válik.
A fogyasztók átvételével egyelőre nem akadtak komoly problémák. A GDF Suez és az E.On volt ügyfeleinek átsorolása szinte észrevétlenül megtörtént. Főként annak köszönhetően, hogy a gázszolgáltató cégek egymás közti adatbázis-egyeztetését, a szükséges információk átadás-átvételét az energiahivatal (MEKH) is megkönnyítette: a szolgáltatóváltás a fogyasztó számára nem járt sem plusz adminisztrációval, sem utánajárással. Gondot egyedül a távozó szolgáltató felé felhalmozott tartozások kérdése okoz, miután a kivonuló cégek – minthogy a Főgáz e tartozásokat nem veszi át – megpróbálják a tartozásokat behajtani. Akár eddig nem használt, de jogosnak vélt eszközök igénybevételével is. Ez 1500 energiahivatali panaszt követően egy hatósági eljárást, illetve 100 millió forintos bírságot eredményezett a Tigáz esetében.
A kormányzati ideológia szerint csak az állami gázszolgáltató tudja biztosítani az árak alacsonyan tartását. A nonprofit alapú lakossági és közintézményi szolgáltatás – vagyis az a modell, melyben a Főgáz a versenypiaci nyereségéből egyenlíti ki az egyetemes szolgáltatáson elszenvedett veszteségeit – eddig nem jött be. Bár maga a Főgáz 2,67 milliárd forintos adózott eredményt ért el, a részadatok rosszabbak: nonprofitnak szánt egyetemes (lakossági és közintézményi) gázszolgáltatása üzemi szinten 1,48 milliárd forintos, adózás után 2,12 milliárd forintos veszteséget hozott – írta a Világgazdaság, hozzátéve, hogy egyetemes szolgáltatásának saját tőkéje mínusz 20,2 milliárd forintra zuhant. Magyarán, időszerű a feltőkésítés, ami az államra vár.
A lakossági gázszolgáltatásban 2014 áprilisa óta nem volt árcsökkentés, jóllehet, a gázpiacon azóta is jelentős mértékben (tovább) estek az árak. Iparági becslések szerint csak ezen az ár-befagyasztáson az ENKSZ (illetve a kormány) akár 150 milliárd forintot is kereshetett. A pufferpénz sorsa nem ismert; hivatalosan a Főgáz sem tette közzé részletes tavalyi mérlegét.
A fogyasztók átadás-átvétele jelenleg is zajlik, így az összehasonlításra, hogy a fogyasztó számára „mi változott”, legalább az október 1-től, már csak a Főgázzal induló fűtési szezon végéig várni kell. Komoly változások is jöhetnek abból is, hogy Lázár Jánostól nyáron elvették az energetikai területek irányítását, és azt – egy kormánybiztosi kinevezéssel és némi kerülővel – Seszták Miklósnak adták. A politikailag kinyerhető potenciált a fejlesztési miniszter ki is mondta: Jöhet a következő rezsicsökkentés.
Ellenzékben a Fidesz a „lesz-e gázáremelés?” kérdéssel bombázta a baloldali kormányokat, majd hatalmi pozícióban húszszázalékos csökkentést kényszerített ki a szolgáltatóktól. Történetesen éppen akkor, amikor a világpiaci árak vadul estek. Mára további díjcsökkentés válna indokolttá, de ezt a kormány két választás között nem játssza meg. Nem is érdeke, hiszen a lakossági gázszolgáltatást már megszerezte, így az árakat bármikor tetszése szerint manipulálhatja.
A monopolista állami szolgáltató árképzésének kártékony hatása az alacsony gázpiaci árak miatt jelenleg nem érződik. A verseny kiiktatásának következményei azonban kérlelhetetlenül megjelennek majd az európai gazdasági élénkülés hatására megugró földgázkereslettel, illetve az emelkedő gázárakkal. Leginkább azért, mert a lakosságot ellátó rendszer ma gyakorlatilag függetlenül áraz a piactól, és így oda jutott, ahonnan a rendszerváltáskor elindult: a szociális gázár intézményéig.
A sorozat első részében a tankönyvpiac államosításának következményeit mutattuk be:
Az állam visszavesz: Ha Orbán Viktor képe virítana minden törikönyvben
Megérte? Mit kezdett a tankönyvpiaccal az állam, amely az elmúlt hat évben ötezermilliárd forint értékű vagyonra tette rá a kezét? Ezt mutatjuk be HVG Dosszié sorozatának első részében. Bár a tankönyvpiac monopolizálásának eredeti célja a kaotikus kínálat, no és a szülők költségeinek csökkentése volt, a szándék máig nem, vagy nem így valósult meg.