Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"80a4e32d-ff6c-4f8f-997b-3a11b9c2bce3","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"gazdasag","description":"Február váratlanul magas inflációs adattal lökte be az ajtót, ennek megfelelően a kormányzati szereplők is egyre hangosabban fenyegetőznek a hatósági árak újbóli bevezetésével. Na de vajon arra képesek voltak, hogy pusztán ezzel megállítsák a drágulást?","shortLead":"Február váratlanul magas inflációs adattal lökte be az ajtót, ennek megfelelően a kormányzati szereplők is egyre...","id":"20250301_februari-bevasarlokosar-elelmiszerarak-inflacio-vasarnapi-ebed-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/80a4e32d-ff6c-4f8f-997b-3a11b9c2bce3.jpg","index":0,"item":"7eb98b87-6de9-4a8a-81a3-f2aff4ed6255","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250301_februari-bevasarlokosar-elelmiszerarak-inflacio-vasarnapi-ebed-ebx","timestamp":"2025. március. 01. 10:30","title":"Szárnyal a csirkemell ára, vajon a kormány fogja megállítani? Ez a HVG februári bevásárlókosara","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"158d1d8e-d8a4-47a0-bc15-a4a37e460f4e","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az egyházfő eszméleténél van, de az orvosok még nem tudják, a roham milyen hatással lesz az állapotára.","shortLead":"Az egyházfő eszméleténél van, de az orvosok még nem tudják, a roham milyen hatással lesz az állapotára.","id":"20250228_vatikan-ferenc-papa-horgogorcsroham-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/158d1d8e-d8a4-47a0-bc15-a4a37e460f4e.jpg","index":0,"item":"56a862e8-7ce7-40d5-a093-06d6056cdd31","keywords":null,"link":"/elet/20250228_vatikan-ferenc-papa-horgogorcsroham-ebx","timestamp":"2025. február. 28. 19:48","title":"Hörgőgörcsrohama volt Ferenc pápának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31a3e4b3-acf6-44d9-abd2-d89683774396","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A technológiai minimalizmusra, a randiappok helyett használható tematikus közösségi alkalmazásokra és a digitális halhatatlanság kérdésére érdemes figyelni idén a mesterséges intelligencián túl – áll a VML elemzőcég 2025-ös trendriportjában.","shortLead":"A technológiai minimalizmusra, a randiappok helyett használható tematikus közösségi alkalmazásokra és a digitális...","id":"20250301_vml-future-2025-elorejelzes-trendek-alkalmazasok-innovacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31a3e4b3-acf6-44d9-abd2-d89683774396.jpg","index":0,"item":"5099b4bb-9fe5-478e-96d3-2ca67d22c26e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250301_vml-future-2025-elorejelzes-trendek-alkalmazasok-innovacio","timestamp":"2025. március. 01. 18:03","title":"A Tindernél meg a Facebooknál valójában sokkal jobb online helyek is vannak a valódi ismerkedésre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5267be85-c51a-403a-a0ff-ca98ed07af34","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Az autót vezető palesztin férfit a rendőrök agyonlőtték.","shortLead":"Az autót vezető palesztin férfit a rendőrök agyonlőtték.","id":"20250227_buszmegallo-merenylo-izrael-serultek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5267be85-c51a-403a-a0ff-ca98ed07af34.jpg","index":0,"item":"e40a0a34-c117-4d69-b271-235e889c9851","keywords":null,"link":"/vilag/20250227_buszmegallo-merenylo-izrael-serultek","timestamp":"2025. február. 27. 20:15","title":"Buszmegállóba hajtott egy merénylő Izraelben, sokan megsérültek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"029f6b54-8724-4b74-98b9-20379cda6958","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A helyszínként megjelölt mexikói szigeten senki nem tud arról, hogy néhány hónap múlva fényűző luxusbulit szerveznének.","shortLead":"A helyszínként megjelölt mexikói szigeten senki nem tud arról, hogy néhány hónap múlva fényűző luxusbulit szerveznének.","id":"20250227_fyre-festival-2-nem-letezik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/029f6b54-8724-4b74-98b9-20379cda6958.jpg","index":0,"item":"f8f06b64-e4ea-4c92-9662-ba641462e82f","keywords":null,"link":"/elet/20250227_fyre-festival-2-nem-letezik","timestamp":"2025. február. 27. 21:57","title":"„Ez a rendezvény nem létezik” – óriási kamunak ígérkezik a második Fyre Festival is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35786b28-1a8b-469f-8a44-06302752e7d4","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Milorad Dodik korábban közölte, hogy amennyiben bűnösnek találják, az ítéletet nem fogadja el, és a boszniai Szerb Köztársaság megkezdi kivonulását a szövetségi intézményekből. Emellett ismét felvetette az országrész elszakadásának lehetőségét.","shortLead":"Milorad Dodik korábban közölte, hogy amennyiben bűnösnek találják, az ítéletet nem fogadja el, és a boszniai Szerb...","id":"20250228_boszniai-szerbek-igazsagugyi-rendszer-elszakadas-dodik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35786b28-1a8b-469f-8a44-06302752e7d4.jpg","index":0,"item":"34474be2-1dcc-45d2-8486-d1d50845dcb8","keywords":null,"link":"/vilag/20250228_boszniai-szerbek-igazsagugyi-rendszer-elszakadas-dodik","timestamp":"2025. február. 28. 08:47","title":"A Banja Luka-i parlament megszavazta a boszniai szerb igazságügyi rendszernek a szövetségitől való elszakadását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e97085ba-a113-4dfc-b27f-1bbc4defe047","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Országjárásán reagált a péntek esti Trump-Zelenszkij találkozóra a Tisza elnöke. Az ellenzéki politikusok egymás után fejezték ki szolidaritásukat Ukrajnával.","shortLead":"Országjárásán reagált a péntek esti Trump-Zelenszkij találkozóra a Tisza elnöke. Az ellenzéki politikusok egymás után...","id":"20250301_Magyar-Peter-Nem-szeretnenk-az-elso-kozos-orosz-amerikai-gyarmat-lenni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e97085ba-a113-4dfc-b27f-1bbc4defe047.jpg","index":0,"item":"78c04d42-e80c-4ebf-8fcf-48827f72f6b2","keywords":null,"link":"/itthon/20250301_Magyar-Peter-Nem-szeretnenk-az-elso-kozos-orosz-amerikai-gyarmat-lenni","timestamp":"2025. március. 01. 13:41","title":"Magyar Péter: Nem szeretnénk az első közös orosz-amerikai gyarmat lenni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"80e4206f-0b45-4dc7-8479-8986bcdf8659","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Egy kutatás szerint a szexuális következetlenség a heteroszexuális párok esetén alacsonyabb párkapcsolati elégedettséggel jár együtt, és magasabb a szakítás kockázata. Ez kevésbé jellemző az azonos nemű párokra, az ő kapcsolatukat ritkábban viseli meg, ha valamelyik fél a másik nemhez is vonzódik. ","shortLead":"Egy kutatás szerint a szexuális következetlenség a heteroszexuális párok esetén alacsonyabb párkapcsolati...","id":"20250301_Szexualis-inkonzisztencia-brit-kanadai-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/80e4206f-0b45-4dc7-8479-8986bcdf8659.jpg","index":0,"item":"e1cc2da0-d002-4dc0-81fc-2b5c02eafb9e","keywords":null,"link":"/elet/20250301_Szexualis-inkonzisztencia-brit-kanadai-kutatas","timestamp":"2025. március. 01. 15:00","title":"Az azonos nemű pároknak ezzel könnyebb megküzdeniük a párkapcsolatban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Gázpedál, szőnyeg, fékhatás - a Toyota több millió autót hív vissza világszerte. A legnagyobb pánikot az okozta, hogy az USA-ban sok bejelentés érkezett olyan esetekről, amikor az autó akaratlanul is gyorsítani kezd a gázpedál beragadása miatt. Az elmúlt harminc évben számtalan esetről hallottunk, amikor a gázpedál önálló útra tért. Az Egyesült Államokban, ahol szinte minden jármű automata, gyakoriak az ilyen jellegű meghibásodások. És nem csupán Lexus, Toyota, Chrysler vagy Jeep esetében. Volt idő, amikor az Audi került a szőnyeg szélére.
A nyolcvanas évek közepén az ingolstadti márka gyászos időket élt meg Észak-Amerikában. Az ok: rengeteg baleset érte az Audi 5000-es modellt, amely az Audi 100 USA-nak szánt verziója volt. Összesen 175 sebesültet és négy halottat követelt a gázpedál hirtelen meghibásodása – akaratlanul is gyorsulni kezdett az automatikus váltóval felszerelt autó. Az Audi gyár szerint a vezetők kezelték rosszul a járművet, ez okozta a baleseteket. Szerintük a sofőrök egyszerűen összekeverték a gáz- és a fékpedálokat. A magyarázatot azonban nemigen hitte el a nyilvánosság, sőt, a márkában megingott az emberek bizalma. A bevételek jelentősen csökkenni kezdtek. Míg ugyanis 1985-ben összesen 75 000 Audit adtak el Amerika-szerte, addig az 1991-1995 közötti években átlagban 14 000 Audi kelt el. A márkával szembeni rossz érzés a nem szűnt meg teljesen Amerikában, hiszen a mai napig jóval a Mercedes-Benz és a BMW mögött van eladásainak száma.
A nyilvános tiltakozás miatt az Audi rengeteg járművet hívott vissza. Sőt, átalakították a sebességváltót, magától nem is tud elindulni az autó. A balesetek valódi oka azóta sem derült ki – állítja a Focus német magazin online kiadása. Az amerikai közlekedésbiztonsági szervezet (NHTSA) számtalan próbavezetést tartott, így próbálták meg lokalizálni a technikai problémát, ám igazi eredményről nem tudtak beszámolni. Nem tudták megállapítani a gyár felelősségét, így nem kellett kártérítést, büntetést fizetnie az ingolstadti vállalatnak, ám az Audi gazdasági kára igen jelentős volt. A cég évek óta küzd, hogy visszaszerezze elveszített vásárlóit, az R8-ast és az új A8-ast is Amerikában mutatták be először.
1999-ben, az amerikai hatóságok nyolc vizsgálatot végeztek, hogy kiderítsék, mi okozhatja a megmagyarázhatatlan elindulásokat, gyorsulásokat. A vizsgált gyárak között volt a GM, a Ford, a Toyota és a Volkswagen is. A cégek összesen 31 esetben hívták vissza modelljeiket, ám az NHTSA egy esetben sem találta meg a valódi okokat. A Toyotát érintő aktuális problémánál, ami miatt már több mint négymillió autót kellett visszahívni a szervizekbe, az amerikai kongresszus is vizsgálatot és magyarázatot követel.
A hirtelen gyorsulások a mai napig talánynak számítanak. A gyártók a vevők hibájának tartják, az érintett autótulajdonok viszont hárítják a felelősséget. Nem ritkán valóban igen kínos baleseteket okoz ez a hiba: nemrég egy parkolásnál a hirtelen gázadás miatt az autó egy üzlet kirakatában állt meg. Nyilvánvaló, hogy egy ilyen esetben egyik autós sem szívesen vállalja a felelősséget, főleg, ha technikai problémára is lehet hivatkozni. Szakértők szerint, minden visszahívásnál akad néhány haszonleső is, aki szívesen kihasználja a gyártó pillanatnyi gyengeségét.
Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a gyártók ártatlanok lennének. A washingtoni egyetem 2003-as kutatása szerint a gyárak sok esetben maguk sem értik a fedélzeti elektronika, komputer működését. Ami ugyanis a tesztlaborban működik, meleg, extrém hideg, vagy meghatározott páratartalom, esetleg elektromágnesen zavarok hatására hirtelen megállhat. Véletlenszerűen, előre nem látható módon. A marketingstratégiák által megkövetelt állandó fejlesztéseknek, újításoknak ez a negatív oldaluk. A sok extra berendezés, a vezetést segítő elektronikus eszközök meghibásodhatnak. Minél modernebb az autó, annál több hibalehetőséget rejt magában, amelyek persze a legváratlanabb pillanatokban jöhetnek elő. Számtalanszor fordul elő tesztvezetés közben, hogy egy-egy luxusautó valamelyik érzékelője pillanatnyi hibát jelez, nem működik a sávváltásra figyelmeztető rendszer, kikapcsol a távolságtartó tempomat, nem kapcsol be a tolatókamera stb.
Gázpedál miatt visszahívott európai Toyoták
iQ (2008. november - 2009. november közötti gyártás), Aygo (2005. február és 2009. augusztus), Yaris (2005. november - 2009. szeptember), Auris (2006. október - 2010. január), Corolla (2006. október - 2009. december), Verso (2009. február - 2010. január 5.), Avensis (2008. november - 2009. december), RAV4 (2005. november - 2009. november).
Az aktuális esetben a Toyoták gázpedálja bizonyos esetekben beragad, még akkor is, ha a vezető levette lábát a pedálról. Oka anyaghiba, kopás. A gázpedálnál egy fém és egy műanyag alkatrész ér egymáshoz. Ha például kosz éri, a műanyag alkatrész könnyen elkophat. Ez nem elektronikus, hanem mechanikus probléma. A gyártó szerint a hiba speciális körülmények között állhat elő, amit a fejlesztésnél nem lehetett előre látni. A mindössze 21 euróba kerülő alkatrész, ma már 8-900 millió eurójába kerül a cégnek. Az erkölcsi kárról nem is beszélve.
A károk felmérésével kapcsolatban a Toyota túl optimistán látja a jövőt. A legújabb negyedéves jelentésük szerint 100 ezerrel kevesebben döntenek majd a Toyota mellett, így a tervek szerint 7,2 millió autót adnak el 2010-ben. A visszahívások költségével együtt ez összesen 1,4 milliárd eurós veszteséget jelent majd a Toyotának. Ám mivel a gyengülő ABS-fékhatás miatt az új generációs Priusok tömegét is visszahívják, ez a prognózis aligha hihető. Ha az Audi nyolcvanas évekbeli veszteségét vesszük figyelembe, az sem kizárt, hogy csak az USA-ban egymillióval csökken a vevők száma, ami 80 százalékos bevételi mínuszt jelent.
A magyar gépjárműipar nehéz helyzetben van: a magyar gyártók és beszállítók szolgáltatásai iránti kereslet mind belföldön, mind külföldön erősen visszaesett a válság miatt. Fellendülésre csak középtávon lehet számítani. Legfontosabb, hogy erősödjön a beszállítói ipar, és a magyar vállalatok kiépítsék saját kutatás-fejlesztési tevékenységüket – ez volt az egyik lényeges következtetése a magyar gépjárműipar aktuális helyzetéről szóló, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary, ITD Hungary, valamint a Noerr & Társai nemzetközi ügyvédi iroda által szervezett konferenciának.
Az autós elit számára nincs válság. Másfél milliós kerékkészlet, nyolcszázezres motorháztető megvásárlása még itthon sem akadály. Tudják ezt a prémium szegmensre szakosodott tuning cégek is, így nem meglepő a rengeteg újdonság.
A roncsprémium bevezetésének évében a németországi autóvásárlók olyan kevés dízel autót vásároltak, mint 2000 óta soha. Ferdinand Dudenhöffer autószakértő tanulmánya szerint az összes Németországban eladott új autó 30,6 százaléka volt dízel a múlt évben.
Tesztek bizonyítják, hogy a modern egyterű terepjárók (SUV) jobban védik a gyalogosokat, mint elődeik. Az ADAC német autóklub összevetette a legfrissebb törésteszt eredményeket.
Háromszáztizenkilenc személy- és teherautót birtokoltak a 2006-2010-es parlamenti ciklus 2010. február 1-jéig vagyonnyilatkozatot leadott képviselői 2009-ben. Többségük alsóközép, valamint középkategóriájú autót visel a nevén, amelyek fele dízel, ötöde terepjáró, vagy összkerékhajtású modell. 2009-ben 38 képviselő vett autót, zömük újat, a legtöbbet a szocialisták, de a fideszesek sem garasoskodtak.
Váratlan helyzetben általában csökken a problémamegoldó képesség, mivel a megriadt, pánikba esett emberek gyakran a legegyszerűbb dolgokra sem képesek emlékezni.
Trump és Vance elégtételt akart venni egy háborús hősön, és miközben országától zsarolással elveszik ásványi kincsei egy részét, még verbálisan is meg akarták semmisíteni. Csak közben egy toporzékoló óvodás vitaképességét mutatták fel.
Donald Trumpnak a republikánusok fölötti hatalmát mi sem jelzi jobban, mint ahogyan a túlteljesítők bizarr ötletekkel hízelegve igyekeznek belopni magukat az elnök kegyeibe.
Az elemző szerint az ukrán elnök számára az volt a fontos, hogy a saját igazsága mellé állítsa amerikai kollégáját, aki viszont mozgástere megőrzésére törekedett.