Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"fe778396-9722-4d49-b1d4-af289e528908","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Ausztrál kutatók olyan biológiai rendszert építettek, amely fehérjék segítségével képes áramot vezetni. Egyszer ez válthatja majd le a mérgező elektronikai alkatrészeket.","shortLead":"Ausztrál kutatók olyan biológiai rendszert építettek, amely fehérjék segítségével képes áramot vezetni. Egyszer...","id":"20241230_kolibakterium-elektromos-aram-eloallitasa-a-levegobol-ingyen-aram","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe778396-9722-4d49-b1d4-af289e528908.jpg","index":0,"item":"e004228d-cb7b-4267-b64a-69a3c153e090","keywords":null,"link":"/tudomany/20241230_kolibakterium-elektromos-aram-eloallitasa-a-levegobol-ingyen-aram","timestamp":"2024. december. 30. 08:03","title":"A levegőből csinál elektromos áramot egy új rendszer","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"079a5092-2b44-4ee1-8d9c-b0a8ec32f3a8","c_author":"Tiszóczi Roland","category":"gazdasag","description":"A kazahsztáni és dél-koreai halálos légi balesetek – ahol a túlélőket a repülőgépek hátsó üléseiből sikerült élve kiszabadítani – felvetették a kérdést, hogy vajon a repülőgép végében lévő ülések biztonságosabbak-e a többinél.","shortLead":"A kazahsztáni és dél-koreai halálos légi balesetek – ahol a túlélőket a repülőgépek hátsó üléseiből sikerült élve...","id":"20241230_repules-repulogep-veszely-baleset-biztonsagos-kockazat-utas-ules-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/079a5092-2b44-4ee1-8d9c-b0a8ec32f3a8.jpg","index":0,"item":"7f78a4d5-09ad-4882-aee5-27fa3ed780ef","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241230_repules-repulogep-veszely-baleset-biztonsagos-kockazat-utas-ules-ebx","timestamp":"2024. december. 30. 17:27","title":"Tényleg biztonságosabbak a repülőgépek hátsó ülései egy baleset esetén?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"89ca6dda-28a0-4c84-badd-59676f5e3460","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Bár a tőzsdék kitörő örömmel fogadták a republikánus elnökjelölt győzelmét, az amerikai lap cikkének két szerzője, Roberto Foa, a Cambridge-i Egyetem tanársegédje, illetve Rachel Kleinfeld, a Carnegie Békekutató vezető munkatársa visszafogottságot ajánl, mivel a populisták gazdasági mérlege általában siralmas.","shortLead":"Bár a tőzsdék kitörő örömmel fogadták a republikánus elnökjelölt győzelmét, az amerikai lap cikkének két szerzője...","id":"20241231_New-York-Times-vendegkommentar-uzleti-vilag-Donald-Trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/89ca6dda-28a0-4c84-badd-59676f5e3460.jpg","index":0,"item":"c20c617d-4f26-4bfc-a523-9d4d9c9f10a5","keywords":null,"link":"/360/20241231_New-York-Times-vendegkommentar-uzleti-vilag-Donald-Trump","timestamp":"2024. december. 31. 13:30","title":"New York Times-vendégkommentár: Sokat ne várjon az üzleti világ Donald Trumptól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"00305054-be5e-4199-942e-22dae5a1c2e6","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"Decemberben egy öt bíróból álló testület 20 év börtönbüntetésre ítélte Dominique Pelicot-t.","shortLead":"Decemberben egy öt bíróból álló testület 20 év börtönbüntetésre ítélte Dominique Pelicot-t.","id":"20241230_Pelicot-Franciaorszag-fellebbezes-itelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/00305054-be5e-4199-942e-22dae5a1c2e6.jpg","index":0,"item":"6367747b-21a0-4bf9-8f33-c8a386688569","keywords":null,"link":"/elet/20241230_Pelicot-Franciaorszag-fellebbezes-itelet","timestamp":"2024. december. 30. 22:04","title":"Nem nyújt be fellebbezést a Franciaországot megrendítő nemierőszak-ügy elítéltje, Dominique Pélicot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4af99bc0-56ce-4386-a8bd-74b4ea198d93","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az ügylet külön tőkebefektetést nem igényelt, a milliárdos vételárat a Budapesti Közművek hatékonyabbá tett működésével gazdálkodták ki.","shortLead":"Az ügylet külön tőkebefektetést nem igényelt, a milliárdos vételárat a Budapesti Közművek hatékonyabbá tett működésével...","id":"20241230_Megvette-a-fovaros-az-EOn-tol-a-budapesti-kozvilagitasert-felelos-ceget-Budapesti-Kozmuvek-Budapesti-Disz-es-Kozvilagitasi-Kft","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4af99bc0-56ce-4386-a8bd-74b4ea198d93.jpg","index":0,"item":"37248a28-277a-4284-9079-b677e05e61cd","keywords":null,"link":"/kkv/20241230_Megvette-a-fovaros-az-EOn-tol-a-budapesti-kozvilagitasert-felelos-ceget-Budapesti-Kozmuvek-Budapesti-Disz-es-Kozvilagitasi-Kft","timestamp":"2024. december. 30. 14:41","title":"Megvette a főváros az E.On-tól a budapesti közvilágításért felelős céget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6743cf52-befd-44e0-9d09-3671e1a3c410","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Decemberben átlagosan havi 215 ezer forintért kerestek albérletet a magyarok, miközben a bérbeadók átlagosan havi 250 ezer forintot szeretnének keresni lakásuk kiadásával.","shortLead":"Decemberben átlagosan havi 215 ezer forintért kerestek albérletet a magyarok, miközben a bérbeadók átlagosan havi 250...","id":"20241230_Folyamatosan-csokken-az-alberlok-fizetesi-hajlandosaga-a-lakaskiadok-kenytelenek-lejjebb-adni-a-berleti-dijaikbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6743cf52-befd-44e0-9d09-3671e1a3c410.jpg","index":0,"item":"131c6481-d634-4184-8e2b-e02cf858441e","keywords":null,"link":"/kkv/20241230_Folyamatosan-csokken-az-alberlok-fizetesi-hajlandosaga-a-lakaskiadok-kenytelenek-lejjebb-adni-a-berleti-dijaikbol","timestamp":"2024. december. 30. 13:50","title":"Folyamatosan csökken az albérlők fizetési hajlandósága, a lakáskiadók kénytelenek lejjebb adni a bérleti díjaikból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e6517552-fecf-46e8-9ac6-1f353c436b7e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az időjárás közbeszólt.","shortLead":"Az időjárás közbeszólt.","id":"20241231_Elmarad-a-tuzijatek-az-egyik-videki-varosban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e6517552-fecf-46e8-9ac6-1f353c436b7e.jpg","index":0,"item":"635ebdb1-7482-4da2-ac6d-e01c67a5c5d5","keywords":null,"link":"/itthon/20241231_Elmarad-a-tuzijatek-az-egyik-videki-varosban","timestamp":"2024. december. 31. 16:51","title":"Elmarad a tűzijáték Pápán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7601152b-2274-4f23-b6e6-2675daf51fe5","c_author":"HVG","category":"360","description":"Neves külföldi művészekre, közéleti személyiségekre, sportolókra emlékezünk.","shortLead":"Neves külföldi művészekre, közéleti személyiségekre, sportolókra emlékezünk.","id":"20241230_hvg-Elhunytak-2024-ben-Vilag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7601152b-2274-4f23-b6e6-2675daf51fe5.jpg","index":0,"item":"5b2c0bd8-c992-4fb8-b8fd-9068be96ba36","keywords":null,"link":"/360/20241230_hvg-Elhunytak-2024-ben-Vilag","timestamp":"2024. december. 31. 13:00","title":"A focizsenitől a színészóriásokig – tőlük is búcsúzott a világ 2024-ben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Milyen lesz az F1 2010-ben? Szabályok, csapatok, pilóták, esélyek
Tetszett a cikk?
Vége a Formula 1-rajongók számára ínséges téli időszaknak, jövő hétvégén a Bahreini Nagydíjjal útjára indul a világbajnoki sorozat 61. idénye. Sok a változás a tavalyi évhez képest, jósolni még a szokásosnál is nehezebb, így ismét garantáltak az izgalmak. A nyitóversenyhez közeledve az autómenedzser.hu körülnézett a száguldó cirkusz háza táján: mi változott, mire lehet számítani 2010-ben?
Eljött a tettek ideje, nincs tovább trükközés, ködösítés, ami a teszteléseket jellemezte januárban és februárban: március 12-14-én, azaz jövő hétvégén a Bahreini Nagydíjjal végre elkezdődik a 2010-es Formula 1-es idény, a világbajnokság történetének 61. szezonja.
Noha a Jenson Button és a Brawn GP tündérmesébe illő diadalát hozó tavalyi szezon alig négy hónapja fejeződött be Abu Dhabiban, a száguldó cirkuszban számos változás ment végbe. Távozott a sportágból a BMW és a Toyota, helyüket újonc és utód-csapatok vették át, nagy volt a mozgás pilótafronton, új szabályok is bevezetésre kerültek, s bár a gazdasági világválság egyre inkább érezteti hatását az autósport csúcsosztályában, a világbajnokság továbbra is él, még ha nem is virul.
Bahrein sivatagi versenypályája 2006 után ad otthont ismét a világbajnokság nyitányának, ezt követően a versenyzők további 18 futamon csaphatnak össze egymással: ennyire zsúfolt eddig csak egyszer, 2005-ben volt a versenynaptár. Míg tavalyelőtt Szingapúr és Valencia, tavaly pedig Abu Dhabi került debütáns helyszínként a repertoárba, addig idén Korea kap bemutatkozási lehetőséget: az 5621 méter hosszú pályát jelenleg is építik Yeongam-tartományban, a viadalt - amelynek feltétele az FIA pályahomologizációja - várhatóan október 22-24-én rendezik.
Kanada a tavalyi szünet után újra fogadhatja az F1-es mezőnyt, míg a Brit Nagydíjat hosszas huzavona után mégsem Doningtonban, hanem továbbra is Silverstone-ban, a sportág első összecsapásának otthont adó ring "Arena" nyomvonalán rendezik. Ellátogat hozzánk is a királykategória mezőnye, a 25. Magyar Nagydíjra augusztus első napján kerül sor a Hungaroringen. Fontos változás az is, hogy kivonulásával párhuzamosan a Toyota a futamrendezést is lemondta, így a Japán Nagydíj helyszíne nem a Fuji Speedway, hanem Suzuka lesz.
A csapatok január elején láttak neki a felkészülésnek, a tesztkorlátozásról szóló egyezmény értelmében négy kollektív gyakorlásra került sor. Valenciában kezdtek, majd két teszt erejéig az esős Jerezbe költöztek, s végül Barcelonában zárták a programot. Mivel a legfontosabb idei szabályváltozás, a tankolások betiltása miatt az autók üzemanyagtankja nagyobb lett, szélesebb palettán variálhatnak a benzinmennyiséggel, így a teszteredményekből még a szokásosnál is nehezebb következtetéseket levonni, az viszont már most tisztán látszik, hogy idén egyetlen csapat sem kezd majd olyan jelentős előnnyel, mint tette azt tavaly a Brawn GP.
Szinte biztos, hogy ezúttal nyitottabb lesz a bajnoki küzdelem, az előjelek alapján legalább négy csapatnak, a Ferrarinak, a McLarennek, a Red Bullnak és a Brawn GP alapjain életre hívott Mercedes GP-nek lehet érdemi esélye a futamgyőzelmekre és a bajnoki címre. Utóbbi együttes színre lépése igazi csemegének ígérkezik: a csillagos márka másfél évtizeden át a McLaren exkluzív partnere volt, saját csapattal 1955 óta először képviseltetik magukat az F1-ben, ráadásul nem kisebb nevet ültetnek az egyik Ezüstnyíl volánja mögé, mint a három év után visszatérő hétszeres világbajnok Michael Schumachert.
Akadnak olyanok is, akik korábban oszlopos tagjai voltak a versenyzői mezőnynek, az idei évre viszont nem jutottak volánhoz. A hiányzók listáján a legnagyobb név a 2007-es világbajnok Kimi Räikkönen, akit a tervezettnél egy évvel korábban váltott fel Fernando Alonso a Ferrarinál, s mivel a McLarennel nem tudott megállapodni, inkább a rali-vb-t választotta, ahol a Citroen juniorcsapatának tagjaként versenyez. Giancarlo Fisichella másfél, Nick Heidfeld pedig egy évtized után nem lesz ott az évadnyitó rajtrácsán: előbbi - miután tavaly, idény közben váltott csapatot - a Ferrarinál, utóbbi a Mercedesnél vállalt tesztpilótai státuszt.
Újonc együttesként érkezik a Lotus, a Virgin Racing és a Hispania Racing F1, változatlan névvel, de a bajor márka támogatása nélkül indul a BMW-Sauber, míg a USF1 elnevezésű amerikai kezdeményezés hosszas kálváriája kudarccal végződött. A Charlotte-i csapat helyét a sportág történetének első szerb alakulata, a Stefan GP akarta átvenni, amely a Toyota idei csomagjával, a japán márka támogatásával, valamint Kazuki Nakajimával és az 1997-es világbajnokkal, Jacques Villeneuve-vel vágott volna neki a küzdelmeknek.
Az FIA az utolsó pillanatokig kivárt, sokadszorra is nemet mondott az ötletgazda Zoran Stefanovicsnak, így biztossá vált, hogy 24 autó alkotja az idei mezőnyt. Ezzel együtt kimarad Villeneuve is, pedig a kanadai visszatérésével öt világbajnok lehetett volna a mezőnyben.
Új pontrendszerről és üzemanyagszabályokról eddig is lehetett tudni, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) most nyilvánosságra hozta az új szabályokat.
A borús idővel és két piros zászlóval kezdődő szerdai gyakorlást Michael Schumacher, a Mercedes GP hétszeres világbajnok pilótája kezdte a legjobban Jerezben.
Eddig csak 260 lovas, aszfaltszaggató változatban volt kapható a Mazda hobbiterepjárója, a CX-7-es. Bár automatikus váltót még mindig nem rendelhetünk az autóhoz, újabb lökést adhat a sikerének, hogy izmos dízelmotorral is kapható. Tesztünk során kiderült, a Mazda nem áldozta fel a sportos vezetést a gazdaságosság oltárán, a CX-7 élményautó maradt és nem fogyaszt sokat.
Megdöbbentő eredményre jutott az egyik német közlekedésbiztonsági társaság: a hat év alatti gyerekek 28 százalékát nem megfelelően kötik be szüleik az autóba, a gyerekülésekbe. Sőt, egyesek egyáltalán nem kötik be a kicsik biztonsági övét. Nem kell Németországig menni, elég kinézni az autóból és elborzadni: luxus Volvókban, méregdrága Mercedes kombikban és pazar Audi terepjárókban látunk össze-vissza ugráló csöppségeket, BMW kabrióban ölben utazó kisgyereket, vagy utódjaikat a motorozás rejtelmeibe bevezető büszke és felelőtlen apákat. Ne csodálkozzunk, hogy ilyen sok gyerek sérül és hal meg közúti balesetekben.
Jacques Villeneuve, a Forma-1 1997-es világbajnoka szintén három éve vonult vissza, akár csak Michael Schumacher. Idén talán újra küzdhetnek egymással.
Az Új Ferrari F10 az eddigi teszteken kiválóan teljesített, hiszen Valenciában az összes istálló között a legjobb eredményeket érte el. A csapat gyorsasága sokak szerint a motor elhelyezésének köszönhető.
2011-től minden európai uniós országban kötelező lesz a nappali világítás. Sok ország már bevezette ezt a szabályozást, így ezekben egész évben kötelező a fényszórók használata. Magyarországon is kötelező, de csak településen kívül. 2011-től az új autókat úgy kell forgalomba hozni, hogy a gyújtással együtt a nappali fény is bekapcsoljon. Különösen a sötét autókat lehet jobban, előbb észrevenni a világításnak köszönhetően.