Hírlevelek
Menü

Olvasási mód:

Betűméret:

Betűstílus:

Megjelent a Műértő 2022. február-március-áprilisi lapszáma
Műértő

Megjelent a Műértő 2022. február-március-áprilisi lapszáma

Bemutatkozik A mű – az online Műértő / Magyar Power 50 – a hazai színtér erősorrendje, 2021 / Egy különös kiállítás – Cezanne-tól Malevicsig / Alternatívák Kínára – az M+ múzeum Hongkongban / Új utópiák – független jövővíziók / A kultúra nem díszgomb – 500 kiállítás a Liget Galériában / Állig maszkban – Gillian Wearing New Yorkban / Az illúzió maga a valóság – a spektákulumról / Minden a vízben kezdődik – úttörő tárlat Prágában

Műértő Műértő

Átadták a Horváth Művészeti Alapítvány kritikai díjat

Az idei évben a művészeti sajtóorgánumok főszerkesztői által beküldött 28 írást egy szerkesztőkből, szakírókból álló zsűri bírálta el, és hozta meg döntését -csakúgy mint tavaly- ez alkalommal is a díj megosztott odaítéléséről.

Műértő Műértő

„Az ütött résen tovább”

A Kamera nélkül című kiállítás Szabó Dezső alkotói pályája 2015 óta tartó korszakának extenzív, a teljesség igényével fellépő bemutatása. E korszak képeinek együttes, összefoglaló jellegű prezentálása mindenképp szükségszerű döntés volt. Egyrészt mivel igen következetes munkásságán belül ez az ötéves pályaszakasz kisebb fordulatot jelent, másrészt mivel e periódus sorozatai sok tekintetben egyetlen gondolati ívre vannak felfűzve, és így komplex egységet alkotnak.

Műértő Műértő

A koronavírus a műpiacot is letarolta

Idén jórészt elmaradtak a globális műpiac első félévi teljesítményét összegző jelentések, aminek érthető okai vannak: egyfelől a forgalmi adatok a pandémia okozta leállás miatt olyan szerények, hogy a szakma nem akarja magát és a potenciális vásárlókat még inkább letargiába sodorni; másfelől a korábbi s majdan a jövőbeli évekkel való összehasonlításból amúgy sem lehetne messzemenő következtetéseket levonni, hiszen az idei drámai visszaesés oka rendkívül specifikus, és semmi módon nem függ össze a műtárgypiac belső fejlődésével.

Műértő Műértő

Kapocs a személyes és a politikai között

Bulgáriában több mint egy hónapja zajlanak tüntetések. Szófia utcáin tízezrek gyűltek és gyűlnek össze azóta is a kormány maffiaszerű működése, korrupciós botrányai és oligarchái ellen tiltakozva, illetve Bojko Boriszov miniszterelnök lemondását követelve. A fővárosban egyre erősebben érezhető a dzsentrifikáció gazdasági és társadalmi hatása, s miközben kihasználatlan épületek omladoznak üresen, tilos a házfoglalás. Boriszov nem hajlandó lemondani, a tüntetők pár hete már az éjszakát is az utcán töltik. A pandémia okozta globális és helyi válságok nyomán megváltozott a légkör, megváltoztak a reakciók is.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő 2020. téli tripla száma

A jövő a jelenben – hálózatábrák a Ludwig Múzeumban / Minek az emlékezete? – a Nemzeti Összetartozás Emlékhelye / Vihar előtti csönd – múzeumi gyűjtemények a piacon / Francia–portugál életművészet – a Bonbon kollekció / Kié a Szent Bölcsesség? – szakrális terek és hatalmi harcok / A vizualizáció: mesemondás – beszélgetés Barabási Albert-Lászlóval / Az számít, hogy ki követ – a posztinternet művészetről / Orosz avantgárd: eredeti vagy hamis? – revízió alatt a kölni Ludwig-gyűjtemény

Műértő Műértő

Együttműködés és kritika

Az európai kiállítóterekben is egyre több alkalommal találkozhatunk az 1973-as születésű, Chicagóban élő és alkotó amerikai fekete művész, Theaster Gates nevével. A 13. Documentán, 2012-ben egy fantasztikus zenei performansszal mutatkozott be a kasseli Hugenotta-házban, 2015-ben az 56. Velencei és a 14. Isztambul Biennálén helyspecifikus installációkat láthattunk tőle, majd többéves előkészítő fázist követően 2018 második felében, a bázeli Kunstmuseum és a hannoveri Sprengel Museum mutatta be Black Madonna című projektjét.

Műértő Műértő

Csendes stratégiák

„Művésznek lenni a második legbiztonságosabb szakma koronavírus szempontból – a favágók után” – olvasom az artneten március 16-án, azon a napon, amikor a magyar kormány bejelentette a határok, iskolák, mozik és szórakozóhelyek le- és bezárását. A cikk szerinti művészek: „a festők, a szobrászok és az illusztrátorok”. Bosszankodom.

Műértő Műértő

Lesz idő elgondolkodni

„A kataklizma árt a művészetnek” – hangzik el az egyszerű, ám velős megállapítás Az ember gyermeke című filmben. Kisebb túlzással ez az elcsépelt és talán egyértelmű megállapítás mostanra kezd életszerűvé válni. Hiszen az elmúlt időszak globális történései egyértelműen nem kedveznek a kultúrának, sőt megbénítják azt, illetve a képzőművészeti életet. Aminek jeles példája többek közt számtalan meg nem tartott, jobban mondva elhalasztott művészeti esemény, illetve a kisebb-nagyobb intézmények időszakos bezárása.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő 2020. augusztus-szeptember-októberi lapszáma

Van arca hozzá – a maszkviselés kultúrája / Nemzeti Képcsarnok – kis magyar abszurd / Személyes és politikai – a lázadók és a bolgár művészek / Hongkong feszülten figyel – járvány és politika szorításában / Új normalitás a múzeumokban – kilátások a vírushelyzet alatt és után / Szobordöntés előtt és után – alternatív emlékhelyek az Egyesült Államokban / Kármentés a második fél évben? – a pandémia-letarolta műkereskedelem / A sztánai templom új ruhája – felújítás, amely öregbíti Isten házát

Huth Júliusz Műértő

Kortárs Művészeti Alap – Pozícióharc helyett szolidaritás - Második rész

Ebben a szövegben nemzetközi példák segítségével megpróbálom röviden felvázolni az autonóm művészet és a művészeti mező kialakulásának történetét, illetve árnyalni ezeknek a piachoz és a különböző hatalmi mezőkhöz fűződő ambivalens viszonyát. A szöveg második részében a magyarországi művészeti rendszer néhány főbb jellemzőjének ismertetése után javaslatot szeretnék tenni egy szolidaritáselvű kortárs művészeti szervezet létrehozatalára, ami ugyan távolról sem jelentene megoldást a művészeti rendszerbe kódolt összes problémára, de talán fontos lépés lehet a nagyobb mértékű szolidaritás irányába.

Huth Júliusz Műértő

Kortárs Művészeti Alap – Pozícióharc helyett szolidaritás

Ebben a szövegben nemzetközi példák segítségével megpróbálom röviden felvázolni az autonóm művészet és a művészeti mező kialakulásának történetét, illetve árnyalni ezeknek a piachoz és a különböző hatalmi mezőkhöz fűződő ambivalens viszonyát. A szöveg második részében a magyarországi művészeti rendszer néhány főbb jellemzőjének ismertetése után javaslatot szeretnék tenni egy szolidaritáselvű kortárs művészeti szervezet létrehozatalára, ami ugyan távolról sem jelentene megoldást a művészeti rendszerbe kódolt összes problémára, de talán fontos lépés lehet a nagyobb mértékű szolidaritás irányába.

Műértő Műértő

Menekültügy

A lengyelországi születésű Krzysztof Wodiczko hadilábon áll az emlékművekkel. A feledésbe merült hősöknek állított, dísszé laposodott, jelentésüket és jelentőségüket vesztett köztéri szobrok újrahasznosításáról ismert művész legújabb munkája Manhattan egyik legszebb parkjában, a Vasalóház szomszédságában lévő Madison Square egyik szobrán látható, naplemente után.

Műértő Műértő

Fényképészeink a nemzetközi színtéren

A magyar fényképkészítők másfél évszázada szerepelnek eredményesen külföldön megrendezett nemzetközi fotókiállításokon. A sort 1870-ben a soproni fényképész, Rupprecht Mihály (1829–1904) nyitotta meg Londonban, ahol díszoklevéllel ismerték el munkáit. A tárlatot rendező Photographic Society abban az időben komoly presztízzsel rendelkezett, hiszen múzeumi keretek közt a világon először az ő seregszemléjükre került sor 1858 februárjában.

Műértő Műértő

Mother-flaneuse találatai

Pál Zsuzsanna Rebeka telefonnal készült, korábban Facebookon publikált képeiből nyílt, nem virtuális kiállítása elégedett tenyérdörzsölésre késztetheti a fotóesztétákat, a művészetszociológusokat, a kommunikációkutatókat vagy a genderelméleti szakembereket. Az utóbbi évek globális kultúráját mi sem jellemzi jobban, mint a végletekig demokratizálódott kommunikációművészet.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő 2020 április–május–júniusi lapszáma

Látomás egy lélekközösségről – Ferenczy Noémi kárpitjai Szentendrén / Pozícióharc helyett szolidaritás – javaslat a Kortárs Művészeti Alap létrehozására / Amerikai emlékezetkultúra – kritikai útleírás / Csendes stratégiák – a művészek és a vírusválság / Azt látod, amit tudsz – a vizuális kultúra fogalmáról / Gigagalériák kontra aukciósházak – a Marron-gyűjtemény esete / A legnagyobb magyar diadala – Csontváry és Nándorfehérvár

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő 2020 márciusi lapszáma

Műértő Power 50 – a hazai szcéna legbefolyásosabb szereplői 2019-ben / Napfény a ház falán – Edward Hopper bázeli tárlata / Élet az internet után – kiállítás a Ludwig Múzeumban / Miért fáj nekünk a NAT? – vizuális kultúra a Nemzeti alaptantervben / „Én elmentem a vásárba…” – műkereskedelemről művészszemmel / A Szent Mókus, a dakszli és a spiritus rector – a Hollósy-iskola Münchenben / Névtelenség kizárva – új törvény a műtárgypiacon

Műértő Műértő

Power 50 – A Műértő magyar erősorrendje

A Műértő 2011-ben közölte első alkalommal a hazai művészeti színtér ötven legbefolyásosabbnak ítélt szereplőjének listáját, a Magyar Power 50-et. Kialakításában a legismertebb hasonló nemzetközi projekt, az ArtReview tavaly novemberben 18. alkalommal kiadott Power 100-as rangsorának készítésében alkalmazott gyakorlatot követtük. A lista a hagyományteremtés szándékával született, s hogy rendre élénk visszhangot kelt, vitákat és egyéb, mások által összeállított rangsorokat is generál – természetes, és nem ellentétes szándékainkkal.

Emőd Péter Műértő

A status quo megkérdőjelezése

A menetrendet betartva idén november közepén is megjelent a művészeti szcéna szereplőit rangsoroló listák legismertebbje, az ArtReview Power 100-a, és miközben ezt is viták fogják kísérni, a rangsor ezúttal „konszenzusosabbnak” tűnik az elmúlt években közzétetteknél.A képzeletbeli dobogó legfelső fokára a brit művészeti folyóirat zsűrije olyan szereplőt állított, aki szinte mindig benne volt a TOP 10-ben, de talán még sosem érdemelte ki annyira az első helyet, mint idén.

Műértő Műértő

Egy német legenda

A mítoszgyártás kora lejárt. Az Emil Nolde hagyatékát gondozó Stiftung Seebüll Ada und Emil Nolde igazgatósága és kuratóriuma 2013-tól szakított addigi gyakorlatával, és a korábbi, erősen szelektált részletközlésekkel ellentétben megnyitotta teljes archívumát a független kutatók előtt (Műértő, 2019. június). Ismeretlen, nem publikált adatok kerülhettek így nyilvánosságra, a náci hatalmasságok irataitól a festő többször átfogalmazott önéletrajzán át a házaspár és a barátok bizalmas levelezéséig.

Műértő Műértő

A festő kifeszíti a vásznát

Vigyázat, a lírai cím után művészetelméleti közhely következik! A kép hagyományosan metafizikai mezőben „feszül”, amennyiben túlmutat önmagán. Ez a „túl” lenne az a szféra, amit megértésnek, értelemnek vagy jelentésnek nevezünk, ami már nem a jelben magában van, hanem vele összeköttetésben ugyan, mégis utalásként működik. A közöttes mező felsorakoztatja a képi összetevőket, ám nem feltétlenül ösztönzi azok szigorú vizsgálatát. Jobbára reflexió nélkül működik a maga dekorativitásában vagy naiv stílustörekvései közepette évszázadokon át, s csak ritkán és keveseknek adatik meg, hogy a jelentésalkotás szerkezetébe is bepillantsanak.

1 2 3 4 5 6 7
23
Több mint 22 milliárd forintot kap a Digitális Magyarország Ügynökség

Több mint 22 milliárd forintot kap a Digitális Magyarország Ügynökség

Orbán üzent Tusknak: Ne reménykedj, Donald!

Orbán üzent Tusknak: Ne reménykedj, Donald!

Az ágy alá bújva nézte végig egy ecuadori focista, ahogy elrabolják a feleségét az ötéves gyerekét

Az ágy alá bújva nézte végig egy ecuadori focista, ahogy elrabolják a feleségét az ötéves gyerekét

Álomfizetéssel, ingyenhitellel, óriási bónusszal csalogatja a fiatalokat az ukrán hadsereg

Álomfizetéssel, ingyenhitellel, óriási bónusszal csalogatja a fiatalokat az ukrán hadsereg

Orbán Viktor életében először elment az OTP közgyűlésére, hogy végül Magyar Péteren viccelődjön

Orbán Viktor életében először elment az OTP közgyűlésére, hogy végül Magyar Péteren viccelődjön

Kezet fog, ölelkezik és táncol a kínai humanoid robot, a Unitree G1

Kezet fog, ölelkezik és táncol a kínai humanoid robot, a Unitree G1

Több mint 22 milliárd forintot kap a Digitális Magyarország Ügynökség

Több mint 22 milliárd forintot kap a Digitális Magyarország Ügynökség

Teljesen kettészakadt pénteken az ország: 17 Celsius-fokos eltérés volt az ország keleti és nyugati része között

Teljesen kettészakadt pénteken az ország: 17 Celsius-fokos eltérés volt az ország keleti és nyugati része között

Nem a plusz fél óra játék káros a labdarúgásra, hanem a kapzsiság

Nem a plusz fél óra játék káros a labdarúgásra, hanem a kapzsiság

A címlapról ajánljuk