szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Legalábbis ezt gondolja Douglas Rushkoff, az újmédia egyik legtekintélyesebb amerikai szakértője. Hogyan hat ránk a digitális média és mit tesznek velünk az új technológiai eszközök? Mi a teendő, ha azt szeretnénk, hogy a programok értünk legyenek, de ne uraljanak bennünket? A médiateoretikus és kulturális antropológus azt ajánlja, tartsuk be a digitális kor tízparancsolatát. A szakemberrel személyesen is lehet találkozni június 16-án, a HVG szemináriumán.

Douglas Rushkoff az újmédia egyik legtekintélyesebb amerikai szakértője. Tíz legnépszerűbb könyvét több mint harminc nyelvre lefordították már – ő írta a Media Virus, a Cyberia, a Life Inc, a ScreenAgers vagy a Get Back in the Box című sikerkönyvet is. A „vírusmédia” – vagy „média vírus” fogalom megalkotója, tanár, író és újságíró. A szakma jól ismeri, és tudja, már öt évvel ezelőtt is beszélt olyan kérdésekről, amelyek mára lettek aktuálisak itthon.

Program or be programmed

Az egyik ilyen a „Program or be programmed” (Programozni vagy programozva lenni): azaz Rushkoff  szerint aki ma nem programoz, az programozva van. Azt a témát járja körül, milyen hatást gyakorol ránk a digitális média és mit tesznek velünk az új technológiai eszközök. Folyamatosan befogadjuk az életünkbe az új technológiákat, pedig nem értjük, hogyan működnek a programok, hogyan hatnak ránk ezek az eszközök. Nem tudunk programozni, fogalmunk sincs róla, hogyan működik pontosan a számítógép, talán nem is érdekel bennünket. Ehelyett abba fektetünk sok energiát, hogy kiderítsük, mire használhatjuk a programokat. Lehet, hogy ez nagy hiba… Képesnek kell lennünk a digitális média torzításainak kiszűrésére és arra, hogy tudatos döntéseket hozzunk, ne pedig a tálcán elénk kínált néhány opció közül válasszunk – mondja Douglas Rushkoff. Tudnunk kell – hívja fel a figyelmet már 2005 óta világszerte – ki miért próbál manipulálni bennünket.

Ha azt szeretnénk, hogy a programok értünk legyenek, de ne uraljanak bennünket, be kell tartanunk a digitális kor tíz parancsolatát

1. Idő Nem kell mindig elérhetőnek lennie. Az internet aszinkron rendszer, magyarul mindig be van kapcsolva. Douglas Rushkoff arra biztat, mindenki bátran vállalja: az én időm az enyém.

2. Távolság Hosszú távú megoldásokat használni rövid távú helyzetekben, és nem távoktatással próbálkozni helyi kontextusban...

3. Növekedés Az internetet folyamatos bővítésre tervezték. Nem minden bővíthető, nem mindennek szabadna vagy kell feltétlenül bővülnie.

4. Választás Dönthet úgy is, hogy nem a felkínált lehetőségek közül választ. A Facebookhoz hasonló oldalak az irányított választás elvén alapulnak, azaz bizonyos opciók közül lehet csak választani. 

5. Összetettség Az internet egyszerűsít. Önnek soha nem lehet száz százalékban igaza.

6. Fizikai valóság Senki ne maradjon anonim. Rushkoff azt mondja, fel kell lépni a tendencia ellen, amely az arctalanságot-névtelenséget hirdeti. A névtelenség arra bátorít, hogy polarizált tömeg részeként senki se vállaljon felelősséget a következményekért, ezen felül az előítéletek melegágya. Felszabadító megmutatni magunkat a neten. 

7. A kapcsolat a király (nem a tartalom) Ne feledkezzen meg az emberekről! A közösségi marketing oximoron (látszólag egymást kizáró ellentétek összekapcsolása, pl. jeges tűz)

8. Absztrakció A hipertext egy lépéssel tovább visz.

9. Nyitottság Ne lopj! Ha nincs társadalmi szerződés, mindenki mindent továbbad, amíg senkinek sem marad semmije. Semmi sincs ingyen.

10. Végfelhasználók A technológia irányába terelt fogyasztók. Programozni vagy programozva lenni. 

Kíváncsi arra, mi rejtőzik a címszavak mögött? Douglas Rushkoff PROGRAM OR BE PROGRAMMED – 10 commands for a Digtal Age címmel a HVG székházban (1037 Budapest, Montevideo u. 14.) exkluzív, angol nyelvű előadást tart 2010. június 16-án délután háromtól ötig. Az előadást kötetlen beszélgetés követi. Részvételi díj: 10.000 Ft + áfa. Regisztráció: seminar@hvg.hu

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Tech

A legális fájlcseréért kampányol a magyar Kalózpárt

Tavaly év vége óta működik, immár több száz lelkes követője van az LMP-hez kötődő magyar Kalózpártnak. Céljuk a fájlcsere legalizálása az első publikálást követő öt év elteltével, törekvésük, hogy a kultúra szabadon elérhető, fogyasztható és létrehozható legyen. Amerikától Ukrajnáig 35 kalózpárt alakult már. Az ellenvélemény szerint az lenne a megoldás, ha az online világban jogszerű szolgáltatások alakulnának ki, a fájlcsere technológiája önmagában nem érdekes.