Megjelent a Műértő 2018 szeptemberi lapszáma
Műértő

Megjelent a Műértő 2018 szeptemberi lapszáma

Cseppfolyós modernitás – 1968 a képzőművészetben / Restitúció – gyarmati kontextusban / A legfeketébb fekete – Anish Kapoor Portóban / Balatoni nyár – Írófényképek a Petőfi Irodalmi Múzeumban / A hajtogatott idő nyomában – Maurer Dóra filmjei Győrben / Látomás és látvány – Csontváry a Maggiore-tó partján

Műértő Műértő

A válság romantikája

Kamasznak lenni olyan tapasztalat, amelyről mindannyiunknak van személyes narratívánk. Akár nehézségekkel teli és traumatikus, akár nosztalgikusan megszépített, e szakasz kikerülhetetlen része élettörténetünknek. Erre a gyermekkorból a felnőttkorba átvezető „tranzitidőszakra” és annak végtelenül sokféle, mégis univerzális élményeire fókuszál a Golden Boundaries című fotókiállítás. A kurátor, Oltai Kata különböző perspektívákból kívánja bemutatni a felnőtté válás útjait.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő 2018 februári lapszáma

Kassákizmus – avantgárd triptichon Budapesten / A globális piac alakítója – dél-koreai kortárs műkereskedelem / Csernus Tibor – az MNB Értéktár program vásárlása / Műalkotás vagy luxuscikk? – a Hirst-jelenség / A nagy Van Gogh-atlasz – a mester európai utazásai / Miró konyhaabroszon – London Art Fair 2017 / Created in China – a Design Society Shenzenben

Műértő Műértő

Sztárok lassú búcsúja

Az ArtReview gondozásában 15. alkalommal jelent meg a kortárs nemzetközi szcéna legbefolyásosabb szereplőinek éves rangsora, a Power 100. Ami első ránézésre nyilvánvaló: a listát összeállító 20 szakember – akiknek nevét most sem hozták nyilvánosságra – ezúttal nem rutinmunkát végzett; ettől a rangsor minden bizonnyal talán a korábbiaknál is nagyobb vitákat fog kiváltani. Valószínű, hogy a kortárs színtéren érezhető megtorpanás, elbizonytalanodás, a műkereskedelem stagnálása, egyes régiókban visszaesése áll a „nagytakarítás” hátterében, de az is lehet, hogy számos, korábban bérelt hellyel rendelkező szupersztár „ejtése”, a sok új név beemelése elsősorban a Power 100 iránti érdeklődés újbóli felerősítését szolgálja.

Műértő Műértő

Tarolt a cseh avantgárd

„A világ vezető aukciósházai évek, sőt évtizedek óta nem tudnak mit kezdeni a közép- és kelet-európai régióval. A rendkívül erős és kontrollált lokális piacok, a szigorú védettségi szabályozások, a nemzetközileg kevéssé ismert és bevezetett művészek, az elérhető minőségi munkák hiánya és a tőkeerős gyűjtők vagy befektetők rejtőzködése szinte lehetetlenné, de legalábbis átláthatatlanná teszi az objektív és reális aukciós anyagok összeválogatását” – írtuk 2016 novemberében, a tavalyi 20th Century Art: A Different Perspective elnevezésű aukció felvezetésében.

Műértő Műértő

Pesti tudat-korrajz a Távol-Keletről

„A kelet misztikuma ölelkezik a nyugat rafináltságával” – kelleti magát a Bárdi parfüméria terméke, a Kharma kölni egy 1930-as évekbeli reklámon, mely mindjárt a Hopp-villa bejárati ajtaja mellett kínál felütést a múzeum új tárlatához. A Sanghay – Shanghai című kiállítás ugyanis nem a Távol-Keletet, hanem minket mutat be. Egyrészt azt a megkapó és ellentmondásoktól sem mentes tudati képződményt és manifesztációit, amely a két világháború közti Magyarország Kelet-képét jellemezte; másrészt pedig a valóságos, épp virágkorának évtizedeit élő kínai metropolisz magyar diaszpórájának mindennapjait.

hvg.hu Nagyítás

Munkatársunk készítette itthon az év legjobb hírfotóját

Móricz-Sabján Simon, a Világgazdaság fotóriportere nyerte Borsosék című anyagával idén a legkiemelkedőbb teljesítményért járó MÚOSZ-nagydíjat. A Magyar Újságírók Országos Szövetségének fotóriporteri szakosztálya 36. alkalommal írta ki a magyar sajtófotó-pályázatot. Az összesítés szerint 247 fotós 2260 pályázattal és összesen 6302 képpel pályázott idén.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő december-januári lapszáma

Keretek között – a hatvanas évek szűk levegője / Katapult a szocializmusból – Ilya és Emilia Kabakov, Ai Weiwei, Marina Abramovic / Ebből hogy élsz meg, fiam? – művészet és gazdaság a Ludwigban / Network és orvvadászat – könyv a kortárs művészet eladási taktikáiról / Sztárok lassú búcsúja – földcsuszamlás a 2017-es Power 100-ban / Intézményrobbanás – a dél-koreai kortárs nonprofit színtér / Sanghay és Shanghai – pesti tudat-korrajz a Távol-Keletről / Tőlük? Róluk? Nekik? – Fokvárosban megnyílt az afrikai kortárs múzeum

Műértő Műértő

Bruegel rajzolt világa

Jövőre lesz 450 éve, hogy Brüsszel egyik régi templomában örök nyugalomra helyezték idősebb Pieter Bruegelt, a XVI. századi németalföldi festészet egyik meghatározó alakját. Az évforduló közeledtét jelzi a rajzművészetének szentelt bécsi kiállítás.

Műértő Műértő

Érzéki bizonytalanság

A test észlelésének rögzíthetetlen mozgásáról, intermodalitásáról, szinesztéziájáról, a korporális viselkedések egymásba hullámzásáról, átjárhatóságáról próbál tényleges, alkalmasint taktilis tapasztalatot nyújtani a debreceni MODEM Receptorok című tárlata. Hogyan?

Műértő Műértő

„Fotóim nem hasonlítanak a világra”

A Rózsák nyesésében írja Perneczky Géza, hogy amikor Paul Maenznek, a neves német galeristának megmutatta a fotóit, ő azt mondta, „ahhoz viszonyítva, amit a galériájában forgalmaz, ezeket ő túl okosnak találja”. Azt nem tette hozzá, hogy túl szellemesnek. Valószínűleg a német humor más, s talán nem is olyan otthonos az ő képzőművészetükben, mint a miénkben.

Műértő Műértő

Fordulat a múzeumipar történetében?

Még a nyáron járták be a sajtót azok a statisztikai adatok, amelyek szerint a látogatók éves összlétszáma alapján már nem a Louvre a világ legnépszerűbb kiállítási intézménye, hanem a pekingi Kínai Nemzeti Múzeum. A második helyre a washingtoni National Air and Space Museum (Nemzeti Légügyi és Űrkutatási Múzeum) került, a Louvre pedig – az előző évnél 14,9 százalékkal kevesebb látogatót számlálva – a harmadik helyre szorult vissza. A toplista egy fontos részlettel azonnal kiegészítendő: az első két helyezettnél a belépés ingyenes. Mindenesetre a három leglátogatottabb múzeum esetében különösebb kiegészítő információk nélkül is sejthetjük, hogy ha van is némi átfedés a három halmaz, a három nagy látogatótömeg között, lényegében más-más társadalmi helyzetű, motivációjú és érdeklődési körű közönségnek köszönhetők ezek a számszaki eredmények.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő novemberi lapszáma

Álmodni Európát – OFF-Biennále Budapest Egy árukészlet, két kiállítás – nagyközönség előtt a Gurlitt-hagyaték Kortárs. Képzőművészeti. Vásár? – a hetedik Art Marketről Itt a reneszánsz ember – az idei Design Hét Szelektív empátia – menekült-tematika a Velencei Biennálén Újraélesztés – film, zene és képzőművészet metszéspontjai a 80-as években

Műértő Műértő

Magyarok a Viennacontemporaryn

Az acb, a Vintage és a Kisterem Galéria együttműködéséről az elmúlt években sokat cikkeztünk már: Bookmarks címmel 2014-ben Budapesten, majd 2016-ban a kölni vásáron rendeztek hasonló közös bemutatót az általuk képviselt neoavantgárd és kortárs művészek munkáiból, ezt követte idén tavasszal New Yorkban az Elizabeth Dee galériával karöltve bemutatott válogatás. A szeptember végi Viennacontemporaryn való közös részvételük – a vásár fókuszában idén Magyarország állt – e munka folytatása, ám a súlypontok kissé most is újrarendeződtek. Erről kérdeztük az anyag összeállításáért felelős kurátort, Mélyi Józsefet.

Műértő Műértő

Repedések

François Fiedler (azaz Fiedler Ferenc, 1921–2001) azon művészek közé tartozik, akik – mint Reigl Judit és Hantai Simon – külföldön váltak elismertté. Tény, hogy a tehetsége megvolt hozzá: afféle csodagyerekként tízévesen már Leonardo és Michelangelo műveit másolta, és még nem volt tizennyolc, amikor megbízták a kassai templom oltárának díszítésével, sőt munkáiból a Szépművészeti Múzeum is vásárolt. A Képzőművészeti Főiskolán előbb Szőnyi tanítványa, majd tanársegéde lett, s ösztöndíjak sorát nyerte el; 1948-ban például Párizsba – ahonnan már nem tért haza.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő októberi lapszáma

Amiről nem beszélünk – több figyelemre érdemes kiállítások Velencében / Kultusz és restitúció – lord Rothermere műtárgyai Budapesten / Ez a biennálé a városé – isztambuli beszélgetés / A Louvre már csak harmadik – fordulat a múzeumiparban / Fából kerek vaskarika – magyar fókusz a bécsi kortárs vásáron / Kincstár a Pálosok Sziklatemplomában – ikonmúzeum Budapesten

Műértő Műértő

A médium mint hajlék

Az idei nyár pannonhalmi kortárs kiállítása, a Magyar Elektrográfiai Társaság munkáiból rendezett Hajlék nem az apátság épületében, hanem a településen, a hajdani gazdasági épületből átalakított Apátsági Múzeum és Galéria termeiben látható. A sajtófotósok munkáiból összeállított, tematikusan az előbbihez kötődő tárlat, a Közös ház a hegyen kapott helyet. Suta élcelődés lenne azon merengeni, hogy a Közös ház és a Hajlék nem egy fedél alá került, mégis céltudatos látogató legyen a talpán, aki a két távoli helyszínt egymás után végigjárja. A dokumentarista igényű fotók és az „elektrográfiák” (printek) elkülönítése a műfaji különbözőség miatt bölcs döntés; a kísérőszövegek pedig – a tematikus összefüggésen túl – az apátság mint hajlék és közös ház gondolatával tágítják a kiállítótereket. Bizonyos azonban, hogy így kevesebb látogató talál rá a kortárs digitális művekre, mint ha fent, a turisták korábbi útvonalán helyezték volna el ezeket.

Műértő Műértő

Kokoschka, Toyen és de Chirico az örökranglistán

A tavalyi év végén az ünneplés kellős közepén kételyek is elhangzottak azzal kapcsolatban, hogy bővülhet-e még a cseh műkereskedelem a minden idők legjobb eredményét hozó esztendő után. Már márciusban, de főképpen májusban egyértelművé vált, hogy nemcsak az ismétlés, hanem a továbblépés is lehetséges. Olyan pozitív események sora következett ugyanis, amelyek lehetővé tették, hogy az aukciós forgalom 16 százalékkal növekedjen, és a kínálat mindössze 4 százalékos bővülése mellett a kalapács alá vitt tárgyak ára 30 százalékkal emelkedjen. Ez is jelzi, hogy a minőségi kínálat megszólította a befektetőket és gyűjtőket, így válhatott 2017 első féléve a legsikeresebb első hat hónappá a rendszerváltozás utáni közel három évtizedben.

Műértő Műértő

Távol-Kelet Velencében / Hagyomány hagyomány hátán

Hol vannak már azok az idők, amikor „Free Ai Weiwei” vászonszatyrok özönlötték el Velencét – hogy aztán a rákövetkező alkalommal négy helyszínen legyen önálló munkája a rendszerkritikus művésznek. Vagy amikor extravagáns kínai alkotások lepték el a lagúnapartokat, hogy maguknak vindikálják a legtöbb figyelmet, háttérbe szorítva a térség többi országát. Idén, a Viva Arte Viva univerzumában már nem Kína lopja el a show-t: ütőssé válhat a mongol pavilon, továbbra is jelentőssé a japán, vagy kiemelkedően emlékezetessé a koreai.

Műértő Műértő

Megjelent a Műértő szeptemberi lapszáma

Lila én vagyok – Paula Rego rémtörténetei Cascaisban / Mesterkurzus – Rauschenberg és barátai New Yorkban / Minőséget a plebsnek! – Gilbert & George a Ludwig Múzeumban / A magyar Atlantisz – Borsos Miklós a Testőrpalotában / Kokoschka, Toyen, De Chirico – aukciós cunami Csehországban / Bombabiztos menedék – magyar kiállítás Svájcban, 1944-ben / Jogod? – műtárgyak a fogyasztói jogok európai rendszerében

Műértő Műértő

Sem amazon, sem Mária

A WOMAN című kiállítás 48 európai és amerikai nőművész több mint 300 munkáját mutatja be. Alapvetően minden olyan csoportos szemle bizalmatlanságot ébreszt bennem, amely kizárólag azonos nemű vagy származású művészeket tömörít. A történeti megközelítés azonban indokolttá teszi a feminista avantgárd anyagot, amelyben az osztrák Verbund-gyűjtemény hetvenes években tevékeny nemzetközi női alkotói szerepelnek.

1 2 3 4 5 6 7
18

A címlapról ajánljuk