Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5c1ece79-dfd8-46cf-9437-b8daf59b60b4","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Grönlandról is beszélt az elnök egy interjúban, azt mondta, száz százalék, hogy meg fogják szerezni, jó eséllyel katonai erő alkalmazása nélkül.","shortLead":"Grönlandról is beszélt az elnök egy interjúban, azt mondta, száz százalék, hogy meg fogják szerezni, jó eséllyel...","id":"20250330_signal-botrany-amerikai-kormany-atlantic-donald-trump-miniszterek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5c1ece79-dfd8-46cf-9437-b8daf59b60b4.jpg","index":0,"item":"0cb9b8bc-6966-41ad-998b-6b8628476473","keywords":null,"link":"/vilag/20250330_signal-botrany-amerikai-kormany-atlantic-donald-trump-miniszterek","timestamp":"2025. március. 30. 08:41","title":"Trump senkit nem fog kirúgni Signal-botrány miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ffdaa4fe-27bd-431a-8be6-5f05dbda6632","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A 19 éves férfit terrorcselekmény elkövetésével fenyegetés bűntettével gyanúsítják.","shortLead":"A 19 éves férfit terrorcselekmény elkövetésével fenyegetés bűntettével gyanúsítják.","id":"20250330_letartoztatas-19-eves-ferfi-volt-iskola-fenyegetes-terrorcselekmeny-birosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ffdaa4fe-27bd-431a-8be6-5f05dbda6632.jpg","index":0,"item":"e127ebdd-fbe3-4bc9-ab2f-de11b8a8add1","keywords":null,"link":"/itthon/20250330_letartoztatas-19-eves-ferfi-volt-iskola-fenyegetes-terrorcselekmeny-birosag","timestamp":"2025. március. 30. 11:50","title":"Letartóztatták a fiatalt, aki leszámolást tervezett volt iskolája ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f7a14814-3db3-4ae1-9dd9-bdfcd8b70d93","c_author":"Serdült Viktória","category":"360","description":"Nemcsak az Európai Unió, de a saját jogszabályait is figyelmen kívül hagyja Magyarország, amikor az európai elfogatóparancs ellenére december óta nem hajlandó bíró elé állítani a Magyarországra menekült Marcin Romanowski volt lengyel igazságügyminiszter-helyettest. Egy hírverés nélkül elfogadott törvénymódosítással most megtalálták annak a módját is, hogyan védjék meg a PiS korrupcióval vádolt politikusát, ha mégis bíró elé kerülne az ügy. Ehhez nem kellett más, mint Polt Péter és a Varga Zs. András vezette Kúria helyzetbe hozása, amivel a jövőben akár minden politikai szövetséges menedéke garantálva lehet. ","shortLead":"Nemcsak az Európai Unió, de a saját jogszabályait is figyelmen kívül hagyja Magyarország, amikor az európai...","id":"20250331_lex-romanowski-menedekjog-torvenymodositas-atadas-Lengyelorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f7a14814-3db3-4ae1-9dd9-bdfcd8b70d93.jpg","index":0,"item":"c3ef275c-3552-4b14-a983-327d0833bcfe","keywords":null,"link":"/360/20250331_lex-romanowski-menedekjog-torvenymodositas-atadas-Lengyelorszag","timestamp":"2025. március. 31. 09:45","title":"Már törvénymódosítással is védi a hazatoloncolástól korrupcióval vádolt lengyel szövetségesét a kormány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0d79c84f-c54c-442a-9b48-35d0dce01ed5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Eddig nem volt egyértelmű, hogy önkritika, elszólás vagy belharc áll a miniszter kijelentései mögött.","shortLead":"Eddig nem volt egyértelmű, hogy önkritika, elszólás vagy belharc áll a miniszter kijelentései mögött.","id":"20250330_Lazar-Janos-kullancs-Fidesz-hirdetes-belharc-onkritika-NER-poloska","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0d79c84f-c54c-442a-9b48-35d0dce01ed5.jpg","index":0,"item":"1974055e-4031-4164-91d0-4a18e9d95135","keywords":null,"link":"/itthon/20250330_Lazar-Janos-kullancs-Fidesz-hirdetes-belharc-onkritika-NER-poloska","timestamp":"2025. március. 30. 15:40","title":"A Fidesz-frakció beállt Lázár János kullancsozása mögé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"469d6f49-ed88-4211-837e-3bd40d904445","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"gazdasag","description":"Jogerősen fiktívvé nyilvánította Tarsoly Csaba és családtagjai lakcímkártyáját a bíróság, mert az azon megjelölt budai villa már nem az övék. Egy elsőfokú bírósági döntés szerint a családnak ki is kellene költöznie belőle.","shortLead":"Jogerősen fiktívvé nyilvánította Tarsoly Csaba és családtagjai lakcímkártyáját a bíróság, mert az azon megjelölt budai...","id":"20250331_Tarsoly-Csaba-ervenytelen-lakcimkartya-luxusingatlan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/469d6f49-ed88-4211-837e-3bd40d904445.jpg","index":0,"item":"b841bdff-22c5-47ac-b87d-03e579181d56","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250331_Tarsoly-Csaba-ervenytelen-lakcimkartya-luxusingatlan","timestamp":"2025. március. 31. 05:00","title":"Már a lakcímkártyájuk sem érvényes Tarsoly Csabáéknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a6b3623e-a129-4b8f-95fd-3a3d7b0536f2","c_author":"Németh András","category":"360","description":"Az előrejelzések szerint egyértelmű, hogy a környezeti aggodalmak ellenére folytatják diadalútjukat a hobbi- vagy városi terepjárók. A vásárlók elsősorban a kis és közepes méretű kocsikat keresik. A konnektorból tölthető plugin hibridek is jól fogynak majd.","shortLead":"Az előrejelzések szerint egyértelmű, hogy a környezeti aggodalmak ellenére folytatják diadalútjukat a hobbi- vagy...","id":"20250330_hvg-suvtrendek-azsia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a6b3623e-a129-4b8f-95fd-3a3d7b0536f2.jpg","index":0,"item":"cdbc4fb6-93b7-4634-ac4b-eb9461d9163a","keywords":null,"link":"/360/20250330_hvg-suvtrendek-azsia","timestamp":"2025. március. 30. 15:40","title":"A hobbiterepjárók húzópiaca Ázsia marad","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6093f18a-eb1c-4b33-8f76-51ed6d8ef576","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Chrome mellett a Firefox, valamint az arra épülő egyéb böngészők is érintettek egy súlyos hibában. Érdemes frissíteni.","shortLead":"A Chrome mellett a Firefox, valamint az arra épülő egyéb böngészők is érintettek egy súlyos hibában. Érdemes frissíteni.","id":"20250331_mozilla-firefox-nulladik-napi-hiba-javitas-frissites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6093f18a-eb1c-4b33-8f76-51ed6d8ef576.jpg","index":0,"item":"789bd459-8681-404c-9a65-830285c8b8b9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250331_mozilla-firefox-nulladik-napi-hiba-javitas-frissites","timestamp":"2025. március. 31. 05:03","title":"Sürgős frissítés jött a Firefox böngészőhöz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"90c7db3e-8ca1-4c26-9635-bcfd8ca0f295","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszter annak ellenére jelentette ezt ki, hogy Magyarországon negyedik éve hathavonta hosszabbítgatják meg a háborús vészhelyzetet.","shortLead":"A miniszter annak ellenére jelentette ezt ki, hogy Magyarországon negyedik éve hathavonta hosszabbítgatják meg...","id":"20250330_szijjarto-peter-ukrajna-haboru-europai-unio-veszelyhelyzet-beke","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90c7db3e-8ca1-4c26-9635-bcfd8ca0f295.jpg","index":0,"item":"336f0e75-1bf4-4ee6-b231-1868db95523c","keywords":null,"link":"/itthon/20250330_szijjarto-peter-ukrajna-haboru-europai-unio-veszelyhelyzet-beke","timestamp":"2025. március. 30. 12:58","title":"Szijjártó: az EU egyetlen tagállamát és egészét sem fenyegeti semmilyen háborús kockázat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Rég nem látott gonddal küzdenek világszerte a járműipari cégek: nincs elég chip, márpedig az nélkülözhetetlen a négy kereken guruló számítógépekhez. Nagyon úgy tűnik: elszámolta magát az autóipar, és felülbecsülte a koronavírus-járvány miatti visszaesést. A háttérben pedig felsejlenek az eddig nem kimondottan vetélytárs cégek, mint az Apple, a Sony vagy a Microsoft.
Persze ez nemcsak a német céget érinti. Az Esztergomban termelő Suzuki megkeresésünkre azt mondta, hogy a chipek, félvezetők globális hiánya jelentős problémát jelent az autóipari elektronikai beszállítóknak, ezáltal az autógyártó cégeknek, beleértve a Magyar Suzuki Zrt.-t is. Náluk ez még nem okozott fennakadást. „Beszállítóinkkal együtt jelenleg is azon dolgozunk, hogy továbbra is folyamatos legyen a gyártásunk ellátása” – írták, azt nem részletezve, hogy éppen új beszállítókat keresnek vagy a régieket próbálják nagyobb termelésre ösztönözni. (Kerestük a Győrben termelő Audit is, amint válaszolnak, frissítjük a cikkünket.)
Suzuki
No de hogy jutnak el odáig a világ vezető autóipari cégei, hogy kénytelenek legyenek visszafogni, vagy sok esetben leállítani a termelést? Természetesen megránthatnánk a vállunkat és közölhetnénk, hogy koronavírus, de a helyzet nem ennyire egyszerű.
Az viszont biztos, hogy a járvánnyal kezdődött: 2020 elején, amikor leállt a világ, akkor nagyon úgy tűnt, hogy ez nem az az év lesz, amikor rekordokat döntenek az autóeladások. Ennek megfelelően az előre gondolkodó ágazati szereplők elkezdték lemondani a feleslegesnek vélt elektronikai eszközökre leadott rendelésüket, vagy ha le nem is mondták, de lényegesen kevesebbet rendeltek azokból a chipekből, amelyek az autó fékezésétől és kormányzásától kezdve az elektromos ablakokig és távolságérzékelőkig lényegében szinte mindent irányítanak.
A chipgyártók pedig nem estek kétségbe, hiszen a home office és úgy általában a jóval több otthon töltött idő miatt megnövekedett az érdeklődés a szórakoztató elektronikai termékek iránt, például több okostelefont, laptopot, számítógépet, konzolt, ahhoz pedig kontrollert vásároltunk. Ők pedig gyorsan reagáltak és átállították a termelésüket, hogy ki tudják szolgálni az onnan érkező nagyobb igényt.
Hiába a válság, az új autó varázsa nem tört meg
Bár év közben valóban volt egy visszaesés, 2020 utolsó három hónapjára jelentősen megugrott a kereslet az autók iránt. „Ennek mértéke mindenkit meglepett” – vallotta be a Financial Timesnak adott interjújában Markus Duesmann, az Audi vezérigazgatója. És innen nehéz volt a visszaút, hiszen amíg korábban halmokban álltak az alkatrészek a gyárakban, most mindig épp csak annyi volt, amennyi a visszafogott termeléshez szükséges.
A chipgyártóknak pedig a fent említett szórakoztatóipari kereslet miatt nemigen maradt felesleges kapacitásuk. Ezt magyarázta a BBC-nek Geoff Blaber, a CCS Insight szakértője is: „Bár a félvezetőket nagyon sok mindenre lehet használni, viszonylag kevés az olyan vállalat, amely szilíciumot állít elő. Márpedig, mivel a mai autók már szinte inkább kerekeken futó számítógépek, szükségük van rá”.
AFP / Nicolas ASFOURI
Ugyanerről beszélt a Continental szakértője is, aki a Deutsche Wellének nyilatkozott úgy, hogy a szórakoztatótechnikai ipar lefoglalta a cégek kapacitásait, ami komoly nehézségeket okoz a számukra. Szerinte a félvezetőiparban a megszokott hat, kilenc hónapos átfutási idő egyszerűen nem volt elegendő ahhoz, hogy az autóipar hirtelen megnövekedő igényét ki tudja szolgálni.
És a Reuters szerint nem is várható gyors megoldás: minden chip, függetlenül attól, hogy egy laptopba vagy Lexusba kerül úgynevezett szilíciumostyaként, vagyis egyfajta szilíciumlapocskaként kezdi életét, ennek mintegy 90 nap kell, hogy chip legyen belőle.
A chipgyártóknak a mostani válság előtt is sokszor kihívást jelentett, hogy tartani tudják a lépést a néha meg-megugró kereslettel. Ez nem is csoda, hiszen a szilíciumostyát készítő gyár építése több tízmilliárd dollárba kerül, de a kapacitásbővítés is legalább egy egyéves feladat, sok-sok teszteléssel és minősítéssel, aminek ára szintén nem két fillér.
„Nemcsak a rövid, de a hosszú távú kereslet is legalább 50 százalékkal nőtt. És nincs olyan eszközigényes iparág, mint például a mienk, ahol ennyi tartalék lenne” – fogalmazta meg a problémát Mike Hogan, a GlobalFoundries chipgyártó vezető alelnöke és autóipari egységének vezetője.
A végső kérdés mindig ugyanaz: ki fizet többet?
Mindezek ellenére optimista volt a Financial Timesnak nyilatkozó iparági szakértő, aki szerint bár sok chipgyártó továbbra is az autóipar kiszolgálását tartja elsődleges feladatának, és az át-, vagyis inkább visszaállást nem tudják napok alatt végrehajtani, néhány héten belül rendeződhet a helyzet.
AFP
Nem mindenki látja így: a Deutsche Welle és az NBC is arról ír, hogy sok chipgyártónál már nem annyira fontos az autóipar: a szórakoztató elektronikai iparból ugyanis nemcsak, hogy több és nagyobb mennyiségű rendelést kapnak, de jobban is fizetnek a termékeikért. A probléma pedig eszkalálódott, hiszen akkora mennyiségeket kell leszállítaniuk az ilyen cégeknek, például Apple-nek, a Sonynak vagy a Microsoftnak, hogy már az is kihívást okoz a számukra, nemhogy még ezen felül kiszolgálják az autóipart is.
Mindezek tetejére még ott van a távozó amerikai elnök, Donald Trump, aki december végén tett feketelistájára több kínai céget, köztük a SMIC vezető kínai chipgyártó vállalatot. Magyarán az USA-ban működő vagy ott gyárral rendelkező cégek nem tudtak a SMIC-től rendelni, ehelyett más, például a TSMC tajvani céget bíztak meg az ellátásukkal. Igen ám, de a TSMC-hez annyi igény futott be, hogy egy neki beszállító cég már arról panaszkodott a Reutersnek, hogy képtelenek tartani a tempót.
Mi lehet a megoldás?
Az autóiparnak elképzelhető, hogy meg kell próbálnia önállósodni, legalábbis kevésbé függeni a beszállítóktól. Erre utalt a Continental is, amikor a Deutsche Wellének elmondták, hogy az ilyen chipgyártókba, szilíciumöntödékbe való befektetés lehet a következő lépés, hogy el tudják kerülni a mostanihoz hasonló leállásokat.
Addig azonban marad a bizonytalanság: a cég arra számít, hogy 2021 egészében hasonló kihívásokkal kell küzdenie. A Volkswagen ennél valamivel optimistább volt, szerintük leghamarabb a második negyedévben javulhat a helyzet, míg Paul Lund, a Fitch Ratings vezető szakértője hat hónapban gondolkodik. Szerinte ugyanis a félvezetőiparban alapból magasak a költségek, és már emiatt sem várható, hogy hirtelen megugrik a termelés. Az sem segíti a helyzetet, hogy az autóipar is egyre több technológiai megoldást alkalmaz a járművekben, ami vélhetően a kereslet további növekedését fogja magával hozni.
Update:
Cikkünk megjelenése után jött a hír, hogy a Ford is bezárta németországi gyárát, egy indiai üzemben pedig egy héttel meghosszabbította a háromnapos munkaszünetet. A saarlouis-i üzem, ahol az Európában legnépszerűbb Ford-modellt, a Focust gyártják, február 19-ig zárva marad. Az üzem mintegy ötezer munkavállalót foglalkoztat. A Ford egyik szóvivője a CNN beszámolója szerint úgy fogalmazott, szoros figyelemmel kísérik a helyzetet, és kiigazítják a gyártási ütemterveket, hogy minimalizálják a munkavállalókra, a beszállítókra, a vevőkre és a kereskedőkre gyakorolt hatást Európa szerte. Hozzátette, hogy a vállalat jelenleg nem tervez hasonló lépést más európai létesítményeiben.
Az indiai Csennai városban működő gyár január 14-én állt le három napra a tamil újév kezdetét jelző hindu ünnep (pongal) miatt. Itt egy héttel, január 24-ig hosszabbította meg a Ford a gyártás szüneteltetését.
* * *Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.