szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Új járműkategóriát épített a BMW, az X5, X6 után megkeverték a paklit, amiből most a limuzin, a kombi és a szabadidő-autó különleges keverékét húzták elő. Kényelmes, mint egy hetes, praktikus, mint egy ötös kombi és sokoldalúan sportos, mint egy X6-os.

Kipróbálni nem lehetett, így csak a nyálunkat csorgatva simogattuk kupés vonalait, nyomogattuk a szedánként és ötajtósként is nyitható csomagtérfedél gombját, kapcsolgattuk a tükörkamerákat, ugrálgattunk a motoros bőrfotelekben.

Utasterének luxuskaraktere, illetve hangulata kellemes közérzetet ad, hátsó lábtere a BMW 7-es sorozata, míg fejtere a BMW X5 színvonalát kínálja. A hátsó üléstámlák dőlésszöge oldalanként külön-külön, az utasok egyéni kívánsága szerint állítható. A hátsó ülések hosszirányban akár 100 milliméteres távolságon is elcsúsztatható kialakításának, illetve lehajtható támláiknak köszönhetően a csomagtartó 1650 literig is bővíthető. Az autózás egyedülálló élményéről az éppoly erőteljes, mint gazdaságos motorok, a szériafelszereltséghez tartozó fejlett menetdinamikai szabályzórendszer (Dynamic Drive Control), korszerűbb futómű és innovatív vezetői segédrendszerek gondoskodnak.

© Autómenedzser
A BMW 535i Gran Turismo modellben emellett az új fejlesztésű, soros hathengeres motor is bemutatkozik; ebben első ízben kombinálták a tervezők a turbófeltöltést a közvetlen benzinbefecskendezéssel, illetve a teljes mértékben változó Valvetronic szelepvezérléssel. A 3,0 literes BMW TwinPower Turbo teljesítménye 5800-as percenkénti fordulatszámnál 225 kW/306 LE, az 1200 és 5000 percenkénti fordulat közötti tartományon 400 newtonméter maximális forgatónyomatékot produkál.

A motorpaletta csúcsán a BMW 550i Gran Turismo modell V8-as aggregátja áll, kettős turbófeltöltővel és közvetlen benzinbefecskendezéssel. 300 kW/407 LE maximális teljesítményét 5500 és 6400 percenkénti fordulatszám között adja le. Gazdaságosabb a BMW 530d Gran Turismo, amelynek legújabb generációs 3,0 literes, soros hathengeres dízel erőforrása teljes egészében alumínium forgattyúházzal, valamint piezo-injektorokkal működő common-rail közvetlen befecskendezéssel készül. Legnagyobb teljesítménye 4000-es percenkénti fordulatnál 180 kW/245 LE, a gyári sajtóanyag szerint 100 kilométerenként 6,5 liter gázolajjal beéri, ami kilométerenként 173 gramm szén-dioxid-kibocsátásának felel meg.

Mindegyik motor kielégíti az EU 5 kipufogógáz-szabvány követelményeit. A BMW 5-ös Gran Turismo minden változata már alapkivitelében nyolcfokozatú automatikus sebességváltóval készül.

© BMW
A hátsó lámpatestek mellett ezúttal első ízben már a fényszórók koronagyűrűi is LED-világítóegységekből állnak. E fénygyűrűk alapkivitelben a helyzetjelző feladatát látják el, az extrafelszerelésként rendelhető Xenon-fényszórókban azonban LED-egységeik fényereje két fokozatban állítható. Legnagyobb teljesítményük mintegy 10 százalékára tompítva a helyzetjelző, míg teljes fényerejükkel fehérben sugározva a BMW modelljeire jellemző megjelenésű nappali világítás funkcióját látják el.

A BMW-modellben első ízben alkalmazott (korábban a Skoda Superbben már kipróbált), két részben nyíló csomagtérajtó a pakolás során kényelemről és variálhatóságról gondoskodik. A válaszfal és a hátsó ülések alaphelyzetében a csomagtartó térfogata 440 liter, ami a hátsó ülés előrecsúsztatását és a válaszfal lehajtását követően 590 literre növekszik.

Futóműve elöl kettős keresztlengőkaros, míg hátul hátsó légrugózással, 18 hüvelykes – a BMW 550i Gran Turismo esetében 19-es – könnyűfém keréktárcsákkal, valamint nagyteljesítményű fékrendszerrel gördül le a szerelőszalagról. Aktív- és hátsókerék-kormányzással is rendelhető. Ez hatvan kilométer/órás sebesség alatt ellenkező, efölött azonos irányban 3 fokban mozgatja el a hátsó kerekeket. Kis sebességnél így kisebb a 3 méteres tengelytávú autó fordulóköre, nagy sebességnél pedig jobb az irányíthatósága.

Légrugóját többféle sportos fokozatba lehet állítani, ezzel természetesen a kormányzás, a váltás és a gázadás elektronikai vezérlése is változik, annak függvényében, hogy a vezető kényelmesen vagy vadul szeretne közlekedni.

Az információkat a szélvédőre vetítő head up display mellett fényszóróasszisztens, sávváltáskor figyelmeztető rendszer, sávelhagyásra figyelmeztető, sebességhatár-kijelző, személyfelismeréssel működő éjjellátó, állóra fékező távolságtartó automatika is rendelhető.

Az új BMW 5-ös Gran Turismo szériakivitelében hátul parkolássegítőt kínál, amelynek megfelelője extraként az autó elejére is rendelhető. Mindez tolatókamerával, illetve a side view és top view funkciókkal egészíthető ki. Az előbbi az első kerékjáratokba épített egy-egy kamerája segítségével a keresztező forgalom időbeni észlelésében bizonyul hasznosnak. Még részletesebb áttekintést kínál a jármű környezetéről az utóbbi, amely két további, a külső tükrök házába épített kamerával dolgozik.

Biró Csongor

További képek az Autómenedzser.hu autós portálon.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Lancia Delta teszt: elegáns tűnődés

Macsómobil, de ugyanakkor nőies is a Delta, androgün tünemény, a Lancia márka újraélesztésének ékes bizonyítéka. Elragadóan szép, pazarul felszerelt, de az összképet rontja, hogy 1,6-os dízelmotorja lomha, magas ára pedig csalódást okoz.

hvg.hu Autó

Skoda Octavia RS: vezettük a leggyorsabb Octaviát

Ritka élmény szakadt a magyarok nyakába: szép magyar tájakon tesztelhettük nemzetközi menetpróbán az új Skoda Octavia csúcsmodelljeit, a sportos RS-t és a terepen is hadra fogható Scoutot. Az Octavia RS vezetése már magában is nagyszerű érzés, hát még ha igazi versenypályán kergethetjük a pacikat.

hvg.hu Autó

BMW 7 teszt: Szent Péter cégautója

Ha nem is ítélet, de védhető vélemény, hogy a hetes BMW a most kapható legjobb luxuslimuzin. Vezettem Maybach-ot, Audi A8-at, Volkswagen Phaetont, Jaguar XJ-t és Lexus LS-t - álomautók, de amit tudnak, azt mind nyújtja a megújult, ötödik generációs BMW 7. Nyomatékos belépő motorja a maga 245 lóerejével könnyedén, ha kell, sportosan mozgatja a kéttonnás terhet, miközben átlagfogyasztása 10 liter alatt marad.

hvg.hu Autó

Audi R8 V10 teszt: te kikapcsoltad az ESP-t?

Brutális morgás, mágneses futómű, megolvadt gumik, gőzölgő üvegtető, füstölő féktárcsák, javuló köridők – mindenkinek van ilyen álma. Vezettük az Audi tízhengeres fenevadját.

hvg.hu Autó

Műjég, farolás, BMW X6

Élmény volt az első találkozás a BMW új nagyágyújával. Az X6-os lenyűgöző látványa páratlan vezethetőséggel, dinamikával és menetbiztonsággal párosult. Extrém tulajdonságaival vezetéstechnikai pályán ismerkedhettünk meg.

hvg.hu Autó

Alfa Mito teszt: szerelem első kátyúig

A Mini Cooper és a hamarosan érkező Audi A1 közvetlen ellenfele olasz, és ez a lényeg. Az Alfa Romeo Mito dögös, minden ízében olasz sportkocsi. A vérvörös kisördög tompult tudattal akár még Ferrarinak is tűnhet.

hvg.hu Autó

VW Polo: vezettük a világ legkisebb fogyasztású ötajtós autóját

Hosszabb, szélesebb és alacsonyabb lett elődjénél az ötödik generációs Polo. A német autóipar a válság legnagyobb nyerteseként épp akkor rukkol ki az új Polóval, amikor a korábbi verzióból - de a többi európai, japán, koreai kisautóból is - súlyos hiány van. A roncsprémium még javában tart, Németországban 15 ezer, Ausztriában ezer Polo már elkelt elővételben.

hvg.hu Autó

BMW 7: vigyázat, emberveszély!

Itthon is bemutatták a bajorok zászlóshajóját: a hetes BMW minden tekintetben felülmúlja elődjét és sok szempontból versenytársait. A 19,9 millió forinttól kapható luxus limuzint a piacon található összes védelmi, kényelmi és szórakoztató berendezéssel felszerelték. Ezúttal az arányos formanyelvet is megtalálták.

hvg.hu Autó

BMW X6 teszt: ördögi szekér

Másik dimenzió. Kívül szétszteroidozott csodabogár, belül elvarázsolt kastély. Tuningalap, izomautó féktelen luxussal. Gazdasági válság idején ideális.