HVG
Autó
Elsőként az USA-ban, New Yorkban is bevezették a dugódíjat
Közel négyezer forintnak megfelelő összeg a behajtási díj naponta.
Egy amerikai fejlesztésnek köszönhetően az autó képes lenne eldönteni, ittas-e a sofőr, a motort pedig ennek fényében engedné elindítani.
Az okos visszapillantók hallatán sokan legyintenek, holott ma már igen sokoldalú eszközök is kaphatók. Egyes modellek olyan hatékonyak, hogy a vakfoltból származó balesetek is megelőzhetők velük.
Az aBS, vagyis a blokkolásgátló rendszer tökéletes kiegészítője lehet az úgynevezett elektronikus fékerő-elosztó rendszer, ami bizonyos helyzetekben életmentő is lehet.
Számos lopás elleni technika áll rendelkezésünkre, melyekkel autónkat védhetjük. Ezek egyike a néma funkcióval is rendelkező riasztó, amely sokszor hatásosabb, mint a "kiabálós" verzió.
A blokkolásgátló több mint 40 évvel ezelőtt került először sorozatgyártású kocsiba. Nem volt könnyű szülés, de végül sikerült, és bár használatának van hátránya is, fénye évtizedek alatt sem kopott meg.
A fedélzeti kamerák elterjedésével rá kellett ébrednünk arra is, hogy sokkal több a forgalommal szemben hajtó autós, mint azt korábban feltételeztük.
Lassanként, annyira a szériafelszereltség része az esőérzékelős ablaktörő az autókban, mint mondjuk a klíma. Szintén közös bennük, hogy bár csak kényelmi extrának tűnnek, valójában fontos szerepük van a biztonságos közlekedésben.
A megfelelő látás a legfontosabb éjszakai biztonsági tényező az autózásban. Sajnos az emberi szem elég gyengén teljesít sötétben, de hőkamerák segítségével akár több száz méterre is elláthatunk éjszakai autózás közben.
A városi koccanások drága költségeitől óv meg igen hatékonyan az egyre több autóban elérhető keresztirányú forgalomfigyelő rendszer.
A tűző napon hagyott autókban pillanatok alatt 50-60 fok körülire hevülhet az utastér. Könnyen belátható, milyen gyorsan végzetes lehet ez egy kocsiban felejtett gyerek vagy kisállat számára. Van segítő technológia, de még mindig nem kötelező beszerelni.
Csupán egyetlen, kattintással megspékelt mozdulat, ami évtizedek óta rengeteg életet megment. És még mindig vannak, akik nem használják a biztonsági övet.
Ezt a funkciót bekapcsolva adott esetben olyan érzésünk lehet tolatás közben, mintha az autónk egy felülről tekintett apró Matchbox lenne.
Az okos fényszórók olyan számítási teljesítménnyel rendelkeznek, mint egy néhány évvel ezelőtti komplett otthoni számítógép. Nem mellesleg pedig jelentősen javítanak a közlekedés biztonságán.
Öt éve minden Európában újonnan forgalomba hozott autóban kötelező a guminyomás-ellenőrző rendszer.
A fejlett vezetéstámogató rendszerek közül talán az egyik leghasznosabb a táblafelismerő rendszer, ami külön felhívja a sofőr figyelmét a KRESZ betartására.
Nem kevés autóval okozott baleset történik amiatt, mert nem látjuk, hogy van valami a holttérben. De létezik olyan szem, amelyik lát helyettünk.
Nemcsak kényelmesebbé, biztonságosabbá is teheti a vezetést az adaptív távolságtartó automata, ami a "hagyományos" tempomathoz képest a forgalom sebességéhez igazítva tudja változtatni a jármű haladási tempóját.
Az eCall-rendszer minden uniós forgalmazású új típusengedélyű autó kötelező tartozéka, de a régebbi gépjárművekbe is könnyen beszerelhető.
Már néhány ezer forintért is vásárolható olyan biztonságtechnikai megoldás autónkhoz, amely jelentősen megkönnyítheti életünket. A kísérő- vagy hazakísérő fény is egyike az ilyen okosságoknak.
Nem csak belül, közvetlenül a volán mögött érdemes keresni a praktikus autós biztonsági megoldásokat, kívül is bőven akad belőlük. A címbéli találós kérdés megfejtése a távolsági fényszóró-asszisztens is egy ilyen, külső eszköz, melyen érdemes elgondolkodni új autó vásárlásakor.
Ha egy harckocsi kétszer is legördülhet a gyártósorról, akkor 600 felújított orvosi rendelőt hányszor lehet sikerként eladni?
Nem csak a száguldozókkal van baj.
Az öttusaszövetség elnökének ezüstérmét is megszépítette Gulyás Michelle aranya.