A Peugeot azzal rúgta be 2023 ajtaját, hogy bejelentette: 2030-tól már csak és kizárólag tisztán elektromos hajtásláncú autókat fog forgalmazni. Mondhatnánk, hogy ezzel jelentősen előreszalad a cég, de nem árt tudni, hogy a szintén Stellantis tulajdonban lévő Opel már 2028-tól 100 százalékban villanyra vált, a DS pedig 2024-től már csak teljesen elektromos új modelleket fog kiadni.
A Peugeot idéntől az összes modelljét elérhetővé teszi részben vagy teljesen elektromos változatban, és két év múlva már csak ilyen modelleket kíván értékesíteni, illetve 2025-ig öt új villanyautót fog bemutatni.
A francia márkánál a jelen a felfrissített elektromos 2008-asról, a faceliftes 508-asról, valamint a vadonatúj lágyhibrid technikát kapott 3008-asról és 5008-asról szól, melyekkel mi elsőként Spanyolországban ismerkedtünk meg testközelből.
E-2008
A Peugeot 2019-ben dobta piacra a 2008 második generációját, és azóta 700 ezer ilyen crossover talált gazdára világszerte, melyek közül 75 ezer e-2008, vagyis tisztán elektromos kivitelű volt. Konkrétan így festett mostanáig az elektromos 2008-as:
És ilyen a most debütált felfrissített verzió:
A legfontosabb változás, hogy a lökhárítókba integrált függőleges menetfényből az eddigi 1-1 helyett immár 3-3-at kapunk, ami agresszívebb megjelenésűvé tette a spanyol gyártású kis franciát.
A természetesen már az új logót felvonultató modell átrajzolt lökhárítókkal, új fényezésekkel és friss 16-18 colos felnikínálattal veszi célkeresztbe a vásárlók pénztárcáját. Hátul új lámpákra lehetünk figyelmesek, illetve a méretes középső Peugeot felirat modernizált formában köszön vissza.
Az utastérben új üléshuzatokkal találkozhatunk, a kormányon már az új oroszlán figyel, és a középkonzolról száműzték a megannyi Stellantis modellről ismerős régi váltókart, melynek helyét egy kompakt menetirány-választó és egy hozzá társított kis csuklótámasz vette át.
Az Active, Allure és GT felszereltségi szinttel rendelhető e-2008-ban a két magasabb felszereltség esetében teljesen digitális a műszeregység, és a GT-kben ez még 3D-hatással is kiegészül.

A facelift előtti e-2008 belseje
László Ferenc

A ráncfelvarrt e-2008 műszerfala
László Ferenc
A 7 colos infotainment kijelzőt nyugdíjba küldték, mostantól az összes kivitelben 10 colos panel található, és apró, de igen hasznos frissítés, hogy a vezeték nélküli mobiltöltő 5 helyett 15 W-os teljesítményű.
Ahogy a befoglalóméretek, úgy az utastér és a csomagtér méretei sem változtak, utóbbiba akár 434 liternyi cókmók is bepakolható.
A kizárólag az első kerekeket hajtó villanymotor teljesítménye 136-ról 156 lóerőre nőtt, így kicsit fürgébb lett a 0-ról a 100-ra kicsit kevesebb, mint 9 másodperc alatt felgyorsuló és 150 km/h végsebességű e-2008.
Az akkumulátor nettó kapacitása 46-ról 51 kWh-ra gyarapodott, ennek és az egyéb optimalizációknak köszönhetően a WLTP szerinti hatótáv 345-ről 406 kilométerre emelkedett. Ha az utóbbi érték a gyakorlatban nehezen is hozható, főleg télen, tapasztalataink szerint bő 15 százalék körül növekedett a gyakorlati hatótáv.
Alapáron egyfázisú 7,4 kW-os AC-töltés jár, a 11 kW-os háromfázis feláras tétel, 100 kW-os DC esetén pedig ideális esetben akár 30 perc alatt letudható egy 20-80 százalékos töltés.
A hivatalos hazai árak egyelőre ismeretlenek, mindenesetre a felfrissített e-2008 a 15,1 millió forintos alapárú elődjénél némileg olcsóbbnak ígérkezik, és az első példányok ősszel érkeznek majd meg Magyarországra.
A jelenleg 100-130 lovas 1,2-es benzines és 130 lóerős 1,5-ös dízel verziókban forgalmazott 2008-as 2024 elejétől 48 V-os új 1,2-es benzines verzióban is kapható lesz.
Egyelőre nem tudni, hogy a dízel meddig marad a kínálatban, az viszont nyílt titok, hogy a többi Peugeothoz hasonlóan a 2008-as esetében is meg vannak számlálva a gázolajos erőforrások napjai – körülbelül 1-2 év lehet még a pakliban.
A SUV- helyett normál autós életérzésre vágyók számára ajánlott 208-as testvérmodell kicsit korábban megkapta az erősebb villanymotoros hajtást, de a designt érintő faceliftre picit még várnunk kell.
508
Ilyen a 2018-ban kijött második generációs Peugeot 508, pontosabban annak PSE sportkombi verziója:
És ilyen a felfrissített nekifutás:
Itt is tetten érhető a tripla függőleges menetfény, ezenkívül pedig a designerek látványosan elmosták a hűtőrács és a lökhárító közötti határmezsgyét. Körülbelül így fest egy polgári kivitel:
Hátul új rajzolatú lámpákat és a régi logót váltó új középső Peugeot feliratot találunk, az utastérben némileg jobb minőségű anyagok fogadnak, és bár az infotainment kijelző változatlanul 10 colos, a rajta futó szoftver újabb verziójú.
A középkonzolon az e-2008-as esetében már ismertetett módon frissült fel a váltókar.
Alapáron jár a mátrix LED-fényszóró, ezenkívül új fényezések és felnik is érkeztek. Akinek kicsi a szedán 487-1537 literes csomagtere, annak ott az 530-1780 literes puttonyú kombi verzió.
Hajtáslánc fronton az 1,6 literes 4 hengeres turbós benzinmotorra épülő plugin hibrid technika 180 lovas verziója jelenti az újdonságot. A villanymotor itt is 110 lovas, mint a már jó ideje elérhető 225 lóerős összteljesítményű kivitel esetében, azonban a benzines egység 180 helyett csak 150 lóerőt ad le.
A 7,9 helyett 8,2 másodperces szintidejű, illetve 230 helyett 240 km/h végsebességű új PHEV elsősorban kedvezőbb árával hódíthat, de a friss árlistát csak a későbbiekben hozzák majd nyilvánosságra.
Jelenleg 14,8 millió forinton nyit a 130 lovas benzines alapmodell, a hasonló erejű dízel 15,4 millió forinttól indul. A 225 lóerős plugin hibridért minimum 18,6 millió forintot kell fizetnünk, a 360 lóerős összkerekes PSE sportverzió alaphangon 28 millió forintot kóstál.
A zöld rendszámos 508-asok 12,4 kWh-os telepe 3,7-7,4 kW-tal tölthető és mintegy 50 kilométeres e-hatótávot tesz lehetővé.
3008 és 5008
Az aktuális 3008 már 7 éve velünk van és az 5008 is egy 6 éves modell, így nem csoda, hogy az életciklusuk végén csak nagyon óvatosan nyúltak hozzájuk a fejlesztők.
A külső design és az utastér is változatlan maradt, olyannyira, hogy még az új logókról is le kell mondanunk. A facelift kizárólag a hajtásláncot érintette, ugyanis mindkét modell megkapta a későbbiekben a 208-ba, a 2008-ba, a 308-va és a 408-ba is megérkező vadonatúj 48 V-os hibrid technikát.
Az 1,2 literes 3 hengeres turbós benzinmotorra épülő új hajtásláncnak egy az inverterhez és a vezérléshez hasonlóan a váltóba szerelt villanymotor is a részét képezi, mely elsősorban 28 lóerős teljesítményéről, illetve 55 Nm-es nyomatékáról ismerszik meg.
A sofőrülés alá rejtett kompakt akkumulátor bruttó 898, nettó 432 Wh kapacitású. A gyártó 15 százalékos fogyasztáscsökkenést ígér, amit az igen rövid próbalehetőség miatt nem áll módunkban leellenőrizni, mint ahogy majd arra is az itthoni komolyabb teszt során derül fény, hogy az új hibridek városban tényleg képesek-e az idő 50 százalékában elektromos módban működni.
A műszerfalon új piktogram informál a hibrid rendszer aktuális működési módjáról, a gyalogosokat és bicikliseket pedig 30 km/h alatti tempó esetén külső hangjelzés figyelmezteti az érkező autóról.
A rendszer egyébként egészen akár 145 km/h-ig képes automatikusan leállítani a benzinmotort.
Újdonság a hatfokozatú duplakuplungos automata váltó, a teljesítmény 130-ről 136 lóerőre nőtt, a nyomaték változatlanul 230 Nm. A 10 másodperc körüli 0-100-as szintidő néhány tizedmásodperccel romlott, ami elsősorban a 150 kilogrammal megnőtt tömegnek tudható be, a végsebesség az eddigiekhez hasonlóan 200 km/h magasságában alakul.
A 3008-as műszerfala jelenleg körülbelül ilyen:
És a Peugeot előzetesen már megmutatta, hogy milyen lesz a szeptemberben leleplezendő teljesen új 3008 nem kevesebb, mint 21 colos képátlójú ívelt képernyőt felvonultató következő generációs i-Cockpitje:
A friss árlistákat egyelőre még nem hozták nyilvánosságra. A kifutó 3008-as 9,8 millió forinton nyit 130 lóerővel és hatfokozatú kéziváltóval, a szintén 130 lovas dízel 11,1 millió forinttól indul, a 180-300 lóerős plugin hibridekért 15,2-18,9 millió forintot kérnek el.
Az akár 7 személyes 5008-as különböző 130 lóerős változatait 12,3-13,6 millió forintos áron jegyzik.

A jelenlegi 3008, ami 2 hónap múlva teljesen megújul
László Ferenc
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.