Ön dönt: Oscart szeretne vagy minél több pénzt

Ön dönt: Oscart szeretne vagy minél több pénzt

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
Sztojcsev Iván
Tetszett a cikk?

Békésen megbújnak a bevételi lista alján a filmek, amiket elárasztanak díjakkal az Oscar-gálán. Egyre látványosabb, ami a filmiparban történik: kockázatmentesen legyártható, rég ismert, jól felépített brandek folytatásaira és az 1990-es évek filmjeinek újragondolásaira özönlik a mozikba a tömeg, de aztán inkább a fanyalgást lehet hallgatni.

Ötvenből három – ez a finoman szólva sem magas arány azt mutatja, az elmúlt öt évben az év 10 legtöbb bevételt hozó filmjei közül hány kapott egyáltalán Oscar-jelölést. Igaz, mostanában minimális változás már van, tavaly legalábbis két film (a Bohém rapszódia és a Fekete párduc), idén pedig egy (a Joker) bekerült mindkét listán a legsikeresebbek közé. De az így is igaz megállapítás már évek óta: annak, hogy kik kapják a szakmai elismeréseket, és annak, hogy melyik filmekre tódul a legtöbb néző, alig van köze egymáshoz.

©

Ha nem az Oscarra, inkább a kasszasikerekre figyelünk, azt látjuk, hogy a franchise-ok és a régi sikerekről lehúzott sokadik bőr filmek vittek mindent 2019-ben is. A Box Office Mojo világszerte legtöbb pénzt hozó filmjeinek listáján 2019-ben először már a 9. helyhez is egymilliárd dollár fölötti bevétel kellett. Ez főleg ahhoz képest mutat jókora változást, hogy 2018-ban még csak öt, az előtt pedig évente 2-4 film volt, amely elérte az egymilliárd dolláros álomhatárt. Olyan év pedig utoljára 2007-ben volt, amikor egyetlen alkotásnak sem lett meg az egymilliárdja.

És akkor J. J. Abrams letörli a könnyeit egy köteg százdollárossal.

2019 legnagyobb kasszasikerei (zárójelben az USA-n belüli, illetve a más országokból befolyt bevétel, millió dollárban) – a film értékelése az imdb-n

  1. Bosszúállók: Végjáték (858/1939) – 8,5
  2. Az oroszlánkirály (543/1113) – 6,9
  3. Jégvarázs 2. (474/958) – 7,2
  4. Pókember – Idegenben (390/741) – 7,6
  5. Marvel kapitány (426/701) – 7,9
  6. Toy Story 4. (434/639) – 7,9
  7. Joker (335/736) – 8,6
  8. Star Wars: Skywalker kora (510/550) – 6,9
  9. Aladdin (355/695) – 7,0
  10. Jumanji – A következő szint (298/470) – 7,0

Hogy a sorozatokat nem lehet a végtelenségig csinálni, jól mutatja, ami a Star Warsszal történik. A saga aktuális része 2015-ben és 2017-ben is kapott kemény kritikákat, de mindkettő az adott év legtöbb bevételt hozó filmje lett. 2019-ben a Skywalker kora már csak a nyolcadik helyre került, ami a kilenc Star Wars-film közül a legrosszabb helyezés. (A Sith-ek bosszúja 2005-ben a második, A klónok támadása 2002-ben a negyedik lett, minden más rész a saját évének első helyén végzett.)

©

De azért nem kell félteni a nagy stúdiókat, ez látszik a bevételi adatokon, ha nem a Star Wars aktuális része a divatos, akkor beülnek helyette az emberek valamelyik másik film sokadik újragondolt változatára vagy folytatására. A lényeg az, hogy minél kevesebb kockázatot kelljen vállalni, és oda lehessen adni a nézőknek valamit, amiről már a címe alapján előre tudják, hogy mit várhatnak tőle. Nem véletlen, hogy a szuperhősös filmek újabb és újabb leágazásai mellett az 1990-es évek óriási sikereinek sokkal gyengébb folytatásai vannak ott nagy számban a kasszasikerek között: aki gyerekként szerette az Oroszlánkirályt, a Toy Storyt vagy épp tizenévesen a Jumanjit, az most a legjobb korcsoporthoz tartozik, akinek a pénzére vágyhatnak a filmesek.

Az Oscar-jelöltek a kasszasikerek listáján (zárójelben a bevétel, millió dollárban):

7. Joker (1071)

23. Volt egyszer egy… Hollywood (374)

28. 1917 (287)

37. Az aszfalt királyai (222)

45. Kisasszonyok (177)

47. Élősködők (165)

79. Jojo Nyuszi (74)

Megjelent a Netflix...

©

Az pedig már a filmipar átalakulását mutatja, hogy két Oscar-jelölt fel sem került a legnagyobb mozis bevételt hozó filmek listájára. Ami nem azt jelenti, hogy ezek a kasszáknál megbuktak volna, hanem azt, hogy megjelent a Netflix. Az ír és a Házassági történet is csak azért került be néhány kiválasztott moziba, mert ez volt az alapkövetelmény ahhoz, hogy jó pár filmfesztiválon jelölést kaphasson, de a mozikban megszerzett bevételük, 8, illetve 2,3 millió dollár, arra sem elég, hogy a többi Oscar-jelölt bokájáig érjen.

©

A Box Office Mojo ezeket fel sem veszi a listájára, de amúgy ha szerepelnének ott, akkor a 177., illetve a 239. helyet jelentené a két bevételi adat. De ezeknek a filmeknek nem csak a művészi értékét, hanem a pénzügyi sikerességét sem lehet a bevételi mutatóval mérni, egész nyilvánvaló, hogy a Netflix üzleti koncepciója egészen más kategóriát jelent. A cég összbevétele 2019-ben 20 milliárd dollár lett, de ez nem bontható le úgy, hogy mondhassunk konkrét számot, melyik film mennyi pénzt hozott. A cég pedig ehhez nem ad segítséget.

...és megjelent Ázsia

Az idei Oscar-gála nagy sztorija az, hogy először lett az év legjobb filmje nem angol nyelvű alkotás, de az is csak tizenegyedik alkalommal történt meg, hogy idegen nyelvű filmet jelöltek egyáltalán erre a díjra. A dél-koreai Élősködők a kasszasikerek listáján meg is bújik viszonylag alul, a méltán elfeledett Gemini Man és a Kémesítve között a 47. helyen. Ahhoz képest viszont, hogy nem amerikai film, egész sokan nézték az Egyesült Államokban: a bevételei 21,5 százaléka az USA-ból származik.

©

Az év 50 legnagyobb kasszasikere közül 9 olyan volt, amely a bevételei 5 százalékát sem az Egyesült Államokban szerezte – a listán előttük egy óriási lyuk tátong, olyan film ugyanis egy sem volt a Top50-ben, amely 5 százaléknál többet, de 20 százaléknál kevesebbet szerzett volna az amerikai mozikban. A kilenc, 5 százalék alatti amerikai részesedést szerző film közül viszont nyolcban még az 1 százalékot sem érte el az amerikai bevétel aránya, vagyis gyakorlatilag ismeretlenek maradtak ezek a filmek az USA-ban.

A magyarázat egyszerű: mind a 8 ilyen film kínai, az ottani piacon lehet annyi bevételt szerezni, hogy már nem muszáj Hollywoodba menni kasszasikerért. A Nezha zhi motong jiangshi, magyar fordításban A démongyerek Nezha születése című kínai 3D-animációs film létezéséről például valószínűleg a legelvakultabb rajongókon kívül Európában és Amerikában sokan nem tudtak, pedig ez lett az év 12. legnagyobb bevételét hozó filmje, 726 millió dollárt hozott. Az pedig az ország népességének, és persze a cenzúrának is köszönhető, hogy az Oscar-díjátadón hiába Dél-Korea jeleníti meg Ázsia filmiparát, a bevételi listákon már Kína képviseli a kontinenst.

Hozzászólások