szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Természetesen nem a magyar piac az elsődleges célcsoportja az új prémium hobbiterepjárónak, de Nyugat-Európában...

am

Természetesen nem a magyar piac az elsődleges célcsoportja az új prémium hobbiterepjárónak, de Nyugat-Európában, Amerikában, Oroszországban és az SUV-ra érzékeny régiókban biztos nyerő választás lesz. Hozzánk csak az év végén, decemberben, legkésőbb januárban érkezik. A Q5 hazai áráról még nincsenek információk, de várhatóan a versenytársakhoz mérik majd az árát, így ne csodálkozzunk, ha a 10-11 milliós szegmensben találjuk majd a kocsit.

Az érdeklődésre jellemző, hogy idősödő spanyol kamionsofőrök és egy Mercedes ML-tulajdonos is megállított minket Valencia környékén, azzal, hogy ezt a kocsit most konkrétan megvenné, hol és mikor ejtjük meg az üzletet. Kétségtelen, látványos az autó. Mint David Caffrey-től, az autó ír dizájnerétől megtudtuk, nem az A4-es és a Q7-es látványterveit porolták le, illetve olvasztották össze, hanem arculati és formatervezési szempontból teljesen önálló autót rajzoltak az Audi A4 technikai alapjaira. Nagyon szép a gép, a kupészerű tető, a markáns, különlegesen feldíszített orr és a hamiskás far után folyamatosan megfordultak a spanyolok.

am

Az Audi Q5 kvintesszenciája az ingolstadti márka eddigi fejlesztéseinek, praktikus és fényűző, mint egy A4 Avant, ám közben még terepen is megállja a helyét. Az benne a jó, hogy míg a Q7 böszme nagy autó, a sofőr szinte elvész benne, kamionnyi magasságból szemléli a liliputi forgalmat, addig a Q5 magas, de természetes üléspozíciót, kellemes vezetési komfortot, stressztől mentes biztonságérzetet kínál. Nőknek, családoknak is ideális.




am

A motorválaszték kezdetben négytagú, szerencsére mind kipróbálhattuk. A legizgalmasabb az új kétliteres benzines turbó, 211 lovas erejével könnyedén és dinamikusan mozgatja az autót. Nyomatéka nagyobb, mint a jó öreg 3,2 FSI-nek. Ez utóbbi motort már temetik, hamarosan jön a háromliteres utódja, addig is 270 lovasra húzták fel a Q5-ösben. A kétliteres turbó egyértelműen a legésszerűbb benzines megoldás, de a hathengeres V6-os hamisítatlan hangja megdobogtatja az ember szívét. Lámpás indulásoknál ő az erőnyerő, igaz, a benzinkútnál is vele találkozhatunk a legtöbbször, rövid városi forgalomban 15 litert zabált a fedélzeti számítógép szerint. A kétliteres ezzel szemben tíz körül fogyasztott, városon kívül kilenccel is megelégedett, pedig a rizsföldek körüli egysávos aszfaltcsíkon, ahol hírmondóból sem ismerték a rendőrautót, rendesen megküldtük a Q5-öst.

am



Dízelfronton a minden Audiban bevált háromliteres, 240 lovas, 500 Nm-es maximális nyomatékú erőforrás a legizgalmasabb, de ha takarékosan akarunk élni, a közvetlen befecskendezéses kétliteres dízel a jó választás, 7-8 litert fogyaszt, miközben alig érezni, hogy gyengébb, „csak”170 lovas. A nagyobb motorokhoz hétsebességes S-tronic váltó jár, a kis benzinest is azzal próbáltuk ki, a duplakuplungos, kormányról is kapcsolható váltó teljesen rántásmentesen dolgozik, még kézi üzemmódban is. 

[[ Oldaltörés: Világújdonságot is bemutattak a Q5-ben ]]

 

am

Az ergonómiát tökéletesítették, az MMI-nek nevezett szórakoztató és kényeztető, többfunkciós rendszer megújult. A navigáció háromdimenziós képeket ad bizonyos városokról, műemlékekről (hamarosan Budapestről is; a kiállított autóban már gyönyörködhettünk a Lánchíd, a Parlament, a Bazilika, a Szécsenyi-fürdő fotorealisztikus grafikájában). A bluetooth-on csatlakozó telefon hangvezérelhető, sőt az egész multimédiás rendszer is utasítható (a főbb világnyelveken), így minden funkcióból könnyedén át lehet jutni egy másik menübe, ami nagyban megkönnyíti a sofőr dolgát, aki így nem vész el a lehetőségek rengetegében. Újdonság még, hogy egy-egy funkció (telefon, klíma, navigáció, hifi) nem teljes képernyőt foglal el, hanem úgynevezett felugró (pop-up) ablakokban is megjeleníthető, így úgy is tudjuk állítani az ülésfűtés hőfokát, hogy közben nem tűnik el a navigációs térkép. 

A műszerfalon, a sofőr orra előtt, az Auditól megszokott módon, kis színes kijelző tájékoztat az utazás adatairól, az éppen hallgatott rádióadóról vagy zeneszámról, a fogyasztásról, a megtett kilométerről és a kis dízelben még a javasolt sebességfokozatról is. A parkolást segítő színes kamera nem csupán a mögöttünk lévő teret, az autó várható helyzetét mutatja, hanem külön kis méretben az egész autót, felülnézetből. Még csipog is, nehogy belebambuljunk a technika varázsába és közben odaverjük a kocsi oldalát, elejét. Az MMT nem csupán DVD-t, hat CD-t, számtalan tévéadást játszik le, hanem két SD-kártyát, SIM-kártyát is csatlakoztathatunk hozzá, mindenféle mp3-lejátszót vagy iPodot is, de még 40 gigás merevlemezt is tartalmaz. 

am

Az ülések kényelmesek, a kilátást csupán a nagyméretű oldalsó visszapillantó tükrök zavarják. Ezt egy picit túlzásba vitték a tervezők. Hátul is kényeztet a Q5, a hátsó üléspad osztottan síkba dönthető, akár a csomagtérből is, az anyósülés asztalként használható (így egy méretes szörfdeszka is befér), sőt, a hátsó üléspad osztottan előre-hátra tologatható. A csomagtér hatalmas (az alaphelyzetben 540 literes puttony könnyedén 1560 literesre növelhető), a Q7-ben és a kombikban megszokott módon rögzítősínekkel és különböző hálókkal stabilizálhatjuk a csomagokat. Újdonság, hogy a menetstabilizáló elektronika (ESP) figyelembe veszi, ha van a kocsin tetőcsomagtartó, és a nyomatékelosztás során a plusz teher súlyával, elhelyezkedésével is számol. Légellenállása különösen alacsony, 0,33-as, ebben a kategória éllovasa. (Méretei: 4,63 méter hosszú, 1,88 méter széles, 1,65 méter magas.)

A futómű alig reagál az úthibákra, még a 20 hüvelykes felnikkel sem érezni semmit, az útpadkán is könnyedén lép át. Kapaszkodóképessége 31 fokos, hasmagassága állandó, 200 milliméteres, első terepszöge 25, átlépőszöge 17,6 fok. Az összkerékhajtás quattro, 40/60 arányban hajtott a két tengely. 

am

A Q5-ben az Audi szinte minden korszerű biztonsági és kényelmi újdonsága és büszkesége megtalálható: Bang&Olufsen hangrendszer, dupla panorámatető, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, intelligens, állítható, távolságtartó tempomat, kanyarkövető bi-xenon lámpák, LED-soros hátsó fényszórók és diódás nappali fénycsík, holttér-figyelő és figyelmeztető rendszer, dinamikus kormányzás. Külön említést érdemel az A4-ben bevezetett Audi drive select, amellyel egy helyett három autót uralhat a szerencsés tulajdonos. Ha akar, kényelmesen autózik (comfort fokozat), ha akar, gyorsan (dynamic mód), ha akar, a kocsira bízza magát (auto fokozat), vagy, ha akarja, külön menüben testreszabhatja a kocsi menettulajdonságait (individual módozat). 

B. Cs.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

Audi teszt: S, mint sportos

Csúcshoz közeli felszereltséggel vehettem birtokba a legkisebb Audi legnagyobb és...