szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Ennyiért nem lehetnek nyereségesek – mondják.

A Toyota továbbra is óvatos a szuperolcsó, 20 000 euró (7,9 millió forint) alatti elektromos járművek piacával kapcsolatban, és egyelőre nem tervezi saját akkumulátoros elektromos miniautó gyártását Európában. Yoshihiro Nakata, a Toyota Europe vezérigazgatója szerint a jelenlegi akkumulátorköltségek mellett nehezen elképzelhető, hogy nyereségesen lehetne gyártani ezeket – írja az Automotive News.

A Toyota riválisai, köztük a Volkswagen, Renault, Citroën és Dacia már bejelentettek európai gyártású kis BEV-modelleket ebben az árkategóriában, de az iparági vezetők elismerik, hogy ezeknek az autóknak az előállítása alacsony haszonkulccsal vagy akár veszteséggel járhat.

A Volkswagen például 2027-re tervezi az ID.1 bemutatását, de Arno Antlitz, a vállalat pénzügyi igazgatója szerint nehéz lesz nyereséggel gyártani, még akkor is, ha segíthet az árazási nyomást csökkenteni a VW nagyobb elektromos autóira, például a 2025-ben megjelenő ID.2-re, ami Antlitz szerint már „jó haszonkulccsal” fog rendelkezni.

Európában jelenleg két elektromos miniautó érhető el 20 ezer euró alatti áron, de mindkettőt Kínából importálják: ezek a Leapmotor T03 és a Dacia Spring. Az európai autógyártók azonban már dolgoznak saját alternatíváikon.

A Citroën egy Szlovákiában gyártott, 20 ezer euró (7,9 millió forint) alatti C3 elektromos változatot tervez piacra dobni, míg a Renault 2026 elején egy új elektromos Twingót mutat be, amelyet Szlovéniában gyártanak, majd egy évvel később a Dacia is előáll egy hasonló modellel. A Volkswagen portugáliai Setubalban kezdi gyártani az ID1-et, míg a kínai BYD is piacra dob egy olcsó BEV-et Európában, amely a Seagull átalakított változata lesz. Bár a BYD Magyarországon és Törökországban épít autógyárakat, egyelőre nem erősítette meg, hogy a Seagull helyi gyártásban készül-e majd.

A Toyota a fentiek miatt nem siet bevezetni egy olcsó elektromos miniautót, de nem tervezi elhagyni az A-szegmenst. Matthew Harrison, a Toyota Europe vállalati vezérigazgató-helyettese szerint a miniautók villamosítása a legproblémásabb a költségek miatt, ezért a vállalat kivár a megfelelő időzítéssel. A Toyota jelenlegi miniautója, az Aygo X, amely egy rövidített Yaris-platformra épül, 2024-ben 98 723 eladással a második helyen végzett az európai miniautó-piacon, csak a Fiat Panda előzte meg 120 135 darabbal.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!