
MTI
Autó
Időt nyertek az autógyártók: enyhít az EU a kibocsátási szigoron
Elég lesz hároméves átlagban teljesíteni a CO2-kvóta kötelezettségeket.
A céges flottákat üzemeltető autópark-kezelőknek már hónapokkal korábban elő kell készíteniük a téligumi-cseréket, hogy ne járjon jelentős munkaidő kieséssel ez az elhagyhatatlan művelet. A KBC Autolease szakértői szerint a cégek a költségcsökkentések időszakában sem spórolnak a téli gumik minőségén.
A LeasePlan Hungária minden évben figyelmezteti ügyfeleit a tél közeledtével szükségessé váló teendőkre. Ezeket a tanácsokat azonban nem csak a céges kocsit vezetőknek érdemes megfogadni, hiszen egy kis elővigyázatossággal és odafigyeléssel minden autós megelőzheti a fagyásból származó költséges alkatrészcseréket, és csökkentheti a balesetek kockázatát.
Meglepő, de évente több mint száz sportautót, kabriót vesznek cégek. Az élmezőnyt a német márkák uralják, az élen az Audi A5 áll, második a Volkswagen Scirocco, harmadik a magyarországi gyártású Audi TT.
A kategóriát a kisebb méretű szabadidő-autók vezetik, az élen a Nissan Qashqai áll. Ebben a szegmensben tavaly több drágább modell is túllépte 2008-as eladásait, de a prémium márkák túlsúlya még nem jellemző itt. A piac főként utcai használatra alkalmas, biztonságosan magas felépítésű modelleket preferál, a valódi terepjárók iránti igény egyre szerényebb - olvasható a HVG Cégautó 2010 különszámban.
Zömében cégvezetők, sokszor saját használatra vásárolnak nagyautót, ezért itt is érezhető az árpreferencia. Első helyen a még frissnek számító, szinte középkategóriás áron kapható Skoda Superb áll, a kategória többi modelljét leginkább prémiumgyártók adják - olvasható a HVG Cégautó 2010 különszámban.
A növekvő benzin- és gázolajárak takarékoskodásra ösztözik mind a magán, mind a céges gépjármű tulajdonosokat. A megtett kilométerek száma sok esetben nem csökkenthető, ugyanakkor van lehetőség a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkentésére.
Tömeges autócserére lehet égető szükség néhány éven belül Magyarországon, több mint hárommillió elöregedett autó rója a magyar utakat – derül ki az Ernst & Young autóipari jelentéséből. A régiós tanulmány arra is rámutat, hogy az egy főre jutó autók számában is van még fejlődési lehetőség Magyarországon.
Öt-öt forinttal nő a benzin és a gázolaj ára is a hazai töltőállomásokon - értesült piaci forrásokból a holtankoljak.hu. A benzin átlagos ára újra eléri a nyáron tapasztalt 344 forintos csúcsot, míg a gázolaj literjéért átlagosan 328 forintot kell fizetnünk.
Nem tipikus cégautó-kategória az egyterűek osztálya, juttatásként mégis sok cég ad ilyet. A listát alsó-középkategóriás méretű modellek, a Ford C-Max, az Opel Zafira és a Renault Scenic vezetik, míg a negyedik egy nagyobb méretű jármű lett, az itthon osztályában legnépszerűbb Ford S-Max. A mérettel együtt egyébként a céges vásárlók aránya is nő.
Csaknem kizárólag céges piac ez, mondhatni, kifejezetten vezérigazgató-kategória. 2009-ben a friss BMW 7-es sorozat számított kedvencnek, de még ebből is kevesebbet adtak el, mint az előző évben. A válság ezek szerint a luxuskategóriára is hatott. Az előző évekhez mérten jelentős a Mercedes Benz S osztály lemaradása. Dobogós a Lexus hibridhajtású limuzinja, az LS600h is, idén jobb eredményekre számíthat a tavaly negyedik helyezett, de év végén új generációba lépett Audi A8.
Leginkább juttatásautónak vásárolnak a cégek a középkategóriából, kakukktojásnak számít a méreteivel ide illő, de Golf-padlólemezével inkább alacsonyabb kategóriába kívánkozó, mégis az élen álló Skoda Octavia. Csaknem ilyen népszerű a Ford Mondeo, követői mind felső-középkategóriások. A vásárlók a márkához kötődő presztízs mellett itt még erősen figyelnek a költségszempontokra. A dobogósok a tavalyiak, azaz harmadik a Volkswagen Passat. Bár nagy lenülettel indult, jelentős az Opel Insignia lemaradása. A top 10-be három prémium is bekerült: az Audi, szerényebb darabszámmal pedig a BMW és a Saab.
Az alsó-középkategória tipikus munkaautó-kategória. A HVG Cégautó 2010 különszám adatai szerint ebben a kategóriában a listavezető a Ford Focus, követője az Opel Astra és a Suzuki SX4. Az eladások kivétel nélkül szerényebbek, mint 2008-ban, különösen az olcsóbb modelleknél. Jelentőset lépett előre a rangsorban a hét évre vagy 150 ezer kilométerre szóló garanciát nyújtó Kia cee’d és a hasonlóan kiemelkedő jótállású, öt év korlátozásmentes garanciával kínált Hyundai i30. Jelentősen lecsúszott a listán a Volkswagen Jetta, a Fiat Bravo és a Toyota Auris. Ez utóbbi 2010 elején felfrissült, ami újabb lendületet adhat a céges eladásoknak.
Kisautót csakis munkaautónak vásárolnak a cégek - derül ki a HVG Cégautó 2010 különszámból. A választáskor meghatározó az ár–érték arány, a szervizháttér, valamint a garancia. A listavezető Suzuki Swifthez 3 év/100 ezer kilométer, a második Skoda Fabiához 3 év/150 ezer kilométer általános garancia jár, de a többi modell zöméhez, így a harmadik Ford Fiestához is kérhető hosszabbított garancia. Megemlítendő a tavaly friss generációjával érkezett – 3 év/150 ezer kilométer általános garanciát adó – Volkswagen Polo nagy ugrása: a 2008-ban még tizedik modell tavaly már az ötödik volt a listán. A cégek leginkább a Suzuki Swiftet kedvelik, kevesen vesznek Dacia Sanderót, Renault Thaliát vagy Kia Riót.
Magyar gyártmányú midibuszt tesztel vasárnapig a BKV a 39-es vonalon. A mosonmagyaróvári Kravtex Credo modelljének egyéb változatait a közlekedési cég korábban már tesztelte.
A válság hatására kis mértékben a céges flottáknál is nő az autók átlagéletkora. A korábban jellemző hároméves futamidő ma már a négy év. A céges autók átlagéletkora azonban meg sem közelíti a magántulajdonban lévőkét, és ennek elsősorban nem presztízsokai vannak, hanem gazdasági megfontolások késztetik a cégeket a gyakoribb autóváltásra. A KBC Autolease számításai szerint 120 000 megtett kilométer után vagy 4 év életkor felett az éves szervizdíj 25-30 százalékkal nő meg.
Az utóbbi időben nagyon sok szó esik a környezetvédelemről. Személyautóknál és teherautóknál egyaránt a nulla kibocsátás a jelszó. Az autógyártók folyamatosan fejlesztenek, megjelentek az első elektromos transzporterek, teherautók. A káros anyagok kibocsátását természetesen csak akkor lehet teljesen megszüntetni, ha az elektromotorhoz szükséges energiát megújuló energiaforrásból – mint például szél-, vagy vízierőmű – nyerik. Az Autómenedzser.hu áttekintette a fura kínálatot.
A miniautók vásárlói körében az átlagosnál jóval kevesebb a céges vevő. Kivétel a sok vállalat által munkaautónak vásárolt Suzuki Splash és a tavaly eladott 23 Toyota iQ, feltételezhető, hogy ezek zöme az importőr nevén került forgalomba. Ebben a kategóriában különösen döntő tényező az ár, a legnépszerűbbnek számító Suzuki Splash ikertestvére, a jóval drágább Opel Agila például az utolsó előtti helyen áll - derül ki a HVG Cégautó 2010 különszámból.
Az Oldenburgi Tartományi Bíróság (OLG Oldenburg) megbuktatta a Németországban vitatott téligumi-rendeletet. Az osnabrücki bíróság egy autós "közlekedésre alkalmatlan kerekének” az ügyében azt az ítéletet hozta, hogy a határozat nem egyértelmű, és így alkotmányellenes.
A 2009-ben forgalomba helyezett új cégautók modellrangsorát a márkák listáján is dobogós helyeken szereplő két márka alsó-középkategóriása, vagyis a Ford Focus és az Opel Astra vezeti (a Ford Focus első helyezéséhez hozzájárult, hogy a rendőrség 2009-ben 700-at vett át belőle). A sorban három Suzuki-modell következik, s mind az ötre igaz, hogy a vásárlások legfeljebb egyötöde céges. Ezzel szemben például az Opel Insigniák háromnegyedét cégnek adták el - derül ki a HVG Cégautó 2010 különszámból.
Az autóértékesítésen belül 2009-ben Magyarországon az előző évhez képest növekedett a céges vásárlók aránya, jóllehet a céges vásárlások is jelentős mértékben, mintegy a felére visszaestek. Ezen belül a drágább kategóriákban viszont 2008-hoz képest még nőtt is a cégautók aránya: a luxus- és nagyautók négyötödét cégek vásárolták, mikrobuszt pedig alig vásárolt más. Igaz, a legtöbb eladott céges autó 2009-ben is alsó-középkategóriás. A céges vásárlók hányada a kisautók körében a legalacsonyabb, de ott is több mint egyharmadnyi - derül ki a HVG Cégautó 2010 különszámból.
Orbán Viktor szerint semmilyen elszigetelődést, retorziót nem fogunk támogatni Romániával és annak vezetőjével szemben.
Ha egy harckocsi kétszer is legördülhet a gyártósorról, akkor 600 felújított orvosi rendelőt hányszor lehet sikerként eladni?
Nem csak a száguldozókkal van baj.
Az öttusaszövetség elnökének ezüstérmét is megszépítette Gulyás Michelle aranya.