Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d4a89444-8605-4829-97be-c4e94dd1c951","c_author":"Mastercard","category":"brandcontent","description":"Kijött a Mastercard legfrissebb, 2023-as adatokat feldolgozó Digitális Fizetési Indexe (DFI), amely 2020 óta vizsgálja a magyarok fizetési szokásait. A jelentés alapján Magyarország a digitális fizetési megoldások széles körű elterjedése felé tart, a készpénz szerepe azonban még mindig erős. Az elmúlt négy évben 11 ponttal nőtt a DFI-index, főként a mobiltárcák és az érintésmentes fizetések előretörésének köszönhetően. Az infrastrukturális fejlődés ellenére a készpénzhez ragaszkodó rétegek és a pénzügyi tudásbeli hiányosságok akadályozzák a további fejlődést. A digitális fizetések népszerűsítésében ezért kulcsfontosságú szerep jut a pénzügyi oktatásnak és a mikrokereskedők digitális integrálásának.","shortLead":"Kijött a Mastercard legfrissebb, 2023-as adatokat feldolgozó Digitális Fizetési Indexe (DFI), amely 2020 óta vizsgálja...","id":"20241127_A-technologia-adott-de-a-megszokasaink-erosebbek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d4a89444-8605-4829-97be-c4e94dd1c951.jpg","index":0,"item":"766002eb-4452-4c3f-b6bc-4388c9f43eb0","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241127_A-technologia-adott-de-a-megszokasaink-erosebbek","timestamp":"2024. november. 29. 15:30","title":"A technológia adott, de a megszokásaink erősebbek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"12b90608-6ed9-4684-af6c-57ebaa277c82","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Milyen személyiségjegyek jellemzik a munkamániásokat, és mi lehet az oka, hogy Magyarországon a civil szférában dolgozik a legtöbb munkafüggő? Mennyire az egyén, és mennyire a munkáltató felelőssége, ha a munkamánia eluralkodik, és függőséggé, kiégéssé válik? A Kösz, jól vendége volt Kun Bernadette pszichológus és Merész István, az Allianz-Trade vezetője.","shortLead":"Milyen személyiségjegyek jellemzik a munkamániásokat, és mi lehet az oka, hogy Magyarországon a civil szférában...","id":"20241130_Kosz-jol-podcast-munkafuggoseg-munkahely-kieges-stressz-kun-bernadette-pszichologus-meresz-istvan-allianz-trade-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/12b90608-6ed9-4684-af6c-57ebaa277c82.jpg","index":0,"item":"a0c45b58-c2bf-4f34-a325-9f546b69b849","keywords":null,"link":"/elet/20241130_Kosz-jol-podcast-munkafuggoseg-munkahely-kieges-stressz-kun-bernadette-pszichologus-meresz-istvan-allianz-trade-ebx","timestamp":"2024. november. 30. 10:00","title":"„Elájult, és akkor jött rá, hogy valami nem stimmel” – Kösz, jól: kiégés és stressz a magyar munkahelyeken","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a9341c38-73e7-4619-97c6-471fb246a328","c_author":"Medvegy Gábor","category":"360","description":"Harcolhattak volna robotzsaruval Horthy Miklós merénylői ellen száz évvel ezelőtt? A válasz meglepő módon majdnem igen, de ez még semmi. Az 1924 novemberében megjelent lapok meghökkentő híreiből válogattunk, amelyekből kiderül, hogy a vasútra mindig lehetett panaszkodni, a parlamenti zsidózás pedig nem sértett illemet akkoriban. A templomba járó nők kivágott, áttetsző ruhái ellenben igen.","shortLead":"Harcolhattak volna robotzsaruval Horthy Miklós merénylői ellen száz évvel ezelőtt? A válasz meglepő módon majdnem igen...","id":"20241130_100-eves-ujsag-horthy-merenyloi-harcolhattak-volna-robotzsaruval","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a9341c38-73e7-4619-97c6-471fb246a328.jpg","index":0,"item":"7360c359-1ec0-4ba8-8f5c-d9c6b5c5c1ef","keywords":null,"link":"/360/20241130_100-eves-ujsag-horthy-merenyloi-harcolhattak-volna-robotzsaruval","timestamp":"2024. november. 30. 15:00","title":"Egy vérző ország minden gondja a lelkében – a mai propagandisták is megirigyelhetik, ahogy anno a magyar kormányfőről írtak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"88acf73c-be64-429c-8928-6f2727eea656","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Két hurrikán alatt már bizonyított a műholdas mobilszolgáltatás, mostantól pedig a kereskedelmi bevezetés elől is elhárult minden akadály.","shortLead":"Két hurrikán alatt már bizonyított a műholdas mobilszolgáltatás, mostantól pedig a kereskedelmi bevezetés elől is...","id":"20241129_spacex-t-mobile-direct-to-cell-muholdas-mobilhalozati-szolgaltatas-engedely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/88acf73c-be64-429c-8928-6f2727eea656.jpg","index":0,"item":"382ce09f-75ec-4673-870c-583a68c5453b","keywords":null,"link":"/tudomany/20241129_spacex-t-mobile-direct-to-cell-muholdas-mobilhalozati-szolgaltatas-engedely","timestamp":"2024. november. 29. 14:03","title":"Zöld lámpát kapott a SpaceX és a T-Mobile űrinternete, ott is lehet majd mobilozni, ahol eddig térerő sem volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b74bfd7b-96d0-41be-a88d-cbc3b172efc1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Birminghami Egyetem kutatói szerint felerősítik egymás negatív hatásait a mikroműanyagok és az örök vegyi anyagok, amelyek már külön-külön is komoly veszélyt jelenthetnek az ember egészségére.","shortLead":"A Birminghami Egyetem kutatói szerint felerősítik egymás negatív hatásait a mikroműanyagok és az örök vegyi anyagok...","id":"20241129_mikromuanyag-orok-vegyi-anyag-egeszsegugyi-hatas-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b74bfd7b-96d0-41be-a88d-cbc3b172efc1.jpg","index":0,"item":"be46799d-e849-4584-aeaa-0d878f025ee2","keywords":null,"link":"/tudomany/20241129_mikromuanyag-orok-vegyi-anyag-egeszsegugyi-hatas-kutatas","timestamp":"2024. november. 29. 20:03","title":"Külön-külön is nagy bajt csinál a mikroműanyag és az örök vegyi anyagok, együtt pedig ijesztően veszélyesek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ffa1a3a1-0416-4ce9-934a-55476b19b9fc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ideje megismerkedni egy új fogalommal: generatív háttérkép érkezik az újabb Samsung tévémodellekre. És ha már generatív, akkor nem meglepő, hogy a mesterséges intelligencia is benne lesz.","shortLead":"Ideje megismerkedni egy új fogalommal: generatív háttérkép érkezik az újabb Samsung tévémodellekre. És ha már...","id":"20241201_samsung-qled-tevek-generativ-hatterkepet-kapnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ffa1a3a1-0416-4ce9-934a-55476b19b9fc.jpg","index":0,"item":"0019f121-6b2a-48c9-a2d9-43a5cac1f02b","keywords":null,"link":"/tudomany/20241201_samsung-qled-tevek-generativ-hatterkepet-kapnak","timestamp":"2024. december. 01. 08:03","title":"Ha ilyen Samsung tévéje van, ingyen kap rá egy nagyon látványos funkciót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48977f41-d70c-413c-ba68-ee2c9ff5ba26","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A legnagyobb baloldali szakszervezetek a jövő évi költségvetés ellen tiltakoznak, amely megszorításokat is tartalmaz.","shortLead":"A legnagyobb baloldali szakszervezetek a jövő évi költségvetés ellen tiltakoznak, amely megszorításokat is tartalmaz.","id":"20241129_olaszorszag-orszagos-sztrajk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48977f41-d70c-413c-ba68-ee2c9ff5ba26.jpg","index":0,"item":"4b4cf21f-b08a-47a8-8b2d-54265de2501f","keywords":null,"link":"/vilag/20241129_olaszorszag-orszagos-sztrajk","timestamp":"2024. november. 29. 16:03","title":"„Itt az ideje, hogy felforgassuk ezt az országot” – megbénult Olaszország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ce03b6e4-778d-4a46-82c8-5726f9028e6c","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Legendák El Classicója volt pénteken. ","shortLead":"Legendák El Classicója volt pénteken. ","id":"20241130_Ronaldinho-44-evesen-is-bevarrja-a-jobb-felsobe-a-szabadot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ce03b6e4-778d-4a46-82c8-5726f9028e6c.jpg","index":0,"item":"78026733-f205-45a6-8e6c-3885898971e6","keywords":null,"link":"/sport/20241130_Ronaldinho-44-evesen-is-bevarrja-a-jobb-felsobe-a-szabadot","timestamp":"2024. november. 30. 11:07","title":"Ronaldinho 44 évesen is bevarrja a jobb felsőbe a szabadot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Volkswagen saját kutatásai során új üzemanyagcellás rendszert fejlesztett ki. A magas hőmérsékletű üzemanyagcella kisebb, hatékonyabb és kedvezőbb árú.
A Volkswagen ebben a formában egyedülálló, magas hőmérsékletű üzemanyagcella (HTFC) rendszert fejlesztett ki, amely az eddig ismert alacsony hőmérsékletű üzemanyagcellás megoldások (LTFC) számos hátrányát kiküszöböli. Az új magas hőmérsékletű membrán és a kifejezetten ehhez konstruált elektródák ugyanis egyértelműen kompaktabb, kedvezőbb és hatékonyabb működésű üzemanyagcellás rendszerek megalkotását teszik lehetővé a gépkocsik számára. E hajtásmód általános áttörése így ismét egy lépéssel közelebb került.
A Volkswagen előrejelzése szerint 2010 körül egyre nagyobb teljesítményű magas hőmérsékletű üzemanyagcellákat építenek, amelyek egyre tökéletesebbé válva előreláthatólag 2010-ben már az első kísérleti járműveket hajthatják. 2020 körül elkészülhet az első mindennapi használatra alkalmas és megfizethető üzemanyagcellás rendszerrel hajtott Volkswagen. A napjainkban más autógyártók által túlnyomórészt alkalmazott alacsony hőmérsékletű üzemanyagcella (LTFC) nagysorozatú gyártására a Volkswagen a rendszer koncepciójából adódó hátrányai miatt nem lát reális esélyt.
Az alacsony hőmérsékletű üzemanyagcella mintegy 80 Celsius fokos membránhőmérséklet mellett üzemel. Amennyiben a hőmérséklet lényegesen meghaladja ezt az értéket, az üzemanyagcella teljesítménye lezuhan, s a rendszer javíthatatlan károsodásokat szenved. Az LT-üzemanyagcellával szerelt járműprototípusok ezért – feltételezve, hogy a belsőégésű motorral hajtott modellekéhez hasonló menetciklust kell teljesíteniük – rendkívüli igényeket támasztanak a hűtőrendszerrel szemben, ami egyben igen drágává is teszi őket. Az LT-rendszerbe vezetett hidrogén és levegő emellett folyamatos nedvesítésre szorul, különben az energiatermelés folyamata összeomlik, az üzemanyagcella tartósan károsodik és a meghajtandó elektromos motor leáll. A gázok páratartalmának ilyen jellegű növelése szintén hely- és tömegigényes, illetve jelentős összegbe kerül.
A Volkswagen HTFC előnyei
A Volkswagen által kifejlesztett magas hőmérsékletű membrán az új fejlesztésű elektródákkal változatlan teljesítmény-leadás mellett akár 160 Celsius fokig is használható. A járműves alkalmazásban egy köztes, mintegy 120 fokos üzemi hőmérséklet várható, mégpedig külön nedvesítési igény nélkül. Ebben az esetben jóval egyszerűbb hűtőrendszer és vízkezelési eljárás is elegendő, azaz a hely- és költségigény, valamint a rendszer tömege egyaránt jelentősen mérséklődik.
Az üzemanyagcellás technológia mai jellegzetességei erősen megkötik a járművek tervezőinek kezét, ám az első ízben a tavalyi Tokiói Autókiállításon kiállított, s most európai premierjét Genfben tartó Honda FCX tanulmány bepillantást enged abba, hogy miként is nézhet ki az üzemanyagcellás autók következő generációja.
A hidrogénnel működtetett dugattyús motor könnyebb, nagyobb teljesítményű és olcsóbb a szintén szóba jöhető tüzelőanyagcellánál, gyártása pedig beilleszthető az eddigi technológiába. A 12 hengeres, 210 kW/285 LE teljesítményű motorral felszerelt BMW H2R kísérleti autó számos rekordot állított fel a hidrogénhajtású járművek kategóriájában. Előkészületben áll egy sorozatgyártású modell bevezetése is, ennek megjelenése a következő két év folyamán várható.
Nyugat-Európában, Észak-Amerikában és Japánban már nem fordulnak meg egy elektromos, gázos vagy hibridhajtású autó láttán. A környezetkímélő négykerekű nálunk még ritka. Itthon a magas ár mellett negatív mítoszok is gátat szabnak elterjedésüknek. Íme 10 előítélet, amelyről lerántjuk a leplet.
Kész van, mégsem tervezi tíz éven belüli sorozatgyártását a Fiat a Panda hidrogénhajtású változatának. A helykínálata megegyezik a szériaváltozattal, ám károsanyag-kibocsátása nulla.
A New York-i Nemzetközi Autószalonon mutatták be a Lexus LS600h hibrid prémium limuzint. Az Európába, a tervek szerint 2007 júniusában érkező összkerékhajtású LS600h lesz a világ első teljes értékű hibrid V8-as erőforrással szerelt járműve.
A Lexus GS 450h, a világ első hibrid prémium szedánja és az első teljes értékű hibrid jármű, amely orrmotoros építést kombinál hátsókerék hajtással a sportos menetteljesítmények biztosítása érdekében.
A hidrogénmeghajtású autók időről-időre a magazinok címlapjára kerülnek, mint technológiai messiások, amelyek véget vetnek a globális felmelegedésnek, s pontot tehetnek az olajhoz kötődő társadalmi feszültségek végére. A kérdés már csak az, mikor érkezik el a hidrogén-kánaán?
Nehezen lehet ellenállni a csábításnak, ha a kiszemelt szépség 25 másodperc alatt ledobja ruháit és belső értékeit is elénk tárja. A kabriók hercegnője, az Eos fényben született. Ha felbukkan, a nap is kisüt.
Forradalmian új megoldások halmazát kínálja a VW legújabb haszonjárműve, az 1975 óta 850 ezer példányban gyártott LT sorozat harmadik generációja. A Volkswagen Crafter műszaki megoldásai, biztonsága, gazdaságossága és egyénisége tekintetében egyaránt magasabbra emeli a mércét kategóriájában.