szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Üzemanyagszivárgás, majd ebből fakadó problémák láncolata vezetett ahhoz, hogy megsemmisült a Starship a hetedik tesztrepülésén.

Felemásra sikerült a SpaceX januári, hetedik Starship-tesztje. Bár a Super Heavy gyorsítórakéta visszatért a Földre, és – hasonlóan a korábbihoz – sikerült azt elkapni az indítóálláson, a Starship többi része az indítás után nem sokkal felrobbant, az aláhulló darabjai pedig a polgári repülésben is zavart okoztak, valamint ingatlanokban is kárt okoztak.

A SpaceX most közölte a robbanás okát, ami nem volt más, mint üzemanyagszivárgás. Ez valóságos láncreakciót indított el, de a cég elmondása szerint a leghamarabb pénteken, február 28-án történő nyolcadik tesztrepülésre már javították a kiváltó ok(ok)at.

A problémák két perccel azután jelentkeztek, hogy a Starship második fokozata – az űrhajó, azaz maga a Ship – begyújtotta a saját hajtóműveit. Ekkor az egyik Raptor-hajtóműnél egy villanásra lettek figyelmesek, ezt követően az érzékelők is rendellenes nyomásértékeket mértek. Ezek arra utaltak, hogy szivárog az üzemanyag.

Újabb két perc után ismét egy villanást lehetett látni, ezt követően a szivárgásból eredő tüzek is kialakultak, és egy kivételével minden Raptor-hajtómű leállt kontrollált keretek között. Végül megszakadt a kapcsolat az űrhajóval.

A Hold kukázva, irány a Mars? Mi lesz Trump ígéretéből, már 2028-ban emberek mehetnek a vörös bolygóra?

Miközben a holdra szállással is egyre inkább küszködik a NASA, Donald Trump – és a hozzá közel álló Elon Musk – egyre inkább a Mars felé kacsintgat. Bemondani azonban könnyebb, mint megcsinálni, rengeteg megoldandó kérdés van technológiai és pénzügyi téren is.

A SpaceX szerint a szivárgásokat olyan vibráció okozta, mely meghaladta azt, amire az űrhajó fel van készülve. Ez végül a hajtásrendszerben lévő komponensek fokozott igénybevételéhez vezetett. A kialakuló tüzek, valamint a kommunikáció megszakadása miatt végül a hajó aktiválta az önmegsemmisítő rendszert.

Mint a TechCrunch kiemeli: a SpaceX még mindig várja az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) kapcsolódó balesetvizsgálatának lezárását, de az is lehet, hogy külön engedélyt ad a hivatal a nyolcadik tesztrepülésre. Külön érdekesség, hogy az Elon Musk vezette kormányzati hatékonysági szerv (DOGE) munkatársai már az FAA-nél is aktívan tevékenykednek. A lap kérdésekkel fordult a légügyi hatósághoz, de egyelőre nem kaptak választ.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!