Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Obama győzelme után tömegével születnek majd az Obama-titok és -rejtély mibenlétét feltáró magyarázatok. Félő azonban, hogy a misztikum ködfüggönyével borítják majd a történéseket. Holott, ami a szavazóhelyiségekben végbement, nagyrészt törvényszerű volt. Nyár óta érződött, ami őszelőre eldöntetett, hogy Obama és a demokraták győzelemre vannak ítélve. Vállalván az utólag okos kommentátor szerepét, lássuk, miért. Illetve azt, hogy mi várható tőlük.
Hogyan lehet kellő tartalommal kitölteni a Magyarországnak felajánlott mentőcsomagot, mielőtt bezúdul a reálgazdasági recesszió? A kormányzati előjelek nem túlságosan biztatóak. De ennél is szomorúbb a nem értés, a nem tudás, az egymásra nem gondolás: a társadalom szellemi válsága.
A magyar pártrendszert illetően rendszeresen visszatérő kérdés, hogy van-e esély új párt megjelenésére? Miközben lenne rá igény, választási rendszerünk szigorú kritériumai szinte lehetetlenné teszik az új pártok megjelenését. A jelölt- és listaállítás nehézségei, illetve a magas parlamenti küszöb olyan gátat jelent, amelyet szinte lehetetlen leküzdeni.
Ha az IMF csomag rendben megérkezik, a szigorú feltételeket teljesíteni kell. De ez még nem megoldás a recesszióba süllyedő reálgazdaságra. A megoldatlan nagy rendszerekre. És változatlanul feszítő kérdés: ki lesz a küldöttünk Washingtonban és Brüsszelben, Berlinben és Párizsban, Londonban és Frankfurtban, Pekingben és Moszkvában? Akinek személye hiteles garancia a pénzpiaci szereplők, a politikusok számára. Aki nemcsak érti, hogy mit kérdeznek tőle, de válaszolni is tud. Akinek elhiszik, hogy amit gondol, komolyan gondolja, amit ígér, betartja. Akinek nemcsak a pénzügyi, hanem a még fenyegetőbb reálgazdasági válság megoldására is van elképzelése, programja. És aki e stratégiai döntés mögé társadalmi támogatást is képes állítani.
Ha a Parlament még idén jóváhagyja az új médiatörvényt, ahogy rebesgetik – akkor az ORTT utódját, a Nemzeti Médiahatóságot riasztóan széles jogkörrel ruházzák fel: szabályozhatná nemcsak a magántévéket, hanem az internetet és a nyomtatott sajtót is. A törvény nyelvezete vészjósló, néhol egyenesen a rendőrállami junták kommünikéinek hangvételét idézi. Az új jogszabály – ha elfogadják – tovább fogja szűkíteni a sajtószabadság amúgy is beszűkült határait.
Radikális változtatás, bölcs előrelátás és merész kockáztatás nélkül az MDF és az SZDSZ ugyanúgy megsemmisülhet, mint az egykor sokra hivatott, de hivatásukat csak részben beteljesítő történelmi pártok. Amelyeknek a história egy meghatározott szakaszában meghatározó szerep jutott, de a korszak végeztével szerepük megszűnt- figyelmeztet a Méltányosság Politikaelemző Központ kutatója, Szentpéteri Nagy Richárd
Magyarország nemcsak a Gyurcsány és Orbán által vezetett két csapatból áll. Rajtuk kívül is, sőt, igazából rajtuk kívül vannak csak igazán szellemi műhelyek, fiatal értelmiségiek és üzletemberek, gondolkodó emberek, akik megfogalmaznak vitára alkalmas válaszokat Magyarország jövőjéről. Az országot eddig vezető politikai elitet ők fogják felváltani. Most már csak az a kérdés, meddig kell várni?
A Trianonban elcsatolt Felvidék déli, túlnyomó részben magyarok által lakott sávja 1938. november 2-án visszakerült Magyarországhoz. Az ország – teljes joggal – ünnepelt, közben pedig sodródott a náci Németország szövetségébe és ezzel a katasztrófa felé.
Október 29-én, szerdán, egy nappal azután, hogy Gyurcsány Ferenc miniszterelnök bejelentette, hogy (pontosan máig ismeretlen feltételekkel) több mint húszmilliárd eurós készenléti hitelt veszünk fel a Nemzetközi Valutaalaptól, a Kossuth klubban. az Eszmélet folyóirat szerkesztősége, a Napvilág Kiadó, az ATTAC Magyarország és a TIT Kossuth Klub Egyesület "Nemzetközi pénzügyi válság és világrendszer kritika" címmel rendezett kerekasztal beszélgetést. Bemutatták a globalizációt élesen kritizáló, Az Adóparadicsomtól a Zöldmozgalomig, c. kötetet is.
Obama az esélyes, de azért nem kizárt jövő kedden a meglepetés sem – vonhatta le a következtetést az, aki végigülte a XXI. Század Intézet csütörtök esti, Elnökválasztás előtt, válság alatt címmel a november 4-én tartandó elnökválasztás apropóján rendezett budapesti kerekasztal-beszélgetést. A 2002 és 2007 közötti periódus washingtoni magyar nagykövete, Simonyi András szerint Obama máshogy, modernebbül kommunikál, mint McCain, ő az izgalmasabb képlet.
Amerikában mindkét elnökjelölt – McCain és Obama - egymásra licitálva ígérget, ugyanakkor egyikük sem dolgozott ki átfogó tervet az USA eladósodásának csökkentésére. Hasonlóképpen próbálkozott a két nagy magyar párt is a 2006-os választási kampány során, a beváltott ígéretek levét most isszuk.
A szabadpiac rekordméretű válsága kellett ahhoz, hogy döntéshozóink belássák az elemzők igazát. Politikafüggetlen szakértők, jegyzetírók, tőzsdetanácsadók évek óta hányták a falra a borsót, figyelmeztetvén a közkiadások lefaragásának elengedhetetlen voltára. Öröm az ürümben, hogy a globális krízis villámgyorsan elérte, amiért a szakma tíz évig hiába rimánkodott.
Miként az Orbán-fóbia értelmetlen pótcselekvés, úgy a Gyurcsány-fóbia is az. A miniszterelnök elkövetett annyi baklövést és szószegést, hogy a lakosság ezt 2010-ben (ha nem korábban) menesztéssel honorálja neki. De azok a strukturális gondok, amelyek pénzügyi holtsávvá tehetik országunkat, Gyurcsány előtt is megvoltak. És távozása után is ott lesznek. Az ő bűne annyi, hogy döntés helyett időhúzó taktikázásra játszott
Nyilvánvaló volt 1918 októberében, hogy az „októbristák” nagyszabású gazdasági programjainak végrehajtásához, az alkotmányozáshoz, a régóta esedékes földreformhoz és az egész, elmaradottnak és feudálisnak tartott magyar társadalom átalakításához meg kell tartani a választásokat. Az adott helyzetben csak a nép törvényesen megválasztott képviselői vállalkozhattak volna arra, hogy megoldják a katasztrofális helyzetben lévő ország problémáit. Féltek, hogy alulmaradnak, ezért visszariadtak kiírásától.
Az új korszakváltás nyomán nem az állami szerepvállalás mértéke fog megváltozni, hanem a gazdasági centrum tolódik el: a Kína központú ázsiai modell további erősödhet az észak-amerikai és az európai modell rovására. A stagflációval küszködő világgazdaság az állami koordináció és a szabadverseny ötvözésével lábal majd ki a válságból – jósolja a Méltányosság Politikaelemző Központ kutatója, Pétervári Zsolt.
A hétvége „varázslatos” eseményt hozott a magyar politikában. Gyurcsány köszönetet mondott, hogy a Fidesz elnöke a német kancellárnak és a francia elnöknek írt levelében támogatta annak a csomagnak az egyik pontját, amit a miniszterelnök a legutóbbi uniós csúcson terjesztett elő. Mielőtt azonban letörölnénk arcunkról az örömkönnyeket, vegyük észre: az idill beleillik abba a pótcselekvés-sorozatba, amivel az ország felelős vezetői hetek óta egymást szórakoztatják. És a bénázással csak fokozzák a bajt. Nézzük, melyek ennek a lassan horrorba forduló komédiának a látványelemei.
Mint a homo sapiens általában, a kommentátor is esendő. Tartalmi mondanivalójához időnként nem a legjobb kifejezési formát varázsolja elő billentyűzetéből. Amire persze bíráló kedvű olvasói rögvest vadászsólyomként csapnak le. Nincs ezzel semmi hézag. Bokszolónak szava nem lehet, ha nemcsak ad, hanem épp kap. Publicistának munkaköri kötelessége elviselni a viszontbírálatot.
A szlovák kormány megígérte, hogy visszavonja, mégis megjelentek szlovák földrajzi nevek a magyar tankönyvekben - mutatott rá nemrég Göncz Kinga a magyar-szlovák viszonyt mérgező jelenségeket elemezve. Vizsgálná a magyar külügyminisztérium, teljesülnek-e a két ország alapszerződésben foglaltak. Remélhetőleg az uniós pénzek elosztása nem nemzetiségi alapon folyik.
Felforrósodtak az indulatok a Robin Hood-adónak „becézett”, energiaellátókra kivetendő 8 százalékos többletadó miatt. Az adó valóban nem szerencsés, ehelyett a közszolgáltatást nyújtó cégek mopolhelyzettel történő visszaéléseit kell szigoú állami felügyelettel megakadályozni.
Kormányon lévő politikusoknak égből hullott manna a globális hitelválság világszerte. Ugyanis alkalmas rá, hogy elmossa a recesszió objektív hatásai és a szubjektív politikusi baklövéseik közti választóvonalat.
Egy szankciósértés szerte a világon egy bank ellehetetlenülését okozhatja – akár Szingapúrban, ahol azt sem tudják, hogy létezik Rogán Antal nevű ember.