Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4b306fbd-b0eb-4df8-b97c-6901c35f7c98","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A NAIH szerint a Megafon több hibát is vétett.","shortLead":"A NAIH szerint a Megafon több hibát is vétett.","id":"20241128_megafon-adatszivargas-naih-figyelmeztetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b306fbd-b0eb-4df8-b97c-6901c35f7c98.jpg","index":0,"item":"6b1461ef-6d95-438a-9184-665f337f84ee","keywords":null,"link":"/itthon/20241128_megafon-adatszivargas-naih-figyelmeztetes","timestamp":"2024. november. 28. 12:53","title":"Figyelmeztetést kapott a Megafon az adatvédelmi hatóságtól a januári adatszivárgás miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c5173b61-4c43-490c-81b1-827bf98c19a6","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"„Férfiak tölcsérrel művért isznak nők széttárt lábai közül, miközben a színpadot vérrel és provokatív aktusokkal borítják el” – ecsetelte a Mi Hazánk elnökhelyettese a látottakat.","shortLead":"„Férfiak tölcsérrel művért isznak nők széttárt lábai közül, miközben a színpadot vérrel és provokatív aktusokkal...","id":"20241129_vidnyanszky-duro-nemzeti-szinhaz-ver-vagyok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c5173b61-4c43-490c-81b1-827bf98c19a6.jpg","index":0,"item":"0293ed91-18b8-49a9-a332-7e172acdba4e","keywords":null,"link":"/kultura/20241129_vidnyanszky-duro-nemzeti-szinhaz-ver-vagyok","timestamp":"2024. november. 29. 15:34","title":"Dúró Dóra: Visszataszító véres orgia került a Nemzeti színpadára – Vidnyánszky: A színház dolga, hogy kísérletezzen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4e5613cb-1e78-4136-94a6-a993ea19d4ef","c_author":"Nemes Nikolett","category":"360","description":"Hogyan működik, mi mindent tesz egy bántalmazó felettes, és mit okoz ezzel a beosztottjainak? Miért volna fontos külön kezelni a vezetői és a szakmai kompetenciákat, és miként lehet maga a rendszer is bántalmazó, amelyben a szereplők töltik a mindennapjaikat? Edinger Katalin nyolc évig dolgozott egy kiadónál, ahonnan beszámolója szerint azért távozott – többedmagával együtt –, mert a főnöke súlyosan toxikus légkört teremtett. Erről is beszélgettünk vele. ","shortLead":"Hogyan működik, mi mindent tesz egy bántalmazó felettes, és mit okoz ezzel a beosztottjainak? Miért volna fontos külön...","id":"20241129_Munkahelyi-bantalmazas-abuzus-felmondas-Edinger-Katalin-interju-mediator","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e5613cb-1e78-4136-94a6-a993ea19d4ef.jpg","index":0,"item":"8020378d-3da7-41ce-8b1c-1295cb73907a","keywords":null,"link":"/360/20241129_Munkahelyi-bantalmazas-abuzus-felmondas-Edinger-Katalin-interju-mediator","timestamp":"2024. november. 29. 12:00","title":"„Ezeket nyilvános kivégzésnek neveztük egymás között” – így kergeti felmondásba a dolgozókat egy toxikus munkahely Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2b982583-ca7d-479c-aea5-9638f32b060c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A 82-es kilométerszelvénynél, Füle térségében, a lepsényi pihenőhely közelében.","shortLead":"A 82-es kilométerszelvénynél, Füle térségében, a lepsényi pihenőhely közelében.","id":"20241129_m7-baleset-autoszallito-kamion-tuz-katasztrofavedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2b982583-ca7d-479c-aea5-9638f32b060c.jpg","index":0,"item":"06c8e397-5c64-405d-85da-379a638d4208","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_m7-baleset-autoszallito-kamion-tuz-katasztrofavedelem","timestamp":"2024. november. 29. 21:57","title":"Kigyulladt egy autószállító kamion, lezárták az M7-es Budapestre vezető oldalát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8c048665-a4dc-4b59-94e5-e3d714bdf31b","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Nem pörgethetik többe a TikTokot, se az Instagramot az ausztrál fiatalok. ","shortLead":"Nem pörgethetik többe a TikTokot, se az Instagramot az ausztrál fiatalok. ","id":"20241128_Ausztralia-kozossegi-media-16-even-aluliak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c048665-a4dc-4b59-94e5-e3d714bdf31b.jpg","index":0,"item":"2276881b-88a9-4826-b0d3-26cd0341c08d","keywords":null,"link":"/elet/20241128_Ausztralia-kozossegi-media-16-even-aluliak","timestamp":"2024. november. 28. 15:19","title":"Ausztráliában betiltják a közösségi média használatát a 16 éven aluliaknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"049e6095-d145-46a7-be00-006a911e9a8b","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Régi munkatársától köszönt el Sulyok Tamás.","shortLead":"Régi munkatársától köszönt el Sulyok Tamás.","id":"20241129_hivatalvezeto-sulyok-tamas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/049e6095-d145-46a7-be00-006a911e9a8b.jpg","index":0,"item":"53a42277-7464-4bcf-88a1-b7840a4f3697","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_hivatalvezeto-sulyok-tamas","timestamp":"2024. november. 29. 20:30","title":"A köztársasági elnök 9 hónap után lecserélte a hivatalvezetőjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"29f9a947-02dd-4961-898c-ab363f8abdac","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A befektetéssel függőségüket és kitettségüket szeretnének csökkenteni, ám a német kormányválság árnyékában kérdéses a megvalósítás.","shortLead":"A befektetéssel függőségüket és kitettségüket szeretnének csökkenteni, ám a német kormányválság árnyékában kérdéses...","id":"20241129_nemetorszag-felvezetoipar-fejlesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/29f9a947-02dd-4961-898c-ab363f8abdac.jpg","index":0,"item":"b4c9e499-bc1d-4b99-b8a4-02d99fe760c4","keywords":null,"link":"/vilag/20241129_nemetorszag-felvezetoipar-fejlesztes","timestamp":"2024. november. 29. 13:58","title":"Németország kétmilliárd eurót tolna bele a lemaradó chipiparába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3469aa07-8327-4e02-81cb-c66e8d2f6f45","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Amennyiben ez bekövetkezik, sokak szerint Emmanuel Macronnak is mennie kell. ","shortLead":"Amennyiben ez bekövetkezik, sokak szerint Emmanuel Macronnak is mennie kell. ","id":"20241128_franciaorszag-lakossag-felmeres-tamogatottsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3469aa07-8327-4e02-81cb-c66e8d2f6f45.jpg","index":0,"item":"cb586679-bce4-4354-a53d-28abc35d50b1","keywords":null,"link":"/vilag/20241128_franciaorszag-lakossag-felmeres-tamogatottsag","timestamp":"2024. november. 28. 12:20","title":"A franciák több mint fele azt szeretné, hogy bukjon meg a kormány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A járműipart átmenetileg térdre kényszerítő koronavírus-járvány sem tudta megállítani az elektromos autók térnyerését, éves szinten változatlanul kétszámjegyű növekedést mutatnak az eladási számok. Az e-mobilitás azonban jóval több, mint a tisztán elektromos, vagy hibrid járművek összessége: az utolsó kilométer megtétele is egyre inkább az áramra épül, s az elektromos rollerek, robogók és kerékpárok piaca is rendületlenül növekszik.
A világ egyik legsürgetőbb problémája a környezet védelme, a klímaválság, a fenntarthatóság. Ezekre nekünk különös figyelmet kell fordítanunk, ezért kiemelt helyen is kell kezelnünk. Innen új alrovatunk címe is: Zhvg.
Már legalább 11 millió tisztán elektromos (BEV), illetve konnektorból tölthető hibrid (PHEV) autó közlekedik a világ útjain, s bár egyes piacokon változik az eladások dinamikája, egyelőre semmi jele annak, hogy összességében lassulna a robbanómotorral szerelt gépkocsiknál fenntarthatóbb járművek térnyerési üteme. Van is hova növekedni, hiszen a világon közel másfél milliárd jármű közlekedik, így az elektromosok aránya még csak egy százalék körül van.
Míg korábban Kína volt a leggyorsabban növekvő piac, 2020 és 2021 már inkább Európa előretöréséről szól: 2020 volt az első év, amikor Európában több új BEV és PHEV – 1,4 millió darab – fogyott, mint a világ legnépesebb országában, és a trend az idén is folytatódik. Az előrejelzések szerint a kontinensen éves szinten 15 százalékkal részesednek majd az elektromos autók az újjármű-eladásokból, az „éltanulók” ipedig smét az észak- és nyugati-európai államok lesznek. Norvégiában már az új autók több mint négyötöde elektromos, Svédországban ötven százalékhoz közelít ez az arány, de a legnagyobb piacon, Németországban is a húsz százalék felé kúszik az elektromosok részesedése.
László Ferenc
Középmezőnyben
Magyarország a középmezőnyben van: 2020-ban az újautó-eladások öt százalékát tették ki az elektromosok, ami ugyan kisebb arány, mint Nyugat- és Észak-Európában, viszont az eredmény jobb, mint a közép-európai térség többi államában. A trend 2021-ben is folytatódik, annyi a különbség, hogy míg tavaly – elsősorban az állami támogatások miatt – a BEV-ek eladása ugrott meg látványosan, addig az idén inkább a hibridek viszik előre az eladásokat. Az elektromosok közül Magyarországon a Volkswagenek a legnépszerűbben, a második helyen a Nissan, a harmadikon pedig a KIA áll.
A magyarországi trendek is azt bizonyítják, hogy az állami támogatások és egyéb kedvezmények lényegesen befolyásolják a hagyományos autóknál még drágább, viszont olcsóbban fenntartható elektromosok piaci népszerűségét. Norvégiában, ahol kiemelkedő kedvezmények járnak az elektromosok mellé, továbbra is szárnyal a piac, míg Kínában, ahol egymásnak ellenmondó üzenetek érkeznek a fogyasztókhoz, inkább az elbizonytalanodás a jellemző. A környezetszennyezést csökkenteni kívánó Peking, amely a korábbi években jelentős kedvezményekkel tette népszerűvé az elektromos járműveket, 2020-ra kilátásba helyezte a támogatások leépítését, ami azonnal meg is látszott az értékesítési számok romlásában. A koronavírus-járvány hatására végül 2022 végéig meghosszabbították a kedvezmények egy részét, így valamelyest visszatért a vásárlási kedv, ám az elektromosok forgalma már csak az újautó-eladások 6 százalékét teszik ki.
Az ár, a hatótávolság és a töltőhálózat hármasa
Az árkedvezmények és egyéb támogatási formák mellett a hatótávolság alakulása és a töltőhálózat elérhetősége is döntően befolyásolja a BEV-ek és PHEV-ek népszerűségét. Ezen a két területen egyértelmű az előrelépés, a hatótávolság a legtöbb márkánál már meghaladja a 300 kilométert, és egyre több az olyan autó, amely akár 600 kilométert is képes megtenni egy töltéssel. Közben a választék is látványosan bővül. 2015-ben még csak kevesebb, mint százféle elektromos járgányból lehetett válogatni, jelenleg négyszáz körül van az elérhető modellek száma (260 BEV, illetve 140 PHEV). A választékbővülés folyamatos marad, már csak azért is, mert miközben egyre több város, illetve állam jelenti be, hogy belátható időn belül – akár 2030-tól – betiltja az új benzines és dízeles autók forgalomba hozatalát, sok gyártó dönt úgy, hogy járműveinek többségét már elektromos hajtással készíti. A kínai tulajdonban lévő, egykor svéd Volvo például azt közölte, hogy 2030 után már csak elektromos autók kerülnek ki a gyáraiból.
Túry Gergely
A nyilvános töltési kapacitások is bővülnek, s bár Brüsszel szerint még mindig nincs elég nyilvános állomás az EU-ban, ma már senki sem mondhatja azt, azért nem vesz elektromos járművet, mert komoly gondot okozna a „tankolás”. Nem csak azért javul a helyzet, mert a töltések nagy részét – Magyarországon mintegy négyötödét – otthon végzik az emberek, hanem azért is, mert öt év alatt világszerte hétszeresére ugrott a nyilvános töltők száma. 2020 végén világszerte 1,3 millió töltőoszlop várta az autósokat, s ebből harminc százalék volt a nyolcvan százalékos töltöttségi szintet 40 perc alatt szavatoló gyorstöltő. Az EU-ban az lenne a cél, hogy tíz elektromos járműre jusson egy töltőállomás, jelenleg ennek tizedénél tart az unió, azaz száz járműre jut egy „áramkút”.
Magyarországon – ahol mintegy 30 ezer zöldrendszámos autót regisztráltak már – jelenleg 1400 körül van a nyilvános töltők száma, s bár a járvány miatt lelassult az új állomások telepítése és a már meglévők használatának bővülése, négy év alatt a töltési tranzakciók száma 52-szeresére ugrott, az átadott energia mennyisége pedig 57-szeresére emelkedett és elérte a 7,1 gigawattot.
Elektromos „utolsó kilométerek”
Az elektromos autókhoz hasonlóan az elektromos mikromobilitási eszközök – e-rollerek, e-robogók és elektromos kerékpárok – népszerűsége is szakadatlanul nő, s ahogy a Covid-pandémia megváltoztatta a városi közlekedési szokásokat, úgy emelkedett a „villanyos kütyükkel” megtett utolsó kilométerek száma. Ma már talán egy nagyváros sincs a fejlett világban, ahol ne versenyeznének egymással az elektromos rollereket és elektromos robogókat kölcsönző cégek, és nem a járművek hiánya okoz gondot, hanem az, hogy miközben egyre nagyobb a forgalom, a szabályozás nem mindenhol követi a valóságos világban zajló eseményeket. Nem teljesen egyértelmű, hogy hol lehet közlekedni ezekkel a járművekkel, és miként lehet őket úgy letenni használat után, hogy az ne váltsa ki a többi közlekedő haragját. Világszerte 300 millió két- és háromkerekű elektromos járművet tartanak számon, s manapság már az újonnan eladott biciklik, robogók és rollerek harmadát teszik ki az elektromos változatok. Továbbra is Ázsia a legnagyobb piac, ám Európa is gyorsan jön fel: 2020-ban 30 százalékkal nőtt az elektromos mikromobilitási eszközök eladása.