HVG
Autó
Több mint 4,3 milliárd forintot ért meg valakinek ez a Pagani Zonda
Túl sokat nem használták az elmúlt tíz évben, amióta elkészült.
Magyarországon nincsenek olyan nagy hagyományai a lakóautózásnak, mint a szomszédos Ausztriában vagy Németországban. Főszezonban körülbelül 150 család bérel egy vagy több hétre lakóautót, s évente 80-90 ilyen járművet adnak el.
Még nincs is túl messze az az időszak, amikor Magyarországon luxus volt a személyautó. Ma viszont már bőven válogathatunk a klasszikus vagy az újabban annak mondott trendi luxusautók közül. Ami meglepő: ezen a piacon rendületlenül tart a növekedés.
Az elmúlt negyven évben szinte nem volt olyan hollywoodi produkció, amelyben ne szerepelt volna George Barris egyik autója. Mi lett volna a Batmannel, a Knight Riderrel, James Bonddal, vagy éppen a Szellemirtókkal a szuper járgányok nélkül?
Sokszor a padlófék az egyetlen segítség az autóvezetőknek. Ilyenkor azonban néhány méter is dönthet életről és halálról. Az auto-motor-und-sport.de összeállította a saját tesztjeiben szereplő autók közül azoknak a listáját, amelyeknek a legrosszabban fogott a féke.
Ahhoz, hogy valamelyik gyár modellje bekerüljön a legjobb, legbiztonságosabb autók közé mindenképpen öt csillagot kell elérnie az EuroNCAP töréstesztjén. Összeállítottuk a 2006-2008-as évek legbiztonságosabb autóinak listáját.
Sok autóvezetőt szinte már megrémiszt a járművébe szerelt elektronika. Az intelligens segítőrendszerek, a beépített navigációs rendszerek, a számtalan szenzor nemcsak megmutatja a helyes irányt, hanem képes elkerülni a balesetet, lát a sötétben és még az sofőr izzadtságát is felszárítja.
Aki nyári gumival indul síelni, nemcsak saját és embertársai életét kockáztatja, hanem jelentős pénzbüntetést is. Nézzük, milyen szabályok vonatkoznak az egyes országokra.
Tizenegy kisautóra való, 185/60 R14-es méretű téligumi-profilt teszteltek szakemberek az Auto Zeitung megbízásából. Íme az eredmények.
A JATO Dynamics, a világ vezető autóipari adapszolgáltatójának tegnapi jelentése alapján az összeurópai újautópiac 14,7 százalékkal (191 ezer 198 autó) esett vissza októberben. 2008 leggyengébb hónapjában összesen 1 millió 113 ezer 436 autót értékesítettek Európában.
Akiknek fontos a környezet-, illetve a természetvédelem, nem a márka, a szín, vagy a motor alapján választanak autót. Nekik sokkal fontosabb, hogy jármű a lehető legkevesebb szén-dioxidot bocsássa ki. A gyártók ritkán reklámozzák, mennyi szén-dioxidot bocsátanak ki egyes modelljeik. Nyugat-Európában az állam is díjazza a kedvezőbb kibocsátást: vagy kedvezményeket, vagy kisebb adót ró ki ezekre a kocsikra.
November 15-én az M3-as autópályán 15 autó ütközött össze, mert a vezetők nem a látási viszonyoknak megfelelően haladtak, és az esti ködben későn vették észre az előttük álló autókat. Késő ősszel jelentősen megváltozik az időjárás, ezért nagyon fontos, hogy ilyenkor óvatosabban vezessünk, illetve felkészüljünk a váratlan helyzetekre, a korai sötétedésre és persze a csúszós útszakaszokra.
Néhány egyszerű trükkel akár 30 százalékkal is csökkentheti a fogyasztást. Melyek ezek?
Az ADAC német autóklub összeállított hat olyan tanácsot, amelyet mindenképpen érdemes megfogadnia tél előtt.
Még a tél beköszönte előtt szakítsunk időt az autó átvizsgálására. Ha komolyra fordul az időjárás, a megbízható technika és a jó kilátás elengedhetetlen.
A jövőben sokkal nehezebb lesz elérni az EuroNCAP töréstesztjén az 5 csillagot, mert az EU közlekedésbiztonsági szervezete alapjaiban változtatja meg az értékelési eljárást.
Az ADAC német autóklub ismét nagyító alá vette a gyereküléseket. Még a legdrágább, 300 eurós ülés sem győzte meg teljesen a vizsgálókat.
Sokaknak az autó nem egyszerű közlekedési eszköz, hanem hobbi is egyben. Ők állandóan mossák, polírozzák járgányukat, újabb és újabb kiegészítőket szerelnek fel rá. A lengyel utakon új őrület hódít. Miszerint minél idősebb és rozsdásabb, annál trendibb. Az idős, öreg, rozsdás karosszériájú autókba nagy teljesítményű, erős motorokat tesznek.
120 évvel ezelőtt mutatta be Carl Benz első háromkerekű járgányát, amely szinte lépésben haladt a fa küllős kerekeken. Ma már ezek a kezdeti próbálkozások szinte hihetetlennek tűnnek, főleg, ha ezt az alapmodellt összehasonlítjuk a kéttonnás Mercedes-Benz S500-al, amelyik akár 250 kilométer/órás sebességgel is tud haladni. Hiába az erős motorok, ezt a teljesítményt a gumik fejlesztése nélkül nem érhették volna el.
Floridában a nyugdíjasok golfozók által használt, régi, kiselejtezett, elektromos járművekkel közlekednek. Virágzik a környezetvédelem, az éjszaka csendjét csak az elektromos mozgatású garázskapuk zaja töri meg.
Néhány közlekedőnek a gyorsaság mindennél fontosabb. Persze ugyanez elmondható a Forma-1-es pilótákról is, ám Alonso, Hamilton és társai a maguk 350 kilométer/óráikkal kispályások azok mögött, akik arra tették fel az életüket, hogy megalkossák és vezessék a leggyorsabb járműveket. Közel 100 éve folynak a veszélyes kísérletek, egy évszázada állítanak fel, majd döntenek meg gyorsasági rekordokat a világ minden táján. Vannak járművek, amelyek különleges, sci-fibe illő nevet viselnek és gyorsabbak, mint a hang.
Az új amerikai szankciók lehetetlenné teszik, hogy Magyarország a Gazprombanknak fizessen az orosz energiáért. Szijjártó Péter Washingtonba repült.
Ha egy harckocsi kétszer is legördülhet a gyártósorról, akkor 600 felújított orvosi rendelőt hányszor lehet sikerként eladni?
Nem csak a száguldozókkal van baj.
Az öttusaszövetség elnökének ezüstérmét is megszépítette Gulyás Michelle aranya.