Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3a980149-9ffc-4fb7-b977-70572bac2b4f","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az NFI-t vezető Káel Csaba arról is beszélt, hogy szerinte csúsztatás, hogy 2024-ben több független játékfilm készült, mint állami támogatású. ","shortLead":"Az NFI-t vezető Káel Csaba arról is beszélt, hogy szerinte csúsztatás, hogy 2024-ben több független játékfilm készült...","id":"20250130_Kael-Csaba-NFI-Futni-mentem-Most-vagy-soha","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a980149-9ffc-4fb7-b977-70572bac2b4f.jpg","index":0,"item":"4a95824b-8c06-4b80-9cd8-221393e3c2c4","keywords":null,"link":"/kultura/20250130_Kael-Csaba-NFI-Futni-mentem-Most-vagy-soha","timestamp":"2025. január. 30. 12:06","title":"Káel Csaba elmondta, miért nem kapott állami pénzt a Futni mentem, és miért kapott a Demjén-film","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bda6c64d-2e6f-49e8-a022-a3877b583147","c_author":"Balogh Csaba","category":"360","description":"Egy erőtlen ütés csak arra jó, hogy felbosszantsa az ellenfelet. A kínai technológiák kézben tartóit pedig nem volt érdemes az amerikaiaknak felbosszantaniuk. Vagy legalábbis illett volna felkészülni arra, hogy aki nem fekszik ki, az vissza fog ütni. Vélemény.","shortLead":"Egy erőtlen ütés csak arra jó, hogy felbosszantsa az ellenfelet. A kínai technológiák kézben tartóit pedig nem volt...","id":"20250129_balogh-csaba-kina-usa-deep-seek-technologiai-innovacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bda6c64d-2e6f-49e8-a022-a3877b583147.jpg","index":0,"item":"bd6ff02f-bd9e-4d40-b6a7-0ed74d89ec17","keywords":null,"link":"/360/20250129_balogh-csaba-kina-usa-deep-seek-technologiai-innovacio","timestamp":"2025. január. 29. 11:30","title":"Balogh Csaba: Most múlik pontosan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d25e25c-a78d-4b5b-8151-90d16dda1736","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Rekorddöntésre készülnek vele. ","shortLead":"Rekorddöntésre készülnek vele. ","id":"20250130_Epitett-egy-Batmobilt-a-Renault-de-ez-nem-filmes-auto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d25e25c-a78d-4b5b-8151-90d16dda1736.jpg","index":0,"item":"79da7057-1ace-4c59-8a53-8eee1fc62c1f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250130_Epitett-egy-Batmobilt-a-Renault-de-ez-nem-filmes-auto","timestamp":"2025. január. 30. 19:23","title":"Épített egy Batmobilt a Renault, de ez sokkal komolyabb, mint egy filmes autó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e371f56f-0075-4a2e-a4a9-ee6473bbdc92","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Perecre, töltött káposzta, paprikás csirke és halászlé, mindez lefojtva csokigolyóval és kolbicével? Tzuyang megcsinálta, aztán még evett.","shortLead":"Perecre, töltött káposzta, paprikás csirke és halászlé, mindez lefojtva csokigolyóval és kolbicével? Tzuyang...","id":"20250129_koreai-zabalogep-vasarcsarnok-eves","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e371f56f-0075-4a2e-a4a9-ee6473bbdc92.jpg","index":0,"item":"8d412d8c-a1c2-466e-9e06-3f411f41b9b1","keywords":null,"link":"/elet/20250129_koreai-zabalogep-vasarcsarnok-eves","timestamp":"2025. január. 29. 15:53","title":"A koreai zabálógép elment a Fővám téri Nagyvásárcsarnokba, és pont az történt, amire mindenki számított","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3dfbbcb-0ddc-4992-b6ce-dbb0cbb5fa80","c_author":"Kacskovics Mihály Béla","category":"itthon","description":"A Rákosdubajról szóló vitát még végigvitték, de az ülés hátralévő részén nem vesznek részt – de a végén azért szavazni fognak.","shortLead":"A Rákosdubajról szóló vitát még végigvitték, de az ülés hátralévő részén nem vesznek részt – de a végén azért szavazni...","id":"20250129_tisza-part-fovarosi-kozgyules-magyar-peter-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3dfbbcb-0ddc-4992-b6ce-dbb0cbb5fa80.jpg","index":0,"item":"ec84625b-d1a9-4655-97b2-ff5e324c2112","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_tisza-part-fovarosi-kozgyules-magyar-peter-ebx","timestamp":"2025. január. 29. 13:57","title":"Kivonult a Tisza Párt a Fővárosi Közgyűlés üléséről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea2b8853-2f60-4f12-b43c-ee505d53e2f5","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az amerikai gazdasági továbbra is szilárd ütemben bővül, de az infláció kissé magas.","shortLead":"Az amerikai gazdasági továbbra is szilárd ütemben bővül, de az infláció kissé magas.","id":"20250129_A-Fed-nem-valtoztatott-az-iranyado-dollarkamaton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea2b8853-2f60-4f12-b43c-ee505d53e2f5.jpg","index":0,"item":"c8fdc950-ef1c-40fc-aa31-6a9f702ad515","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_A-Fed-nem-valtoztatott-az-iranyado-dollarkamaton","timestamp":"2025. január. 29. 20:35","title":"A Fed nem változtatott az irányadó dollárkamaton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2bbc8ed2-3220-474a-b11b-e38341da28cc","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"László Attila az ügyben kifejtett kormányzati kommunikációt szerecsenmosdatásnak minősítette.","shortLead":"László Attila az ügyben kifejtett kormányzati kommunikációt szerecsenmosdatásnak minősítette.","id":"20250129_feljelentes-pilis-fergek-ivoviz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2bbc8ed2-3220-474a-b11b-e38341da28cc.jpg","index":0,"item":"d23cd791-dbf7-41eb-beda-333da7454a58","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_feljelentes-pilis-fergek-ivoviz","timestamp":"2025. január. 29. 09:25","title":"„Elfogadhatatlan a kormányzati kommunikáció” – feljelentést tett a pilisi polgármester az ivóvízben talált férgek miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"822cdfea-46c2-494d-ba79-e8c247fae798","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"A két embert halálra szurkáló fiatal 25 év fegyházat kapott, az egyik áldozatot fejenrúgó férfi büntetését súlyosbította az ítélőtábla.","shortLead":"A két embert halálra szurkáló fiatal 25 év fegyházat kapott, az egyik áldozatot fejenrúgó férfi büntetését...","id":"20250129_jogeros-itelet-deak-teri-kettos-gyilkossag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/822cdfea-46c2-494d-ba79-e8c247fae798.jpg","index":0,"item":"1c41e78b-0178-4b77-b909-ecc2ec4607cc","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_jogeros-itelet-deak-teri-kettos-gyilkossag","timestamp":"2025. január. 29. 17:32","title":"Jogerős ítélet született a Deák téri kettős gyilkosság ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Bioware (a Blizzard mellett) azon kevés fejlesztők közé tartozik, akik csak és kizárólag minőségi munkát adnak ki...
A Bioware (a Blizzard mellett) azon kevés fejlesztők közé tartozik, akik csak és kizárólag minőségi munkát adnak ki kezeik közül. A minőség érdekében hajlamosak elhalasztani játékaik megjelenését, sőt a fejlesztési idővel sem spórolnak: a Dragon Age című eposz például több mint hat évig készült. Hat év a mai rohanós, „konzolos” játékvilágban, amikor átlagban évente adnak ki a cégek egy-egy piff-puff játékot, iszonyú hosszú időnek számít.
Óvatosan flörtölj velem, mert fel vagyok fegyverkezve!
A Bioware azonban, mint mindig, most is jól mérte fel a piacot: szerintük nem igazán számít a grafika, nem kellenek trendi effektek, egyszerűen csak nagyon jó játékot kell írni. Az elképzelés bevált: a befektetett aprólékos munka és precizitás meghozta a gyümölcsét. A Gamespot lelkes tesztelői tíz pontból 9,5 pontot adtak értékelésük végén (ami náluk igen nagy ritkaság). A PC Gamer legutóbbi számában nemes egyszerűséggel a világ legjobb RPG-jének titulálta a sárkányok korát, a GameZone pedig mint új mérföldkövet emlegeti a játékot. A népszerűséget jól példázza, hogy a játék megjelenése utáni második napon már az egyik legismertebb férfimagazin, a Maxim címlapján pózolnak a Dragon Age női szereplői. Hype tehát van bőven. De valóban ennyire jól sikerült volna a Baldur’s Gate fejlesztőinek újabb kirándulása az „igazi” RPG műfajba? Röviden: igen. Hosszabban: igen, ez a játék elképzelhetetlenül igényes és jó. Még hosszabban…
Sárkányok Kora A Dragon Age történetét pár mondatban összefoglalni lehetetlen, de még egy kisebb könyv formájában is kihívás lenne. A játék honosítva jelent meg (igényes fordítás!), így mindenféle nyelvtudás nélkül is teljesen megismerhetjük az aprólékos háttértörténetet, karaktereket és a jól kidolgozott világot.
Ráadásul, ahogyan egy jó szerepjátékhoz illik, a történet dinamikus: kezdve onnan, hogy minden választható karakterrel az első egy-két óra játékidő teljesen más (máshonnan indulunk, más háttértörténet és konfliktusok), a későbbi párbeszédek, események, sőt küldetések is attól függően változnak, hogy hogyan és mivel játszunk. Ez persze nem új dolog, a fejlesztők azonban az utóbbi tíz évben (egy-két üdítő próbálkozástól eltekintve, pl. Witcher, Risen) hajlamosak voltak elhanyagolni ezt a mértékű „aprólékosságot”. Ha jobban belegondolunk, a mindig etalonként emlegetett szuper-RPG, az immáron tízéves Baldur’s Gate (és folytatásai) volt az utolsó ilyen mélységű, nem MMORPG játék. Egészen mostanáig.
A játék különleges, borongós-véres, ám mégis gyönyörű világában a legnagyobb harcosok egy dicső múltat és szokásokat követő elit szervezetbe tömörülnek (Szürke Kamarások – Grey Wardens). Karakterünk fajától és a játék kezdetén meghatározható származásától függően, ilyen-olyan módon mi, azaz a játékos is bekerülünk közéjük. A Szürke Kamarások a kontinenst fenyegető démoni hordák ellen vívják szinte kilátástalan háborújukat - ebbe a végeláthatatlan és ármánykodástól/árulástól, sőt politikától sem mentes harcba csöppenünk bele karakterünkkel.
A történet lényegét nem fogjuk lelőni – de nem is kell, csak kezdjünk el játszani, és garantáltan beszippant.
Ez itt kérem vér. Jó sok. A Dragon Age nem gyerekeknek való, hanem játékos felnőtteknek. Bár első látásra könnyed akció-fantasy, a kidolgozás, a világ történelme, legendái, az elképesztő mennyiségű háttér-információ (könyvek, párbeszédek, stb.) inkább egy komoly filmre vagy könyvsorozatra emlékeztetnek. Mindennek tetejébe ez bizony nem World Of Warcraft, nem lesznek csillogó, lila fényben világító fürdőruhaszerű páncélok és poénos csili-vili tündék. Ellenben lesz vaspáncél, mérgezett nyílvessző, vér és még több vér dögivel. Olyannyira, hogy egy-egy nagyobb csetepaté után még percekig véres lesz karakterünk arca, pedig lehet, hogy már rég eltettük a kardunkat és a közeli kocsmában próbálunk romantikázni valamelyik társunkkal.
Apropó társak: a megszokott Bioware minőségben kapjuk őket is: kalandozásaink során beszélgethetünk velük, sőt egymással is csipkelődnek/flörtölnek, és persze nem marad ki a romantika sem: konkrét 18 éven felüli jelenetek is megeshetnek velünk kalandozásaink folyamán, ha éppen ahhoz lenne kedvünk.
A beszélgetés és a romantika persze nem minden: társaink szerencsére harcolnak is, nem is akárhogyan: egy nagyon részletes taktikai menüben állítgathatjuk be csapatunk tagjainak viselkedését. A Dragon Age végigjátszható segítőtársak nélkül is, de nem érdemes (és valószínűleg nagyon nehéz is lenne). Igazi RPG-hez méltón, csapatban kalandozunk, akárcsak a nagy elődben, a Baldur’s Gate-ben.
Taktika a négyzeten Játékos szlenggel élve: ha a csihipuhihoz szokott „vérpistike” elindítja a játékot, majd bőszen elkezd hadonászni kardjával, akkor bizony nagy csodálkozás lesz a vége. A Dragon Age-ben a harc ugyanannyira kidolgozott és részletes, mint maga a világ és a szereplők. A komolyabb csaták inkább sakkjátszmához fognak hasonlítani - főleg nehéz fokozaton. Igaz, a játékot játszhatjuk amolyan MMO-módon is (értsd: „nézdahátam” kameraállás, és ütöm, aki szembe jön), ám sokáig nem érdemes így tenni, legalábbis ha nem akarjuk ötpercenként a „load game” feliratot bámulni.
Bár beszélgetés, felfedezés közben TPS módban élvezhetjük a viszonylag szép grafikát, a csaták közben bizony előjön a jó öreg RPG-feeling, és felülnézetben, „taktikai módból” fogjuk utasításainkat adni csapatunk tagjainak. Ha túl gyorsan pörögnek az események, akkor meg is állíthatjuk az időt, és elszöszölhetünk a taktikával, ez azonban nem töri meg a játék varázsát vagy lendületét. A csaták végkimenetele ráadásul erősen függ attól, hogy milyen csapatösszeállítással dolgozunk, és persze attól is, hogy milyen karaktert „készítünk” magunknak. Ez az eposz tehát nyugodtan végigjátszható minimum három-négy alkalommal, az élmény garantáltan más és más lesz.
Megvegyem, ne vegyem? A Dragon Age nem egy „budget” kategóriájú játék, tízezer forint körüli összeget kell leszurkolnunk érte. Cserébe viszont teljesen honosított, ráadásul a fordítás jelen esetben kiemelkedőre sikerült (ellentétben pl. a Mass Effect-el, khmm).
A legóvatosabb becslések szerint is minimum hatvan óra játékidő mire a végére érünk. Ha nem sietünk, akkor ez könnyen lehet akár száz óra is. Ha könnyed szórakozásra és valami egyszerű kis vérontásra vágyunk akkor ne vegyük meg - csalódni fogunk. Ez a játék nem könnyed. Nem egyszerű. Ez a játék epikus, katarzist okoz, hosszú, magába szippantó. Klasszikus.